Är det inte AP1 vs AP2 du jämför då? Farthållaren på min AP1 är iaf fortfarande helt överlägsen alla AP2+ som jag testat, med samma upplevelse som du beskriver.Nicke Nyfiken skrev:Att bilar med Tesla Vision skulle se andra bilar på längre avstånd tror jag inte ett dugg på.
Jag har en bil med radar och en bil utan så jag jämför dagligen. Bilen med radar reagerar mycket tidigare på bilar man hinner ikapp. Bilen utan radar beter sig som en närsynt åldring. Kör med oförändrad hastighet tills man är alldeles för nära så inbromsning blir onödigt kraftig och man hamnar för nära innan bilen ökar upp avståndet igen till det man ställt in. Samma sak när bilen framför accelererar. Då blir avståndet mellan bilarna 3-4 gånger längre än vad man ställt in, innan bilen börjar accelerera för att hamna på rätt avstånd bakom igen. Rena dragspelet och det är sjukt irriterande.
Bilen med radar håller rätt avstånd till framförvarande hela tiden och börjar bromsa i god tid när man hinner ikapp framförvarande så man aldrig kommer för nära. Och bromsar så mjukt att man ibland missar att bilen sänkt hastigheten rejält. Och när bilen framför accelererar hänger bilen på direkt utan fördröjning.
Upplevelsen är att Tesla Vision suger fett.
Helt sjukt att en 8 år gammal bil beter sig bättre än en sprillans ny, när man kör på Autopilot.
/fth