Solceller+batteri sänkte elförbrukning rejält

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Solceller+batteri sänkte elförbrukning rejält

Inlägg av Zalman3 »

Med solceller och hemmabatteri har Mikael sänkt sin elförbrukning med mer än 90%.

Mikael Martinsson spar el med hjälp av solen

Mikael Martinsson på Frösön har minskat sin elförbrukning rejält.

Med hjälp av bland annat solceller har han minskat elköpen från 28000 kilowattimmar/år till 2600 kilowattimmar/år och målet är att komma ner till 2500 kilowattimmar/år.

Genom att lagra solelen kan han styra när den ska förbrukas.
https://sverigesradio.se/artikel/mikael ... p-av-solen

Just precis detta kommer massor av fastighetsägare att göra. Så sommarhalvåret kommer det behövas allt mindre el från traditionella elproducenter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Solceller+batteri sänkte elförbrukning rejält

Inlägg av R2_m3 »

Men problemet är ju att du inte kan spara så mycket el i batterierna och på vintern produceras knappt nu någon el om du inte har en jätteanläggning. Jag har just utökat med 10kWp på landet men valde bort batterier då det inte lönar sig då man kan sälja till bra pris på sommaren och det lilla man tjänar på vintern på att ladda batteriet på natten och använda på dagen tar lång tid att återbetala.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

R2_m3 skrev:
Men problemet är ju att du inte kan spara så mycket el i batterierna och på vintern produceras knappt nu någon el om du inte har en jätteanläggning. Jag har just utökat med 10kWp på landet men valde bort batterier då det inte lönar sig då man kan sälja till bra pris på sommaren och det lilla man tjänar på vintern på att ladda batteriet på natten och använda på dagen tar lång tid att återbetala.
Har du räknat med vad 1.000kr per kW frekvensregleringsförsäljning skulle göra för din kalkyl?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
R2_m3 skrev:
Har du räknat med vad 1.000kr per kW frekvensregleringsförsäljning skulle göra för din kalkyl?
Det finns inte idag för privatpersoner i Sverige. Bättre att vänta 10 år, tjäna massor på att sälja snordyr solel på dagtid och sedan se vad som finns där och då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
R2_m3 skrev:
Det finns inte idag för privatpersoner i Sverige. Bättre att vänta 10 år, tjäna massor på att sälja snordyr solel på dagtid och sedan se vad som finns där och då.
Både Varberg Energi och Gruppsol pratar om att sälja frekvensreglering till villaägare.
https://www.varbergenergi.se/privat/tja ... xtjanster/

Men man kan räkna hur man vill, Mikael sänkte sin elförbrukning med med än 90%.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Zalman3 skrev:
[

jo det är ju bra, men vore intressant om man fick se exakt hur han gjorde... står ju att han "Med hjälp av bland annat solceller har han minskat elköpen"
Svårt att se hur man tjänar så mycket med bara solceller och batterier.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

R2_m3 skrev:
Zalman3 skrev:
[

jo det är ju bra, men vore intressant om man fick se exakt hur han gjorde... står ju att han "Med hjälp av bland annat solceller har han minskat elköpen"
Slängde iväg ett mejl till P4 och hör om de kan hjälpa
till så man får kontakt med Mikael.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Inte för att vara petig men det är skillnad på förbrukning och köp, han sänkte inte sin förbrukning över huvud taget men lyckades däremot att minska mängden el han behövde köpa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om jag räknar såld el mot köpt el så har jag också sänkt min elförbrukning med över 90%. Men det betyder verkligen inte att jag sänkt min elräkning med 90% tyvärr. Förra året tog pengarna slut redan i december eftersom den köpta elen på vintern var vansinnigt mycket dyrare än den sålda på sommaren. I år har jag visserligen tjänat massor på min sålda el de senaste månaderna, men frågan är vad detta är värt egentligen. Om elpriset skenar ytterligare så lär pengarna återigen inte räcka för så mycket mer än november-fakturan, så som ifjol.
Solceller hjälper att minska elräkningen, men så länge elen är mycket dyrare på vintern än på sommarn är vinsten inte så stor som man kanske skulle tro. Ett hemmabatteri gör varken till eller från. I så fall måste man lagra hela överskottselen från sommarn, men det är ju totalt orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Med de prisvariationerna vi har nu så finns det ingen mening med hemmabatteri.
Det är mer lönsamt att sälja överskottet till högt pris under dagen och köpa billig el på natten.

Det skulle vara om man fyller batteriet på natten vintertid när det är billigt.
För att använda under de dyra timmarna på dagen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I år har jag visserligen tjänat massor på min sålda el de senaste månaderna
Låter bra i mina öron.
Finns många som är avundsjuka på dig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Det är mer lönsamt att sälja överskottet till högt pris under dagen och köpa billig el på natten.

Batteri har ingen koppling till solceller egentligen. Bäst är väl att ladda batterierna med billig köpt el på nätterna och använda/sälja dagtid.

Tyvärr är batterierna väldigt små och väldigt dyra
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

vigge50 skrev:
Inte för att vara petig men det är skillnad på förbrukning och köp, han sänkte inte sin förbrukning över huvud taget men lyckades däremot att minska mängden el han behövde köpa.
Han kanske även sänkte sin förbrukning… Kan ju ha skett helt orelaterat till installationen av batteri och solceller.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
niklas12 skrev:

Batteri har ingen koppling till solceller egentligen. Bäst är väl att ladda batterierna med billig köpt el på nätterna och använda/sälja dagtid.

Jag tror på rejält höga elpriser I vinter.
Men också rejält stora variationer.
Kan vara så att ett batteri snabbt går att tjäna igen bara på att flytta laster.
Om så batteriet bara räcker till 4 timmar.
Ihop med termisk tröghet och stänga av värmepumpen nån timme gör skillnad på elräkningen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:

Jag tror på rejält höga elpriser I vinter.
Men också rejält stora variationer.
Kan vara så att ett batteri snabbt går att tjäna igen bara på att flytta laster.
Om så batteriet bara räcker till 4 timmar.
Ihop med termisk tröghet och stänga av värmepumpen nån timme gör skillnad på elräkningen.

Snabbt och snabbt. Skiljer det 2:-/kWh mellan dag och natt och batteriet är på 10kWh så tjänar man 20 spänn om dygnet...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Hänger ju lite på hur många cykler som batteriet klarar. Om man sparar 20 kr per cykel måste man upp i 2000 hela cykler om man tex betalat 40' efter bidrag för ett 10 kWh-batteri.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Zalman3 skrev:
R2_m3 skrev:
Zalman3 skrev:
[

Ja han har en raspberry pi som han styr sitt system med (faktiskt hela huset), även billaddning värmepump etc.
Mjukvaran han använder är bara frivara (home assistent med node-red ).
Han hämtar så klart in spotpriserna och optimerar hanteringen av solax hybrid invertern med batterilagringen (solax har stora möjligheter att styras via modbus/tcp), i vintras så köpte han bara in el på dom billigaste timmarna och undvek import av el på dom dyrare så klart.
Han har varit en stor inspiratör för mig och min automation på mina solceller och elförbrukning.

exvis min inköpta el under juli landade på 1,32kr (inkl skatter och alla avgifter men minus skattereduktion ) för 1062kwh (spotsnittpris på 7,1 öre/kwh).
sålda elen 2463kwh för 968kr ink nätnytta (spotsnitt pris på 35,3 öre) egenanvänd el 598 kwh (spotsnittpris på 38 öre 227 kr) men värde på 355kr inkl avgifter och moms

all den hanteringen automatiserad med delar av Mikaels system men jag har inga batterier än (laddninga av en elbil på billigaste timmarna flera regler när accumulatortankarna får laddas med elpatron)

Mikael Martinsson är kompetent med flera strängar på sin lyra.
Intervjuad av volvo
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... iddsangest
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:

I år har jag visserligen tjänat massor på min sålda el de senaste månaderna
Låter bra i mina öron.
Finns många som är avundsjuka på dig.
Visst är det bra med solel. Jag är jätteglad att jag skaffade mina solceller för 5 år sedan. Men man ska inte tro att man inte får nån elräkning bara för att produktionen och förbrukningen tar ut varandra. Så har det förvisso varit fram till förra året, så länge elpriset var lågt och prisskillnaden mellan sommar och vinter var liten. Men nu får vi nog räkna med en rejäl elräkning ändå. Det beror på vilka vansinnespriser vi konfronteras med till vintern. Fastän på årsbasis är naturligtvis elräkningen fortfarande några tusenlappar lägre än om jag inte hade haft solceller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mickeisol skrev:
Zalman3 skrev:
R2_m3 skrev:
Zalman3 skrev:
[

Ja han har en raspberry pi som han styr sitt system med (faktiskt hela huset), även billaddning värmepump etc.
Mjukvaran han använder är bara frivara (home assistent med node-red ).
Han hämtar så klart in spotpriserna och optimerar hanteringen av solax hybrid invertern med batterilagringen (solax har stora möjligheter att styras via modbus/tcp), i vintras så köpte han bara in el på dom billigaste timmarna och undvek import av el på dom dyrare så klart.
Han har varit en stor inspiratör för mig och min automation på mina solceller och elförbrukning.

exvis min inköpta el under juli landade på 1,32kr (inkl skatter och alla avgifter men minus skattereduktion ) för 1062kwh (spotsnittpris på 7,1 öre/kwh).
sålda elen 2463kwh för 968kr ink nätnytta (spotsnitt pris på 35,3 öre) egenanvänd el 598 kwh (spotsnittpris på 38 öre 227 kr) men värde på 355kr inkl avgifter och moms

all den hanteringen automatiserad med delar av Mikaels system men jag har inga batterier än (laddninga av en elbil på billigaste timmarna flera regler när accumulatortankarna får laddas med elpatron)

Mikael Martinsson är kompetent med flera strängar på sin lyra.
Intervjuad av volvo
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... iddsangest
Mycket intressant!
Skriv svar