MWall skrev:slugger75 skrev:Med tanke på investeringskostnad och sett över tid, ger det mer eller mindre avkastning än en global indexfond?
Lägre risk på solceller och bara indirekt koppling till konjunkturen. (vid lågkonjunktur minskar behovet av el och priserna sjunker)
Jag ser mina kommande solceller som ett komplement. Går ju inte att investera särskilt mycket i sådana om man inte har ett väldigt stort tak och hög egen förbrukning.
Man blir ju inte rik på det, men det är å andra sidan i princip noll ekonomisk risk med solceller så som jag ser det. De tappar inte i värde, avkastningen kan ju inte lätt bli negativ, man kan inte förlora pengar. Men det kan man på börsen. För ekonomiska analfabeter som mig, som inte kan/vill/förmår att investera i aktier och sånt, är solceller perfekt. Jag behöver inte bry mig, jag behöver inte göra nånting, jag kan inte göra fel, enda förutsättning för att de ska generera el är att solen inte slocknar.
Jag skaffade solceller egentligen mest för känslan att man genererar sin egen el, och för att det är nördigt. Och den känslan är värd en hel del. Elen var billig när jag skaffade solcellerna. Pay-off tiden skulle vara minst 12 år vid den tiden. Vad vet jag vad som är om 12 år liksom? Jag funderade egentligen aldrig på att man ska se det som en investering. Alternativet för mig hade varit att köpa nåt annat roligt för pengarna, eller att ha dem kvar på kontot, inte att lägga dem på börsen. Den tanken slog mig aldrig. Att man nu plötsligt tjänar pengar på det är naturligtvis ingen nackdel direkt, och det är först nu, efter 5 år, att jag har börjat optimera min elförbrukning utifrån spotpriset och inte utifrån att jag vill använda min egen el i största möjliga mån.
Det går säkert att tjäna mer pengar på annat sätt, t.ex. på börsen. Om man kan det. Jag kan inte det.