Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
Funkar det alltså? Jag trodde det var mest för att skydda mot smuts?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Inte sett så mycket klipp på I4 tidigare men blir imponerad hur bra de ändå kan få till en elbil där bottenplattan är gjord för fossila motorer. Andra tillverkare har ju inte ens lyckats så bra med deras rena elbilar, tex VW och andra gamla klassiska tillverkare.
Bara hoppas det kommer ut fler sedaner och utmanare till I4 till en lägre prislapp. Försöker man bygga ihop en I4 i BMW's konfigurator så spårar det fort ur totalt..
Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Den stora nackdelen som brukar vara är väl att man brukar få mindre kupéutrymmen givet de exteriöra måtten när man inte designat plattformen för elbil från början.
Är väl oftast baksätet som blir lidande och gör att det e svårt att få in vuxna bekvämt där bak. Inget stort problem såklart men jag ser det som en klar nackdel att det är trängt i baksätet.
Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Den stora nackdelen som brukar vara är väl att man brukar få mindre kupéutrymmen givet de exteriöra måtten när man inte designat plattformen för elbil från början.
Är väl oftast baksätet som blir lidande och gör att det e svårt att få in vuxna bekvämt där bak. Inget stort problem såklart men jag ser det som en klar nackdel att det är trängt i baksätet.
Absolut, men när jag jämför baksätet med vår Model 3, så sitter man betydligt bättre 2 vuxna i i4 än M3, mycket pga benvinkeln som blir bättre i i4 med fotgarage. Kardantunneln känns som ett ickeproblem, de som har behov för 3 i baksätet ofta har valt helt fel biltyp ändå i så fall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Största problemet jag upplever just nu är bagageutrymmet, det är helt enkelt för litet för allt vi egentligen önskar ha med oss. Fick lämna en del grejer hemma nu inför sommarsemestern tyvärr. Men Model 3 och Polestar 2 är lika små, så vi hadde behövt behålla Model Y för att få med allt. Takbox på sommaren och autobahn är inget jag orkar med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Absolut, men när jag jämför baksätet med vår Model 3, så sitter man betydligt bättre 2 vuxna i i4 än M3, mycket pga benvinkeln som blir bättre i i4 med fotgarage. Kardantunneln känns som ett ickeproblem, de som har behov för 3 i baksätet ofta har valt helt fel biltyp ändå i så fall.
Jag kan säga att jag sitter mycket bättre bakom mig själv i en Model 3 än i både Polestar 2 och BMW i4, i Polestar 2 ligger mitt huvud mot taket om jag inte sjunker ihop mycket och i i4an har jag för lite benutrymme för att få plats ordentligt. Som sagt ingen egentlig dealbreaker för mig som inte har 4 vuxna eller färdigvuxna barn speciellt ofta men det är lite trist att samma storlek på bil inte får lika bra kupéutrymmen.
Klart mycket rymligare bak i Model 3 ja.
Jag hade problem att överhuvudtaget få in benen genom dörren bak i i4.
Är man inte så lång så märks det kanske inte så mkt.
Förövrigt väger ju i4 M50 tom mer än Porsche Taycan, trots att det är betydligt mindre batteri etc.
Den extra vikten tyckte jag var påtaglig. Enorm skillnad mot Model 3.
Jag frågar alltid de som har suttit i baksätet på Model 3 efter de åkt i vår i4 och får nästan alltid till svar att de sitter bekvämare i i4 just pga den konstiga vinkeln på benen i Model 3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag är med dig, hade i4M50 parallellt med Model Y Performance ett tag och det är inget tvivel om att BMW är i en helt annan bilklass när det gäller upplevd kvalitet. Att sen M50 håller nästan 100% effekt helt ned till några få procent av batteriet gör den till en no brainer för mig om man kan leva med storleken. Software är helt ok, inte bäst i klassen, men ingen katastrof på nåt sätt. Android Auto/carplay gör det mesta oavsett.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag är med dig, hade i4M50 parallellt med Model Y Performance ett tag och det är inget tvivel om att BMW är i en helt annan bilklass när det gäller upplevd kvalitet. Att sen M50 håller nästan 100% effekt helt ned till några få procent av batteriet gör den till en no brainer för mig om man kan leva med storleken. Software är helt ok, inte bäst i klassen, men ingen katastrof på nåt sätt. Android Auto/carplay gör det mesta oavsett.
Får nog ta och provköra de, skulle dock behöva storlek större och kombi.
Och självklart chassit som är i en klass för sig, där är jag nästan mest imponerad faktiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den är snygg
Hamnade bakom en idag, trodde det var en M4 på lite håll, skulle tyvärr åt ett annat håll när jag kom ikapp den.
Sugen på att boka in en provkörning även om det nog är lite dumt då jag har två år kvar på leasingen av nuvarande bil. Önskar den hade kommit lite tidigare så hade det blivit en sådan istället för PS2.
Den ser lite "upphöjd" ut, på ett udda vis. Jämför med en vanlig 4-serie så blir det extra tydligt.
Nu låter jag förstås väldigt kritisk(som vanligt). Men jag ångrar faktiskt att jag inte beställde en när den presenterades. Även om jag inte blev övertygad av provkörningen så kunde den nog lönat sig ekonomiskt.
Men med ett års väntetid... nä då blir det något annat.
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just det
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just det
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Det beror på vad du vill använda systemet till. Om du förväntar det inbyggda navigationssytemet att ge dig en fin rutt med stopp, hur långa laddstopp, ankomst-% etc så blir du besviken. Men ska du använda det till grundläggande inställningar, radio och sånt, så är det inga problem. BMW har dock lovat en större OTA uppdatering som ska fixa en del störmoment.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just det
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.