Det har ryktats ett tag att Tesla ska börja köpa batterier från kinesiska batteri (och elbil) tillverkaren BYD (Build Your Dream). Det har även ryktats om att Tesla vill använda BYD-s allra nyaste Blade batterier.
BYD-s Blade batteriteknologi är ett strukturellt batteripack med jättestora avlånga LiFePO4 battericeller som sägs få 50% högre energitäthet än tidigare lösningar. Den debuterade i kinesiska företagets Dolphin elbil i fjol – och sitter även i Tesla Model 3 utmanaren BYD Seal.
LiFePO4 batterier är billigare än andra litiumjon batterier, de tål att laddas till 100% varje dag och de är mycket säkrare. Medan andra litiumjonbatterier kan spontan självantända när de skadas tål LiFePO4 batterier krockar utan risk för sådan termisk rusning. Deras största nackdel hittills har varit att de kan lagra mycket mindre energi än andra litiumjon batterier.
Instegsmodellen av Tesla Model 3 har redan idag traditionella, cylindriska LiFePO4 batterier. Deras lägre kapacitet gör dock att den modellen endast har 49 mils WLTP räckvidd jämfört med Long Range modellens 60 mil.
Enligt kinesiska tidningen Sina har BYD nu levererat de första Blade batterierna till Teslas fabrik i Berlin där de ska monteras i Model Y bilar som ska levereras i Europa. “Tesla-fordon kan rulla av löpande bandet så snart som om en månad (det vill säga slutet av augusti till början av september)” enligt tidningen.
Enligt Teslamag.de har Tesla redan skaffat typgodkännande från EU för en Model Y med batterier från BYD. Den kan bli en ny, billigare, enbart bakhjulsdriven instegsmodell med runt 55 kWh batterier och 44 mils räckvidd. En sådan modell har då goda chanser att hamna under 700 tusen kronors gränsen igen och bli berättigad elbilsbonus.
Vi betonar dock att detta fortfarande endast är hörsägen och spekulationer. Det har inte kommit någon officiell information från Tesla än. BYD Blade batterier i Tesla Model Y skulle dock definitivt vara en intressant och välkommen vägval av Tesla.