Troligtvis syftar han enbart på tekniken. Rent byggnadsmässigt verkar tesla vara ren katastrof när man ser Grufmans videos. Riktigt mycket konstiga lösningar som ger konsekvenser för ägarna efter 5+ år.[JM] skrev:Lite märkligt med tanke på att Elon hävdar att en Tesla ska vara den säkraste bilen på vägarna.
Det här är ju en direkt sälerhetsrisk.
Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Moderator: Redaktion
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Jo men detta är ju passiv säkerhet vilket man också jobbar hårt med.Esterox skrev:Troligtvis syftar han enbart på tekniken. Rent byggnadsmässigt verkar tesla vara ren katastrof när man ser Grufmans videos. Riktigt mycket konstiga lösningar som ger konsekvenser för ägarna efter 5+ år.[JM] skrev:Lite märkligt med tanke på att Elon hävdar att en Tesla ska vara den säkraste bilen på vägarna.
Det här är ju en direkt sälerhetsrisk.
Dvs inte bara aktiv säkerhet med AP, FSD osv.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Är det rimligt att anta att detta till viss del är en förslitningsskada så att det är mer troligt att problemen uppstår desto fler mil bilen kört eller är det även en skada kopplat till t.ex. åldrig av materialet oavsett användning? Kan man anta att en bil med färre antal mil har mindre risk att råka ut för detta så vida man inte typ kört över en timmerstock i full fart eller liknande?
Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.
Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Eftersom det verkar handla om att fukt tränger in och det bildas rost/fryssprängning som är nog antal mil underordnat.improwise skrev:Är det rimligt att anta att detta till viss del är en förslitningsskada så att det är mer troligt att problemen uppstår desto fler mil bilen kört eller är det även en skada kopplat till t.ex. åldrig av materialet oavsett användning? Kan man anta att en bil med färre antal mil har mindre risk att råka ut för detta så vida man inte typ kört över en timmerstock i full fart eller liknande?
Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Känner igen känslan. Det Tesla jag hittade 2012, och var helt inne i 2015 är som utbytt mot ett genertiskt, ignorant amerikanskt storbolag.chaffis75 skrev:Tycker Tesla är allt mer inriktade på att bara tjäna pengar och allt mindre göra en bra bil med bra service runt..
De började föe ett antal år sedan när man slutade med goodwill som de var riktigt duktiga på förr (innan m3 ungefär). Sen började de bli svårare få service tider och sen har de gått på ett sluttande plan, inte så mycket varje år men några små saker som förändrats efterhand.
Jag har i vågor varit inne på att köpa en Tesla (vilket jag samtisigt ångrar jag inte gjorde tidigt när modell 3 kom) men just nu är jag defensivt i vågen köp inte Tesla.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
+100Teslaspolen skrev:Känner igen känslan. Det Tesla jag hittade 2012, och var helt inne i 2015 är som utbytt mot ett genertiskt, ignorant amerikanskt storbolag.chaffis75 skrev:Tycker Tesla är allt mer inriktade på att bara tjäna pengar och allt mindre göra en bra bil med bra service runt..
De började föe ett antal år sedan när man slutade med goodwill som de var riktigt duktiga på förr (innan m3 ungefär). Sen började de bli svårare få service tider och sen har de gått på ett sluttande plan, inte så mycket varje år men några små saker som förändrats efterhand.
Jag har i vågor varit inne på att köpa en Tesla (vilket jag samtisigt ångrar jag inte gjorde tidigt när modell 3 kom) men just nu är jag defensivt i vågen köp inte Tesla.
Model S P85DL+
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Antar de behövs en ny förbättrad lösning också för annars återkommer ju problemet.Paul skrev:Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Är länkarm och bärarm samma sak? I så fall verkar det ju som det finns en uppdaterad version...chaffis75 skrev:Antar de behövs en ny förbättrad lösning också för annars återkommer ju problemet.Paul skrev:Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Jag antar att bärarm och länkarm är samma sak på en Tesla.
Jag har fått en offert från Grufman. Byte till två nya bärarmar med artikelnummer 102141600D, fyrhjulsinställning samt arbetskostnad går på drygt 23 000 kr inklusive moms.
Jag har fått en offert från Grufman. Byte till två nya bärarmar med artikelnummer 102141600D, fyrhjulsinställning samt arbetskostnad går på drygt 23 000 kr inklusive moms.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Gruffmans senaste på FB.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Spännande. Får vi se tesla hota en tidning också tro?Kriper skrev:Gruffmans senaste på FB.
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Åh herregud tesla, bra svar som inbringar förtroende.
"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."
"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."
BMW i4 M50 -22
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
En tingsrätt eller ARN kanske kan göra spekulationen lite mer konkret?ObscureEconomist skrev:Åh herregud tesla, bra svar som inbringar förtroende.
"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Har tesla hittat något billigare sätt att göra det på så kanske, annars skulle jag helt ärligt inte tro det om man tittar på kvalitén på andra saker som klagat på i flera år, tex lacken som är ett skämt.
BMW i4 M50 -22
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.Nogo skrev:Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...MWall skrev:Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.Nogo skrev:Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...
Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Konstigt de har fixat något som tydligen inte är problem enligt Tesla, de är ju Bara en spekulation att de är felSwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...MWall skrev:Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.Nogo skrev:Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...
Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…