https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla ... -byd-51652
Exklusivt: Tesla har redan EU-godkännande för ny Model Y med strukturellt batteri från BYD.
Den här veckan kom nya rykten från Kina om att den lokala batteri- och elbilstillverkaren BYD snart skulle börja leverera till Tesla. Faktum är att teslamag.de kunde bekräfta att det redan finns batterier från BYD i den tyska Gigafactory i Grünheide nära Berlin , så det verkade vara något med det. Ett partnerskap mellan de två företagen rapporterades först för ett år sedan - och som nu framgår kan det börja inom en snar framtid med Model Y för Europa.
Berlin MY med BYD batteri
Moderator: Redaktion
Berlin MY med BYD batteri
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Berlin MY med BYD batteri
Y RWD för sisådär 669k inom kort alltså.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Berlin MY med BYD batteri
Det riktigt intressanta är att BYD-packet sägs vara ett _strukturellt_ pack! Innebär i sådana att front gigacasting är igång i Berlin också?
"Den här veckan kom nya rykten från Kina om att den lokala batteri- och elbilstillverkaren BYD snart skulle börja leverera till Tesla. Faktum är att teslamag.de kunde bekräfta att det redan finns batterier från BYD i den tyska Gigafactory i Grünheide nära Berlin , så det verkade vara något med det. Ett partnerskap mellan de två företagen rapporterades först för ett år sedan - och som nu framgår kan det börja inom en snar framtid med Model Y för Europa.
Strukturellt batteri, inte Tesla
Eftersom en Model Y med batterier från BYD redan har typgodkännande från EU, enligt dokument som läcktes ut till teslamag.de på torsdagen. Som vanligt hos Tesla utfärdades godkännandet av den holländska myndigheten RDW, i detta fall den 1 juli 2022. I dokumenten benämns den nya modellen Y som Type 005 och internt som variant Y7CR. Kapaciteten på dess BYD-batteri uppskattas till 55 kilowattimmar, räckvidden till 440 kilometer.
Det är ett steg bakåt på ett sätt. Hittills har Tesla bara sålt Model Y Long Range eller Performance i Europa, men tillsammans med detta registrerades en variant med bakhjulsdrift och ett mindre batteri i EU och godkändes i somras . Precis som för den minsta Model 3 angavs CATL som batterileverantör, kapaciteten är 60 kilowattimmar för 455 kilometer. Med BYD minskar båda något. Men tekniskt sett är det nya batteriet intressant eftersom det enligt EU-godkännandet är ett "strukturpaket".
Tesla ville installera ett sådant batteripaket, som utgör en del av den bärande fordonsstrukturen och därför är mer än bara extra vikt, i den tyska modellen Y redan från början . Sedan försenades tillverkningen av batterier i sitt eget 4680-format för det, och Gigafactory började använda 2170 celler från Kina för konventionella batterier. Efter det förväntades Tesla byta till 4680 batterier och paket tillverkade lokalt eller i USA, men lösningen med BYD kommer som en överraskning. Det kinesiska företaget presenterade nyligen cell-to-body integration för sin nya Seal-elbil, liknande Teslas 4680-koncept.
Modell Y effektivare med BYD-batterier
I BYD Seal borde en tidigare ouppnåelig kapacitet på 82,5 kilowattimmar vara möjlig för LFP-elbilar. Det var initialt oklart varför Tesla uppenbarligen initialt var nöjd med ännu mindre kapacitet för sin Model Y än vad som för närvarande är fallet med det långregistrerade CATL-batteriet. Den tekniska innovationen skulle dock kunna förenkla produktionen och ge minst en effektivitetsfördel: Model Y med 60 kilowattimmar som godkändes för EU förra sommaren hade en officiell testvikt på 2153 kilo. Med det lite mindre BYD-batteriet sjunker vikten med 66 kilo till 2087 kilo, och förbrukningen i den kombinerade cykeln sjunker något till 155 wattimmar per kilometer."
https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla ... -byd-51652
"Den här veckan kom nya rykten från Kina om att den lokala batteri- och elbilstillverkaren BYD snart skulle börja leverera till Tesla. Faktum är att teslamag.de kunde bekräfta att det redan finns batterier från BYD i den tyska Gigafactory i Grünheide nära Berlin , så det verkade vara något med det. Ett partnerskap mellan de två företagen rapporterades först för ett år sedan - och som nu framgår kan det börja inom en snar framtid med Model Y för Europa.
Strukturellt batteri, inte Tesla
Eftersom en Model Y med batterier från BYD redan har typgodkännande från EU, enligt dokument som läcktes ut till teslamag.de på torsdagen. Som vanligt hos Tesla utfärdades godkännandet av den holländska myndigheten RDW, i detta fall den 1 juli 2022. I dokumenten benämns den nya modellen Y som Type 005 och internt som variant Y7CR. Kapaciteten på dess BYD-batteri uppskattas till 55 kilowattimmar, räckvidden till 440 kilometer.
Det är ett steg bakåt på ett sätt. Hittills har Tesla bara sålt Model Y Long Range eller Performance i Europa, men tillsammans med detta registrerades en variant med bakhjulsdrift och ett mindre batteri i EU och godkändes i somras . Precis som för den minsta Model 3 angavs CATL som batterileverantör, kapaciteten är 60 kilowattimmar för 455 kilometer. Med BYD minskar båda något. Men tekniskt sett är det nya batteriet intressant eftersom det enligt EU-godkännandet är ett "strukturpaket".
Tesla ville installera ett sådant batteripaket, som utgör en del av den bärande fordonsstrukturen och därför är mer än bara extra vikt, i den tyska modellen Y redan från början . Sedan försenades tillverkningen av batterier i sitt eget 4680-format för det, och Gigafactory började använda 2170 celler från Kina för konventionella batterier. Efter det förväntades Tesla byta till 4680 batterier och paket tillverkade lokalt eller i USA, men lösningen med BYD kommer som en överraskning. Det kinesiska företaget presenterade nyligen cell-to-body integration för sin nya Seal-elbil, liknande Teslas 4680-koncept.
Modell Y effektivare med BYD-batterier
I BYD Seal borde en tidigare ouppnåelig kapacitet på 82,5 kilowattimmar vara möjlig för LFP-elbilar. Det var initialt oklart varför Tesla uppenbarligen initialt var nöjd med ännu mindre kapacitet för sin Model Y än vad som för närvarande är fallet med det långregistrerade CATL-batteriet. Den tekniska innovationen skulle dock kunna förenkla produktionen och ge minst en effektivitetsfördel: Model Y med 60 kilowattimmar som godkändes för EU förra sommaren hade en officiell testvikt på 2153 kilo. Med det lite mindre BYD-batteriet sjunker vikten med 66 kilo till 2087 kilo, och förbrukningen i den kombinerade cykeln sjunker något till 155 wattimmar per kilometer."
https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla ... -byd-51652
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Berlin MY med BYD batteri
taliz skrev:Y RWD för sisådär 669k inom kort alltså.
Låter troligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Berlin MY med BYD batteri
https://teslaclubsweden.se/din-berlinby ... batterier/
Lite märkligt att Tesla använder BYD batterier.
Det skapar frågetecken om hur bra 4680 batterierna är egentligen, kan de inte konkurrera?
Lite märkligt att Tesla använder BYD batterier.
Det skapar frågetecken om hur bra 4680 batterierna är egentligen, kan de inte konkurrera?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Berlin MY med BYD batteri
Snarare producera…Zalman3 skrev:https://teslaclubsweden.se/din-berlinby ... batterier/
Lite märkligt att Tesla använder BYD batterier.
Det skapar frågetecken om hur bra 4680 batterierna är egentligen, kan de inte konkurrera?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Berlin MY med BYD batteri
Det har ju Elon sagt många gånger: LFP för bilar med kortare räckvidd, vanliga litiumjonbatterier för bilar med längre räckvidd.Zalman3 skrev:https://teslaclubsweden.se/din-berlinby ... batterier/
Lite märkligt att Tesla använder BYD batterier.
Det skapar frågetecken om hur bra 4680 batterierna är egentligen, kan de inte konkurrera?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Berlin MY med BYD batteri
Samtidigt har ju BYD själva lyckats klämma in 82kwh LFP i Seal, som är Model 3-size.
Det är ju lika mycket(eller t.o.m. lite mer) än Tesla har i sina LR och P.
Det är ju lika mycket(eller t.o.m. lite mer) än Tesla har i sina LR och P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Berlin MY med BYD batteri
Första Teslan med 800V?
https://pushevs.com/2022/08/12/tesla-mo ... -approval/
The battery is estimated to have a capacity of 55 kWh and provide a 440 km range in WLTP. Compared to the version with the 60 kWh battery from CATL that provides a 455 km range, the Model Y with BYD battery will weigh 66 kg less (2.087 instead of 2.153 kg) and the energy consumption will improve to 15,5 kWh/100 km.
However, we still don’t know if Tesla will use this opportunity to upgrade to a 800-volt system like the BYD Seal. Tesla already said that a change to 800 V would reduce costs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Berlin MY med BYD batteri
Knappast, skulle se dåligt ut mtp att alla SUC är 400v.
Förövrigt dåligt om det bara är 55kwh. Borde va åtminstone 70.
Förövrigt dåligt om det bara är 55kwh. Borde va åtminstone 70.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Berlin MY med BYD batteri
Utgår ifrån att SuC V4 kommer vara på minst 800V.taliz skrev:Knappast, skulle se dåligt ut mtp att alla SUC är 400v.
Förövrigt dåligt om det bara är 55kwh. Borde va åtminstone 70.
Och nu har ju Tesla ambitionen att vara ett laddnätverk åt alla elbilar.
Och många kan redan idag ladda i 7-800V utan att de ens skryter om det.
Exempel:
BYD Tang laddar med 703V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Berlin MY med BYD batteri
Är det battericellerna som kan ta 800v?
Nä just det..
Nä just det..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: Berlin MY med BYD batteri
800-Voltssystem innebär att man seriekopplat cellerna 192 celler i serie istället för teslas 96 i serie(400 V)Holve skrev:Är det battericellerna som kan ta 800v?
Nä just det..
NCA/NMC-celler får bara laddas med 4.2 V per cell så i sig kan man inte kräma på mer till varje battericell.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Berlin MY med BYD batteri
En stor vinst med 800V, är väl tunnare kablar i bilarna, som spar materialkostnader och även lite vikt...
Re: Berlin MY med BYD batteri
Hur kort kan man drömma om tror ni?taliz skrev:Y RWD för sisådär 669k inom kort alltså.
Vore perfekt för mig att få bytt min tjänstebil mot en Y
Re: Berlin MY med BYD batteri
Inom någon månad skulle jag tro, definitivt under hösten iaf.Anmg skrev:Hur kort kan man drömma om tror ni?taliz skrev:Y RWD för sisådär 669k inom kort alltså.
Vore perfekt för mig att få bytt min tjänstebil mot en Y
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Berlin MY med BYD batteri
Låter ju jättebra isf! Ska hålla utkik. Tack.taliz skrev:Inom någon månad skulle jag tro, definitivt under hösten iaf.Anmg skrev:Hur kort kan man drömma om tror ni?taliz skrev:Y RWD för sisådär 669k inom kort alltså.
Vore perfekt för mig att få bytt min tjänstebil mot en Y
Re: Berlin MY med BYD batteri
Verkar stämma. Viktigt att komma in under 700.000kr.frippan skrev:På g nu?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Berlin MY med BYD batteri
Vad tror ni. Blir MY med bakhjulsdrift en storsäljare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mattiasclaesson
- Teslaägare
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
- Ort: Bräkne-Hoby Blekinge
Re: Berlin MY med BYD batteri
Är den redan med i skatteverkets listor så att bonusen är säkrad?
/Mattias
/Mattias
Re: Berlin MY med BYD batteri
Kommer ganska säkert med i listan som släpps först i december.mattiasclaesson skrev:Är den redan med i skatteverkets listor så att bonusen är säkrad?
/Mattias
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 27 mar 2022 20:44
Re: Berlin MY med BYD batteri
Ni är med på att inte Tesla gör bilar för att möta den svenska marknaden med x tusen leveranser? Inte för att vara sån, men har besökt BYD´s fabrik och de är definitivt ledande inom område med elektrifiering (lyftare, lastbilar, tåg.. de har även ett eget monorail på HQ i Shenzhen som jag fått prova)
Men utmaningen med det strukturella batteriet är laddhastigheten, så detta är nog närmare det batteriet som kommer sitta i deras egen bil som snart lanseras i Europa (tror det är Hedin som har dist i sverige..) Den hade på kinesiska marknaden en sjukt rolig funktion som gjorde man kunde fjärrköra den upp till 15 km/h =) Dubbla laddportar in för extra snabb laddning samt V2X laddning utåt.
BYD kommer med all sannolikhet prioritera sin egen flotta då de redan är en av världens största leverantörer av fordon och sen även sälja till Tesla.
*Edit, gick inte bifoga videon då vi testar fjärrstyrningen men en bild kan jag tydligen bjuda på iallafall =)
Men utmaningen med det strukturella batteriet är laddhastigheten, så detta är nog närmare det batteriet som kommer sitta i deras egen bil som snart lanseras i Europa (tror det är Hedin som har dist i sverige..) Den hade på kinesiska marknaden en sjukt rolig funktion som gjorde man kunde fjärrköra den upp till 15 km/h =) Dubbla laddportar in för extra snabb laddning samt V2X laddning utåt.
BYD kommer med all sannolikhet prioritera sin egen flotta då de redan är en av världens största leverantörer av fordon och sen även sälja till Tesla.
*Edit, gick inte bifoga videon då vi testar fjärrstyrningen men en bild kan jag tydligen bjuda på iallafall =)
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 27 mar 2022 20:44