Tror de låser den när de märker att länken sprids lite.. Smart sätt att få gratis reklam och många som vill läsa artikeln.. Någon kommer alltid att börja betala..Nect skrev:Läste den igår och då låg den öppen. AB verkar låsa vissa artiklar efter ett tag.[JM] skrev:Därför att det ligger bakom en paywall och ingen vill betala för skvaller.nek0 skrev:Varför är det bara V som gillar detta?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... prismodell
Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Hej Aida!Aida skrev:Ja jag ber om ursäkt om jag kommer sent till festen och det blir rundgång. Jag försöker verkligen förstå hur det hänger ihop och hur vi ska lösa det.
Som jag förstår det så går det inte att få stabilitet i elnätet utan stora kraftverk med stor svängmassa som är väderoberoende.
Flera personer här på forumet och även professor Göran Bryntje som jag mejlat med påstår att man kan byta ut dessa giganter mot små vindkraftverk. Det hade ju varit guld om det kan ske men oavseett hur många gånger jag frågar så får jag inte svar på hur stabiliteten skulle uppnås.
Till slut tipsade Göran (som varit vänlig att svara mig men mest faktiskt öst skit på kärnkraftsförespråkare) om en professor Lennart Söder som skulle ha lösningen.
När jag googlar på honom så är de första 10 träffarna folk som säger att han har fel och ifrågasätter hans idéer - bla att hans studier tittat på Sverige isolerat och missat att vårt elnät sitter ihop med andra länders. Likaså framhärdar han att man kan få svängmassa med hjälp av batterier men enligt kärnkraftsprofessorn kan man inte köpa så mycket batterier som skulle behövas. Lennart Söder har då sagt att man ska använda privatpersoners elbilar som svängmassa och tvinga fram beteendeförändringar hos konsumenter och företag - frågan är bara om det går i långa loppet?
Jag hittade denna artikel till slut som väger olika argument mot varandra:
https://www.forskning.se/2021/03/24/vad ... t-slockna/
Men snälla, om vi för en stund hoppar ur skyttegravarna och struntar i att de stora svängmassegeneratorerna är kärnkraftsverk i södra Sverige (de är ju vattenkraftverk i norra Sverige): Hur ska vi få stabilitet i södra Sverige utan de stora väderoberoende generatorerna? Kan någon bara utbilda mig i detta! Jag hade varit jättetacksam!
För att hoppa tillbaks i skyttegraven så vill jag inget hellre än att avveckla kärnkraftsverken (och de fossila kraftverken) och ersätta med vind och sol men jag förstår inte hur det ska gå till utan att elnätet havererar.
Jag rekommenderar att läsa denna rapport.
Den ger på ett ganska lättförståeligt sätt en förklaring till om kärnkraften behövs.
https://research.chalmers.se/publicatio ... lltext.pdf
Professorer inom relevanta ämnesområden från våra tre ledande tekniska läroverk KTH, Chalmers och LTH står bakom rapporten.
Försök gärna finna forskare/professorer inom energisystem, elkraftsystem eller liknande som anser att vi måste bygga ut den svenska kärnkraften.
Än så länge har ingen här kunnat presentera ett enda namn.
Kärnkraftförespråkarna förlitar sig helt på kärnfysikerna.
Det gör inte jag.
Av samma skäl som jag inte går till tandläkaren när jag har ont i magen.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Som synes så är det samma forskare som kritiserarats hårt för att vinkla debatten mot kärnkraft
Lennart söder.
https://second-opinion.se/soder-har-fel ... karnkraft/
Samt Tomas kåberger som handplockades till vattenfalls styrelse av Mp och S pga sitt engagemang mot kärnkraften.
https://www.gp.se/ekonomi/tv%C3%A5-nya- ... se-1.71608
Det finns inga konkreta förslag på lösningar och kostnader för dessa i denna rapporten utan mest idéer om hur det kanske skulle kunna fungera
Lennart söder.
https://second-opinion.se/soder-har-fel ... karnkraft/
Samt Tomas kåberger som handplockades till vattenfalls styrelse av Mp och S pga sitt engagemang mot kärnkraften.
https://www.gp.se/ekonomi/tv%C3%A5-nya- ... se-1.71608
Det finns inga konkreta förslag på lösningar och kostnader för dessa i denna rapporten utan mest idéer om hur det kanske skulle kunna fungera
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Och där kom den igen…
Forskar man inom elkaftsystem och energisystem så är man vänstervriden.
Däremot är kärnfysiker väldigt trovärdiga när det handlar om just elkraftsystem och energisystem.
I rest my case. Again.

Däremot är kärnfysiker väldigt trovärdiga när det handlar om just elkraftsystem och energisystem.
I rest my case. Again.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Det finns några stycken i rapporten som jag inte lyckats hitta svar på, eller det finns flera men det kan vi ta senarepefreli skrev:Och där kom den igen…![]()
I rest my case. Again.
8.7
Behövs kärnkraften för att få tillräckligt med svängmassa?
Det finns lagrad rörelseenergi i tunga, roterande turbiner och generatorer (svängmassa). I ett framtida elsystem kan detta klaras med andra typer av snabba reserver (batterier, efterfrågeflexibilitet, och syntetisk svängmassa i vindkraft). Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor tar nu fram en marknadsbaserad lösning för detta [11], med målet att upphandla sådana reserver redan detta år.
Rapporten är från 2020 vart kan jag hitta mer info angående ersättningslösningen ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Vilka är det som ska ta fram lösningen?niklas12 skrev:Det finns några stycken i rapporten som jag inte lyckats hitta svar på, eller det finns flera men det kan vi ta senarepefreli skrev:Och där kom den igen…![]()
I rest my case. Again.
8.7
Det finns lagrad rörelseenergi i tunga, roterande turbiner och generatorer (svängmassa). I ett framtida elsystem kan detta klaras med andra typer av snabba reserver (batterier, efterfrågeflexibilitet, och syntetisk svängmassa i vindkraft). Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor tar nu fram en marknadsbaserad lösning för detta [11], med målet att upphandla sådana reserver redan detta år.
Rapporten är från 2020 vart kan jag hitta mer info angående ersättningslösningen ?
"Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor tar nu fram en marknadsbaserad lösning"
Vilka är det som vet vad de gör?
Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor
Var ska man söka mer information om vad de gör?
Prova hos Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Kärnkraft orsakar 9–37 gånger större koldioxidutsläpp per kilowattimme än sol och vind och kostar 3000 miljarder kronor mer, enl denna artikel:
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-n ... ronor-mer/
MVH samt då har vi dessutom risken för haveri och giftiga radioaktivt avfall i x antal 1000år mest troligtvis så dessa miljarder i merkostnader (i dagens valutavärde) kan mycket väl visa dig vara rejält i underkant.
MVH samt då har vi dessutom risken för haveri och giftiga radioaktivt avfall i x antal 1000år mest troligtvis så dessa miljarder i merkostnader (i dagens valutavärde) kan mycket väl visa dig vara rejält i underkant.
-
Undrar hur mycket koldioxid det går åt för tillverkning av ett vindkraftverk. Går åt en del stål och betong (undrar vad som händer om man stänger ner kalkbrytningen). Kommer nog ha mer information närmaste veckorna. Har en kontakt på Rabbalshede Kraft och granne som kör följebil efter trailrarna. Ett antal verk håller på att monteras 1,5 mil ovanför mig (Strömstad).NiklasTesla skrev:Kärnkraft orsakar 9–37 gånger större koldioxidutsläpp per kilowattimme än sol och vind och kostar 3000 miljarder kronor mer, enl denna artikel:
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Går lätt att hitta om man googler lite.Bonden Roger skrev:Undrar hur mycket koldioxid det går åt för tillverkning av ett vindkraftverk. Går åt en del stål och betong (undrar vad som händer om man stänger ner kalkbrytningen). Kommer nog ha mer information närmaste veckorna. Har en kontakt på Rabbalshede Kraft och granne som kör följebil efter trailrarna. Ett antal verk håller på att monteras 1,5 mil ovanför mig (Strömstad).NiklasTesla skrev:Kärnkraft orsakar 9–37 gånger större koldioxidutsläpp per kilowattimme än sol och vind och kostar 3000 miljarder kronor mer, enl denna artikel:
Ett vanligt vindkraftverk landsbaserat går åt 11g/kWh CO2 enligt detta: https://www.energy.gov/eere/wind/articl ... the-easier
Offshore är 6g/kWh (https://us.orsted.com/wind-projects/sev ... -footprint).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Vilket land är det som har elbrist?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Blåser det inte i Danmark eller vad är deras problem?Zalman3 skrev:Vilket land är det som har elbrist?
Zalman3 skrev:Vilket land är det som har elbrist?
De som inte har kärnkraft?
Den första artikeln är från 2015 och för amerikanska förhållanden.Credde skrev:Går lätt att hitta om man googler lite.Bonden Roger skrev:Undrar hur mycket koldioxid det går åt för tillverkning av ett vindkraftverk. Går åt en del stål och betong (undrar vad som händer om man stänger ner kalkbrytningen). Kommer nog ha mer information närmaste veckorna. Har en kontakt på Rabbalshede Kraft och granne som kör följebil efter trailrarna. Ett antal verk håller på att monteras 1,5 mil ovanför mig (Strömstad).NiklasTesla skrev:Kärnkraft orsakar 9–37 gånger större koldioxidutsläpp per kilowattimme än sol och vind och kostar 3000 miljarder kronor mer, enl denna artikel:
Ett vanligt vindkraftverk landsbaserat går åt 11g/kWh CO2 enligt detta: https://www.energy.gov/eere/wind/articl ... the-easier
Offshore är 6g/kWh (https://us.orsted.com/wind-projects/sev ... -footprint).
Den andra länken är från en vindkraftstillverkare.
Finns det någon genomgång från nån oberoende källa över svenska förhållanden.
Hur och vart man producerar cement skiljer väldigt mycket likadant om verken produceras i kina eller i Europa.
Ipcc har kommit fram till följande siffror för co2 utsläpp för de olika energislagen.
-
- elbilist
INGEN har någonsin sagt att att vi har elbrist i sverige.Zalman3 skrev:Vilket land är det som har elbrist?
Ja precis, det är tre problem egentligen. Dels lokal effektbrist, problem att hålla frekvensen i söder och så höga elpriser pga exporten till länder som betalar bättre.R_Edvinsson skrev:INGEN har någonsin sagt att att vi har elbrist i sverige.Zalman3 skrev:Vilket land är det som har elbrist?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP ... e-i-vinterVid en jättestor brist kopplas saker bort i korta tider, men det är också så att om priserna blir högre och högre i omgivningen så vill vi sälja mer och mer till där de betalar bäst. Men när kablarna blir fulla så måste vi sälja till den inhemska marknaden och då sjunker priset.
Det lustiga är att alla problem delvis är orsakade av kärnkraftsnedläggningen. Effektbristen kan även bero på kapacitetsbrist i näten, men det andra hade varit mycket bättre med kärnkraften kvar. Då hade vi fyllt kablarna söderut OCH pressat ner priserna i Sverige då överskottet varit mycket större.
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Särskilt lustigt är det ju inte. Någon eventuell ny kärnkraft lär inte vara på banan inom de närmaste 15-20 åren så frågan är väl hur vi löser problemen nu. Gå på ”Sverigepriser” och minska exporten ?MWall skrev:Ja precis, det är tre problem egentligen. Dels lokal effektbrist, problem att hålla frekvensen i söder och så höga elpriser pga exporten till länder som betalar bättre.R_Edvinsson skrev:INGEN har någonsin sagt att att vi har elbrist i sverige.Zalman3 skrev:Vilket land är det som har elbrist?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP ... e-i-vinterVid en jättestor brist kopplas saker bort i korta tider, men det är också så att om priserna blir högre och högre i omgivningen så vill vi sälja mer och mer till där de betalar bäst. Men när kablarna blir fulla så måste vi sälja till den inhemska marknaden och då sjunker priset.
Det lustiga är att alla problem delvis är orsakade av kärnkraftsnedläggningen. Effektbristen kan även bero på kapacitetsbrist i näten, men det andra hade varit mycket bättre med kärnkraften kvar. Då hade vi fyllt kablarna söderut OCH pressat ner priserna i Sverige då överskottet varit mycket större.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Kärnkraft är rimligen bra.
Det stora överskuggande problemet idag är energibrist på kontinenten, det är DET som ställer till det med elpriserna nu.
Det stora överskuggande problemet idag är energibrist på kontinenten, det är DET som ställer till det med elpriserna nu.
Tesla Y LR -22 EAP
Ja det är egentligen två skilda diskussioner.LarsaR skrev:Särskilt lustigt är det ju inte. Någon eventuell ny kärnkraft lär inte vara på banan inom de närmaste 15-20 åren så frågan är väl hur vi löser problemen nu. Gå på ”Sverigepriser” och minska exporten ?MWall skrev:Ja precis, det är tre problem egentligen. Dels lokal effektbrist, problem att hålla frekvensen i söder och så höga elpriser pga exporten till länder som betalar bättre.R_Edvinsson skrev:INGEN har någonsin sagt att att vi har elbrist i sverige.Zalman3 skrev:Vilket land är det som har elbrist?
1. Hur löser vi den akuta krisen?
2. Hur säkrar vi elproduktionen på lång sikt?
Ja det är intressant med den akuta krisen.
Kanske vi ska skynda på med miljörevisionerna av vattenkraften och stänga ner några där (gamla anläggningar ska ju bedömas som ifall dom skulle byggas idag med befintliga miljöregler och rivas ifall dom inte klarar det).
Det blir väl krångel med betongen till vindkraft etc när tillstånden för kalkbrytningen går ut nu vid års-skiftet.
Intressant blir ju också med batteridrivna lastbiler som ska snabbladdas med 1,5mw (teslas laddeffekt på semi), karlshamnsverket kommer ju att klara att ladda 440 st semis samtidigt på 660mw effekt som det kan ge. en vindsnurra på 3mw kan då således ladda 2 lastbilar samtidigt om det blåser.
Nu kommer ju tesla att sätta upp megapacks förmodligen för att jämna ut.
Men det kommer att behövas energi och effekt framåt och innan denna vinter lär det ju inte hända så mycket.
Kan kanske höra med Elon ifall han kan bygga en batterifarm på 100 dagar även i sverige, det skulle ju kunna hjälpa frekvensen som den gör med hornsdale i australien.
Det borde ju klara av att stötta kritiska ställen nån timme
Kanske vi ska skynda på med miljörevisionerna av vattenkraften och stänga ner några där (gamla anläggningar ska ju bedömas som ifall dom skulle byggas idag med befintliga miljöregler och rivas ifall dom inte klarar det).
Det blir väl krångel med betongen till vindkraft etc när tillstånden för kalkbrytningen går ut nu vid års-skiftet.
Intressant blir ju också med batteridrivna lastbiler som ska snabbladdas med 1,5mw (teslas laddeffekt på semi), karlshamnsverket kommer ju att klara att ladda 440 st semis samtidigt på 660mw effekt som det kan ge. en vindsnurra på 3mw kan då således ladda 2 lastbilar samtidigt om det blåser.
Nu kommer ju tesla att sätta upp megapacks förmodligen för att jämna ut.
Men det kommer att behövas energi och effekt framåt och innan denna vinter lär det ju inte hända så mycket.
Kan kanske höra med Elon ifall han kan bygga en batterifarm på 100 dagar även i sverige, det skulle ju kunna hjälpa frekvensen som den gör med hornsdale i australien.
Det borde ju klara av att stötta kritiska ställen nån timme
Vad jag lärt mig i tråden:MWall skrev:Ja det är egentligen två skilda diskussioner.LarsaR skrev:
Särskilt lustigt är det ju inte. Någon eventuell ny kärnkraft lär inte vara på banan inom de närmaste 15-20 åren så frågan är väl hur vi löser problemen nu. Gå på ”Sverigepriser” och minska exporten ?
1) Vindkraft
2) Fantasiprodukter som kanske kommer något århundrande.
mickeisol skrev:Ja det är intressant med den akuta krisen.
Så, din lösning på bristen, är att stänga ner ännu mer baskraft?
1. Klipp kabeln till kontinenten så vi slipper bli utnyttjade av giriga företag som tar billig svensk elproduktion o säljer dyrt med resultatet att dom tjänar miljarder i övervinster. Någon brist har vi ju inte.MWall skrev:Ja det är egentligen två skilda diskussioner.
2. Bygg det som faktiskt lönar sig och fungerar oavsett vad. Gärna kärnkraft om det faktiskt är lönsamt. I vart fall inte göra som tyskland och göra sig beroende av rysk fossilgas ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Tack för denna klarsynta upplysning.nek0 skrev:Vilka är det som ska ta fram lösningen?niklas12 skrev:Det finns några stycken i rapporten som jag inte lyckats hitta svar på, eller det finns flera men det kan vi ta senarepefreli skrev:Och där kom den igen…![]()
I rest my case. Again.
8.7
"Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor tar nu fram en marknadsbaserad lösning"
Vilka är det som vet vad de gör?
Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor
Var ska man söka mer information om vad de gör?
Prova hos Svenska Kraftnät och deras nordiska kollegor.
Jag har förgäves försökt få fram information om detta hos SVK utan att lyckats.
Märkligt eftersom denna rapport enligt somliga hade svaret på alla frågor men även nu mer än 2år senare kan fortfarande ingen svara på hur lagring ska lösas
och vad det kommer kostar.
-
- elbilist
Klipp kabeln??Viper skrev:1. Klipp kabeln till kontinenten så vi slipper bli utnyttjade av giriga företag som tar billig svensk elproduktion o säljer dyrt med resultatet att dom tjänar miljarder i övervinster. Någon brist har vi ju inte.MWall skrev:Ja det är egentligen två skilda diskussioner.
2. Bygg det som faktiskt lönar sig och fungerar oavsett vad. Gärna kärnkraft om det faktiskt är lönsamt. I vart fall inte göra som tyskland och göra sig beroende av rysk fossilgas ...
Vad skall vi då göra de dagarna SE3-4 har importbehov?
Bara stänga ner elen till hushåll och företag?
Och vad skall vi då göra med all el vi idag exporterar?