Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på suc?
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på suc?
Läser att terminspriserna f.n. är 396 öre/kWh i SE3 och hela 509 öre/kWh i SE4. Förra vinterhalvåret var det 106,85/122,43 öre/kWh.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/reko ... s-i-vinter
Med tanke på att supercharger-priserna redan nu är väldigt höga - vad kan vi tänkas få betala vid "pumpen" i jul tro? 12 kr/kWh?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/reko ... s-i-vinter
Med tanke på att supercharger-priserna redan nu är väldigt höga - vad kan vi tänkas få betala vid "pumpen" i jul tro? 12 kr/kWh?
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Vore väldigt intressant att veta om Tesla betalar rörligt pris för elen. Hade nog också trott det, men samtidigt om de gör det tycker jag vi redan borde sett prisdifferentiering baserat på aktuellt elpris.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
När jag köpte min Tesla så var det här med gratis laddning för hela bilens livstid mer en gimmick / reklamerbjudande än ett ekonomisk argument (undantaget om du körde taxi). Då kostade elen aldrig i närheten av tresiffriga öresbelopp per kWh.
Själv såg jag det mer som en bekvämlighet. Bara stoppa i sladden och ladda utan en massa krångel. Men fram till idag så har jag bara laddat en handfull gånger på SuC sedan bilen var nu. Dags att börja med nya vanor kanske…
Själv såg jag det mer som en bekvämlighet. Bara stoppa i sladden och ladda utan en massa krångel. Men fram till idag så har jag bara laddat en handfull gånger på SuC sedan bilen var nu. Dags att börja med nya vanor kanske…
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Tror det har med elpriset att göra. Men inte samma pris som får oss privatpersoner. Som företag kan du köpa på dig olika terminer i förväg när de är billiga. Så det följer nog samma kurva, men på ett annat sätt.mati skrev:Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Fast "när de är billiga" är lika svårt för dem att avgöra som för oss. Terminerna återspeglar ju (exakt) marknadens tro på de framtida elpriserna. Samma sak som fasta priser fast utan elbolagets påslag typ.Jaegaern skrev:Tror det har med elpriset att göra. Men inte samma pris som får oss privatpersoner. Som företag kan du köpa på dig olika terminer i förväg när de är billiga. Så det följer nog samma kurva, men på ett annat sätt.mati skrev:Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Fråga SAS tex som för första gången inte terminssäkrade flygbränslet lagom till Putins invasion
Därmed inte sagt att de inte kan ha bundit sina kostnader, det är nog tom troligt. Är det så lär det bli en dramatisk höjning när nuvarande kontrakt tar slut...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Mm absolut. De har säkert höjt i takt med att snittet på deras nuvarande och framtida elpriser höjs. Vi kommer säkert märka av en kostnad uppåt 10SEK/kWh som peak.Legato skrev:Fast "när de är billiga" är lika svårt för dem att avgöra som för oss. Terminerna återspeglar ju (exakt) marknadens tro på de framtida elpriserna. Samma sak som fasta priser fast utan elbolagets påslag typ.Jaegaern skrev:Tror det har med elpriset att göra. Men inte samma pris som får oss privatpersoner. Som företag kan du köpa på dig olika terminer i förväg när de är billiga. Så det följer nog samma kurva, men på ett annat sätt.mati skrev:Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Fråga SAS tex som för första gången inte terminssäkrade flygbränslet lagom till Putins invasion
Därmed inte sagt att de inte kan ha bundit sina kostnader, det är nog tom troligt. Är det så lär det bli en dramatisk höjning när nuvarande kontrakt tar slut...
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Om det landar på 10sek/kWh eller över så kommer nog de som har möjlighet välja fossilbilen istället för elbilen till långresan.Jaegaern skrev:Mm absolut. De har säkert höjt i takt med att snittet på deras nuvarande och framtida elpriser höjs. Vi kommer säkert märka av en kostnad uppåt 10SEK/kWh som peak.Legato skrev:Fast "när de är billiga" är lika svårt för dem att avgöra som för oss. Terminerna återspeglar ju (exakt) marknadens tro på de framtida elpriserna. Samma sak som fasta priser fast utan elbolagets påslag typ.Jaegaern skrev:Tror det har med elpriset att göra. Men inte samma pris som får oss privatpersoner. Som företag kan du köpa på dig olika terminer i förväg när de är billiga. Så det följer nog samma kurva, men på ett annat sätt.mati skrev:Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Fråga SAS tex som för första gången inte terminssäkrade flygbränslet lagom till Putins invasion
Därmed inte sagt att de inte kan ha bundit sina kostnader, det är nog tom troligt. Är det så lär det bli en dramatisk höjning när nuvarande kontrakt tar slut...
Min model S ligger på ca 2,3kwh/mil vilket ger 23kr/mil i elkostnader
Tidigare BMW diesel låg på 0,6l/mil vilket ger 15kr/mil
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Det beror ju på. Jag startar med full laddning och behöver oftast bara toppa upp innan jag är framme. Start och slut är ju mycket lägre pris på. Det är endast det man fyller på som kostar.niklas12 skrev:Om det landar på 10sek/kWh eller över så kommer nog de som har möjlighet välja fossilbilen istället för elbilen till långresan.Jaegaern skrev:Mm absolut. De har säkert höjt i takt med att snittet på deras nuvarande och framtida elpriser höjs. Vi kommer säkert märka av en kostnad uppåt 10SEK/kWh som peak.Legato skrev:Fast "när de är billiga" är lika svårt för dem att avgöra som för oss. Terminerna återspeglar ju (exakt) marknadens tro på de framtida elpriserna. Samma sak som fasta priser fast utan elbolagets påslag typ.Jaegaern skrev:Tror det har med elpriset att göra. Men inte samma pris som får oss privatpersoner. Som företag kan du köpa på dig olika terminer i förväg när de är billiga. Så det följer nog samma kurva, men på ett annat sätt.mati skrev:Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Fråga SAS tex som för första gången inte terminssäkrade flygbränslet lagom till Putins invasion
Därmed inte sagt att de inte kan ha bundit sina kostnader, det är nog tom troligt. Är det så lär det bli en dramatisk höjning när nuvarande kontrakt tar slut...
Min model S ligger på ca 2,3kwh/mil vilket ger 23kr/mil i elkostnader
Tidigare BMW diesel låg på 0,6l/mil vilket ger 15kr/mil
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
quote="niklas12"]
Min model S ligger på ca 2,3kwh/mil vilket ger 23kr/mil i elkostnader
Tidigare BMW diesel låg på 0,6l/mil vilket ger 15kr/mil[/quote]
Det beror ju på. Jag startar med full laddning och behöver oftast bara toppa upp innan jag är framme. Start och slut är ju mycket lägre pris på. Det är endast det man fyller på som kostar.[/quote]
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Om det landar på 10sek/kWh eller över så kommer nog de som har möjlighet välja fossilbilen istället för elbilen till långresan.Jaegaern skrev:Mm absolut. De har säkert höjt i takt med att snittet på deras nuvarande och framtida elpriser höjs. Vi kommer säkert märka av en kostnad uppåt 10SEK/kWh som peak.Legato skrev:Fast "när de är billiga" är lika svårt för dem att avgöra som för oss. Terminerna återspeglar ju (exakt) marknadens tro på de framtida elpriserna. Samma sak som fasta priser fast utan elbolagets påslag typ.Jaegaern skrev:Tror det har med elpriset att göra. Men inte samma pris som får oss privatpersoner. Som företag kan du köpa på dig olika terminer i förväg när de är billiga. Så det följer nog samma kurva, men på ett annat sätt.mati skrev:Laddnätverksoperatörerna verkar inte betala samma ockerpriser för elen, annars hade vi ju fått en dramatisk ökning av priserna för snabbladdning. Och det har vi inte sett. Numera är det ju vid vissa tidpunkter på vardagar till och med billigare att snabbladda än att ladda hemma.
Att SuC har blivit dyrare och dyrare har nog väldigt lite med elpriset att göra.
Fråga SAS tex som för första gången inte terminssäkrade flygbränslet lagom till Putins invasion
Därmed inte sagt att de inte kan ha bundit sina kostnader, det är nog tom troligt. Är det så lär det bli en dramatisk höjning när nuvarande kontrakt tar slut...
Min model S ligger på ca 2,3kwh/mil vilket ger 23kr/mil i elkostnader
Tidigare BMW diesel låg på 0,6l/mil vilket ger 15kr/mil[/quote]
Det beror ju på. Jag startar med full laddning och behöver oftast bara toppa upp innan jag är framme. Start och slut är ju mycket lägre pris på. Det är endast det man fyller på som kostar.[/quote]
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
I morgon snitt på 4kr i SE3, men man kan ladda för 9 öre om man villniklas12 skrev:
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Blir 1 krona per mil inkl moms skatt och överföring, men aftonbladet kommer kanske med rubriker att det kostar 20kr per mil i morgon.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Ja journalisterna envisas med att ladda när det är som dyrast. Måste vara jobbigt liv om man gör så med alla köpbeslut, leta upp högsta pris på allt och slå tillTellus skrev:I morgon snitt på 4kr i SE3, men man kan ladda för 9 öre om man villniklas12 skrev:
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Blir 1 krona per mil inkl moms skatt och överföring, men aftonbladet kommer kanske med rubriker att det kostar 20kr per mil i morgon.
Någon som vet någon app som visar priset just nu med stora siffror och grafen över dagens priser i samma vy?
Har nu satt upp en gammal mobiltelefon som konstant visar prisgrafen i tvättstugan, men skulle gärna ha priset tydligare
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Ja fast du betalar ju lite extra för elen som du ändå förbrukar när det är dyrt också så riktigt så billigt att ladda bilen är det inte om du räknar in sekundärkostnader.Tellus skrev:I morgon snitt på 4kr i SE3, men man kan ladda för 9 öre om man villniklas12 skrev:
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Blir 1 krona per mil inkl moms skatt och överföring, men aftonbladet kommer kanske med rubriker att det kostar 20kr per mil i morgon.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Det resonemanget förstår jag inte, kan du förklara hur du menar?MWall skrev:Ja fast du betalar ju lite extra för elen som du ändå förbrukar när det är dyrt också så riktigt så billigt att ladda bilen är det inte om du räknar in sekundärkostnader.Tellus skrev:I morgon snitt på 4kr i SE3, men man kan ladda för 9 öre om man villniklas12 skrev:
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Blir 1 krona per mil inkl moms skatt och överföring, men aftonbladet kommer kanske med rubriker att det kostar 20kr per mil i morgon.
Om jag inte haft elbil så hade övrig förbrukning varit oförändrad.
Nu med elbil så är övrig förbrukning också oförändrad utöver att jag laddar för 1 kr / kWh inklusive allt i natt, utom fasta avgiften på abonnemanget som är samma oavsett om jag har elbil eller ej.
Men om det är allmän elförbrukning som diskuteras i tråden så kanske det var det ni syftade på. Jag svarade på kostnaden att ladda elbil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Hade du ändå haft timpriser så är det som du säger. Men om man byter till timpris för att ladda bilen billigt så medför det andra kostnader. Kanske lite luddigt beskrivet men...Tellus skrev:Det resonemanget förstår jag inte, kan du förklara hur du menar?MWall skrev:Ja fast du betalar ju lite extra för elen som du ändå förbrukar när det är dyrt också så riktigt så billigt att ladda bilen är det inte om du räknar in sekundärkostnader.Tellus skrev:I morgon snitt på 4kr i SE3, men man kan ladda för 9 öre om man villniklas12 skrev:
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Blir 1 krona per mil inkl moms skatt och överföring, men aftonbladet kommer kanske med rubriker att det kostar 20kr per mil i morgon.
Om jag inte haft elbil så hade övrig förbrukning varit oförändrad.
Nu med elbil så är övrig förbrukning också oförändrad utöver att jag laddar för 1 kr / kWh inklusive allt i natt, utom fasta avgiften på abonnemanget som är samma oavsett om jag har elbil eller ej.
Men om det är allmän elförbrukning som diskuteras i tråden så kanske det var det ni syftade på. Jag svarade på kostnaden att ladda elbil.
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Jag hade nog kört timpris även om vi inte hade haft elbil. Har hittills i år betalat 1,10 kr ink moms /kWh för övrig el. Med Eons rörliga pris hade det legat på 1.40 kr/kWh istället.MWall skrev:Hade du ändå haft timpriser så är det som du säger. Men om man byter till timpris för att ladda bilen billigt så medför det andra kostnader. Kanske lite luddigt beskrivet men...
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vinterprognos SE3/SE4 396/509 öre/kWh -> 12 kr/kWh på su
Då förstår jag!MWall skrev:Hade du ändå haft timpriser så är det som du säger. Men om man byter till timpris för att ladda bilen billigt så medför det andra kostnader. Kanske lite luddigt beskrivet men...Tellus skrev:Det resonemanget förstår jag inte, kan du förklara hur du menar?MWall skrev:Ja fast du betalar ju lite extra för elen som du ändå förbrukar när det är dyrt också så riktigt så billigt att ladda bilen är det inte om du räknar in sekundärkostnader.Tellus skrev:I morgon snitt på 4kr i SE3, men man kan ladda för 9 öre om man villniklas12 skrev:
Hemmaladdning med rörligt kommer enligt prognoserna hamna på 5kr/kWh dygnssnitt så då hamnar man ändå på 11,5kr/mil
Blir 1 krona per mil inkl moms skatt och överföring, men aftonbladet kommer kanske med rubriker att det kostar 20kr per mil i morgon.
Om jag inte haft elbil så hade övrig förbrukning varit oförändrad.
Nu med elbil så är övrig förbrukning också oförändrad utöver att jag laddar för 1 kr / kWh inklusive allt i natt, utom fasta avgiften på abonnemanget som är samma oavsett om jag har elbil eller ej.
Men om det är allmän elförbrukning som diskuteras i tråden så kanske det var det ni syftade på. Jag svarade på kostnaden att ladda elbil.
Ja precis, om man har timpris och inte kollar priserna och brukar använda el när den ofta är dyr, dvs vardagar dagtid och ibland kvällstid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler