Man kan väl säga som så att en ev-brand är mer spektakulär men mindre sannolik. Risken att dö av en sådan brand är väl försumbar jämfört med risken att dö i trafiken över lag.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn Model S 100D 2018 Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Man kan testa bilar på hundra sätt och nu valde man det här. Det är inte ett irrelevant test. Men om du tycker bara man ska testa bilar på sätt som dom klarar så kan du ju ringa och klaga.
Dagfinn skrev:
Man kan väl säga som så att en ev-brand är mer spektakulär men mindre sannolik
Lustigt nog var det bara Tesla av de EV:ar i testet som började brinna. Så alla EV:ar är inte lika, på samma sätt som att alla bensinbilar inte är lika. Man kan välja material och tjocklek på skyddsplåten för batteriet t ex.
Jag trodde MS och MX hade titan-plåt? Har Tesla slutat med det?
Varje gång man ser något i stil med ”Tesla inblandad i <något dåligt>” så är det nästan alltid Model S. Ofta av äldre årsmodell också. Börjar bli tydligt att dessa Model S gjordes innan de riktigt lärt sig hur man bygger en bil bra. Är ju enormt stor skillnad i hur en Model S byggs (även en ny) jämfört med hur en Model Y byggs idag.
Skulle vara lite försiktig med att köpa en Model S begagnad känner jag.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Men att därifrån go full anti-Tesla är också tråkigt. Det finns ju trots allt fördelar också.
Jag vet att det är massor av fördelar med Tesla. Jag kör ju en själv, och är nöjd. Att jag postar "kritiska" inlägg här tror jag är en bra sak, ärligt talat. Men faktum är ju att marginalerna verkar mycket viktigare än mycket annat för Det Nya Tesla.
Det är trots allt inte jag som betalat för att genomföra testet...
Var är titanplåten i MS från 2014? Är den kvar eller ej?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Men att därifrån go full anti-Tesla är också tråkigt. Det finns ju trots allt fördelar också.
Jag vet att det är massor av fördelar med Tesla. Jag kör ju en själv, och är nöjd. Att jag postar "kritiska" inlägg här tror jag är en bra sak, ärligt talat.
Jag har sett spår rakt genom mer än en rondel och där kan det vara ganska rejäl kant så helt klart ett relevant test.
Förslag:
På samma sätt som vi har byggt tusentals mil med vajerräcken kanske det nu har blivit dags att konstruera rondeller så att de inte punkterar batteripack för alla de gånger då folk får för sig att köra rakt igenom en rondell i typ 50 km/h eller mer...
Varje gång man ser något i stil med ”Tesla inblandad i <något dåligt>” så är det nästan alltid Model S. Ofta av äldre årsmodell också. Börjar bli tydligt att dessa Model S gjordes innan de riktigt lärt sig hur man bygger en bil bra. Är ju enormt stor skillnad i hur en Model S byggs (även en ny) jämfört med hur en Model Y byggs idag.
Finns fördelar med S också. Har lite ångest över att byta bort min mot en MYP. Allt är inte bättre på den nya. Verkligen inte. Men i slutänden väger billigare försäkring, garanti, dragkrok osv tyngre än nackdelarna.
Jag har sett spår rakt genom mer än en rondel och där kan det vara ganska rejäl kant så helt klart ett relevant test.
Förslag:
På samma sätt som vi har byggt tusentals mil med vajerräcken kanske det nu har blivit dags att konstruera rondeller så att de inte punkterar batteripack för alla de gånger då folk får för sig att köra rakt igenom en rondell i typ 50 km/h eller mer...
Problem solved.
Verkar ju dock inte drabba alla elbilar om man läser ovan men absolut borde man bygga bort så mycket som möjligt men allt går inte bygga bort och utan tester så blir inte bilarna bättre. Möjligt att nyare teslor är så mycket att dom klarar detta, hoppas det.
Det brinner hundratusentals avgasbilar varje år, de flesta har inte kört på något eller blivit påkörda.
För några år sedan lånade brorsan en Ford Mondeo av en vän. Den gick lite halvdåligt, så vi undersökte. Visade sig att en bränsleledning läckte och sprutade bensin över motorblocket. Bara tur vi fann det i tid. Ägaren av Forden hade nyss fått en bebis... lagom kul om den tagit fyr när de satt i den.
Till skillnad från en avgasbil så tar det länge innan lågorna når kupén.
taliz skrev:
Det brinner hundratusentals avgasbilar varje år, de flesta har inte kört på något eller blivit påkörda.
Det här är väl inte en ICE vs EV tråd? Man måste väl kunna testa EV:s och jämföra EV:s (eller vilka konsumentprodukter som helst= utan att man blir defensiv?
Vill vi inte har test mellan elbilar, eller? Ska vi anta att Tesla är säkrast för att Elon säger det och att man hade en titan-plån för 8 år sedan? Den är ju inte i 3/Y. Är den kvar i S/X? Eller blev det för dyrt?
Flera pratar om "äldre Model S"- Är inte denna bil slom testas ny?
Har aldrig hört talas om någon titanplåt dock en tjock aluminiumplåt i någon speciallegering som ska tåla rejält med stryk.
Kan denna titanplåt blivit utbytt till den jag nämner?
Tanken har ju slagit en gällande dessa batteribränder när man har tre småbarn och hund i bur i en model X, då är dom där coola dörrarna inte så coola längre.
Visst att batteribränder är sjukt ovanliga, det är alla rätt på Eurojackpot också - ändå vinner någon varje vecka.
Wow. Tänker faktiskt precis tvärt om. Nu sparar man och jagar $, förr byggde man så bra bil man kunde, långt ifrån alltid perfekt, men med intentionen att bygga bästa möjliga bil, inte den man tjänar mest pengar på.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Har alla Model S som sålts i Europa det här nya titan/alu-skyddet eller såldes det några innan det implementerades? Om Model S började säljas i Europa innan det nya nya titan/alu-skyddet kom i produktion – ifall en ägare då inte velat eller varit intresserad av att uppgradera sin bil med det här nya titan/alu-skyddet, har Tesla då haft någon möjlighet att förse bilen med det nya skyddet trots det?
Ytterligare ett alternativ: Några Model S i Europa har direktimporterats från USA. Skulle det kunna vara en av de bilarna? I så fall finns ju möjligheten att det är en bil utan det nya titan/alu-skyddet om bilens ägare enligt resonemanget ovan inte velat eller varit intresserad av att uppgradera sin bil med det här nya titan/alu-skyddet. De här direktimporterade bilarna lär ju även vara billigast ifall man vill ha tag på en bil att kvadda i ett krocktest. Det skulle faktiskt inte förvåna mig ett dugg om man med flit letat upp en bil som inte hade det nya titan/alu-skyddet för att testa just en sån...
EDIT: Har uppdaterat den ursprungliga texten något.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.