Hur du får 70.000kr i stöd fortfarande

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Re: Hur du får 70.000kr i stöd fortfarande

Inlägg av malmer »

DasTesla skrev:
Hej alla!

Har skrivit frågan även i Model Y RWD tråden, men tänkte att denna är ännu mer aktuell för diskussionen.
Hittills har vi bara sett LR AWD och Performance i prislistan, men nu finns ju från och med idag även Model Y SR ute för 689 990kr (+ levkostnaderna då så totalt 699 170kr)
Den stora frågan är att nästa gång skatteverket kommer ut med sin prislista, tror det är "November" för kollar man tillbaka så har de uppdaterat ganska ofta i november när jag kollar i deras tabell:
https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html

Frågan är vad som gäller om den nu hamnar på 689.900kr, kan man välja några tillval som andra fälgar / färg / interiörfärg och bilen hamnar på säg 730.000kr (men listan säger 689.900kr fortfarande), kommer man vara berättigad miljöbonusen på 70.000kr då eftersom ni säger att den baseras på grundpriset / listpriset.

Finns det någon som kan bekräfta detta eller någonstans vi kan ringa så man vet?
Jag hade velat beställa en Model Y SR i så fall men vill gärna ändra lite tillval.

Vad tror ni andra? Måste vara fler än jag som blev sugna på att beställa nu när de finns chans för bonusen igen.

Ännu mer intressant är om man kan räkna det som en grundmodell jämfört med performance och long range. Så att även de är bonusberättigade.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
DasTesla

Inlägg av DasTesla »

malmer skrev:
DasTesla skrev:
Hej alla!

Har skrivit frågan även i Model Y RWD tråden, men tänkte att denna är ännu mer aktuell för diskussionen.
Hittills har vi bara sett LR AWD och Performance i prislistan, men nu finns ju från och med idag även Model Y SR ute för 689 990kr (+ levkostnaderna då så totalt 699 170kr)
Den stora frågan är att nästa gång skatteverket kommer ut med sin prislista, tror det är "November" för kollar man tillbaka så har de uppdaterat ganska ofta i november när jag kollar i deras tabell:

Frågan är vad som gäller om den nu hamnar på 689.900kr, kan man välja några tillval som andra fälgar / färg / interiörfärg och bilen hamnar på säg 730.000kr (men listan säger 689.900kr fortfarande), kommer man vara berättigad miljöbonusen på 70.000kr då eftersom ni säger att den baseras på grundpriset / listpriset.

Finns det någon som kan bekräfta detta eller någonstans vi kan ringa så man vet?
Jag hade velat beställa en Model Y SR i så fall men vill gärna ändra lite tillval.

Vad tror ni andra? Måste vara fler än jag som blev sugna på att beställa nu när de finns chans för bonusen igen.

Ännu mer intressant är om man kan räkna det som en grundmodell jämfört med performance och long range. Så att även de är bonusberättigade.
Förstår inte hur du menar, den finns ju ej i listan och kommer ju komma upp sen, och klart den kommer vara berättigad för bonus sålänge man ej väljer tillval om det nu påverkar eller ej, det var lite det som var min fråga vad ni andra har för koll på läget?
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Inlägg av jongut »

Tjena!

Tillval påverkar inte miljöbonusen, det som styr är grundpriset!!
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

DasTesla skrev:
malmer skrev:
DasTesla skrev:
Hej alla!

Förstår inte hur du menar, den finns ju ej i listan och kommer ju komma upp sen, och klart den kommer vara berättigad för bonus sålänge man ej väljer tillval om det nu påverkar eller ej, det var lite det som var min fråga vad ni andra har för koll på läget?
Tillvalen påverkar inte. Så beroende på hur Tesla registrerar modellerna skulle det potentiellt vara så att grundmodellen är RWD och en LR klassas bara som extrautrustning såsom dragkrok eller en annan färg. Om de kan få till det så blir även LR bonusberättigad.
Model 3 SR+ 2019
DasTesla

Inlägg av DasTesla »

malmer skrev:
DasTesla skrev:
malmer skrev:
DasTesla skrev:
Hej alla!

Tillvalen påverkar inte. Så beroende på hur Tesla registrerar modellerna skulle det potentiellt vara så att grundmodellen är RWD och en LR klassas bara som extrautrustning såsom dragkrok eller en annan färg. Om de kan få till det så blir även LR bonusberättigad.
Så ni menar att det kan vara värt att vänta till november då skatteverket kommer med den uppdaterade prislistan för då kanske dem fått ner LR till under 700?
Grundpriset på den är ju på 768.000kr på Teslas sida nu så förstår inte riktigt hur dem ska få ner den så pass mycket?

Men är ni verkligen säkra på att tillvalen inte kommer påverka bonusen? Vart har ni läst detta, finns det någon bekräftad källa att det enbart är prislistan som styr?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Skulle säga att det är otroligt osannolikt att man ska kunna räkna LR som ett tillbehör. Men det finns en liten marginell chans. Ytterst marginell dock.
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

malmer skrev:
Skulle säga att det är otroligt osannolikt att man ska kunna räkna LR som ett tillbehör. Men det finns en liten marginell chans. Ytterst marginell dock.
Finns inte en chans att trumfa Skatteverkets listor.

På min M3P står "Performance -uppgradering" för 40 tusen på kvittot så grundpriset kommer under 700'. Men tyvärr hjälper inte det...
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Tror performance är reggade som en enskild bilmodell hos skatteverket. Har säkert också att göra med hur de är reggade när det kommer till tjänstevikten, etc. Så som sagt. Rätt otroligt. Men man kan ju drömma och lura sig själv lite för att ens long range inte ska kännas så dyr att man ändrar sin bokning.
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tror inte det kommer bara en grundmodell och att allt annat är tillval, inte hos skatteverket i varje fall. Men med det sagt så var ju AWD på S85 ett tillval i början vill jag minnas när man räknade förmånsvärdet, dvs S85 hade ett förmånsvärde av en motsvarande bensinbil och sedan la man till tillvalet fyrhjulsdrift 40 tkr har jag för mig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
DasTesla

Inlägg av DasTesla »

Blev en beställning inatt med svart färg & 20” som tillval, hoppas nu man blir berättigad bonus, men när jag läser på tex Audi och Mercedes sida så har de skrivit ut ordagrant att tillvalen ej påverkar :)
Nu hoppas man bara leverans innan sista december
8EFC79EE-E175-4508-960A-FE3E70635B8E.jpeg
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare

Inlägg av sTorM3 »

Att den blir berättigad bonus i dagsläget är väl ganska tydligt? Är ju skatteverkets lista som gäller och de sätter ju knappast ett högre pris än vad Tesla någonsin haft på den, såvida Tesla inte ökar priset innan Skatteverket sätter sin nästa pristabell. Att övrig utrustning inte påverkar är ganska klart redan och det som artikeln delvis handlade om, är ju därför det är intressant om denna kan sätta ett nytt grundpris för Model y och att övriga dyrare modeller går som separata utrustningspaket (mindre troligt, skiljer nog lite för mkt vad gäller vikt, hårdvara etc). Så det som kan påverka din bonus är:
1. Tesla hinner höja priset över 700 innan Skatteverket satt sin uppdaterade lista. (Vad du faktiskt betalar för bilen är ointressant, ink utr etc, skulle krävas en jäkla admin om de vill ha in exakt vad folk har för utrustning, vad de faktiskt betalat etc)
2. Du kommer förmodligen inte få bilen innan 2023 och ingen vet om det ens blir bonus då. Räkna iaf inte med några 70.000, utan i bästa fall 50.000

Men får du bilen innan årsskiftet, Tesla behåller det pris som nu gäller och Skatteverket följer det priset i sin nästa lista så ska du såklart ha 70.000 om inget drastiskt händer efter 11/9.
Skriv svar