niklas12 skrev:vigge50 skrev:niklas12 skrev:Bifogar en översikt med Sveriges elproduktion förra året från kärnkraft respektive vindkraft.
Så kan man se den ojämna produktionen från svenska kärnkraften.
Det som är bra med vindkraft och solkraft är att de kompletterar varandra så bra. Så när det naturliga väderfenomenet inträffar som gör att det knappt blåser något alls när det är riktigt kallt under vintermånaderna då kommer solcellerna hoppa in och producera extremt bra har jag hört. Eller har jag missförstått det hela?
Solkraft är sett ur kraftsystemet behov den absolut sämsta källan då den enbart producerar dagtid och fördelat över året producerar den mest när det minst behövs.
Bifogar en typisk produktionsöversikt för solkraft.
Mycket bra bild, som visar att med solceller och batterier kan många villaägare vara helt självförsörjande ca 7 månader per år.
Just batterier ger också den fördelen på vintern så kan man använda billig vattenkraft på natten.
Mig veterligen så har vattenkraften ännu aldrig skickat el söderut till 100% 24 timmar i sträck.
Så även om man bara kan lastflytta i 4 timmar gör stor skillnad.
Och den elbrist som det hela tiden pratas om.
Har bara sett exempel på att transmissionen varit problemet, inte produktionen.
Exempel:
2.000 jobb förloras i Robertsfors pga elbrist.
Skellefteå Kraft sa ja, Svenska kraftnät sa nej.
"Elbrist hindrar Pågens expansion"
Sanningen är att Pågen nu garanteras den el man behöver.
Alltså ingen elbrist.
Sen att det är brist på billig el är en annan sak.
Om ett svensk kärnkraftverk står klar 2035, då har vi redan mycket lägre elpriser I hela Europa.
Kombinationen sol, vind och vattenkraft är perfekt eftersom vattenkraft enkelt kan öka sin produktion när priset är högt, och sänka sin produktion när priset är lågt.
Men det är svårt med kärnkraft att reglera sin produktion.
Så ska kärnkraftverket sälja el med stora förluster i 7 månader, och försöka ta igen det på 5 månader, jag tvivlar.
Och det byggs galet mycket sol och vind i hela Europa nu.
Bara i Sverige så fördubblas vindkrafts produktionen från 2020 till 2025 och kommer att producera mer än kärnkraft på årsbasis.
Och varför byggs det så mycket vindkraft?
Jo för att det är så lönsamt.
Märkligt är dock att ca 80% av alla vindkraftsprojekt får nej nu.
Men i nåt läge blir marknaden mättad och priset på el sjunker.
Men det kommer inte sluta att investeras i sol och vind så länge man får ihop kalkylen.
Grejen är bara, när solcellselen går under överföringskostnaden, så spelar det ingen roll om den traditionella elproducenten så ger bort elen gratis, så blir man inte av med sin el.
Jag tror mycket på solceller.
För varför ska en vanlig elkonsument betala ca 70-80% av sin elräkning till Staten och elbolag/nätägare?