TYP2 till Schuko adapter
Moderator: Redaktion
TYP2 till Schuko adapter
Har nån provat denna adapter?
Kan ju vara smidigt att få ut ström till annat än ladda bilen från ett TYP2 uttag.
Kan ju vara smidigt att få ut ström till annat än ladda bilen från ett TYP2 uttag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: TYP2 till Schuko adapter
Jag har en Typ 2 till röd CEE trefas som jag använder ofta, det fungerar alldeles utmärkt.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Var köpte du den?fth skrev:Jag har en Typ 2 till röd CEE trefas som jag använder ofta, det fungerar alldeles utmärkt.
/fth
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
Det finns flera som gör dessa, jag köpte från en tillverkare i Holland:Zalman3 skrev:Var köpte du den?
https://www.laadkabelfabriek.nl/product ... aar-cee-5/
/fth
- Off Grid Byggaren
Vad använder du den till för något?fth skrev:Jag har en Typ 2 till röd CEE trefas som jag använder ofta, det fungerar alldeles utmärkt.
/fth
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- fth
- Teslaägare
För närvarande använder jag den faktiskt till min dagliga laddning.Off Grid Byggaren skrev:Vad använder du den till för något?
Boxarna i mitt garage (EPSpot) är inte på "speaking terms" med min Model X, när jag använder en vanlig "dum" Typ 2-kabel så strular det konstant: laddningen startar inte alls, eller startar och stannar efter ett tag, och många gånger kraschar boxen bilen så hårt att 12V-batteriet laddar ut och bilen är helt död, då får jag köra "hjärtstart" med en jump box som jag har i bilen.

Använder jag istället Type 2 - CEE - UMC så funkar det helt problemfritt, det enda jag oroar mig lite för är att delar av lösningen inte är låsta under laddning, men ingen har stulit något ännu

Skulle kabeln låsa så vore faktiskt detta en rätt trevlig lösning generellt, man slipper ju släpa runt på den bängliga blå Typ 2-kabeln.
/fth
- fth
- Teslaägare
Så här ser hela paketet ut, med denna kan jag ladda på Typ 2, CEE, och schuko (ej i bild) med samma kabel.
/fthX90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fast <ä> är ju tvärtom, att göra om din laddbox uttag till ett vanligt shuko.
Vår laddboxinstallatör rekommenderade Metrons adapter om man ville kunna köra motorvärmare via laddboxens uttag. Men jag tror den sabbar lastbalanseringen genom att boka upp 16A oavsett.
Vår laddboxinstallatör rekommenderade Metrons adapter om man ville kunna köra motorvärmare via laddboxens uttag. Men jag tror den sabbar lastbalanseringen genom att boka upp 16A oavsett.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
Vad är "<ä>" ?jonasl skrev:Fast <ä> är ju tvärtom, att göra om din laddbox uttag till ett vanligt shuko.

Min adapter gör dock om laddboxen till ett "vanligt" CEE-uttag om det är det du menar?
Sen använder jag den iofs för att konvertera tillbaka till Typ 2, vilket kan tyckas vara att gå över ån efter vatten, men det förklaras ovan.

/fth
- jonasl
- Teslaägare
<ä> = ärenderad 
Ja nu ser jag hur du gjort. Udda!

Ja nu ser jag hur du gjort. Udda!
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
Funkar det så funkar det!jonasl skrev:Ja nu ser jag hur du gjort. Udda!

/fth
- jonasl
- Teslaägare
Gå över ån efter vatten, eller vad säger man. Men om det löser ditt problem så är det ju smidigt och som du säger eliminerar det behovet av en extra kabel.
Jag har både en Gen 1 UMC med trefas och shuko, en 10 meters trefaskabel, 7.5 meter typ 2-kabel och dessutom ligger original gen 2 UMC kvar i bilen. Är säker på att den gamla kommer paja om jag tar bort den och då riskerar jag att bli strandad hos någon av svärföräldrarna..
Jag har både en Gen 1 UMC med trefas och shuko, en 10 meters trefaskabel, 7.5 meter typ 2-kabel och dessutom ligger original gen 2 UMC kvar i bilen. Är säker på att den gamla kommer paja om jag tar bort den och då riskerar jag att bli strandad hos någon av svärföräldrarna..

Model Y LR AWD 2022
Vad är skillnad, förutom pris, på den som hänvisas i videon:
https://evfuel.se/tillbehor/adapter-typ ... Z4QAvD_BwE
Och denna:
https://www.amazon.se/LKK-KK-EV-kontakt ... ve&sr=1-13
Skulle själv kunna tänka mig att köra Teslas schuko-sladd med knapp istället för tung typ 2 för hemmaladdning. Bör få ut 3.7 kw med den.
Och denna:
Skulle själv kunna tänka mig att köra Teslas schuko-sladd med knapp istället för tung typ 2 för hemmaladdning. Bör få ut 3.7 kw med den.
- fth
- Teslaägare
Dom gör ju båda samma sak, jag kan inte uttala mig om kvalitet, säkerhet etc.Jeltsin skrev:Vad är skillnad, förutom pris, på den som hänvisas i videon:
Och denna:
Du får dock inte ut 3.7kW, UMC är begränsad till max 13A via schuko, dvs knappt 3 kW.
Har du en trefas-UMC så kan du få ut 11 kW med min lösning.
/fth
- jonasl
- Teslaägare
Studsar man via adapter för blå CEE får man 16A max.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
Jag har dock aldrig sett en Typ 2/CEE enfas adapter, men det kanske finns?jonasl skrev:Studsar man via adapter för blå CEE får man 16A max.
/fth