Framtida kunders kvalitetskrav

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Framtida kunders kvalitetskrav

Inlägg av provoman »

Om man tittar framåt - när X och ev. Model 3 börjar säljas till andra än de elbilsfanatiker (eller som servicechefen i Väsby kallar oss: Pionjärer) som hittills köpt på sig en S kan man undra om Tesla kan hypa upp kvalitet när det gäller sälj, service och framförallt själva bilen. Kommer dom att klara detta tro?

Om inte...
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Re: Framtida kunders kvalitetskrav

Inlägg av BigDaddyT »

provoman skrev:
Om man tittar framåt - när X och ev. Model 3 börjar säljas till andra än de elbilsfanatiker (eller som servicechefen i Väsby kallar oss: Pionjärer) som hittills köpt på sig en S kan man undra om Tesla kan hypa upp kvalitet när det gäller sälj, service och framförallt själva bilen. Kommer dom att klara detta tro?

Om inte...
Jag tror att det viktigaste är bemötandet man har. Jag har, som jag har skrivit i tidigare inlägg, inget förtroende alls kvar för BMW som av många anses som en kvalitativ bil, vilket även syns i statistiken. BMW var totalt värdelösa under mina TRE motorras. För min del hade en lånebil varit hela skillnaden. Hade de erbjudit en lånebil hade jag troligtvis köpt minst en BMW till.
Lika så har jag renoverat 4st kök och badrum och endast. I ett av dem så ramlade ett skåp ihop efter 3 månader (de hade glömt att limma det :-) ) Men tack vare deras extremt fina hantering av reklamationen så valde jag dem som leverantör till mitt femte projekt, för jag visste att de kommer ta hand om mig.

Vad vill jag ha sagt med detta. Jo att jag tror det är extremt viktigt att Tesla fortsätter att bygga ut service center, erbjuda lånebilar och fortsätta med "courtesy inspections".
Jag tror att 100 bra hanterade ärende kan upplevas som färre än 10 dåligt hanterade ärende.

Men visst har du rätt i att de måste steppa upp några nivåer om inte annat för att det kommer bli för dyrt för dem att hantera alla ärende på ett bra sätt och då kommer man skära på kostnader.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Inlägg av Jonnen »

Bara det med restade reservdelar.. min son hade oturen att få en 93årig farbror, som hade väjningsplikt, framför bilen.
Inga stora skador eftersom grabben han få ner farten ordentligt. Men bilen går inte att köra. Nu har den stått på verkstad i en över en månad och jag åkt omkring i en sur Volvo, försäkringsbolaget betalar det mesta av hyrbilen men inte de 5000kr jag redan betalt i fosilbilbränsle.. allt för att inte Tesla får fram några reservdelar. Frustrerande, jag saknar min Tesla.

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Fy fan, stackars dej!
Jag fick köra mitt gamla diesellok idag i 20 minuter, trodde jag skulle dö [FACE WITH TEARS OF JOY]

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

provoman skrev:

Om inte...
Hittills är jag positivt häpen. Jag skrev till Tesla om ett vinande läte kring 65-80 km/Tim. Då fick jag förslag på datum när en tekniker kunde komma hem till mig och skifta bil under dagen det tog att åtgärda vinandet! 8 mil bort! Visserligen bor han 6km från mig men ändå! Jag känner mig mycket, mycket väl omhändertagen!
(Det enda som komplicerar det hela att sedan de erbjöd detta har ljudet försvunnit! Jag väntar dock att avboka till några dagar innan. Ljudet kanske återkommer.)
:D
Model S P85D,
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Några saker jag inte gillade när jag tog in offerter och kollade leasingalternativ var att det var så svårt att få ordentlig koll på priser och avtal innan man gör en beställning. Jag vill har reda på vad jag kan få för leasingavtal/räntor/restvärde och hur stor kontantinsats som behövs från mig. Nästan allt från Teslas håll verkade vara att försöka få mig att göra beställningen och lösa allt annat efteråt.
Nu stod jag på mig och det visade sig bli för dyrt för mig, speciellt kontantisatsen/första förhöjda leasingavgiften där de till slut fick fram att de krävde 25% istället för 10-20% som säljaren "garanterade".

Sen verkar det också ha varit så att första förhöjda måste betalas in innan man hämtar bilen.. vilket jag också tycker är märkligt och annorlunda än när man hämtar ut leasingbilar hos andra märken. De Volvos jag hämtat ut har jag fått hem en faktura veckan efter med första förhöjda avgiften.

Hoppas också på skönare säten... Orginalsätet i Teslan kändes inte premiumbil! Mer gammal stadsbuss...
Man bör kunna sitta okej utan att behöva lägga 25k extra.

Tror också de måste "försvenska" eller i allafall "Europisera" det finstilta... Att som vissa av er, bli nästan tvingad att skriva på papper för att man har skyddat lacken eller tonat rutorna är inte riktigt okej.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

joel80 skrev:
Några saker jag inte gillade när jag tog in offerter och kollade leasingalternativ var att det var så svårt att få ordentlig koll på priser och avtal innan man gör en beställning. Jag vill har reda på vad jag kan få för leasingavtal/räntor/restvärde och hur stor kontantinsats som behövs från mig. Nästan allt från Teslas håll verkade vara att försöka få mig att göra beställningen och lösa allt annat efteråt.
Nu stod jag på mig och det visade sig bli för dyrt för mig, speciellt kontantisatsen/första förhöjda leasingavgiften där de till slut fick fram att de krävde 25% istället för 10-20% som säljaren "garanterade".

Sen verkar det också ha varit så att första förhöjda måste betalas in innan man hämtar bilen.. vilket jag också tycker är märkligt och annorlunda än när man hämtar ut leasingbilar hos andra märken. De Volvos jag hämtat ut har jag fått hem en faktura veckan efter med första förhöjda avgiften.

Hoppas också på skönare säten... Orginalsätet i Teslan kändes inte premiumbil! Mer gammal stadsbuss...
Man bör kunna sitta okej utan att behöva lägga 25k extra.

Tror också de måste "försvenska" eller i allafall "Europisera" det finstilta... Att som vissa av er, bli nästan tvingad att skriva på papper för att man har skyddat lacken eller tonat rutorna är inte riktigt okej.
Ett stort problem är väl just det du säger att man inte har fått organisationerna i Europa på plats än. Man behöver en organisation som översätter det som Tesla USA spottar ur sig och då menar jag inte bara texter i mail utan just som du säger någon som kommenterar och löser lokala "avvikelser" t.ex. att ska man sälja bil i Sverige så måste det ingå vagnskadeförsäkring.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Som skrivet "Att som vissa av er, bli nästan tvingad att skriva på papper för att man har skyddat lacken eller tonat rutorna är inte riktigt okej."

Dom skulle bara våga...
Skriv svar