Infrastrukturminister utan körkort

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Men hon fick iaf provåka en Nevs. Hon borde bli lovat en Tesla med chaufför som ministerbil när andelen elbilar kommer ikapp Norge :)

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.4 ... d-om-vagar
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Infrastrukturminister utan körkort

Inlägg av Herr X »

Infrastrukturminister utan koll skrev:
– Jag tror att vi ska gå fram på ett annat sätt här i Sverige. Vi kommer inte gå samma väg som Norge som lagt mycket pengar på subventioner av bilar och laddstationer samt, fria parkeringar och tullar.
I Norge har elbilar inte subventionerats utan man har tagit bort avgifter och gjort några skattelättnader. Det är i Sverige som elbilar subventioneras.

Hon har bestämt att hon ska gå fram på ett annat sätt i Sverige än i Norge, men har uppenbarligen inte koll på vad man gör i varken Norge eller Sverige. Känns betryggande!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Att ta bort momsen är en subvention, det kostar i inkomstbortfall för staten precis så som en utbetalad peng gör, bara att storleken på den blir i relation till priset på bilen och inte till "miljönyttan".

Och det är inte nuvarande infrastrukturminister som bestämt något om Supermiljöbilspremien.. den har ju funnit sen 2012, beslutades att införas 2011 av förra regeringen.
Och citatet du tog var angående bonus-malus systemet som håller på att utvecklas. Det ska ju bygga på kostnadsneutralitet där de som köper bilar som släpper ut mycket betalar mer och de som köper "rena" bilar får en bonus. Där kollar man inte på Norge p.g.a kostnaderna. (Norge har ju lite bättre ekonomiskt läge än Sverige.. kan använda oljepengarna för att ställa om..)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Ja vad fasen är det här? Ok att vi inte har ett teknokratiskt styre, men att vara 45 bast och ansvarig för trafiken utan att själv någonsin kört en bil i den..är det verkligen ok?

Vad är näst, en kulturminister som har aldrig vart på teater för det fungerar så bra med bio.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Daoops skrev:
Ja vad fasen är det här? Ok att vi inte har ett teknokratiskt styre, men att vara 45 bast och ansvarig för trafiken utan att själv någonsin kört en bil i den..är det verkligen ok?

Vad är näst, en kulturminister som har aldrig vart på teater för det fungerar så bra med bio.
Nu har jag inte den blekaste om varför hon inte har körkort. Hon kan ju ha något fel på ögonen som vi inte vet om. Men det känns lite som när en domare utan körkort dömer i rättsfall om trafikbrott. Det behöver inte vara fel beslut som tas, men det skickar ju lite konstiga signaler.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:

Ja, det är fan inte acceptabelt! Dessutom dotter till den goagubben som beslutade om trängselskatt och västlänk i Göteborg.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Bor man i en av våra storstäder behöver inte alla körkort. Man kan ha bra koll på infrastruktur ändå. Tycker inte man ska döma nån beroende på om den har körkort eller inte. Ska man kritisera bör man rikta det till var hon gör eller inte gör tycker jag. Infrastruktur är bra mycket mer än att köra bil. Hon har säkert inte lokförarutbildning, fraktfartygsexamen eller pilotutbildning heller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Bor man i en av våra storstäder behöver inte alla körkort. Man kan ha bra koll på infrastruktur ändå. Tycker inte man ska döma nån beroende på om den har körkort eller inte. Ska man kritisera bör man rikta det till var hon gör eller inte gör tycker jag. Infrastruktur är bra mycket mer än att köra bil. Hon har säkert inte lokförarutbildning, fraktfartygsexamen eller pilotutbildning heller.
Men att bygga ett samhälle, speciellt ett glesbyggt, utan bilar är vansinne. Att då ha en infrastrukturminister som inte bekymrat sig om att ta körkort är oroväckande.
Antar att hon tog posten för att försvara goagubben arv.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

joel80 skrev:
Iofs en poäng jag håller med om att man bör kritisera saken och inte personen. Men har man aldrig åkt tåg, försökt frakta något eller flugit eller kört bil i trafiken nån gång som infrastrukturminister så måste jag ändå påstå att man får en liten besk smak i munnen. Nu har hon säkert åkt tåg, men om man drar det till sin spets.

Man kan ju undra vad kineserna tänkte. "Swedish minister of communication was in our factory over there. But she had no driver license so she could not test drive the car."
(möjligen skulle dom prata någon kinesisk variant istället för engelska).
LarsL skrev:
Ja, det är fan inte acceptabelt! Dessutom dotter till den goagubben som beslutade om trängselskatt och västlänk i Göteborg.
Oh don't get me started..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:
Man kan ju undra vad kineserna tänkte. "Swedish minister of communication was in our factory over there. But she had no driver license so she could not test drive the car."
(möjligen skulle dom prata någon kinesisk variant istället för engelska).
Tror visserligen att just kineserna inte reagerar särskilt på det eftersom de flesta med lite status helst sitter i baksätet och blir körda.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Daoops skrev:

Eller en försvarsminister som inte ens gjort lumpen? Åh, vänta, det har vi ju haft...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Att ta bort momsen är en subvention, det kostar i inkomstbortfall för staten precis så som en utbetalad peng gör, bara att storleken på den blir i relation till priset på bilen och inte till "miljönyttan".
Från Wikipedia:
En subvention är ett (statligt) ekonomiskt understöd, d.v.s. pengar som betalas med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst.
Här i Norge betalar vi för våra bilar själva - inte en krona betalas av det allmänna. Att inte pungslå mig med konsumtionsskatt är inte en subvention. Om allt under maximalt möjlig konsumtionsskatt skulle vara subventioner, så subventionerar den snälla staten också all mat du äter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
joel80 skrev:
Från Wikipedia:
En subvention är ett (statligt) ekonomiskt understöd, d.v.s. pengar som betalas med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst.
Här i Norge betalar vi för våra bilar själva - inte en krona betalas av det allmänna. Att inte pungslå mig med konsumtionsskatt är inte en subvention. Om allt under maximalt möjlig konsumtionsskatt skulle vara subventioner, så subventionerar den snälla staten också all mat du äter.
Fast detta är ju mest ett akademiskt resonemang, om man får ett avdrag eller bidrag. Nettoeffekten är densamma, så länge det inte, som i fallet med supermiljöbilspremien, finns ett maximalt antal bidrag att ge. Så är väl inte fallet med t ex barnbidrag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Herr X skrev:
joel80 skrev:
Från Wikipedia:
Fast detta är ju mest ett akademiskt resonemang, om man får ett avdrag eller bidrag. Nettoeffekten är densamma, så länge det inte, som i fallet med supermiljöbilspremien, finns ett maximalt antal bidrag att ge. Så är väl inte fallet med t ex barnbidrag.
Jag har inte argumenterat för att nettoeffekten skulle vara olika, även om den faktiskt är det i fallet med miljöbilspremien (som du själv är inne på) - jag svarade på en kommentar där det felaktigt påstods att jag hade fel.

Skattereduktioner och subventioner är olika ekonomiska styrmedel som används till lite olika ändamål - i ditt exempel skulle man inte kunna byta barnbidraget mot en reducerad barnskatt, eftersom det inte finns någon sådan skatt att ta av.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
joel80 skrev:
Från Wikipedia:
Precis att inte beskatta något är inte en subvention. Inte subventioneras fastigheter bara för att staten inte suger ut fastighetsskatt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Det är en enorm skillnad om jag skulle få göra avdrag för barnen, tex inte betala moms på barnkläder, än att få barnbidrag. Jag föredrar att jag får behålla mina pengar istället för att pappa staten ska ta dem först och sedan ge mig en liten slant tillbaka.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Det är en enorm skillnad om jag skulle få göra avdrag för barnen, tex inte betala moms på barnkläder, än att få barnbidrag. Jag föredrar att jag får behålla mina pengar istället för att pappa staten ska ta dem först och sedan ge mig en liten slant tillbaka.
I en kommunists ögon är subvention och skattereduktion dock i stort sett samma sak - för dem tillhör alla de värden som du skapar staten, som kopplat dig som sin slav. Om den lilla slant som kommuniststaten väljer att ge tillbaka till dig då kallas skattereduktion eller subvention har ju ingen betydelse.

Jag har för mig att joel80 bor i Gävle. Han slipper att betala sk. Gävle-skatt som normalt skulle kunna vara 100% av lönen för Gävlebor. Därför kan man säga att joel80's hela liv är subventionerat av staten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Jag har inte argumenterat för att nettoeffekten skulle vara olika, även om den faktiskt är det i fallet med miljöbilspremien (som du själv är inne på) - jag svarade på en kommentar där det felaktigt påstods att jag hade fel.

Skattereduktioner och subventioner är olika ekonomiska styrmedel som används till lite olika ändamål - i ditt exempel skulle man inte kunna byta barnbidraget mot en reducerad barnskatt, eftersom det inte finns någon sådan skatt att ta av.
Du skrev
Herr X skrev:
I Norge har elbilar inte subventionerats utan man har tagit bort avgifter och gjort några skattelättnader. Det är i Sverige som elbilar subventioneras.
Det fick mig att tro att du menade att det var en viktig skillnad. Jag menar att det inte är så viktig skillnad i praktiken, utan att det är mest hårklyveri.

Är det inte i USA så att man kan få vissa avdrag även om de är större än skatten man betalar (just barnbidraget t ex), d v s man kan få större skatteåterbäring i vissa fall än den skatt man betalar in? D v s på papperet är då skattetrycket lägre än om det vore ett bidrag, men det blir ju såklart helt irrelevant i praktiken. Det intressanta är ju att staten använder bidrag eller avdrag för att stödja ett visst handlande (köpa elbil eller skaffa barn).
Problemet med supermiljöbilspremien har ju varit maxantalet, inte att den är ett bidrag istället för ett avdrag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
I en kommunists ögon är subvention och skattereduktion dock i stort sett samma sak - för dem tillhör alla de värden som du skapar staten, som kopplat dig som sin slav. Om den lilla slant som kommuniststaten väljer att ge tillbaka till dig då kallas skattereduktion eller subvention har ju ingen betydelse.

Jag har för mig att joel80 bor i Gävle. Han slipper att betala sk. Gävle-skatt som normalt skulle kunna vara 100% av lönen för Gävlebor. Därför kan man säga att joel80's hela liv är subventionerat av staten.
Jag förstår verkligen inte kommunistkopplingen. Det är ju mest reglerna runt det som avgör. Att 10 000 kr i skatt och efter att ha fått 1000 kr i bidrag, eller att betala 9 000 kr efter att ha gjort 1000 kr avdrag är ju bara en teoretisk skillnad.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Jag förstår verkligen inte kommunistkopplingen. Det är ju mest reglerna runt det som avgör. Att 10 000 kr i skatt och efter att ha fått 1000 kr i bidrag, eller att betala 9 000 kr efter att ha gjort 1000 kr avdrag är ju bara en teoretisk skillnad.
Kommunistkopplingen är att i en kommunistisk stat så tillhör alla tillgångar och allt upparbetat värde staten. Det betyder att det inte spelar någon roll vad man kallar ett styrmedel eftersom snälla staten hur som helst tar av sina egna pengar och ger till dig i alla lägen.
Sverige är ingen kommunistisk stat ännu, och därför är mina pengar fortfarande mina. När jag köper en bil för mina pengar så kan man inte säga att staten varit snäll mot mig eftersom man inte tvingade av mig mina pengar. En skatt som staten inte tar ut kan aldrig vara en subvention, annars är alla subventionerade precis hela tiden (staten subventionerar dig för att man inte tvingar av dig Bylund-skatt som alla som heter Bylund borde betala).

Räkneexempel för att visa skillnaden på styrmedlen skattereduktion och subvention i en icke-kommunistisk stat:
Om jag köper en elbil för 50 000 kr i Sverige så har jag betalat 25% skatt (moms) på denna. Det innebär att bilen kostade 40 000 kr och staten fick in 10 000 kr i skatt.
Sedan får jag den subvention som heter "Supermiljöbilspremie" av snälla staten - då får jag 40 000 kr. Det innebär att den snälla svenska staten gav mig 30 000 kr netto. Jag betalade bara 10 000 kr för min nya fina bil, och den ensamstående småbarnsmamman i Tensta fick betala de resterande 30 000 kronorna via sin skattsedel.

I Norge köper jag samma bil, men där har staten inte tvingat på mig någon skatt utan jag betalar bara de 40 000 kronorna som bilen kostar. Å andra sidan får jag heller ingen subvention av den norska staten, vilket innebär att jag betalar min bil själv och Norska staten behåller sina surt förvärvade slantar. Småbarnsmamman på Søndre Nordstrand blir glad eftersom hon slipper betala bilar åt norska medelklassmän.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Så fort man inte har samma åsikter som alla andra i det här forumet blir det direkt otrevligt och personpåhopp. Inskränkt och tråkigt!

Jag har en annan uppfattning, precis på samma sätt som att jag tycker att rot och rut är bidrag (om man får bidraget via skattesedeln eller direkt på kontot gör detsamma.. och om det gör nytta eller inte får var och en avgöra, men det är ett skattefinansierat bidrag.) tycker jag att en skattereduktion i form av momsavdrag på en vara som annars har moms är att likställa som subventionering då det kostar staten inkomst, vilket påverkar budgeten.
Däremot anser jag att inte att staten ska äga och ta "allt", och jag ser mig inte som kommunist, vill ha en fungerande marknad (vilket vi inte har idag).

Sen inte sagt att jag skulle tycka det var dåligt att subventionera miljövänliga alternativ med skatteavdrag på ett eller annat sätt. Men att inte räkna inkomstbortfall som en kostnad är dumt. I elbilsfallet tror jag den väg som Norge gått är en av de mest lyckade sett till kostnad per miljöinsats.. men inte en väg som går att fortsätta när man kommit över en viss mängd sålda bilar... då måste man ha ett system som blir kostnadsneutralt, speciellt om man inte har mängder med pengar i stadskassan att göra av med.

Jag bor i Gävle och ska enligt siffrorna betala en av de högsta skatterna i Sverige.. Jag går inte över gränsen för statlig skatt, men tjänar inte jättelite. Min inkomstskatt förra året låg på ca 24%.. det är låg skatt i Sverige idag. Inga 30-33% som skattesedeln kan få en att tro.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Dålig exempel
Köp en bil för 500000kr inkl moms :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Räkneexempel för att visa skillnaden på styrmedlen skattereduktion och subvention i en icke-kommunistisk stat:
Om jag köper en elbil för 50 000 kr i Sverige så har jag betalat 25% skatt (moms) på denna. Det innebär att bilen kostade 40 000 kr och staten fick in 10 000 kr i skatt.
Sedan får jag den subvention som heter "Supermiljöbilspremie" av snälla staten - då får jag 40 000 kr. Det innebär att den snälla svenska staten gav mig 30 000 kr netto. Jag betalade bara 10 000 kr för min nya fina bil, och den ensamstående småbarnsmamman i Tensta fick betala de resterande 30 000 kronorna via sin skattsedel.

I Norge köper jag samma bil, men där har staten inte tvingat på mig någon skatt utan jag betalar bara de 40 000 kronorna som bilen kostar. Å andra sidan får jag heller ingen subvention av den norska staten, vilket innebär att jag betalar min bil själv och Norska staten behåller sina surt förvärvade slantar. Småbarnsmamman på Søndre Nordstrand blir glad eftersom hon slipper betala bilar åt norska medelklassmän.
Självklart påverkar bilköpet i ditt första exempel och ditt andra exempel statsfinanserna lika mycket netto, och båda småbarnsmammorna blir glada för att deras barn får renare luft och att klimatförändringarna slår något lite mindre om 50 år.

Min frisör undrar varför jag har så mycket kluvet hår, och jag svarar att det är för att jag älskar hårklyverier.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Så fort man inte har samma åsikter som alla andra i det här forumet blir det direkt otrevligt och personpåhopp. Inskränkt och tråkigt!
Jag menade verkligen inte att insinuera att du är kommunist och ser heller inte att jag kallat dig vare sig det eller något annat.
Jag bor i Gävle och ska enligt siffrorna betala en av de högsta skatterna i Sverige.. Jag går inte över gränsen för statlig skatt, men tjänar inte jättelite. Min inkomstskatt förra året låg på ca 24%.. det är låg skatt i Sverige idag. Inga 30-33% som skattesedeln kan få en att tro.
Psst, farbror staten har på ett snillrikt sätt gömt ytterligare 31,5% skatt på din lön så att du ska tro att du betalar lägre skatt än vad du faktiskt gör.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

bylund skrev:
Herr X skrev:

Självklart påverkar bilköpet i ditt första exempel och ditt andra exempel statsfinanserna lika mycket netto, och båda småbarnsmammorna blir glada för att deras barn får renare luft och att klimatförändringarna slår något lite mindre om 50 år.

Min frisör undrar varför jag har så mycket kluvet hår, och jag svarar att det är för att jag älskar hårklyverier.
Ok, jag skulle kollat siffrorna innan jag sa "lika mycket", ser att du svängde med olika siffror när jag tittar noggrannare. Självklart är 10 000 kr subvention billigare än 30 000 kr subvention.
Skriv svar