Vilket laddspann ligger ni inom?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av enoch85 »

Ny Teslaägare här, hej hej.

Har försökt komma fram till vad som är optimala spannet att ligga på. En del säger 30-70 och en del säger att ladda till 90 (standard från fabrik) funkar utan problem. Läste en artikel om att det optimala är att hålla sig så när 50 som möjligt. Många bud... Hur gör ni?

Undrar även om någon mätt hur mycket Sentry mode drar? Har märkt att procent försvinner när bilen står stilla. Inget större problem då jag laddar hemma och har solceller, men i vinter bör man nog tänka sig för.

Tack för svar!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av Jeppe_E »

Olika, men laddar i princip alltid till 90%. Bilens BMS mår bra av att ladda från olika nivåer och att då och då gå lågt (under 10%) samt ladda till 100%. Men bara då om man ska köra ganska omedelbart efter. Sentry drar ca 300W, så ja, en del. Ganska onödigt om du frågar mig, speciellt nu med elpriset på denna nivån.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av agehall »

Har 80% som standard. Normalt sett kör jag sällan mer än 20% av kapaciteten så 80% laddning räcker mer än väl. Har dock också funderat på vad som egentligen är optimalt - skulle ju lätt kunna sänka normalladdningen om det minskar degraderingen nämnvärt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av taliz »

Ja ca 50% är bäst, kort sagt.
Men det viktigaste är nog att man laddar så mkt man behöver och inte känner sig begränsad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
matjo690
Inlägg: 70
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av matjo690 »

65%. Laddar sedan när jag är under 30%
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 996
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av wannabee »

Jag har lagt mig på 50% , skulle jag åka lite längre någon gång, så får jag ladda den mera i förväg tänkte jag. Är det gratis laddning någonstans jag åkt, hänt två gånger, så ställer jag upp gränsen lite högre, men man brukar ju inte hinna få i mer än 5-10 % eller så.

Men jag har undrat lite om det kan vara obra att typ inte variera mer än 10% uppåt eller 10% neråt typ?

Brukar stoppa i sladden varje gång jag kommer hem, laddningen är inställd på 6A och så även laddboxen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev:
Har 80% som standard. Normalt sett kör jag sällan mer än 20% av kapaciteten så 80% laddning räcker mer än väl. Har dock också funderat på vad som egentligen är optimalt - skulle ju lätt kunna sänka normalladdningen om det minskar degraderingen nämnvärt.
*

Vill man ha lägsta möjliga degradering så ska man ha låg SOC. Egentligen så låg som möjligt men man minskar degraderingen mycket genom att ligga på 55% eller lägre när bilen inte används. 0% kan vara opraktiskt, och lägsta settingen för laddning är 50% så 50-55% är vettigt om man inte använder så mycket ström per dygn att 50-55% inte räcker till utan att få räckviddsångest.

Lithiumbatterier degraderas på två sätt: Calendar aging samt cyclic aging. För de allra flesta är det calendar aging som orsakar det mesta av degraderingen. Calendar aging minskar med tiden men under de 5 första åren är normalt calendar aging överlägset dominerande.
Calendar aging: slitaget medan bilen inte används.
Cyclic aging, slitaget medan bilen används eller laddas.

Calendar aging:
BD79B411-5E65-42FD-B999-FCD05FD1B9EF.jpeg
Vi kan se på bilden att batterierna degraderas mindre ju lägre SOC vi har ned till 0%. Hög SOC och hög temperatur under lång tid är mindre bra.
Kan man hålla SOC under ca 55% för NCA och NMC-batterier (dvs Long Range och Performance-bilarna) så halverar man degraderingen jämfört med att ligga över ca 55%.
Det är tiden med hög SOC som orsakar calendar aging. Man kan ladda ”just in time” så att laddningen är klar en kort tid före avresan.
Jag laddar på morgonkvisten så att bilen står med lägre SOC över natten.

Cyclic aging: Blir mindre ju lägre SOC man cyclar runt och blir mindre ju mindre cycler man använder.
Man bör alltså ladda ofta så cyclerna blir små och inte ladda mer än man behöver.


*) Allt ovan bygger på forskningens rapporter och tester. Forskningen är överrens till 99.5% så det finns egentligen inga tvivel om vad som ger minst degradering. Det som ger lägst degradering är kanske inte alltid med mst smakfulla valet på hur man hanterar sin bil, där måste såklart var och en göra sitt eget val.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av enoch85 »

Hmm, ok. Jag kommer främst åka 4 mil per dag, fram och tillbaka till jobbet. Kanske mer på helger.

Det där med att variera laddningen var intressant! Vad är BMS för något?

Har köpt bilen privat, så jag bryr mig liite mer. :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

wannabee skrev:
Men jag har undrat lite om det kan vara obra att typ inte variera mer än 10% uppåt eller 10% neråt typ?
Det är inte dåligt för batteriet. Små cycler är bra. Det kan möjligen månne finnas en risk att bilens BMS, batteridator, tappar lite track på batterikapaciteten om den inte ”får se” en större del av batteriets kapacitet. Ligger man runt 30-60% brukar det dock fungera bra med BMS bedömning av batterikapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av enoch85 »

AAKEE skrev:
**Mycket bra inlägg!**
Wow, ok, så då blir det att ställa laddningen på 55 framöver! Kan ju ladda både på jobbet och hemma, så det lär bli rätt så enkelt att förhålla sig till.

Ligger rätt just nu iaf. :)
Screenshot_2022-09-02-23-26-39-01_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev:
Hmm, ok. Jag kommer främst åka 4 mil per dag, fram och tillbaka till jobbet. Kanske mer på helger.

Det där med att variera laddningen var intressant! Vad är BMS för något?

Har köpt bilen privat, så jag bryr mig liite mer. :)
Variera laddningen görs inte för batteriets skull.
Batteriet slits minst om det gör små cycler med låg SOC.

BMS= Battery management System. Datorn som har till uppgift att hålla batteriet i skick samt hålla koll på batteriets kapacitet.

BMS kan ibland börja ”gissa” fel avseende batterikapaciteten. Oftast skulle det lösa sig själv efter ett tag. Många verkar obscent fixerade vid bilens visade räckvidd och då går det göra så att man ”visar” batteriets kapacitet för BMS så att BMS börjar visa mer räckvidd.
BMS behöver mäta batterispänningen när bilen sover vid lite olika SOC för att få en bra uppfattning om batterikapaciteten.

Min bil visade runt 81kWh i 1 1/2 år, sedan sjönk det till 77kWh ganska fort. Har kört 100-0% och det visade att den riktiga kapaciteten är 79kWh.
Jag har inte för avsikt att hålla på med en massa BMS-kalibrering så bilen får tro vad den vill.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev:
AAKEE skrev:
**Mycket bra inlägg!**
Wow, ok, så då blir det att ställa laddningen på 55 framöver! Kan ju ladda både på jobbet och hemma, så det lär bli rätt så enkelt att förhålla sig till.

Ligger rätt just nu iaf. :)
Ja, jag valde 55% som normal laddning ganska fort efter att jag fick bilen. Har låg degradering jämfört med de flesta andra så det fungerar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av tigermann »

80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

tigermann skrev:
80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Vi har generellt rätt låg degradering i Sverige eftersom vi har ett rätt kallt klimat. Men läser man andra forum där det finns folk som inte bor lika kallt så är det vanligt med 15-20% efter ganska kort tid. Sannolikt klarar sig Tesla från att behöva byta speciellt många batterier men när garantin går ut är det kanske ganska många LR som blivit förvandlade till Standard Range rent räckviddsmässigt.

Att du inte hört att någon har problem med degradering kanske beror på att det bara är 3 1/2 år sedan första model 3 kom till Sverige.

Som jag skrev innan, var och en gör sitt eget val hur man vill hantera sin bil och sitt batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 996
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av wannabee »

tigermann skrev:
80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Degraderingen är nog viktigast för dem som tänkt behålla bilen länge, de flesta här byter nog bil ofta.

Jag brukar ha mina bilar väldigt länge, så detta är bil nr 3 på 45 år och den är bara 2 månader gammal just nu. Så nu är det väl tveksamt om det blir bilen eller jag som håller längst ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

wannabee skrev:

Degraderingen är nog viktigast för dem som tänkt behålla bilen länge, de flesta här byter nog bil ofta.

Jag fungerar då inte så. Oavsett hur länge jag tänker behålla bilen så skulle jag vara ungefär lika försiktig med batteriet.

Skulle någon mot förmodan tänka på miljön är det givetvis bättre ju längre batteriet är fräscht och inte behöver recyclas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av enoch85 »

wannabee skrev:
Jag brukar ha mina bilar väldigt länge, så detta är bil nr 3 på 45 år och den är bara 2 månader gammal just nu. Så nu är det väl tveksamt om det blir bilen eller jag som håller längst ;)
Haha! :D 1 million miles!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av MWall »

enoch85 skrev:
Ny Teslaägare här, hej hej.

Har försökt komma fram till vad som är optimala spannet att ligga på. En del säger 30-70 och en del säger att ladda till 90 (standard från fabrik) funkar utan problem. Läste en artikel om att det optimala är att hålla sig så när 50 som möjligt. Många bud... Hur gör ni?

Undrar även om någon mätt hur mycket Sentry mode drar? Har märkt att procent försvinner när bilen står stilla. Inget större problem då jag laddar hemma och har solceller, men i vinter bör man nog tänka sig för.

Tack för svar!

Jag laddar till 90% och oroar mig ingenting. De km min har tappat har mestadels varit vid långa Europa-resor med snabbladdning i stark värme. Inte vid långsamladdning hemma till 90%.

Ps. Däremot laddar jag inte varje dag utan när räckvidden närmar sig 30-40%. Så i snitt står den väl med 65-70%.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:

Jag laddar till 90% och oroar mig ingenting. De km min har tappat har mestadels varit vid långa Europa-resor med snabbladdning i stark värme. Inte vid långsamladdning hemma till 90%.
Din BMS har upptäckt kapacitetsminskningen under de resorna men det är mest sannolikt inte där som kapaciteten minskade mest egentligen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av MWall »

AAKEE skrev:
MWall skrev:

Jag laddar till 90% och oroar mig ingenting. De km min har tappat har mestadels varit vid långa Europa-resor med snabbladdning i stark värme. Inte vid långsamladdning hemma till 90%.
Din BMS har upptäckt kapacitetsminskningen under de resorna men det är mest sannolikt inte där som kapaciteten minskade mest egentligen.
Varför skulle inte snabbladdning i 40 gradig värme slita?

Har drygt 6% degradering på 4 år och 12 500 mil så jag bryr mig inte nämnvärt.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av agehall »

AAKEE skrev:
Fantastiskt inlägg
Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av enoch85 »

agehall skrev:
AAKEE skrev:
Fantastiskt inlägg
Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.
Hur långt kommer du på ca 20%? Tänker att optimala spannet är 30-50% ca.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2221
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av pejvic »

tigermann skrev:
80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Men hur kan man frivilligt misshandla batteriet för framtida ägare mm. Dessa batterier kan användas oändligt länge för annat också efter bilen skrotats. Kan ej begripa att man inte vill vårda bilen så mkt som möjligt och ha den lägsta laddgränsen man klarar sig på till vardags.

Om det inte kostar något extra tidsmässigt eller pengamässigt så gör man det ju framförallt för att skona miljön. Jag kan ej förstå varför man vill trotsa fakta. Tänk på framtida ägare av batteriet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av jonasl »

Laddar till 70% och ser till att ha minst 40% för det mesta för att kunna åka på spontana resor och ärenden i närområdet. Det går åt 30% t.o.r Stockholm för mig och längre än så åker jag inte spontant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av Legato »

Bäst för att minimera degradering är låg SOC.

Bäst för att BMS ska fungera optimalt är att variera laddmålet regelbundet.


Detta är det enda man egentligen behöver veta. Min implementering är att variera väldigt ofta men att oftast ladda till låg SOC.

Exempel:
53%, 67%, 58%, 73%, 51%, 96%, 56%, 71%, 53%, 62%
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar