Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.
Hur gamla är de siffrorna på P100D? Min bil gör enligt Tesla 0-100 på 2,3 sekunder. Antar att det är med Rolling start.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.
Hur gamla är de siffrorna på P100D? Min bil gör enligt Tesla 0-100 på 2,3 sekunder. Antar att det är med Rolling start.
Gissar att 2,3 s är för 0-60mph och gäller performance raven, inte P100D?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Ja, jag tror att du har rätt. På teslas svenska sida så var specen på min bil 2,4 sekunder till 100.. om jag minns rätt.
Specen för P är väl också beroende av att man behöver sätta på läget som värmer batteriet och använda "cheetah stance" osv. Sen kör de väl som sagt med rollout på P versionerna men inte de andra för att öka på skillnaden?
Ja de kör med avdrag för rollout på P. Det är ca 0,3 s om jag förstår det rätt, för att det ska framstå som snabbare än vad de är. Man började med det på P85D.
Det som är intressant är att icke-P har inte avdrag för rollout dvs de är riktiga tider från stillastående vilket gör nya model S intrssant med en tid på 3,2s
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?
När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Som jag förstått det av mina EÖP-vänner (Elektriskt Överintresserad Person) så är det helt förbjudet att säga gasa och gaspedal iom kopplingen till ICE, utan man ska istället säga accelerera och accelerator(pedal)
Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?
När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Som jag förstått det av mina EÖP-vänner (Elektriskt Överintresserad Person) så är det helt förbjudet att säga gasa och gaspedal iom kopplingen till ICE, utan man ska istället säga accelerera och accelerator(pedal)
Du får väl ursäkta din EÖP vänner, och det låter rätt. Jag tror att jag ses som en EÖP av mina vänner nu nör du säger det, men kanske inte till den nivån, än.
Ni med beställningar. Har ni fått leveranstid? Jag har röd/vit och ligger antagligen längst ner i kön.
Jag har "Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023" på båda bilarna på Teslakontot.
Det hade jag också faktiskt. "Uppskattad leveranstid: dec. 2022 - feb. 2023".
Tidigare har jag väl stirrat mig blind på "När ditt leveransdatum närmar sig kommer vi att kontakta dig för att bekräfta din registrering, betalningsmetod, och, om tillämpligt, information om ditt inbyte."
Min beställda MYP har blivit försenad från Q3 till Q4 också. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Känns som att det blir svårt att göra vinst på den så jag avbokar nog. Hade nån tanke om att behålla den om den kändes bra, men en sån manöver kan man ju inte göra om man inte åtminstone får tillbaka pengarna och jag misstänker att marknaden inte är lika het till vintern...
Det skall vara aktiverat enligt några postningar jag sett på TMC - varierar i erfarenhet - hoppas det är avhängigt asfaltskvalitet - det skulle kunna göra stor skillnad här hemma där vi har bullrig asfalt.
Men håller med - bättre med tyst kupé på riktigt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Masochister?
Nej, men realister. Kostnader. Men det är ju inte kul.
Bilar för 7-800’ som man egentligen inte vill ha som man måste vänta på till nästa vår på. Snurrigt.
Masochister?
Bilar för 7-800’ som man egentligen inte vill ha som man måste vänta på till nästa vår på. Snurrigt.
Köp inte då. Du kör väl XC60? Varför kan du inte välja nån av alla mellanklass-SUV:ar som finns? Vad väntar du egentligen på? Vore ju skillnad om du ville ha en 2-sits sportbil eller en cab. Eller möjligen en kombi.
Masochister?
Då vill de ju ha den pga just kostnader.
För många är ju bil bara ett transportmedel så det är ju knappast något nytt fenomen.
Om man är "genuint bilintresserad" så brukar inte det ekonomiska värderas högst.
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...