Model Y SR eller LR?
Moderator: Redaktion
Re: Model Y SR eller LR?
Oavsett detta, min poäng var att jag tycker att 6,9 sekunder till hundra är för fossil-likt för att locka mig till köp, det är givetvis helt och hållet subjektivt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är ändå snabbare än ID.3, ID.4, Enyaq med tvåhjulsdrift och de verkar sälja hyfsat.holden skrev:Oavsett detta, min poäng var att jag tycker att 6,9 sekunder till hundra är för fossil-likt för att locka mig till köp, det är givetvis helt och hållet subjektivt.
Även om varken du eller jag är intresserade så finns det många andra som tycker att en halvslö bakhjulsdriven elbil är helt ok.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
En elbil som gör 0-100 på 7 sek upplevs antagligen ändå som ganska rapp vid rödljus om man är van vid fossilbilar.
Och ärligt talat egentligen mer än väl tillräckligt snabb - både LR och P är rätt onödigt snabba jämfört med verkliga behov!
Och ärligt talat egentligen mer än väl tillräckligt snabb - både LR och P är rätt onödigt snabba jämfört med verkliga behov!
Model Y LR AWD 2022
Vi kör på en y sr. Som familjebil. Känns mycket roligare än en id4 eller skoda. Visst 0-100 hade varit roligare med lite lägre, men för normal körning behövs det inte för oss. Och med en P hade man väll fått torka kräk lite för ofta haha.
Hade beställt en m3sr som vi bytte till denna, känns som en bra uppgradering. Lev 6nov-31dec just nu
Hade beställt en m3sr som vi bytte till denna, känns som en bra uppgradering. Lev 6nov-31dec just nu

Det är iofs inte 0-100 som är grejen utan bara nåt slags mått att utgå från, snarare 70-uppåt eller så och allmänt hur responsiv bilen är vid ”gaspådrag”.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Hade inget direkt att klaga på gällande acceleration i min ID4. Det var fullt tillräckligt.
Mycket bättre än motsvarande avgasbil, även om siffrorna kanske inte säger det.
Mycket bättre än motsvarande avgasbil, även om siffrorna kanske inte säger det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Bytte i förra veckan vår beställning av LR mot SR.
Har kört vår M3 LR i 5000 mil och dessförinnan LEAF i 3000.
Det är väldigt sällan vi skulle nyttja den extra räckvidden i vardagen (aldrig t.o.m).
Långresor finns ett fåtal situationer då det kanske skulle vara bekvämt men knappast nödvändigt.
Fyrhjulsdrift är bra för framkomlighet men knappast ett krav, inte ens för oss som bor i Östersund.
Fartresurserna räcker och blir över. Tycker vår e-Soul är tillräckligt snabb.
150’ kan man göra mycket med. Eller 80’ för den delen om bonusen brinner inne.
Har kört vår M3 LR i 5000 mil och dessförinnan LEAF i 3000.
Det är väldigt sällan vi skulle nyttja den extra räckvidden i vardagen (aldrig t.o.m).
Långresor finns ett fåtal situationer då det kanske skulle vara bekvämt men knappast nödvändigt.
Fyrhjulsdrift är bra för framkomlighet men knappast ett krav, inte ens för oss som bor i Östersund.
Fartresurserna räcker och blir över. Tycker vår e-Soul är tillräckligt snabb.
150’ kan man göra mycket med. Eller 80’ för den delen om bonusen brinner inne.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Hej! Är nog påväg att bli teslaägare för första gången men hamnade i väldig beslutångest nu när rwd-modellen lanserades.. Funderar hur man ska tänka, visst det blir väldigt mkt pengar i skillnad mellan den och P-modellen men kan det vara så att andrahandsmarknaden kommer att värdera fyrhjulsdrift, bättre batteri mm mkt högre så det man sparar nu äts ändå upp tillslut? Svårt..
Bor i norr så det är klart att fyrhjulsdriften och större batteri är attraktivt. Är också rädd att den körglädje man känner med performance är som bortblåst i rwd, men så illa kanske det inte är!?
Några bra inspel på hur man ska tänka? Och hur mkt ska miljöbonusen få spela in i det här beslutet?
Bor i norr så det är klart att fyrhjulsdriften och större batteri är attraktivt. Är också rädd att den körglädje man känner med performance är som bortblåst i rwd, men så illa kanske det inte är!?
Några bra inspel på hur man ska tänka? Och hur mkt ska miljöbonusen få spela in i det här beslutet?

Andrahandsvärdet, som det sett ut på model 3 senaste åren, är att man får tillbaka 90% av inköpspriset efter 3 år. Så kommer det givetvis inte att vara i evighet, men skillnaden i andrahandsvärde i kronor och ören är peanuts mellan varianterna, så det handlar mer om kapitalkostnader och inflation.
Man kan nog förutsätta att samma kommer gälla Y. 10% av 700tkr mot 10% av 800tkr är mindre än en uppsättning nya däck.
Man kan nog förutsätta att samma kommer gälla Y. 10% av 700tkr mot 10% av 800tkr är mindre än en uppsättning nya däck.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Har ju varit sjuk förmånligt att äga tesla. Men konkurrensen ökar hela tiden (och elpriset, inflationen,räntan och recessionen). Man riskerar att skjuta sig själv i foten rejält om man räknar med 10% värdeminskning. 50% är normalt för en ny bil. Skulle betyda ca 3200kr skillnad i LR och SR. 11100kr/mån mot 7900kr/mån i värdeminskning (handpenningen utslagen). Tråkigt att få normalt betalt för bilen och sen sitta med en restskuld på 300000kr.tor-ake skrev:Andrahandsvärdet, som det sett ut på model 3 senaste åren, är att man får tillbaka 90% av inköpspriset efter 3 år. Så kommer det givetvis inte att vara i evighet, men skillnaden i andrahandsvärde i kronor och ören är peanuts mellan varianterna, så det handlar mer om kapitalkostnader och inflation.
De bilar som skall finnas på begmarknaden om tre år är de som säljs nya, nu. Eftersom det knappt levereras några bilar just nu kommer begbilar vara fortsatt glödheta åtminstone de två-tre närmaste åren.
Eldrivna, alltså.
Däremot verkar ju inflationen ha bitit sig fast, så att man får bra betalt för sin gamla äts upp av att nästa bil blir dyrare.
Svårt läge att sia om!
Eldrivna, alltså.
Däremot verkar ju inflationen ha bitit sig fast, så att man får bra betalt för sin gamla äts upp av att nästa bil blir dyrare.
Svårt läge att sia om!
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Nu har vi börjat vela om bakhjulsdrift kan vara obra ändå…
Vi planerar köra en del i fjällen och redan Frösön där vi bor är backigt och halt som det är.
Finns några riktiga norrlänningar som kan dela sina erfarenheter att använda bakhjulsdriven elbil vintertid? Kommer vi krokna på framkomligheten efter en vinter?
Vår nuvarande M3 LR går ju som tåget, trots dubbfritt. Är risken att bakhjulsdriven kommer stå och slira så snart det börjar luta lite?

Vi planerar köra en del i fjällen och redan Frösön där vi bor är backigt och halt som det är.
Finns några riktiga norrlänningar som kan dela sina erfarenheter att använda bakhjulsdriven elbil vintertid? Kommer vi krokna på framkomligheten efter en vinter?
Vår nuvarande M3 LR går ju som tåget, trots dubbfritt. Är risken att bakhjulsdriven kommer stå och slira så snart det börjar luta lite?
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vår släkt som bor på Frösön och har stuga i Vemdalen har en 15 år gammal Ford Focus. De har inga problem.
Vår förra bil, SR+ model 3, var den bästa 2wd-bil vi haft, superstabil vintertid. Klart bättre än tvåhjulsdrivna avgasbilar.
Jag hade inte varit orolig.
Vår förra bil, SR+ model 3, var den bästa 2wd-bil vi haft, superstabil vintertid. Klart bättre än tvåhjulsdrivna avgasbilar.
Jag hade inte varit orolig.
Model Y LR AWD 2022
Du anpassar ju hur och var du kör efter om du har 2wd eller 4wd. Har aldrig kört fast med 2wd men använder bilen annorlunda med 4wd.
Bästa är parkeringar som är helt fulla, men också lediga där det inte är plogat eller helt nedslaskat på våren. 4wd-parkering kallas det.
Bästa är parkeringar som är helt fulla, men också lediga där det inte är plogat eller helt nedslaskat på våren. 4wd-parkering kallas det.
Mina mercor var helt odugliga, de fick jag köpa snökedjor till, men model 3an med bakhjulsdrift har jag inte haft framkomlighetsproblem med, inte ens i jämtlands- och härjedalsfjällen. Men markfrigången begränsar hur djup snö man kan köra i, och samma gäller väl model y, den har ju ingen frigång att tala om.
Däremot omkörningar på riktig vinterväg, de är lite läskiga med bara bakhjulsdrift. Man kan inte gasa på för att komma förbi, eftersom antispinn går in och stryper hela tiden.
Däremot omkörningar på riktig vinterväg, de är lite läskiga med bara bakhjulsdrift. Man kan inte gasa på för att komma förbi, eftersom antispinn går in och stryper hela tiden.