Vilket laddspann ligger ni inom?
Moderator: Redaktion
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Vilket laddspann ligger ni inom?
Ny Teslaägare här, hej hej.
Har försökt komma fram till vad som är optimala spannet att ligga på. En del säger 30-70 och en del säger att ladda till 90 (standard från fabrik) funkar utan problem. Läste en artikel om att det optimala är att hålla sig så när 50 som möjligt. Många bud... Hur gör ni?
Undrar även om någon mätt hur mycket Sentry mode drar? Har märkt att procent försvinner när bilen står stilla. Inget större problem då jag laddar hemma och har solceller, men i vinter bör man nog tänka sig för.
Tack för svar!
Har försökt komma fram till vad som är optimala spannet att ligga på. En del säger 30-70 och en del säger att ladda till 90 (standard från fabrik) funkar utan problem. Läste en artikel om att det optimala är att hålla sig så när 50 som möjligt. Många bud... Hur gör ni?
Undrar även om någon mätt hur mycket Sentry mode drar? Har märkt att procent försvinner när bilen står stilla. Inget större problem då jag laddar hemma och har solceller, men i vinter bör man nog tänka sig för.
Tack för svar!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Re: Vilket laddspann ligger ni inom?
Olika, men laddar i princip alltid till 90%. Bilens BMS mår bra av att ladda från olika nivåer och att då och då gå lågt (under 10%) samt ladda till 100%. Men bara då om man ska köra ganska omedelbart efter. Sentry drar ca 300W, så ja, en del. Ganska onödigt om du frågar mig, speciellt nu med elpriset på denna nivån.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Har 80% som standard. Normalt sett kör jag sällan mer än 20% av kapaciteten så 80% laddning räcker mer än väl. Har dock också funderat på vad som egentligen är optimalt - skulle ju lätt kunna sänka normalladdningen om det minskar degraderingen nämnvärt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ja ca 50% är bäst, kort sagt.
Men det viktigaste är nog att man laddar så mkt man behöver och inte känner sig begränsad.
Men det viktigaste är nog att man laddar så mkt man behöver och inte känner sig begränsad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag har lagt mig på 50% , skulle jag åka lite längre någon gång, så får jag ladda den mera i förväg tänkte jag. Är det gratis laddning någonstans jag åkt, hänt två gånger, så ställer jag upp gränsen lite högre, men man brukar ju inte hinna få i mer än 5-10 % eller så.
Men jag har undrat lite om det kan vara obra att typ inte variera mer än 10% uppåt eller 10% neråt typ?
Brukar stoppa i sladden varje gång jag kommer hem, laddningen är inställd på 6A och så även laddboxen.
Men jag har undrat lite om det kan vara obra att typ inte variera mer än 10% uppåt eller 10% neråt typ?
Brukar stoppa i sladden varje gång jag kommer hem, laddningen är inställd på 6A och så även laddboxen.
*agehall skrev:Har 80% som standard. Normalt sett kör jag sällan mer än 20% av kapaciteten så 80% laddning räcker mer än väl. Har dock också funderat på vad som egentligen är optimalt - skulle ju lätt kunna sänka normalladdningen om det minskar degraderingen nämnvärt.
Vill man ha lägsta möjliga degradering så ska man ha låg SOC. Egentligen så låg som möjligt men man minskar degraderingen mycket genom att ligga på 55% eller lägre när bilen inte används. 0% kan vara opraktiskt, och lägsta settingen för laddning är 50% så 50-55% är vettigt om man inte använder så mycket ström per dygn att 50-55% inte räcker till utan att få räckviddsångest.
Lithiumbatterier degraderas på två sätt: Calendar aging samt cyclic aging. För de allra flesta är det calendar aging som orsakar det mesta av degraderingen. Calendar aging minskar med tiden men under de 5 första åren är normalt calendar aging överlägset dominerande.
Calendar aging: slitaget medan bilen inte används.
Cyclic aging, slitaget medan bilen används eller laddas.
Calendar aging: Vi kan se på bilden att batterierna degraderas mindre ju lägre SOC vi har ned till 0%. Hög SOC och hög temperatur under lång tid är mindre bra.
Kan man hålla SOC under ca 55% för NCA och NMC-batterier (dvs Long Range och Performance-bilarna) så halverar man degraderingen jämfört med att ligga över ca 55%.
Det är tiden med hög SOC som orsakar calendar aging. Man kan ladda ”just in time” så att laddningen är klar en kort tid före avresan.
Jag laddar på morgonkvisten så att bilen står med lägre SOC över natten.
Cyclic aging: Blir mindre ju lägre SOC man cyclar runt och blir mindre ju mindre cycler man använder.
Man bör alltså ladda ofta så cyclerna blir små och inte ladda mer än man behöver.
*) Allt ovan bygger på forskningens rapporter och tester. Forskningen är överrens till 99.5% så det finns egentligen inga tvivel om vad som ger minst degradering. Det som ger lägst degradering är kanske inte alltid med mst smakfulla valet på hur man hanterar sin bil, där måste såklart var och en göra sitt eget val.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
Hmm, ok. Jag kommer främst åka 4 mil per dag, fram och tillbaka till jobbet. Kanske mer på helger.
Det där med att variera laddningen var intressant! Vad är BMS för något?
Har köpt bilen privat, så jag bryr mig liite mer.

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Det är inte dåligt för batteriet. Små cycler är bra. Det kan möjligen månne finnas en risk att bilens BMS, batteridator, tappar lite track på batterikapaciteten om den inte ”får se” en större del av batteriets kapacitet. Ligger man runt 30-60% brukar det dock fungera bra med BMS bedömning av batterikapaciteten.wannabee skrev:Men jag har undrat lite om det kan vara obra att typ inte variera mer än 10% uppåt eller 10% neråt typ?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
Wow, ok, så då blir det att ställa laddningen på 55 framöver! Kan ju ladda både på jobbet och hemma, så det lär bli rätt så enkelt att förhålla sig till.AAKEE skrev:**Mycket bra inlägg!**
Ligger rätt just nu iaf.

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Variera laddningen görs inte för batteriets skull.enoch85 skrev:Hmm, ok. Jag kommer främst åka 4 mil per dag, fram och tillbaka till jobbet. Kanske mer på helger.
Batteriet slits minst om det gör små cycler med låg SOC.
BMS= Battery management System. Datorn som har till uppgift att hålla batteriet i skick samt hålla koll på batteriets kapacitet.
BMS kan ibland börja ”gissa” fel avseende batterikapaciteten. Oftast skulle det lösa sig själv efter ett tag. Många verkar obscent fixerade vid bilens visade räckvidd och då går det göra så att man ”visar” batteriets kapacitet för BMS så att BMS börjar visa mer räckvidd.
BMS behöver mäta batterispänningen när bilen sover vid lite olika SOC för att få en bra uppfattning om batterikapaciteten.
Min bil visade runt 81kWh i 1 1/2 år, sedan sjönk det till 77kWh ganska fort. Har kört 100-0% och det visade att den riktiga kapaciteten är 79kWh.
Jag har inte för avsikt att hålla på med en massa BMS-kalibrering så bilen får tro vad den vill.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, jag valde 55% som normal laddning ganska fort efter att jag fick bilen. Har låg degradering jämfört med de flesta andra så det fungerar.enoch85 skrev:Wow, ok, så då blir det att ställa laddningen på 55 framöver! Kan ju ladda både på jobbet och hemma, så det lär bli rätt så enkelt att förhålla sig till.AAKEE skrev:**Mycket bra inlägg!**
Ligger rätt just nu iaf.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Vi har generellt rätt låg degradering i Sverige eftersom vi har ett rätt kallt klimat. Men läser man andra forum där det finns folk som inte bor lika kallt så är det vanligt med 15-20% efter ganska kort tid. Sannolikt klarar sig Tesla från att behöva byta speciellt många batterier men när garantin går ut är det kanske ganska många LR som blivit förvandlade till Standard Range rent räckviddsmässigt.tigermann skrev:80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Att du inte hört att någon har problem med degradering kanske beror på att det bara är 3 1/2 år sedan första model 3 kom till Sverige.
Som jag skrev innan, var och en gör sitt eget val hur man vill hantera sin bil och sitt batteri.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Degraderingen är nog viktigast för dem som tänkt behålla bilen länge, de flesta här byter nog bil ofta.tigermann skrev:80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Jag brukar ha mina bilar väldigt länge, så detta är bil nr 3 på 45 år och den är bara 2 månader gammal just nu. Så nu är det väl tveksamt om det blir bilen eller jag som håller längst

wannabee skrev:
Degraderingen är nog viktigast för dem som tänkt behålla bilen länge, de flesta här byter nog bil ofta.
Jag fungerar då inte så. Oavsett hur länge jag tänker behålla bilen så skulle jag vara ungefär lika försiktig med batteriet.
Skulle någon mot förmodan tänka på miljön är det givetvis bättre ju längre batteriet är fräscht och inte behöver recyclas.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
Haha!wannabee skrev:Jag brukar ha mina bilar väldigt länge, så detta är bil nr 3 på 45 år och den är bara 2 månader gammal just nu. Så nu är det väl tveksamt om det blir bilen eller jag som håller längst

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
enoch85 skrev:Ny Teslaägare här, hej hej.
Tack för svar!
Jag laddar till 90% och oroar mig ingenting. De km min har tappat har mestadels varit vid långa Europa-resor med snabbladdning i stark värme. Inte vid långsamladdning hemma till 90%.
Ps. Däremot laddar jag inte varje dag utan när räckvidden närmar sig 30-40%. Så i snitt står den väl med 65-70%.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Din BMS har upptäckt kapacitetsminskningen under de resorna men det är mest sannolikt inte där som kapaciteten minskade mest egentligen.MWall skrev:
Jag laddar till 90% och oroar mig ingenting. De km min har tappat har mestadels varit vid långa Europa-resor med snabbladdning i stark värme. Inte vid långsamladdning hemma till 90%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Varför skulle inte snabbladdning i 40 gradig värme slita?AAKEE skrev:Din BMS har upptäckt kapacitetsminskningen under de resorna men det är mest sannolikt inte där som kapaciteten minskade mest egentligen.MWall skrev:
Har drygt 6% degradering på 4 år och 12 500 mil så jag bryr mig inte nämnvärt.
Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.AAKEE skrev:Fantastiskt inlägg
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- enoch85
- Teslaägare
Hur långt kommer du på ca 20%? Tänker att optimala spannet är 30-50% ca.agehall skrev:Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.AAKEE skrev:Fantastiskt inlägg
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Men hur kan man frivilligt misshandla batteriet för framtida ägare mm. Dessa batterier kan användas oändligt länge för annat också efter bilen skrotats. Kan ej begripa att man inte vill vårda bilen så mkt som möjligt och ha den lägsta laddgränsen man klarar sig på till vardags.tigermann skrev:80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Om det inte kostar något extra tidsmässigt eller pengamässigt så gör man det ju framförallt för att skona miljön. Jag kan ej förstå varför man vill trotsa fakta. Tänk på framtida ägare av batteriet.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Laddar till 70% och ser till att ha minst 40% för det mesta för att kunna åka på spontana resor och ärenden i närområdet. Det går åt 30% t.o.r Stockholm för mig och längre än så åker jag inte spontant.
Model Y LR AWD 2022
Bäst för att minimera degradering är låg SOC.
Bäst för att BMS ska fungera optimalt är att variera laddmålet regelbundet.
Detta är det enda man egentligen behöver veta. Min implementering är att variera väldigt ofta men att oftast ladda till låg SOC.
Exempel:
53%, 67%, 58%, 73%, 51%, 96%, 56%, 71%, 53%, 62%
Bäst för att BMS ska fungera optimalt är att variera laddmålet regelbundet.
Detta är det enda man egentligen behöver veta. Min implementering är att variera väldigt ofta men att oftast ladda till låg SOC.
Exempel:
53%, 67%, 58%, 73%, 51%, 96%, 56%, 71%, 53%, 62%
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021