Ställa på i år eller nästa?
Moderator: Redaktion
Ställa på i år eller nästa?
Min Model S levereras i november, och eftersom regeringen inte har lyckats klargöra vad de menar med supermiljöbilspremien än så är jag lite villrådig vad jag ska göra.
Jag ser följande scenarier:
(1) 100 miljoner för nästa år står fast, gäller nya bilar från 1 januari 2015 (eller annat datum)
(2) 100 miljoner för nästa år, men gäller även för nya bilar för 2014 som inte fick något från 2014 års pengar
(3) 100 miljoner för nästa år, men lite mer tillskjutet för att täcka underskottet för i år
(4) Budgeten faller, extraval utlyses och ingen vet vad som händer på sådär ett halvår
Jag vet inte riktigt vad jag tror är troligast av ovan.
(1) har fördelen att pengarna gäller längst, och det har också mer effekt: De som redan har köpt har ju gjort det i alla fall, så vi får ju inte fler miljöbilar i trafik för att vi skickar pengar till dem i efterskott. Nackdelen är såklart att de som inte får pengarna känner sig orättvist behandlade.
(2) löser problemet med orättvisa, men då kommer inte pengarna att räcka många månader nästa år
(3) löser problemen ovan men kostar mer. Jag har inte sett några signaler om att man tänker göra så, så jag finner det inte för troligt
Min tanke är, om det inte har klarnat innan leverans, att inte ställa på bilen förrän jag vet vad som gäller. Jag har svårt att tro att begynnelsedatumet för den nya premien kommer att vara senare än 1 januari, och 40000 kr för att ha bilen avställd 5-6 veckor ser jag som värt det, även om det vore sjukt frustrerande att ha bilen i garaget och inte få köra den.
Jag räknar kallt med att det är första datumet för fordonet i trafik som gäller.
Hur tänker ni andra som tar leverans sent i år?
Jag ser följande scenarier:
(1) 100 miljoner för nästa år står fast, gäller nya bilar från 1 januari 2015 (eller annat datum)
(2) 100 miljoner för nästa år, men gäller även för nya bilar för 2014 som inte fick något från 2014 års pengar
(3) 100 miljoner för nästa år, men lite mer tillskjutet för att täcka underskottet för i år
(4) Budgeten faller, extraval utlyses och ingen vet vad som händer på sådär ett halvår
Jag vet inte riktigt vad jag tror är troligast av ovan.
(1) har fördelen att pengarna gäller längst, och det har också mer effekt: De som redan har köpt har ju gjort det i alla fall, så vi får ju inte fler miljöbilar i trafik för att vi skickar pengar till dem i efterskott. Nackdelen är såklart att de som inte får pengarna känner sig orättvist behandlade.
(2) löser problemet med orättvisa, men då kommer inte pengarna att räcka många månader nästa år
(3) löser problemen ovan men kostar mer. Jag har inte sett några signaler om att man tänker göra så, så jag finner det inte för troligt
Min tanke är, om det inte har klarnat innan leverans, att inte ställa på bilen förrän jag vet vad som gäller. Jag har svårt att tro att begynnelsedatumet för den nya premien kommer att vara senare än 1 januari, och 40000 kr för att ha bilen avställd 5-6 veckor ser jag som värt det, även om det vore sjukt frustrerande att ha bilen i garaget och inte få köra den.
Jag räknar kallt med att det är första datumet för fordonet i trafik som gäller.
Hur tänker ni andra som tar leverans sent i år?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ställa på i år eller nästa?
Alliansen gick till val på alternativ nummer 2 men avsatte då 75 miljoner kronor för resten av 2014 och 215 miljoner för 2015. Även om det var 55 000:- för el-bilar i alliansens förslag så tycker jag den stora skillnaden i pengar innebär att nuvarande regering bara siktar på alternativ nummer 1.Tosh skrev:Allt annat än alt 2 vore helt uppåt väggarna.
Med tanke på att 100 miljoner bara lär räcka i några månader 2015 och antagligen bara strax över årsskiftet 2016, med tanke på bilar som sparas från 2015, kan man egentligen fråga sig varför nuvarande regering ens skjuter till pengar alls. Det hela lär bli enormt mycket bad-will för regeringen.
Driver sajten Car.info
Sitter själva på en leverans februari som jag idag fick meddelande om kan flyttas fram till december.
Personligen känns det säkrare att vänta att ställa på till 1/1 2015 och förhoppningsvis kanske alliansens förslag om 55000:- kan gå igenom.
Naturligtvis är det olyckligt och trist om några nu i slutet kommer i kläm för att pengarna är slut, räknade inte själva med miljöpengarna men hoppet tändes för någon vecka sen.
Frågan är när och av vem kan man få besked?
Personligen känns det säkrare att vänta att ställa på till 1/1 2015 och förhoppningsvis kanske alliansens förslag om 55000:- kan gå igenom.
Naturligtvis är det olyckligt och trist om några nu i slutet kommer i kläm för att pengarna är slut, räknade inte själva med miljöpengarna men hoppet tändes för någon vecka sen.
Frågan är när och av vem kan man få besked?
Fick också ändrat från feb. till dec och har begärt registrering 1 dagarna 2015 (även skyltbeställning då ju tillverkningsdag på skyltarna graveras in i dessa).
Ring transportstyrelsen och fråga?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Tror inte de är inkompetenta! Jag tror helt enkelt väldigt otydliga riktlinjer vad som gäller, vilket vi själva upplever. Regeringen har inte fattat beslut i frågan ännu och skulle det visa sig att de inte gör det, då först kan Transportstyrelsen fatta egna beslut. Beslut som dock kan ändras retroaktivt om regeringen på något sätt skulle ändra sig.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Mitt råd är att registrera på så snart du kan och chansa. Är det värt det att vänta 1-2 månader och kanske ändå inte få några pengar?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
1. Är ganska säker på att det är datum då bilen ställs på som gäller och inte registreringsdatum.
2. Att inte ersätta de bilar som levererats under sista månaderna 2014 vore logiskt då det var sagt 5000 första fordonen, men också jädra taskigt. Särskilt som principen under de tre år detta pågått varit att överskott av pengar skjutits vidare till kommande år, respektive underskott naggats av nästa års pott. Vilket verkar vara vad alla förutsätter ska ske mellan 2015/16 också.
Men hey, det är bara mina 40000 cents i frågan.
2. Att inte ersätta de bilar som levererats under sista månaderna 2014 vore logiskt då det var sagt 5000 första fordonen, men också jädra taskigt. Särskilt som principen under de tre år detta pågått varit att överskott av pengar skjutits vidare till kommande år, respektive underskott naggats av nästa års pott. Vilket verkar vara vad alla förutsätter ska ske mellan 2015/16 också.
Men hey, det är bara mina 40000 cents i frågan.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
De "gamla" reglerna säger att fordonet ska ha förvärvats under perioden och inte ha varit i trafik tidigare. Om det gäller exakt som det är skrivet så borde jag kunna låta min sambo förvärva fordonet från mig efter årsskiftet, så länge fordonet inte varit i trafik innan, om de trilskas just med det. Vad jag har läst tidigare så är garageförsäkring för oregistrerade fordon ohemult dyrt.
Om jag är säker på att få 40 000 och det rör sig om 5-6 veckor extra väntan så är det värt det. Om total förvirring gäller fortfarande i november så är jag mer tveksam. Det rimliga för samhället vore ju att det är bättre att jag börjar ersätta dieselresor med elresor så tidigt som möjligt.
Transportstyrelsen borde inte ens försöka ge några besked än, det är på politisk nivå fortfarande, inte på byråkratnivå. Vansinnet i det hela kommer av att man bestämde sig för att sponsra ett visst antal bilar som en utbetalning som måste avsättas pengar för, snarare än att t ex ge en skatte- eller momslättnad som ger en minskad intäkt (som t ex ROT/RUT, vore lite märkligt om det var de 2 miljonerna första kvadratmetrarna golv som svabbades som skulle få ett bidrag t ex).
Om jag är säker på att få 40 000 och det rör sig om 5-6 veckor extra väntan så är det värt det. Om total förvirring gäller fortfarande i november så är jag mer tveksam. Det rimliga för samhället vore ju att det är bättre att jag börjar ersätta dieselresor med elresor så tidigt som möjligt.
Transportstyrelsen borde inte ens försöka ge några besked än, det är på politisk nivå fortfarande, inte på byråkratnivå. Vansinnet i det hela kommer av att man bestämde sig för att sponsra ett visst antal bilar som en utbetalning som måste avsättas pengar för, snarare än att t ex ge en skatte- eller momslättnad som ger en minskad intäkt (som t ex ROT/RUT, vore lite märkligt om det var de 2 miljonerna första kvadratmetrarna golv som svabbades som skulle få ett bidrag t ex).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ge dem nu inga idéerbylund skrev:vore lite märkligt om det var de 2 miljonerna första kvadratmetrarna golv som svabbades som skulle få ett bidrag t ex).

Hittade en artiel i Ny Teknik,
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 860010.ece
som beskriver ditt problem. Det lutar ju åt att man måste vänta med att regga bilen och söka stöd till 2015 för att ha en chans att få stödet.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 860010.ece
som beskriver ditt problem. Det lutar ju åt att man måste vänta med att regga bilen och söka stöd till 2015 för att ha en chans att få stödet.