Fejk: Tesla börjar brinna i försäkringstest

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Fejk: Tesla börjar brinna i försäkringstest

Inlägg av spacecoin »

AXA-Versicherung testar Model S, som skrapar underredet i ett roll-over-test och börjar brinna :o
https://www.focus.de/auto/ratgeber/sich ... 24352.html

edit:fixat länk

edit2: allt var fejk
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

Re: Tesla börjar brinna i försäkringstest

Inlägg av SwedishAdvocate »

Note to self: Kör inte rakt fram i rondeller med konstiga stålställningar...

Försök även om möjligt att undvika att köra över j---gt solida betongrefuger strösslade med stora stenbumlingar...

¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

https://www.idtechex.com/en/research-ar ... %20hybrids.

Man kan väl säga som så att en ev-brand är mer spektakulär men mindre sannolik. Risken att dö av en sådan brand är väl försumbar jämfört med risken att dö i trafiken över lag.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag har sett spår rakt genom mer än en rondel och där kan det vara ganska rejäl kant så helt klart ett relevant test.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
SwedishAdvocate

Så här gör Volvo. Undrar varför de inte valde det testet?... ¯\_(ツ)_/¯

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Man kan testa bilar på hundra sätt och nu valde man det här. Det är inte ett irrelevant test. Men om du tycker bara man ska testa bilar på sätt som dom klarar så kan du ju ringa och klaga. :D
Dagfinn skrev:
Man kan väl säga som så att en ev-brand är mer spektakulär men mindre sannolik
Lustigt nog var det bara Tesla av de EV:ar i testet som började brinna. Så alla EV:ar är inte lika, på samma sätt som att alla bensinbilar inte är lika. Man kan välja material och tjocklek på skyddsplåten för batteriet t ex.

Jag trodde MS och MX hade titan-plåt? Har Tesla slutat med det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Varje gång man ser något i stil med ”Tesla inblandad i <något dåligt>” så är det nästan alltid Model S. Ofta av äldre årsmodell också. Börjar bli tydligt att dessa Model S gjordes innan de riktigt lärt sig hur man bygger en bil bra. Är ju enormt stor skillnad i hur en Model S byggs (även en ny) jämfört med hur en Model Y byggs idag.

Skulle vara lite försiktig med att köpa en Model S begagnad känner jag.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Men att därifrån go full anti-Tesla är också tråkigt. Det finns ju trots allt fördelar också.
Jag vet att det är massor av fördelar med Tesla. Jag kör ju en själv, och är nöjd. Att jag postar "kritiska" inlägg här tror jag är en bra sak, ärligt talat. Men faktum är ju att marginalerna verkar mycket viktigare än mycket annat för Det Nya Tesla.

Det är trots allt inte jag som betalat för att genomföra testet...

Var är titanplåten i MS från 2014? Är den kvar eller ej?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
Men att därifrån go full anti-Tesla är också tråkigt. Det finns ju trots allt fördelar också.
Jag vet att det är massor av fördelar med Tesla. Jag kör ju en själv, och är nöjd. Att jag postar "kritiska" inlägg här tror jag är en bra sak, ärligt talat.

Jo jag vet. Är ofta kritisk själv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Jo jag vet. Är ofta kritisk själv.
Det är trots allt inte jag som betalat för att genomföra testet...
Var är titanplåten i MS från 2014? Är den kvar eller ej?
SwedishAdvocate

Dafro skrev:
Jag har sett spår rakt genom mer än en rondel och där kan det vara ganska rejäl kant så helt klart ett relevant test.
Förslag:

På samma sätt som vi har byggt tusentals mil med vajerräcken kanske det nu har blivit dags att konstruera rondeller så att de inte punkterar batteripack för alla de gånger då folk får för sig att köra rakt igenom en rondell i typ 50 km/h eller mer...

Problem solved.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Till skillnad från en avgasbil så tar det länge innan lågorna når kupén.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

malmer skrev:
Varje gång man ser något i stil med ”Tesla inblandad i <något dåligt>” så är det nästan alltid Model S. Ofta av äldre årsmodell också. Börjar bli tydligt att dessa Model S gjordes innan de riktigt lärt sig hur man bygger en bil bra. Är ju enormt stor skillnad i hur en Model S byggs (även en ny) jämfört med hur en Model Y byggs idag.

Finns fördelar med S också. Har lite ångest över att byta bort min mot en MYP. Allt är inte bättre på den nya. Verkligen inte. Men i slutänden väger billigare försäkring, garanti, dragkrok osv tyngre än nackdelarna.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Förslag:

På samma sätt som vi har byggt tusentals mil med vajerräcken kanske det nu har blivit dags att konstruera rondeller så att de inte punkterar batteripack för alla de gånger då folk får för sig att köra rakt igenom en rondell i typ 50 km/h eller mer...

Problem solved.
Verkar ju dock inte drabba alla elbilar om man läser ovan men absolut borde man bygga bort så mycket som möjligt men allt går inte bygga bort och utan tester så blir inte bilarna bättre. Möjligt att nyare teslor är så mycket att dom klarar detta, hoppas det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det brinner hundratusentals avgasbilar varje år, de flesta har inte kört på något eller blivit påkörda.

För några år sedan lånade brorsan en Ford Mondeo av en vän. Den gick lite halvdåligt, så vi undersökte. Visade sig att en bränsleledning läckte och sprutade bensin över motorblocket. Bara tur vi fann det i tid. Ägaren av Forden hade nyss fått en bebis... lagom kul om den tagit fyr när de satt i den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Till skillnad från en avgasbil så tar det länge innan lågorna når kupén.
taliz skrev:
Det brinner hundratusentals avgasbilar varje år, de flesta har inte kört på något eller blivit påkörda.
Det här är väl inte en ICE vs EV tråd? Man måste väl kunna testa EV:s och jämföra EV:s (eller vilka konsumentprodukter som helst= utan att man blir defensiv?
Vill vi inte har test mellan elbilar, eller? Ska vi anta att Tesla är säkrast för att Elon säger det och att man hade en titan-plån för 8 år sedan? Den är ju inte i 3/Y. Är den kvar i S/X? Eller blev det för dyrt?

Flera pratar om "äldre Model S"- Är inte denna bil slom testas ny?
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare

Inlägg av kalle_sala »

Har aldrig hört talas om någon titanplåt dock en tjock aluminiumplåt i någon speciallegering som ska tåla rejält med stryk.

Kan denna titanplåt blivit utbytt till den jag nämner?

Tanken har ju slagit en gällande dessa batteribränder när man har tre småbarn och hund i bur i en model X, då är dom där coola dörrarna inte så coola längre.

Visst att batteribränder är sjukt ovanliga, det är alla rätt på Eurojackpot också - ändå vinner någon varje vecka.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Man kan inte undgå att slås av hur snabbt det dyker upp whatabout-ister här på forumet så fort en brist på en Tesla uppdagas ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Man kan inte undgå att slås av hur snabbt det dyker upp whatabout-ister här på forumet så fort en brist på en Tesla uppdagas ;)

Ja det är sjukt irriterande. Det sämsta med Tesla är alla fanboys. Där har Peder rätt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

malmer skrev:

Wow. Tänker faktiskt precis tvärt om. Nu sparar man och jagar $, förr byggde man så bra bil man kunde, långt ifrån alltid perfekt, men med intentionen att bygga bästa möjliga bil, inte den man tjänar mest pengar på.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

kalle_sala skrev:
Har aldrig hört talas om någon titanplåt
"Tesla Adds Titanium Underbody Shield and Aluminum Deflector Plates to Model S
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO March 28, 2014"
https://www.tesla.com/blog/tesla-adds-t ... es-model-s
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
.../ Flera pratar om "äldre Model S"- Är inte denna bil slom testas ny?
Tycker du den ser ut att vara ny?
gul.png
Källa:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nej, den där är pre-facelift, tack. Det är ju mer relevant att testa dagens modeller (inte för att jag tror de är bättre, utan just mer relevant).
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
kalle_sala skrev:
Har aldrig hört talas om någon titanplåt
"Tesla Adds Titanium Underbody Shield and Aluminum Deflector Plates to Model S
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO March 28, 2014"
https://www.tesla.com/blog/tesla-adds-t ... es-model-s
En annan fråga:

Har alla Model S som sålts i Europa det här nya titan/alu-skyddet eller såldes det några innan det implementerades? Om Model S började säljas i Europa innan det nya nya titan/alu-skyddet kom i produktion – ifall en ägare då inte velat eller varit intresserad av att uppgradera sin bil med det här nya titan/alu-skyddet, har Tesla då haft någon möjlighet att förse bilen med det nya skyddet trots det?

Ytterligare ett alternativ: Några Model S i Europa har direktimporterats från USA. Skulle det kunna vara en av de bilarna? I så fall finns ju möjligheten att det är en bil utan det nya titan/alu-skyddet om bilens ägare enligt resonemanget ovan inte velat eller varit intresserad av att uppgradera sin bil med det här nya titan/alu-skyddet. De här direktimporterade bilarna lär ju även vara billigast ifall man vill ha tag på en bil att kvadda i ett krocktest. Det skulle faktiskt inte förvåna mig ett dugg om man med flit letat upp en bil som inte hade det nya titan/alu-skyddet för att testa just en sån...

EDIT: Har uppdaterat den ursprungliga texten något.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
Skriv svar