Någon som har någon erfarenhet av att få Transportstyrelsen att ändra fordonsår?
Fick precis regnummer på min bil, som fick Fordonsår 2016.
Började byggas 22 eller 23 December, färdigställd 6 Januari.
Vad jag lyckats läsa mig till så har det med att göra hur / när fordonstillverkaren rapporterar in detta hur transportstyrelsen väljer att skriva det.
Så tänkte att det kanske finns en liten chans att få detta ändrat...om man hamnar hos rätt handläggare eller liknande?
Anledningen som ni nog förstår är i mitt fall att förmånsvärdet blir mycket högre för mig med fordonsår 2016 än 2015.
/Jocce
Överklaga Fordonsår?
Moderator: Redaktion
Överklaga Fordonsår?
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Överklaga Fordonsår?
Jag tror de bytte till fordonsår redan i somras. Min kollega på jobbet köpte en Audi i Juni, och fick redan då fordonsår 2016. Min fru köpte sin BMW i december och fick också 2016.
- Teslamannen
- Teslaägare
Min är tillverkad 201511 enligt Transportstyrelsen och har fordonsår 2015
Hämtade ut min den 30 dec 2015
Hämtade ut min den 30 dec 2015
85D Titanium sen 30/12-2015
Kika vad det står på deras bilar på regbeviset (Eller via Transportstyrelsens "Fråga på annat fordon")iCar skrev:Jag tror de bytte till fordonsår redan i somras. Min kollega på jobbet köpte en Audi i Juni, och fick redan då fordonsår 2016. Min fru köpte sin BMW i december och fick också 2016.
Tillverkningsår är det egentligen jag är ute efter, så skrev lite fel där...för det är där det baseras på förmånsvärdet om jag förstått det rätt.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Då din bil är byggt 01/16 så blir det 2016
Hur ser din VIN ut ? Om du gar 2015 VIN så kanske du lyckad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Oj. Jag bedömer att risken att de bryr sig om dina bekymmer är mycket, mycket, mycket, mycket, mycket låg.
Tillverkarna byter modellår på senvåren, typ. Men det har absolut ingenting att göra med Transportstyrelsens angivelse av tillverkningsår.iCar skrev:Jag tror de bytte till fordonsår redan i somras. Min kollega på jobbet köpte en Audi i Juni, och fick redan då fordonsår 2016. Min fru köpte sin BMW i december och fick också 2016.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jepps vet att det fungerar så.e5m1r skrev:Då din bil är byggt 01/16 så blir det 2016
Den siffran lägger dock Transportstyrelsen in med uppgifter från Tillverkaren.
Tillverkarna rapporterar lite olika, så därför hoppas jag att det finns en liten liten liten möjlighet att kunna sträcka sig in och se om de kan ändra tillverkningsåret.
/Jocce
- Gustafsson
- Teslaägare
Å andra sidan får man väl mer för en 2016 års modell om man säljer den privat senare
, förstår dock dilemmat !

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Å andra sidan får man väl mer för en 2016 års modell om man säljer den privat senare, förstår dock dilemmat !
Tror inte man får så pass mycket mer för den att det lönar sig i slutändan..faktiskt...
+ skillnad på privatekonomin (som anställd även om man har engagemang i bolaget) och företagets ekonomi

/Jocce