+46 skrev:MWall skrev:niklas12 skrev:+46 skrev:På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Vad behöver man för huvudsäkring för att kunna ladda 22kwh ?
Med 16A huvudsäkring får man väl knappt 11kwh ?
32A?

35 A
Behöver jag inte ladda bilen så kan jag alltid ladda ackumulatortanken. Den högre fasta avgiften är snabbt intjänad.
Kostnad att säkra upp från 16A till 35A är 8500kr/år
Så man behöver alltså tjäna minst 8500kr/år för att motivera ett byte.
Då kan man ladda väldigt mycket.
Varför behöver man 35A abonnemang om man inte har andra stora förbrukare ?
Sen krävs det att elledningar och säkringscentralen klarar att skala upp till 35A vilket det troligtvis inte gör[/quote]
Bor man som jag på en gård så kan man aldrig få för mycket el framdraget Kan gå upp till 63A om jag vill. Provade att säkra ned till 25 A men insåg att timdebitering var klart mer lönsamt om man kunde maxa förbrukningen när det är elöverskott i systemet. Dessutom är det bra för hela systemet, vilket tas upp i en annan tråd här på forumet. Kostar mig 9 425:- om året i fast avgift för 35A. Med 25A skulle det bli knappt 3 000:- billigare.[/quote]
Nu har jag inte gjort en fullständig beräkning för att se vart brytpunkten ligger men man behöver ställa den ökade nätavgifterna i relation till vinsten av den snabbare laddningen.
du verkar ha väldigt unika förutsättningar som få andra har normalt är nog 16-20A och då kan du plocka ut 11kw
Sen är nätavgifterna väldigt olika beroende på nätägare vilket man kan tycka är rätt märkligt egentligen
Att säkra upp från 16A till 35A här med EON kostar 8500kr/år (5550-13950kr)
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk