Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.tesla newbie skrev:Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.MWall skrev:BrooklynS skrev:Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.![]()
Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.![]()
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.