MY får 15% större LMFP CATL batterier

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av Zalman3 »

Ersätter Tesla helt sina LFP batterier med LMFP?
Med 72-degree menas 72kWh.

Killgissar att om MY SR får 15% större batterier.
Då får även LR större batterier.

Screenshot_20220804-005133_YouTube.jpg
Screenshot_20220804-005204_YouTube.jpg
CATL will soon mass produce LMFP batteries.

CATL’s LMFP goals
Gravimetric energy density: 210-230 Wh/kg
Volumetric energy density: 450-500 Wh/L
https://pushevs.com/2022/07/12/catl-wil ... batteries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av taliz »

Tror inte LR får större i närtid.
Men de vill nog att en SR klarar 250 miles, vilket den bör göra med 72kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av Zalman3 »

Här pratas det om att MY kan få 700km i räckvidd med det nya batteriet.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lurkern
Inlägg: 1039
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av Lurkern »

Så plötsligt är 4680 för Model Y helt ointressant?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av Zalman3 »

Lurkern skrev:
Så plötsligt är 4680 för Model Y helt ointressant?
Känns allt mera som hypen runt 4680 var mest för att Tesla kunde säga till sina batterileverantörer, ge oss ett bra pris, eller så gör vi batterierna själva.
Ett förhandlingstrick helt enkelt.

CATL säger att deras batterier är bättre än 4680.
Industry-observation-The-CTP30-battery-pack-of-CATL-will-face-1024x576.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Lurkern skrev:
Så plötsligt är 4680 för Model Y helt ointressant?
Känns allt mera som hypen runt 4680 var mest för att Tesla kunde säga till sina batterileverantörer, ge oss ett bra pris, eller så gör vi batterierna själva.
Ett förhandlingstrick helt enkelt.

CATL säger att deras batterier är bättre än 4680.
Industry-observation-The-CTP30-battery-pack-of-CATL-will-face-1024x576.png
4680 kan ju ha olika kemi. Jämför dom deras LFP med 4680 LFP så stämmer säkert det där. Men nog inte vs 4680 med NCMA/NCA…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av Zalman3 »

Tesla ska tydligen använda M3P batterier som är något bättre än LMFP.
Screenshot_20220804-195628_YouTube.jpg
Screenshot_20220804-195545_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier

Inlägg av Franz »

4680 handlar mycket om att spara vikt, plats och komplexitet utanför battericellen. D.v.s. det behöver inre nödvändigtvis ha högre energitäthet i cellen för att göra batteripack och även bil bättre på nämnda punkter.
Driver sajten Car.info
Skriv svar