ViBilägare: Fysiska knappar > touchskärm för säkerhet
Moderator: Redaktion
ViBilägare: Fysiska knappar > touchskärm för säkerhet
Det här testet har fått mycket uppmärksamhet internationellt av bland annat CR och NTSB. Har väl säkerligen redan diskuterats här, men hittar ingen tråd?
https://www.vibilagare.se/nyheter/physi ... test-finds
Re: ViBilägare: Fysiska knappar > touchskärm för säkerhet
Ganska logiskt.
Jag saknar smarta lösningar som kombinerar teknologi.
Typ ventilationsreglage Audi tt med små diplayer i knapparna.
Jag saknar smarta lösningar som kombinerar teknologi.
Typ ventilationsreglage Audi tt med små diplayer i knapparna.
Det mest intressanta resultatet är att Tesla model 3 som löpt linan ut med *nästan* allt på skärmen klarar sig bättre än de bilar som har vissa funktionsknappar och vissa funktioner på skärmen. Det är givetvis mycket svårare att memorera i vilken domän en viss funktion finns än att veta att det alltid är en fysisk knapp eller på pekskärmen. Så länge man inte håller på och flyttar runt funktioner för mycket vid uppdateringar tror jag pekskärm är snabbare för den generation som växt upp med smartphones, troligen inte så för oss old farts.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
-
Har personligen inga problem med Teslas pekskärm. Stolsvärmen är ju numera automatisk så den behöver man inte röra och värmen kan man styra med röstkommando. Tror nog att pekskärmar i bilar är här för att stanna. Speciellt när man kan lägga till nya funktioner via OTA. Man kan ju knappast åka in till verkstaden och få en ny knapp monterad ifall man fått en ny funktion via en uppdatering. Gillar också multifunktionella rattknappar och spakar som Tesla har och skulle önska att fler gjorde likadant. Känns inte trafiksäkert med det myller av olika rattknappar som många bilar har nu för tiden.
Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
Jag gillar också pekskärmen starkt, men om jag är lika snabb som jag var med den Volvo 240 jag hade som förstabil och vars användargränssnitt var avsett att fungera med lovvikkavantar vet jag inte.tesla newbie skrev:Har personligen inga problem med Teslas pekskärm. Stolsvärmen är ju numera automatisk så den behöver man inte röra och värmen kan man styra med röstkommando. Tror nog att pekskärmar i bilar är här för att stanna. Speciellt när man kan lägga till nya funktioner via OTA. Man kan ju knappast åka in till verkstaden och få en ny knapp monterad ifall man fått en ny funktion via en uppdatering. Gillar också multifunktionella rattknappar och spakar som Tesla har och skulle önska att fler gjorde likadant. Känns inte trafiksäkert med det myller av olika rattknappar som många bilar har nu för tiden.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Röststyrning med andra ord, också en generationsfråga - själv blir jag rätt blockerad när jag talarFredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Röststyrning är ju opraktiskt om man lyssnar på något.holden skrev:Röststyrning med andra ord, också en generationsfråga - själv blir jag rätt blockerad när jag talarFredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
Det är ju som att uppfinna hjulet igen.
En variabel i en sån här undersökning är ju väldigt svår att vikta rätt, och det är hur van man är vid de olika systemen. Vi som har kört en Tesla i flera år är naturligtvis en mycket säkrare förare med det systemet än en som är ny på det. Det måste ju gälla generellt att när man har lärt sig var reglagen sitter och hur de fungerar i just den här bilmodellen, det är då man kör som säkrast.
Vissa få fysiska reglage tycker jag är självklara, som t.ex. blinkers. Även vindrutetorkare tycker jag skulle vara en spak vid ratten, så där håller jag inte med Tesla.
Röststyrning gillar jag inte alls. Dels är den fortfarande inte tillräckligt tillförlitlig, dels är det ett sämre sätt att behöva och sitta och tala med bilen för att få göra vissa saker än att nå detta via ett reglage när man är fler personer i bilen. Då vill jag hellre ha fler fysiska reglage.
Bra att vi fick tillbaka möjligheten att ha sätesvärmen på startskärmen igen eftersom bilens bedömning av när och hur mycket värme jag behöver inte alls stämmer överens med min, och det tycker jag ändå är viktigast.
För att öka säkerheten skulle jag vilja ha en knapp på ratten som byter bild på skärmen där kartan är borta och alla reglage jag vill kunna nån under färd finns samlade, alltså jag kan själv välja vilka reglage som ska visas där. De ska vara stora och lätta att se och träffa.
Vissa få fysiska reglage tycker jag är självklara, som t.ex. blinkers. Även vindrutetorkare tycker jag skulle vara en spak vid ratten, så där håller jag inte med Tesla.
Röststyrning gillar jag inte alls. Dels är den fortfarande inte tillräckligt tillförlitlig, dels är det ett sämre sätt att behöva och sitta och tala med bilen för att få göra vissa saker än att nå detta via ett reglage när man är fler personer i bilen. Då vill jag hellre ha fler fysiska reglage.
Bra att vi fick tillbaka möjligheten att ha sätesvärmen på startskärmen igen eftersom bilens bedömning av när och hur mycket värme jag behöver inte alls stämmer överens med min, och det tycker jag ändå är viktigast.
För att öka säkerheten skulle jag vilja ha en knapp på ratten som byter bild på skärmen där kartan är borta och alla reglage jag vill kunna nån under färd finns samlade, alltså jag kan själv välja vilka reglage som ska visas där. De ska vara stora och lätta att se och träffa.
Bra formulerat! Mitt i prick!Fredrik j skrev:Röststyrning är ju opraktiskt om man lyssnar på något.
Ett fysiskt vred på lätt nåbar plats för AC-temperatur skulle jag kunna tänka mig att ha eftersom jag sitter och hattar en halv grad upp/ner hela tiden, annars är det få funktioner som man kan hantera utan att kika på knappen/’skärmen.Fredrik j skrev:Röststyrning är ju opraktiskt om man lyssnar på något.holden skrev:Röststyrning med andra ord, också en generationsfråga - själv blir jag rätt blockerad när jag talarFredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
När det är viktigt på riktigt inom flyget använder man HOTAS. Förstår inte varför samma principer skulle fungera lika bra i en bil.
Det är såklart helt rätt.spacecoin skrev:Det här testet har fått mycket uppmärksamhet internationellt av bland annat CR och NTSB. Har väl säkerligen redan diskuterats här, men hittar ingen tråd?
Finns fördelar med skärm också men även nackdelar.
Fredrik j skrev:När det är viktigt på riktigt inom flyget använder man HOTAS. Förstår inte varför samma principer skulle fungera lika bra i en bil.
Håller helt med!
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Det mest trafiksäkra är att inte använda knappar alls - dvs automatiserade funktioner som gör det som behövs åt dig utan interaktion.Fredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Javisst. Om man automatiserar funktionerna innan man tar bort knapparna.ReNewAble skrev:Det mest trafiksäkra är att inte använda knappar alls - dvs automatiserade funktioner som gör det som behövs åt dig utan interaktion.Fredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
Ja, därför extra synd att Tesla är så dåliga på det. Regnsensor t ex.ReNewAble skrev:Det mest trafiksäkra är att inte använda knappar alls - dvs automatiserade funktioner som gör det som behövs åt dig utan interaktion.Fredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
Nej, det går inte att förutse alla anledningar till att använda funktioner, alltså kan du inte automatisera så att det alltid fungerar utan interaktion. Jag vill ”ljustuta” ibland, kanske för att hälsa, hur skulle en automatiserad funktion kunna lösa det? Vissa får extrema temperatursvallningar och behöver snabbt ändra klimatinställningarna, hur skulle du kunna automatisera det?ReNewAble skrev:Det mest trafiksäkra är att inte använda knappar alls - dvs automatiserade funktioner som gör det som behövs åt dig utan interaktion.Fredrik j skrev:Det mest trafiksäkra är knappar man inte behöver titta på för att använda.
Eller för att ta exempel som teoretiskt skulle kunna automatiseras men som inte är i närheten av det idag: jag kör in i ett parkeringshus, jag vet att det kommer imma igen, jag vill slå på defrost snabbt innan det händer. Jag möter en lastbil i regn och vill slå på torkarna på full fart just innan rutan blir dränkt.
Svart X75D -17
Om jag har en passagerare med mig när jag kör så delegerar jag alla funktioner som jag inte kan styra från ratten (blinkers och vindrutetorkare?) till passageraren. Jag tror man lätt lurar sig själv om man tänker att man kan bläddra igenom en pekskärm utan att brista i uppmärksamheten. 2 sekunders fokus på en skärm är drygt 40m på vägen bara man kör i 70km/h. Mycket kan hända på 40m.
Men jag vet att man tycker att man har koll, "jag har ju haft körkort i X år" etc.
Men jag vet att man tycker att man har koll, "jag har ju haft körkort i X år" etc.
Jag slår för det mesta på autopiloten om jag behöver pilla med något. Svårt göra i gammal bil. Dock det som tar längst tid är ju att byta musik. Där vinner ju garanterat 240:n, då man enbart kan lyssna på den kassett som fastnat i bandspelaren och så vart det med det. Mello-hits från 1987 på repeat antingen man vill eller inte.
Senast redigerad av malmer, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Jag har också en tendens att använda AP när jag ska "pilla på skärmen". Man vaggas in i falsk säkerhet snabbt och tittar med mer än nödvändigt skulle jag säga, då AP oftast funkar bra.
Som den här personen: https://www.veed.io/view/8e44fe01-a7ab- ... 7089bfe33c (AP på, verkar tycka det det finns plats till vänster då lastbilen byter fil).
Som den här personen: https://www.veed.io/view/8e44fe01-a7ab- ... 7089bfe33c (AP på, verkar tycka det det finns plats till vänster då lastbilen byter fil).