SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Leo »

Grattis! Har du räknat ut kör- respektive laddtid?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3184
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Dafro »

Grattis! Men som sagt mer data till oss skärmpassagerare. :geek:
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
GustavE
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av GustavE »

Såhär låg övriga till samtidigt som första bil (Model 3 Jojje) gick i mål.

Model S G
Ioniq 5 W
EV6
Model 3 L
Polestar
ID4
Ioniq 5 H
Model 3 N (OBS stämmer troligen ej, ej uppdaterad GPS på en timme)
Model S R

Model S S i Skellefteå
SECC 0725 210731.png
SECC 0724 210731.png
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Leo skrev:
Grattis! Har du räknat ut kör- respektive laddtid?
Tack! Har ärligt talat inte haft tid att fylla i protokollet, men har all data loggat så ska fylla i det senare.

Kollade igenom lite snabbt nu och hade dessa laddtider:

Ystad 100%
Linköping 8min, 17-48%. 250kW SuC
Sollentuna 17min, 5-58%. 250kW SuC
Hudiksvall 14min, 0-50%. 250kW SuC
Örnsköldsvik 25min, 1-56%. 150kW SuC (fick 119kW)
Skellefteå 25min, 2-63% 130kW SuC (fick 126kW)
Haparanda 8%

Total laddtid 1tim 29min
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 5 gång.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Mitt internet krånglade, men vi är på hotellet. Kom fram 07.59.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
GustavE
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av GustavE »

Väldigt jämnt mellan platserna 3-7

Ioniq 5 W
EV6
Model S G
Polestar
ID4

Blir nog en sydkorean på bronsplats. Men så jämnt att vägval i centrala Haparanda kan avgöra.
SECC 0815 210731.png
GustavE
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av GustavE »

Efter över 160 mil rullar alltså 5 bilar (plats 3-7) in i mål inom loppet av ca 5 minuter.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Framme kl. 8.33.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Sådärja! Framme 08:30
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Tog en liten bild
84EF76FF-4DE7-4BE1-932C-0ABC3A8EE056.jpeg
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 1023
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

8.34 på både Generalbogge och joel80.
Men jag var en billängd före :D
Model S 90D -2017 Titanium
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Kom fram 08:34.
Jag kapade över 2 timmar på förra årets körning!

Totalt 19:34h.

En Polestar bland Model-3or,Ioniq 5 och EV6or hade jag aldrig trott! :)
Stor förbättring på laddningen i år. Både infrastrukturmässigt men också själva bilen.
20220731_083534.jpg
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 3 gång.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Zalman3 »

Allas tider i mål?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Allas tider i mål?
Jag startade 13.01 och var framme 07.59.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bjelke »

Sofie är nästan i Luleå nu iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
leiflodde skrev:
Först måste man lyfta på hatten för er som tar er på denna utmaning och framföra allt kör försiktigt ;)

Inte tänkt jättemycket på detta innan men ladd hastigheten kanske blir mer viktig i framtiden jämfört med (ännu) större batteri?

Viken av bilarna kan ta emot högst ladd hastighet?
M3 toppar väl på ca 1.600km/h i laddhastighet.
Ja laddhastighet är det enda som spelar roll faktiskt, räknat i km/h alltså, förutom den allra
första sträckan såklart.

Sedan påverkar ju laddinfra, får man den effekt bilen kan ta emot? Får man det så är ekvationen klar.
Men på ett sånt här rejs så blir det ju fler faktorer såklart, taktik/modighet/vägarbeten/laddare som funkar
eller är upptagna osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Robin_j »

Min förbrukning och tid imål blev brutalt mycket bättre än vad jag trodde att det skulle gå gjorde bara en liten miss annars gick allt perfekt hela vägen delade laddstolpe i 1 min 1 gång annars "full fart" hela tiden.
Önskar mig ett 90 batteri till min bil väldig skillnad i fart när vi stod bredvid varandra
IMG_20220731_090745.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Lophornis »

Startade strax efter 13:00 kom imål kl 08:41
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 1023
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Jojje167 skrev:
Haparanda! Åkte 13:01 och framme 07:24
Stort grattis Jojje. Riktigt fin putsning av rekordet dessutom.

Jäkligt bra kämpat allihopa. Snart är även sista ekipage i mål. Innan middagen dessutom 8-)
Model S 90D -2017 Titanium
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Generalbogge skrev:
8.34 på både Generalbogge och joel80.
Men jag var en billängd före :D
Jag svängde in mot hotellet och du höger in på en annan parkering! Vill lämna in en protest!
:lol:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Albin
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Albin »

Vad tror vi, Sofie borde klara Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 från förra året väl, med några minuter tillgodo?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 1023
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Albin skrev:
Vad tror vi, Sofie borde klara Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 från förra året väl, med några minuter tillgodo?
Jodå, med råge. Fantastiska tider rakt igenom. Enorma förbättringar sedan förra året. Det väldigt överraskande för min del.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av jonasl »

Är det pga snabbare laddare + öppna Tesla-laddare norröver?

Det har ju byggts ut mycket den flytta sommaren i hela landet!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bjelke »

Albin skrev:
Vad tror vi, Sofie borde klara Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 från förra året väl, med några minuter tillgodo?
Hon glider in om någon minut nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Nu har jag sammanställt hur länge jag laddade sammanlagt under resan. Det är helt klart laddnätverket i norr som är begränsande, snarare än bilen. Upp till Umeå (125 mil) laddade jag sammanlagt 57 minuter. Det är effektiv laddtid, tiden att koppla in och ur laddaren är inte medräknad. Laddtiden från Umeå upp till Haparanda var 1 timme och 3 minuter. Då har jag inte räknat in tiden som gick åt att få igång laddningen vid SuC, det krävdes tre försök och byte av laddare.

Tyvärr hjälper inte öppnandet av SuC oss med eGMP bilar, så vi får hoppas på att Ionity eller någon annan bygger ut i norr. Kommer upp vettiga laddare hela vägen längst kusten i norr skulle jag nog kunna kapa laddtiden med en dryg halvtimme och komma in på under 19 timmar. Men att kapa en timme och komma ner på jojjes tid skulle vara helt omöjligt. Mycket imponerande av både bil och förare!

Generalen har gett oss ett formulär att fylla i med förbrukning och laddtider under de olika delsträckorna. Jag kommer ladda upp det senare, för er som gillar grotta ner er.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar