Kostnader; byta framruta o service
Moderator: Redaktion
Kostnader; byta framruta o service
Jag är lite oinsatt, är ute efter att köpa begagnad modell 3.
Många har framrutor med små eller större skador. Har nån koll på vad ett helt byte av framruta på en 2019 modell 3 kan kosta?
Hur ofta servas normalt samma bil o kostnad för det?
Många har framrutor med små eller större skador. Har nån koll på vad ett helt byte av framruta på en 2019 modell 3 kan kosta?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kostnader; byta framruta o service
Brukar gå på försäkringen för ca 1500sekMagnus +_ skrev:Jag är lite oinsatt, är ute efter att köpa begagnad modell 3.
Okej, men vissa som säljs begagnade har ju redan framrutor med skador, som inte har fixats. Vill man fixa dessa i senare läge så får man låssas att de just blivit till…
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Tro mig, köper du en Model 3 kommer du inte ha något som helst problem att invänta ett verkligt stenskott och sen byta rutan utan att begå försäkringsbedrägeri. Bilen är en stenskottsmagnet, kanske pga att den är så låg. Det du verkligen ska vara noga med är att kolla mittendelen av glastaket (ovanför främre sätesraden) efter stenskott, det kostar 13000 eller nåt sånt att få det bytt. Se till att verkligen kolla från alla möjliga vinklar och gärna också från baksätet, det kan vara svårt att se. Glastaket är utsatt iom att det vetter framåt, så stenar träffar det lika glatt som vindrutan. Gör dig själv en tjänst efter köpet och skaffa alla tilläggsförsäkringar du kan hitta som sänker självrisken på just byte av glastaket (det är olika beroende på om bilen har eller inte har vagnskadegaranti).
Men det hela är förstås en förhandlingssak, hittar du en bil du är intresserad av får du pruta ner priset med kostnaden för rutbyten. Ett större problem är att det tar så lång tid att få rutorna bytta sägs det.
Men det hela är förstås en förhandlingssak, hittar du en bil du är intresserad av får du pruta ner priset med kostnaden för rutbyten. Ett större problem är att det tar så lång tid att få rutorna bytta sägs det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Det kostade knappt 10.000 att byta rutan förra sommaren. Försäkringen täckte detta så klart. Takdelen kostar ungefär lika mycket men går ej på glasförsäkringen.
Servicekostnad är 0kr/år då ingen service behövs enligt tesla, men det kan vara värt att lämna in bilen nånstans och byta kupeluftfilter och smörja bromsarna, vartannat år eller så. Kan man säkert göra på Mekonomen eller dylikt. Har inte gjort det på tre år/5500mil.
Servicekostnad är 0kr/år då ingen service behövs enligt tesla, men det kan vara värt att lämna in bilen nånstans och byta kupeluftfilter och smörja bromsarna, vartannat år eller så. Kan man säkert göra på Mekonomen eller dylikt. Har inte gjort det på tre år/5500mil.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Ett tips för att i den mån det går undvika stenskott på låga bilar är att hålla tillräckligt med avstånd till bilen framför, och att även ligga så långt som möjligt från andra bilar i sidled för att undvika att få stenskott på det sättet. Ska du t.ex. köra om en bil så gå då ut i 'omkörningsfil' tidigt. Ligg inte och kryp bakom bilen innan omkörningen. Det är inga som helst problem med en Model 3. I alla fall inte med en LR. Har svårt att tro att det skulle vara några problem med en 'grundmodell' heller... Det här kan även vara bra att tänka på när man ska ut på en större väg vid en T-korsning. Jag har i och för sig inte kört så mkt bil runt Gbg och Sthlm, så ett sånt här sätt att köra bil kanske är svårare att få till i praktiken där...Dinsdale skrev:Tro mig, köper du en Model 3 kommer du inte ha något som helst problem att invänta ett verkligt stenskott och sen byta rutan utan att begå försäkringsbedrägeri. Bilen är en stenskottsmagnet, kanske pga att den är så låg. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Ett tips till:
Såvida det inte har ändrats utan att jag känner till det så har Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.
Ytterligare en grej är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också...
Såvida det inte har ändrats utan att jag känner till det så har Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.
Ytterligare en grej är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Flytta till Skåne.
Kört över 8000 mil med tre olika bilar och inte fått några skador pga stenskott.
Då kör jag ändå rätt aggressivt.

Kört över 8000 mil med tre olika bilar och inte fått några skador pga stenskott.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Jag har tyvärr kört typ det dubbla och inte varit lika lyckosam på E6 norr om Malmö eller E4 öster om Hbg. Men det tog ett tag innan jag bytte körstil så en del beror på det. Sen har jag slarvat en del med att hålla avstånd. Har tyvärr kört (gasdrivna) bilar som gör 0-100 på typ 10 sek så det blir inte riktigt lika lätt att hålla avstånd om man ska köra om då... Resten har kanske varit otur – vad vet jag...taliz skrev:Flytta till Skåne.![]()