Det där med "problem som inte finns", vilka tänkte du på då?
Återigen så beskriver du konservatismens grunder och att göra lag av att alltid tänka innanför boxens ramar. Det är väl just det som Tesla inte gjorde, inte heller SpaceX osv.
Tittar jag på bilden så är det väl t.ex.:
Rattekrar ivägen.
Hastighetssiffror genom förstoringsglas
Klart det är konservativt. Du använder det nästan som ett skällsord. Konservatismen är ju en förutsättning om man ska vidarutveckla ett koncept och inte hamna på ruta ett hela tiden.
Numera ser ju Citroen ut som vilken bil som helst.
Det finns ju naturligtvis områden där utanför boxen är bra. Men det finns ju också områden där det är mindre bra.
Kan ju inte vara svårare att lära sig blinka med knappar på ratten, än att tex byta låt eller ändra volymen på ratten…
Det gör man ju inte samtidigt som man svänger...
Och när ratten är vriden 180 grader så måste jag tänka efter när jag skall ändra volymen.
I mina kvarter så måste jag ofta använda blinkers samtidigt som jag svänger, faktum är att jag måste dubbelblinka höger när jag skall ut från området. Första gången för att stänga av vänsterblink och sedan för att blinka höger.
Knapparna kanske gör att folk börjar blinka INNAN de svänger...
Många (de flesta?) tar ju med sej spaken när de vrider på ratten.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Kan ju inte vara svårare att lära sig blinka med knappar på ratten, än att tex byta låt eller ändra volymen på ratten…
Ja du kan ju testa det själv med att snabbt trycka på rätt knapp mitt i en rondell när ratten är snurrad 150 eller 270 grader (simulerar vänstersväng i rondeller av olika storlek) och se hur många rätt du får. Testade själv det och så som jag kör är det mer eller mindre omöjligt att veta var knappen ens är med någon stor säkerhet utan att titta på ratten först.
Jag har inget emot knappar för blinkers som koncept men Teslas lösning för Model S/X är en dålig och lat implementation. De har verkligen inte arbetat för att förbättra något med sin implementation utan det är ren och skär kostnadsbesparing, det går såklart att göra bra implementationer men gissningsvis kostar det mer än spaken de försökte ta bort
De borde ha ett roterbart centrum på ratten så knapparna alltid sitter på "rätt" ställe, oavsett hur man vrider på ratten. Som t ex RR's emblem på hjulen (finns säkert på fler bilar).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
De borde ha ett roterbart centrum på ratten så knapparna alltid sitter på "rätt" ställe, oavsett hur man vrider på ratten. Som t ex RR's emblem på hjulen (finns säkert på fler bilar).
Fanns givetvis på Citroën C4/C5 från 2010 och framåt...
...och jag antar att åtminstone någon av er har kört bilar från 1960-talet, där manövreringen av hel/halvljus ofta sköttes med knapp för vänsterfoten på golvet.
Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.
Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.
Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.
Fanns givetvis på Citroën C4/C5 från 2010 och framåt...
Citroen-C4_Sedan-2008-1280-30.jpg
Det är ju värdelöst. Hur ska man då nå rattknapparna när man svänger? Är ytterst sällan jag byter grepp på ratten vid vanlig körning. Bara på parkeringar osv.
Knapparna kanske gör att folk börjar blinka INNAN de svänger...
Många (de flesta?) tar ju med sej spaken när de vrider på ratten.
Hemma har vi en korsning med en avtagsväg precis framför. Där är det mycket vanligt att folk börjar blinka innan dom passerat avtagsvägen vilket ju blir förvirrande för dom som tänkte köra ut från den.
Det brukar ju bli bra om man vet för vem det är man blinkar. Vem som är mottagare av signalen.
Lever i spänd förväntan på att få testa det på riktigt. Fram till dess kan jag bara gissa att jag snabbt kommer att vänja mig, trots min ålder
Jag har provat på min bil. Ganska enkelt att behålla greppet "kvart i tre" genom hela körningen. Man klarar det mesta utan att byta grepp om man blir tvungen. Det var egentligen bara parkeringsmanövrar som inte går. Men jag har svårt att se fördelen. Jag håller lite olika på ratten beroende på situation. Vid avslappnad körning håller jag ganska ofta "klockan 6".
Instrumenten har jag inte heller några problem med att se trots rund ratt.
Ja du kan ju testa det själv med att snabbt trycka på rätt knapp mitt i en rondell när ratten är snurrad 150 eller 270 grader (simulerar vänstersväng i rondeller av olika storlek) och se hur många rätt du får. Testade själv det och så som jag kör är det mer eller mindre omöjligt att veta var knappen ens är med någon stor säkerhet utan att titta på ratten först.
Jag har inget emot knappar för blinkers som koncept men Teslas lösning för Model S/X är en dålig och lat implementation. De har verkligen inte arbetat för att förbättra något med sin implementation utan det är ren och skär kostnadsbesparing, det går såklart att göra bra implementationer men gissningsvis kostar det mer än spaken de försökte ta bort
Konstiga rondeller du kör i. Nog omöjligt för mig på mc att ta mig runt dom.
Blir inte i det närmaste den vinkeln på ratten.
Förövrigt har tex Ferrari också blinkersknappar istället för spak:
Inte hört mkt klagomål om det, och då har dom haft det i snart 15år.
Konstiga rondeller du kör i. Nog omöjligt för mig på mc att ta mig runt dom.
Blir inte i det närmaste den vinkeln på ratten.
Förövrigt har tex Ferrari också blinkersknappar istället för spak:
C7266954-CBB8-416E-9EC1-DDE26DF84E76.jpeg
Inte hört mkt klagomål om det, och då har dom haft det i snart 15år.
Helt vanliga rondeller, helt omöjligt att hålla kvar ratten i ”kvart i 3” i många av dem vilket är hela problemet. Knappar på det sättet är bara vettigt om du har en en referenspunkt för dina händer.
Har kört kompisens 2021 Model S med blinkersknappar. Man vande sig efter en stund. Nu föredrar jag knapparna över spakarna.
Rätt intressant att Citroen, som sagt, gick tillbaka från en lång rad fina lösningar till att bygga standardbilar igen. En gissning är att ekonomin var så dålig att ekonomerna var tvungna att ta makten från visionärerna. Styr man utifrån kalkylark med marknadsandelar, segment och inköpssynergier, då blir det nära till hands att man går mainstream igen.
Håller annars med om att alla förändringar inte är av godo. Som MWall skrev, att klämma in förarinformationen på mittskärmen var inte en bra utveckling. Nu måste man hela tiden växla mellan karta och musik, medan man i S/X kunde se båda konstant. Jag uppskattar dock tankesättet, att FSD skulle varit klart vid 3 lanseringen eller strax efter så att man aldrig behövde förarinformation. Var väl även ett sätt att sätta press på autonomi-teamet internt.
Rätt intressant att Citroen, som sagt, gick tillbaka från en lång rad fina lösningar till att bygga standardbilar igen. En gissning är att ekonomin var så dålig att ekonomerna var tvungna att ta makten från visionärerna. Styr man utifrån kalkylark med marknadsandelar, segment och inköpssynergier, då blir det nära till hands att man går mainstream igen.
Gissningen avsåg detta. Det var precis så det gick till.
På tiden att man får yoke ratt och blir av med spakar till det ena och andra.
Skönt slippa 80-tals tänket i bilen.
De som inte gillar det får väl köpa en konventionell elbil istället.
Kommer beställa ny bil när det kommer.
Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.
Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.