I väntan på en I3
Moderator: Redaktion
-
I väntan på en I3
I samband med nytt jobb behövde jag i juni hitta en elbil/pendlarbil till mitten på september. Var svårare än jag trodde men lyckades tillslut få tag på en I3 som beställts hos handlare i oktober med leverans skiftet juli/augusti.
Dock blev väntan längre pga försening i produktion, men nu är den äntligen klar men pga logistikproblem etc väntar den leverans till hamn i Tyskland.
Så nu håller jag tummarna att den inom kort får komma över till Sverige i tid…
I väntan på leverans tänkte jag kolla om någon annan här är i samma sits?
Likaså höra efter om det finns några andra här som idag har en I3 som vill delge lite intryck, lite tips, problem etc?
Dock blev väntan längre pga försening i produktion, men nu är den äntligen klar men pga logistikproblem etc väntar den leverans till hamn i Tyskland.
Likaså höra efter om det finns några andra här som idag har en I3 som vill delge lite intryck, lite tips, problem etc?
Re: I väntan på en I3
18939 problemfria mil, bytt bromsbelägg fram 2ggr dörreflexerna samt stötdämpardamaskerna. Bilen har sanslöst bra svängradie i3S har något sämre svängradie. Bilen drar förhållandevis mycket mer ström på motorvägen. Tips lägg in favoritfunktionerna på radiokanalsknapparna, samt förslagsvis klimatisering av kupen med rombknappen på bilnyckeln.
Grattis till ett bra bilval.
Hämtar min andra i3 på fredag. Haft den första sen mars 2017. Vår har dock bara rullat 6200 mil i vår ägo. Rullar mest hemmavid.
Den är väldigt bra i stan, mindre bra utanför. Vindkänslig, vinglig, grymt smidig, praktisk om man kan leva med strikt fyrsits och bakåtvända bakdörrar.
Har valt en i3S nu som ersättare och hoppas på en något stadigare bil.
Är något speciellt med den som gör det svårt att köpa nåt annat (som andrabil).
Den är väldigt bra i stan, mindre bra utanför. Vindkänslig, vinglig, grymt smidig, praktisk om man kan leva med strikt fyrsits och bakåtvända bakdörrar.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Bytte från i3 rex 2016, till i3s 2018. Det blev stor skillnad på stabilitet och lägre kupéljud.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
-
Tack för matnyttiga tips gällande genvägar och nyckel, visste inte ens att det gick att göra, men låter ju smidigt. Likaså kul att höra att ni båda är nöjda med 19k mil på mätaren.Sofie skrev:18939 problemfria mil, bytt bromsbelägg fram 2ggr dörreflexerna samt stötdämpardamaskerna. Bilen har sanslöst bra svängradie i3S har något sämre svängradie. Bilen drar förhållandevis mycket mer ström på motorvägen. Tips lägg in favoritfunktionerna på radiokanalsknapparna, samt förslagsvis klimatisering av kupen med rombknappen på bilnyckeln.
Tittade först på en I3S men för mig vägde mjukare stötdämpare och lite längre räckvidd tyngre än bättre acceleration.
Sen fick jag så bra pris på leasing (i mitt tycke) 2 år på denna vilket vägde tungt.
-
Låter precis som jag valt rätt efter den beskrivningen.MWall skrev:Hämtar min andra i3 på fredag. Haft den första sen mars 2017. Vår har dock bara rullat 6200 mil i vår ägo. Rullar mest hemmavid.
Kommer mestadels köra stadstrafik/70 väg till/från jobbet. Har under ca 1,5 mil till jobbet enkel väg och laddning på jobbet så hoppas knappt behöva ladda hemma.
- BaronHellJug
- Teslaägare
Jag har idag en I3s som personalbil, drygt 3 år så kommer bytas så fort min MYLR kommer. Har gått knappa 7k mil och det har varit väldigt trevliga mil - så pass att jag överväger att köpa loss den vid bytet (kommer göra det om det inte blir allt för dyrt, känns som att även handlarna betalar väldigt höga priser just nu).
Håller med om tidigare kommentarer att den är bäst i stan och inte lika bra på långfärd, den korta hjulbasen och chassit ställt mot ett mer sportigt läge gör att den är lite väl temperamentsfull på motorväg, kul men inte alltid avslappnat. Med det sagt är det ändå den bil vi normalt tar till sommarstället, 14 mil med blandat 70,80,90 & 100 väg (ffa landsväg och en del motorväg) så det är inte alls katastrofalt.
Primärt är det min pendlarbil till jobbet, 3,5 mil enkel resa med en del motorväg och för det är den utmärkt, den motorvägskorsning det blir där är inte ens ett problem utan en smidig bil att ta till jobbet - om vi faktiskt köper loss den undrar jag om det inte är den jag fortsätter pendla med och så får min bättre hälft ta MYLR:en.
Inga problem dessa första 3 år, som jag förstått det är stötdämpardamaskerna (redan nämnda ovan) tyvärr något att se som slitvara men mina verkar hela än så länge.
Om det primärt är ”lokalresor” / pendling + längre turer ibland tycker jag det är en utmärkt bil och rekommenderar starkt (även om jag kanske tycker begpriserna är lite i högsta laget för en så liten bil). Om det är primärt långturer bilen ska användas till finns det nog bättre val - åtminstone mer avslappnande bilar att köra långt.
Håller med om tidigare kommentarer att den är bäst i stan och inte lika bra på långfärd, den korta hjulbasen och chassit ställt mot ett mer sportigt läge gör att den är lite väl temperamentsfull på motorväg, kul men inte alltid avslappnat. Med det sagt är det ändå den bil vi normalt tar till sommarstället, 14 mil med blandat 70,80,90 & 100 väg (ffa landsväg och en del motorväg) så det är inte alls katastrofalt.
Primärt är det min pendlarbil till jobbet, 3,5 mil enkel resa med en del motorväg och för det är den utmärkt, den motorvägskorsning det blir där är inte ens ett problem utan en smidig bil att ta till jobbet - om vi faktiskt köper loss den undrar jag om det inte är den jag fortsätter pendla med och så får min bättre hälft ta MYLR:en.
Inga problem dessa första 3 år, som jag förstått det är stötdämpardamaskerna (redan nämnda ovan) tyvärr något att se som slitvara men mina verkar hela än så länge.
Om det primärt är ”lokalresor” / pendling + längre turer ibland tycker jag det är en utmärkt bil och rekommenderar starkt (även om jag kanske tycker begpriserna är lite i högsta laget för en så liten bil). Om det är primärt långturer bilen ska användas till finns det nog bättre val - åtminstone mer avslappnande bilar att köra långt.
Är bilen orolig kolla hjulinställningen. Kan vara mkt toe in fram och toe ut bak, väldigt orolig då. Svänger kvickt. Vindkänslig. Mkt bättre efter upprätning. Kan vara konstig från fabrik.
AC kondensorn tar stryk av salt. Men märks väl efter 5+ år först, väsande ljud. Stäng av antispinn på vintern för bättre framkomlighet, lurig grej, jag kan tro tvärtom. Utsätt inte bilen för hög värme och hög laddnivå utan att vara inkopplad till laddning, batteriet kan ta stryk. Ac går inte automatiskt. Pratar över 25-30 grader på solig asfalt. Hände mig, tappade 1 kwh. Försök att inte ha bilen fulladdad länge stående (generellt elbilar), 40-70 % är väl bra. Inte lågt laddad heller. Så räcker batteriet längre. Damaskerna trasiga, spelar ingen roll, måste byta dämpare ändå vid 15-20 ’ mil. Rostar aldrig, suveränt. Nånting gör att man inte vill ha nån annan bil. Väldigt avkopplande att köra den. Fantastisk sikt. Finns inga problem enligt BMW tekniker som själv äger bilen, bmw i3 rex.
Just vid vindrutebyte kolla så de inte förstör kolfibern med ståltråd. Hörde om nån som fått skvalp i sparklåda pga vatten runnit in från felaktigt monterad vindruta. Bästa mega citybilen. Njut försiktigt.
AC kondensorn tar stryk av salt. Men märks väl efter 5+ år först, väsande ljud. Stäng av antispinn på vintern för bättre framkomlighet, lurig grej, jag kan tro tvärtom. Utsätt inte bilen för hög värme och hög laddnivå utan att vara inkopplad till laddning, batteriet kan ta stryk. Ac går inte automatiskt. Pratar över 25-30 grader på solig asfalt. Hände mig, tappade 1 kwh. Försök att inte ha bilen fulladdad länge stående (generellt elbilar), 40-70 % är väl bra. Inte lågt laddad heller. Så räcker batteriet längre. Damaskerna trasiga, spelar ingen roll, måste byta dämpare ändå vid 15-20 ’ mil. Rostar aldrig, suveränt. Nånting gör att man inte vill ha nån annan bil. Väldigt avkopplande att köra den. Fantastisk sikt. Finns inga problem enligt BMW tekniker som själv äger bilen, bmw i3 rex.
Just vid vindrutebyte kolla så de inte förstör kolfibern med ståltråd. Hörde om nån som fått skvalp i sparklåda pga vatten runnit in från felaktigt monterad vindruta. Bästa mega citybilen. Njut försiktigt.
-
Tack för alla svar/intryck, vilka bidragit till att detta val av bil känns helt rätt som pendlarbil.
Nu fick jag idag iallafall glädjande besked att den ska gå med båt från Tyskland under nästa vecka. Så om ca 14 dagar ska den vara redo för hämtning!
Nu fick jag idag iallafall glädjande besked att den ska gå med båt från Tyskland under nästa vecka. Så om ca 14 dagar ska den vara redo för hämtning!
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Är själv inne på min 3:e i3. Haft 94 rex 120 i3s och så fick jag tag i en av de sista i3s nu i juli. Jäkligt bra bil. Törstigare än min model s 100d på motorvägen vilket säkert har med klossen till konstruktion. Ångrar att jag inte köpte loss den förra. Får bli om 3 år.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Mycket bra bil. Sålde vår BMW i3S då vi behövde ha mer lastutrymme + dragkrok (vi vill bara ha en bil i hushållet). Annars hade jag haft kvar den.
Saknar vändradien något enormt. Så sjukt smidig stadsbil! Det jag gillade minst var bakdörrarna. Riktigt trångt på parkeringar att komma ur eller lasta in något där. Samt att bälte till framsäte sitter fast i bakdörren så den framför måste knäppa loss sig för att öppna bakdörr.
Saknar vändradien något enormt. Så sjukt smidig stadsbil! Det jag gillade minst var bakdörrarna. Riktigt trångt på parkeringar att komma ur eller lasta in något där. Samt att bälte till framsäte sitter fast i bakdörren så den framför måste knäppa loss sig för att öppna bakdörr.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Ingen i3, men vi har däremot skaffat en Mini Electric som tredjebil. Minin har samma elektriska drivlina som i3S, och Minin är perfekt som pendlarbil att köra vardagsärenden med och för dottern att övningsköra med.Tullingebo skrev:I samband med nytt jobb behövde jag i juni hitta en elbil/pendlarbil till mitten på september. Var svårare än jag trodde men lyckades tillslut få tag på en I3 som beställts hos handlare i oktober med leverans skiftet juli/augusti.
En orsak att jag slog till på Minin (hade Honda E och Fiat 500e som alternativ) var just att jag kände de som hade i3S och var väldigt nöjda med den som andrabil/tredjebil. Mycket nöjd med drivlinan. Den är pigg och körglad, även om inte riktigt lika kraftfull som vår Tesla. Grymt kul att köra med!

Gick rätt fort att bygga den på fabrik. Beställde Minin i mitten av juni hos BMW ÅF och fick leverans i mitten av augusti.
Liten nackdel med Mini och i3 är att de "snabbladdar" endast med 50 kW. Känns som en väldigt förlegad batteriteknik, men å andra sidan så kommer vår Mini nog aldrig/sällan att åkas så långt med. Som pendlar/stadsbil/vardagsbil fungerar den utmärkt och laddar snabbt hemma på trefas 11 kW (något som saknades hos Honda E, och som gjorde att den föll bort).
Tror du kommer bli väldigt nöjd med den i vardagen, men kanske inte optimal för långsemester eller långa tjänsteresor. Många av mina bekanta som älskar sina i3:or.
Grattis till en grymt trevlig elbil!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tycker att det är en trevlig bil inom stad och kortare resor. Precis som andra har sagt.
Men jag tycker att appen är dålig.
Sen får jag inte till att den startar laddning en viss tid. Hur jag än ställer in, börjar den ladda direkt.
Sen får jag inte till att den startar laddning en viss tid. Hur jag än ställer in, börjar den ladda direkt.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Appen är väldigt mycket bättre nu än för 3-4 år sen. Nu svarar den alltid och sådär. Använder den iofs bara till att starta kupévärmen. Är dock lite dålig feedback på om värmen är igång eller inte.np519 skrev:Jag tycker att det är en trevlig bil inom stad och kortare resor. Precis som andra har sagt.
Tror den testladdar lite först. Men det där har jag aldrig använt. Kör inte med timpris så laddar alltid direkt jag stoppar in kabeln.
Har också bara bra erfarenheter från appen. Blev lite ledsen när man tog bort Apple Watch-appen, men annars var den mycket stabil och gick att lita på.MWall skrev:Appen är väldigt mycket bättre nu än för 3-4 år sen. Nu svarar den alltid och sådär. Använder den iofs bara till att starta kupévärmen. Är dock lite dålig feedback på om värmen är igång eller inte.np519 skrev:Jag tycker att det är en trevlig bil inom stad och kortare resor. Precis som andra har sagt.
Tror den testladdar lite först. Men det där har jag aldrig använt. Kör inte med timpris så laddar alltid direkt jag stoppar in kabeln.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
-
Apple Watch appen verkar va tillbaka nu i nån form. Mest kolla status men man kan ju hoppas det tex kommer gå slå på värmaren.
Ang laddning så var det förut så att om bilen inte bedömde att valt intervall räckte för att få batteriet fullt så drog den igång laddnings direkt oavsett vad man ställde in. Kanske nåt sånt som spökar?
//benke
Ang laddning så var det förut så att om bilen inte bedömde att valt intervall räckte för att få batteriet fullt så drog den igång laddnings direkt oavsett vad man ställde in. Kanske nåt sånt som spökar?
//benke