Zalman3 skrev:R2_m3 skrev:Zalman3 skrev:[
Men man kan räkna hur man vill, Mikael sänkte sin elförbrukning med med än 90%.
jo det är ju bra, men vore intressant om man fick se exakt hur han gjorde... står ju att han "Med hjälp av
bland annat solceller har han minskat elköpen"
Svårt att se hur man tjänar så mycket med bara solceller och batterier.
Slängde iväg ett mejl till P4 och hör om de kan hjälpa
till så man får kontakt med Mikael.
Ja han har en raspberry pi som han styr sitt system med (faktiskt hela huset), även billaddning värmepump etc.
Mjukvaran han använder är bara frivara (home assistent med node-red ).
Han hämtar så klart in spotpriserna och optimerar hanteringen av solax hybrid invertern med batterilagringen (solax har stora möjligheter att styras via modbus/tcp), i vintras så köpte han bara in el på dom billigaste timmarna och undvek import av el på dom dyrare så klart.
Han har varit en stor inspiratör för mig och min automation på mina solceller och elförbrukning.
exvis min inköpta el under juli landade på 1,32kr (inkl skatter och alla avgifter men minus skattereduktion ) för 1062kwh (spotsnittpris på 7,1 öre/kwh).
sålda elen 2463kwh för 968kr ink nätnytta (spotsnitt pris på 35,3 öre) egenanvänd el 598 kwh (spotsnittpris på 38 öre 227 kr) men värde på 355kr inkl avgifter och moms
all den hanteringen automatiserad med delar av Mikaels system men jag har inga batterier än (laddninga av en elbil på billigaste timmarna flera regler när accumulatortankarna får laddas med elpatron)
Mikael Martinsson är kompetent med flera strängar på sin lyra.
Intervjuad av volvo
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... iddsangest