Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

Anders A Andersson skrev:
NEO skrev:
Blev en MYRWD för oss också som andrabil. Lurade på farsan att byta sin M3LR mot denna :lol:

Har tidsfönster med datum redan.
789513A5-B0B0-4846-A739-3902077DCAF7.jpeg
Häpp! Hur gick det till? När beställde du?
Beställde typ direkt när RWD blev tillgänglig.

Fick samtal från Tesla som sa att jag var en av de första som beställt, bekräftade att det var LFP och MIC, men att det kunde bli aktuellt med MIB. Han sa att leveranser kommer börja i Q4 och de som beställde samma dag som den kom ut skulle förmodligen få före jul.

Man ska ta allt ovanstående med en stor nyp havssalt i sedvanlig teslaköanda.
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias13016

Inlägg av Maltino »

NEO skrev:
CrazyGang skrev:
Maltino skrev:
Kul att denna variant äntligen går att köpa!

Känns dock dyrt jämfört med den M3SR+ jag plockade ut för 1 år sedan. 180k mer efter bonusar.
630k efter bonus för MY. Kostade verkligen M3 SR+ med drag 450k förra året?

Priset på allt möjligt har gått upp mer eller mindre 20-30% på ett år. Inte vara bilar. Relativt sett är det nog ung jämförbart.
Nej inte med LFP och krok, som lägst var priset 512.180kr efter 70k premie.
Mindes fel, min bil kostade 489 efter bonus. Utan drag.
Skiljer alltså 141 eller 161k beroende på när man får leverans.

MY är dock säkert mycket mer bil i många avseenden. Är nog ändå lite sugen på byta. :D
DasTesla

Inlägg av DasTesla »

Beställde min inatt och jag har också fått uppdaterat datum nu :)
0492FBA6-023D-491A-A115-09091EA2925C.jpeg
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Får man den innan årsskiftet med blå eller röd? Eller är det bara standard vita och svarta som levereras även från Kina?

Varför är midnight silver metallic och deep blue så dyra på MY? Någon som fått en sådan, Q2 i år?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

En test med bjørn vore intressant. Lfp, verklig räckvidd, effektivitet etc
Fast hade staten satt bonusgräns vid 660000 skulle nog tesla matchat priset

Blir valet blåbrunt så är det väl dessutom tveksamt om det blir nån bonus öht
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

NEO skrev:
Maltino skrev:

Känns dock dyrt jämfört med den M3SR+ jag plockade ut för 1 år sedan. 180k mer efter bonusar.
Model 3 2021 och Model Y 2022-> spelar i helt olika ligor vad gäller komfort, ljudnivå, kvalitet, förvaringsutrymme samt dragvikt. Finns inte ens HEPA filter i M3 oavsett variant.

Som att jämföra en V40 mot XC90.
Nja att jämföra dessa med V40 och xc90 var väl lite överdrivet förutom möjligen dragvikt och förvaringsutrymme.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Maltino skrev:
NEO skrev:
CrazyGang skrev:
Maltino skrev:

630k efter bonus för MY. Kostade verkligen M3 SR+ med drag 450k förra året?

Priset på allt möjligt har gått upp mer eller mindre 20-30% på ett år. Inte vara bilar. Relativt sett är det nog ung jämförbart.
Nej inte med LFP och krok, som lägst var priset 512.180kr efter 70k premie.
Mindes fel, min bil kostade 489 efter bonus. Utan drag.
Skiljer alltså 141 eller 161k beroende på när man får leverans.

MY är dock säkert mycket mer bil i många avseenden. Är nog ändå lite sugen på byta. :D
Jag har också M3 SR+ beställd dagen efter prissänkningen på 40000 eller vad det var. Priserna har verkligen gått upp, jag fick 159-179 i skillnad beroende på om leverans sker i år eller nästa år (valde annan färg än vit/svart). Känns för mig inte riktigt värt det bara för att få mer utrymme. Räckvidden är samma som den jag redan har.

Däremot relativt dagens priser är den prisvärd, och står sig väl mot konkurrenterna.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jag tänker på den stackare som köpte min IQ5 av Riddermark för runt 650K. Jämför man det med de runt 650K man får betala för denna Y efter bonus på 50K för en helt flång ny (min IQ5 hade ändå rullat 800 mil och var 7 mån ”gammal”) så är Y´n ett fynd. Båda bakhjulsdrivna. Att sedan hojta om att ”Tesla är dyyyyyra!” Är ju bara löjligt. BILAR är dyra nu för tiden. För 6 år sedan köpte jag en Škoda Octavia 2.0 Tdi 4x4 med en hel del extra lull-lull för 270K. Det är i princip det man idag får ge för en Fabia!
Jag drar mig till minnes alla trådar här på forumet runt 2018/2019 om alla de fantastiska elbilar som skulle komma SNART, kosta runt 250K och gå ca 50 mil på en laddning. Jag drar mig även till minnes vad jag envist svarade på dessa inlägg.
…har inget behov av att säga ”Vad var det jag sa?” :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare

Inlägg av Anders A Andersson »

NEO skrev:
Anders A Andersson skrev:
NEO skrev:
Blev en MYRWD för oss också som andrabil. Lurade på farsan att byta sin M3LR mot denna :lol:

Har tidsfönster med datum redan.
789513A5-B0B0-4846-A739-3902077DCAF7.jpeg
Häpp! Hur gick det till? När beställde du?
Beställde typ direkt när RWD blev tillgänglig.

Fick samtal från Tesla som sa att jag var en av de första som beställt, bekräftade att det var LFP och MIC, men att det kunde bli aktuellt med MIB. Han sa att leveranser kommer börja i Q4 och de som beställde samma dag som den kom ut skulle förmodligen få före jul.

Man ska ta allt ovanstående med en stor nyp havssalt i sedvanlig teslaköanda.

Beställde 22:00 26:e, nu har jag okt 27 till dec 3 som leveransdatum. Bra, om det håller.
Model Y SR+ 2022
Mickep

Inlägg av Mickep »

Folks löner har inte gått upp så behovet av billigare elbilar ligger fast. men alla priser har gått upp. får se om det är tillfälligt.

Så att tesla aldrig skulle matcha 700 000 nivån blev ju motbevisad. Blev riktigt sugen och efter konfig blev det 768 000. (vinterdäck (dragkrok) och förbättrad förassistans).
Detta skall ställas mot andra som ex volvo c40. ( 642 000 med motsvarande maxad ). id5 (720 000)

prestanda och räckvidd är inte superbra men fullt tillräcklig.( runt 7s för 0-100. 430 km). Att oja sig för priserna är fullt acceptabla då alla bilar i princip har gått upp 100 000kr på några månader.
Edit ioniq5 maxas går på 640 000.
Bernard
Referralkod: ts.la/ulf12417

Inlägg av Bernard »

Teslapriser-SE-NL-DE.png
Märkligt hur olika de tre olika versionerna är prissatta relativt varandra i olika länder.
I Holland är MYSR 16 kEUR billigare än MYLR.
I Sverige är den skillnaden bara 79 kSEK. Skillnaden mellan MYLR och MYP är dock ungefär samma i Sverige och Holland.

I Tyskland är MYSR bara 3k EUR billigare än MYLR. Undrar hur man resonerar om man väljer MYSR då?
I Tyskland ligger istället den större prisskillnaden mellan MYLR och MYP, dvs 8,5 kEUR

MYSR i Hollland är 4 kEUR billigare än Tyskland, medan MYLR är 9 kEUR dyrare än i Tyskland.

Hur kan det se ut så olika? Är det gränser för statliga subventioner som spökar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bernard skrev:
Teslapriser-SE-NL-DE.png
Märkligt hur olika de tre olika versionerna är prissatta relativt varandra i olika länder.
I Sverige är den skillnaden bara 79 kSEK. Skillnaden mellan MYLR och MYP är dock ungefär samma i Sverige och Holland.

I Tyskland är MYSR bara 3k EUR billigare än MYLR. Undrar hur man resonerar om man väljer MYSR då?
I Tyskland ligger istället den större prisskillnaden mellan MYLR och MYP, dvs 8,5 kEUR

MYSR i Hollland är 4 kEUR billigare än Tyskland, medan MYLR är 9 kEUR dyrare än i Tyskland.

Hur kan det se ut så olika? Är det gränser för statliga subventioner som spökar?
Tillgång och efterfrågan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Det är gissningsvis prisändringar för LR och P på G i ex. Tyskland,
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

För min del fick jag uppdaterad uppskattade leveranstid: Oktober 31–December 07 :)
Inga tillval förutom utökad autopilot. Förhoppningsvis får vi 70 tkr i klimatbonus.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Märkligt att Model 3 base kostar mer än Model Y base i Nederländerna..
Screenshot_20220828-213720_Chrome.jpg
Screenshot_20220828-212540_Chrome.jpg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare

Inlägg av marklubb »

Bernard skrev:
Teslapriser-SE-NL-DE.png

Gränsen för statliga subventioner i Holland är 45000 euro så det kan inte vara anledningen där.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Synd att M3 billigaste har stora ljudet men MY har :(
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Trevlig skrev:
M3 *inte* har, borde nog vara med
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

HelectriC skrev:
Trevlig skrev:
Ja verkligen. Det blev avgörande faktorn i mitt val när standard Y släpptes.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pro-Z skrev:
HelectriC skrev:
Trevlig skrev:
Ja verkligen. Det blev avgörande faktorn i mitt val när standard Y släpptes.
Förhoppningsvis kommer det på M3 också. Tyvärr så började de väl med MY av kommersiella skäl eftersom jag antar att den prognostiseras att sälja bättre än M3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja det är stor skillnad mellan Model 3 SR och Model Y när det gäller stereoanläggningen.

Model 3 upplevde jag ändå som bättre än de flesta standardanläggningarna men i MY låter det riktigt bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Måste man hålla sig under 700´ för att kunna ta del av ev miljöbonus, dvs enbart vit färg med 19” fälgar? Alla övriga tillval knuffar ju priset över 700´.
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare

Inlägg av Anders A Andersson »

Här är reglerna. Det är Skatteverkets nybilspris som gäller, oavsett om du lagt till vinterdäck eller annat. Det sägs att dessa nybilspriser ska uppdateras i höst. Y (SR+) finns ju inte med där, ännu.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/

"Du som köpt och ställt på en klimatbonusbil kan få bonus tidigast sex månader efter bilen ställts på första gången. Förutsättningarna för att få bonus är att pengar finns och att bilen
hade ett nybilspris vid förvärvsdatum, enligt Skatteverkets nybilsprislista, som uppgick till högst 700 000 kronor

https://skatteverket.se/foretag/arbetsg ... ml?q=bilar
Model Y SR+ 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

TeslaM3 skrev:
Måste man hålla sig under 700´ för att kunna ta del av ev miljöbonus, dvs enbart vit färg med 19” fälgar? Alla övriga tillval knuffar ju priset över 700´.

Nej du kan knuffa på hur mkt du vill.

Skyndar du dig får du också 70.000 och inte 50.000 i bonus
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Bernard skrev:
Teslapriser-SE-NL-DE.png

Ja, det ör subventionerna i Tyskland som gör detta. Du får ingen subvention för MYP i tyskland då den är fördyr. Så priserna du ser på MYSR och MYLR är efter subvention om jag inte förstått de fel.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Skriv svar