Prissänkning för MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare

Re: Prissänkning för MY?

Inlägg av myth10 »

Ni pratar om elpriser och prissänkningar pga minskad efterfrågan men glömmer samtidigt att industrin drabbas rätt hårt av elpriserna i europa och 1st Tesla från Berlin kommer vara dyrare i tillverkning med minskad marginal, just nu är det mesta bara en gissning och vi får hoppas att allt ser lite trevligare ut till sommaren. Själv har jag låsta räntor och elpriser 2år till och hade tur helt enkelt. Till sommaren ska det upp lite solpaneler! Min gissning är att denna gångs ekonomiska kris kommer att hete energikrisen?
Polestar 2 DM -21
MYP -22 | vit/svart
Polestar 4 DM -25
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Jag tror på prissänkning när produktionen i Berlin verkligen tar fart. Kanske redan om 3 månader.
Anledningen är den makroekonomiska utbudskurvan. Med ökat utbud sjunker priset, men säljaren tjänar mer ändå (arean på rutan mellan origo och jämviktspunkten):
Bild
Dessutom vill Tesla accelerera övergången till elbilar.

Det jag inte förstår är hur de ska göra med priset på M3 om MY blir "för billig".
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dfokr skrev:
Många insatta ser en prisökning som Tesla kommer göra inom 1-2 månader på samtliga modeller likt tidigare i år.

Jag tror inte efterfrågan kommer följa med. Även om man har det gott ställt och tjänar bra så kommer elräkningar på 30-40 tusen i månaden kännas rejält. Kommer definitivt påverka lusten att köpa nya dyra elbilar.
Bara så att jag är med, hur många kommer få en elräkning på 30-40 tusen per månad; på riktigt. Säg 20 kr per kWh vilket ör skapligt högt, ger 1500- 2000 kWh per månad. Hur många hus i SE4 där det knappt går under nollan på vintern förbrukar så mycket el, och dom som gör det borde efter förra vintern antingen köpt en luftvärmepump eller tilläggsisolerat om man bor i ett hus med kartongväggar, och om man bor i ett hus på 250 kvm plus så har man troligen värmepump redan.

Jag tro personligen att det är ganska bra med dessa höga priser ett tag så folk tar tag i slöseriet av el. Hoppas även att det blir ett helikopterbidrag så folk kan använda det till att göra energiebesparamde åtgärder.

Nog OT för mig och ang Tesla så har dom fortfarande andra marknader som suktar som tex Australiensiska och innan dom ser en nedåtgående efterfrågan så kommer det inte komma någon prissänkning, men dom börjar väl ändå närma sig smärtgränsen om man höjer mer.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare

Inlägg av myth10 »

Direktverkande el, luftvärmepump, ny insats till kaminen, förbrukning ca 25k men då har vi 2 elbilar som tillsammans snittar drygt 4k mil. Bor precis på rätt sida av elområde och kommer undan med SE3. Huset är över 100år gammalt och inte energieffektivt men är tillägsisolerad så gott det går. Normal kostnad ca 30k/år framtida kostnad 150k? Klart det kommer kännas men kommer givet göra mitt bästa för att minska det och investera i solpaneler och värma huset med kaminen ännu bättre.

Behövs drastiska åtgärder på EU nivå för att lösa detta!
Polestar 2 DM -21
MYP -22 | vit/svart
Polestar 4 DM -25
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
MWall skrev:
Dfokr skrev:
Många insatta ser en prisökning som Tesla kommer göra inom 1-2 månader på samtliga modeller likt tidigare i år.

Jag tror inte efterfrågan kommer följa med. Även om man har det gott ställt och tjänar bra så kommer elräkningar på 30-40 tusen i månaden kännas rejält. Kommer definitivt påverka lusten att köpa nya dyra elbilar.
Bara så att jag är med, hur många kommer få en elräkning på 30-40 tusen per månad; på riktigt. Säg 20 kr per kWh vilket ör skapligt högt, ger 1500- 2000 kWh per månad. Hur många hus i SE4 där det knappt går under nollan på vintern förbrukar så mycket el, och dom som gör det borde efter förra vintern antingen köpt en luftvärmepump eller tilläggsisolerat om man bor i ett hus med kartongväggar, och om man bor i ett hus på 250 kvm plus så har man troligen värmepump redan.

Jag tro personligen att det är ganska bra med dessa höga priser ett tag så folk tar tag i slöseriet av el. Hoppas även att det blir ett helikopterbidrag så folk kan använda det till att göra energiebesparamde åtgärder.

Nog OT för mig och ang Tesla så har dom fortfarande andra marknader som suktar som tex Australiensiska och innan dom ser en nedåtgående efterfrågan så kommer det inte komma någon prissänkning, men dom börjar väl ändå närma sig smärtgränsen om man höjer mer.
I december förra året förbrukade vi 3593 kWh. Två elbilar och ett hus med värmepump och vattenburen golvvärme i hela huset. Visserligen i SE3 men priserna är nästan lika höga här.

Vårt hus ligger öppet mot norr och det blåser ofta iskalla vindar mot huset. Har även golvvärme och inomhustemperatur i garaget eftersom mitt arbetsrum ligger där. Sitter ihop med huset så det känns mer som ett stort lekrum än ett garage.

Är ett enplanshus med en uppvärmd bottenplatta på ca 210 kvm. (Inkl garage)

Vi fick betala drygt 10 tusen för december. Hade jag inte räknat efter och bundit så hade vi nog fått 3-4 ggr högre elräkning i år. Nu blir det kanske 5-6 tusen för december.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Herregud. Du förbrukar lika mkt el på en månad som jag gör på 2 år. :lol:
Senaste månadens kostnad var 117kr.
December 2021, 34kr(var på varmare breddgrader då). ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Min elförbrukning.
Screenshot_20220903-105946.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Är det inte läge att flytta de sista inläggen til en ny tråd? De har ju inget med prissänkning att göra.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar