Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

Hej

Jag har bytt mitt micro SD kort för navigeringsdata eftersom min Model S 2015 slutade ladda ner navigeringsdata. Troligen ett vanligt problem med lite äldre Teslabilar att det existerande SD-kortet slits ut alternativt inte har plats nog.

Jag hade tänk att kopiera den existerande imagen från det gamla kortet men har inte lyckats lista ut hur. Har försökt läsa det gamla kortet både på några windows datorer och några olika Linux distributioner utan resultat. Kanske är det så att kortet är sönder.

Vet någon om det fungerar att stoppa i ett blankt micro SD kort som sedan kan användas av bilen direkt eller måste det formateras? Om den måste formateras och eventuellt lagra specifik Tesla data så kanske någon har tips om var jag kan få tag id etta?

Just nu sitter det nya kortet i men bilen börjar inte ladda ner någon data ännu. Kan det ta tid innan det börjar? Eller måste jag be Tesla starta om nedladdningen?

Vänligen

Anders
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av tor-ake »

Vad händer när du försöker kopiera över datan (på en linuxdator)?


Jag har räddat några trasiga hårrdiskar och minnen i mina dar så kanske har råd att ge om du berättar vad som gick fel. ddrescue kan man t.ex. använda för att läsa ut block för block, även trasiga block, och så kan man använda gparted för att resiza partitionstabellen om man kopierat över till ett större media.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

Hej

Varken på windows eller Linux verkar disken identifieras.

Anders
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av tor-ake »

Får du nåt meddelande i systemloggen eller i dmesg när du matar in minnet? Dyker ngt upp i filen /proc/partitions
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Whil
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2021 11:21
Ort: Umeå

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av Whil »

Jag fick info från Tesla Service att mitt SD-kort också var trasigt och behövde bytas för att få ner ny karta. Mellan 2000-3000kr för bytet om jag minns rätt. Avböjde - tänkte ändå byta till MCU2 snart. Men om det inte är allt för svårt att byta själv kanske det kan vara lämpligt mellansteg innan datoruppgradering.

Sitter minneskortet på ett lättillgängligt ställe?
Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

Whil skrev:
Jag fick info från Tesla Service att mitt SD-kort också var trasigt och behövde bytas för att få ner ny karta. Mellan 2000-3000kr för bytet om jag minns rätt. Avböjde - tänkte ändå byta till MCU2 snart. Men om det inte är allt för svårt att byta själv kanske det kan vara lämpligt mellansteg innan datoruppgradering.

Sitter minneskortet på ett lättillgängligt ställe?

Nej, det var ganska mycket som behövde plockas bort för att komma åt det. Det står mer i denna https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ap.251937/

De refererar bland annat till denna youtube video som beskriver hur. De gör i och för sig mer men med den kan man hitta micro SD kortet. Som man ser i denna videon också i tråden ovan.
Användarvisningsbild
Whil
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2021 11:21
Ort: Umeå

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av Whil »

Ok, tack. Hur går det för din del med avbildning av gamla SD-kortet på det nya, kommit vidare?
Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

Whil skrev:
Ok, tack. Hur går det för din del med avbildning av gamla SD-kortet på det nya, kommit vidare?
Inget ännu men jobbar på det.
Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

tor-ake skrev:
Får du nåt meddelande i systemloggen eller i dmesg när du matar in minnet? Dyker ngt upp i filen /proc/partitions
Med dmesg får jag en hel del meddelanden, se nedan. i filen partitions syns inget, varken sde eller sdg dyker upp, men det förklaras av de meddelande som kommer i dmesg antar jag.

Utdrag från dmseg som jag gissar har med kortet att göra i bifogad fil. Fick ändra ändelsen till pdf för att kunna ladda upp den men det är en textfil.
Teslakortet.pdf
Senast redigerad av andersoxie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av tor-ake »

Ser ingen bifogad fil?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

Hej, nu fungerar det igen. Jag valde att köpa ett micro SD-kort med förinstallerade kartor av Tesla och sedan sätta in det själv.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av tor-ake »

Såg nu loggen från dmesg. Det sd-kortet var nog helt finito så det var rätt beslut att köpa ett nytt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
andersoxie
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2015 09:04

Re: Uppdatera micro SD kortet för navigeringsdata

Inlägg av andersoxie »

Tack, då slänger jag det nu.
Skriv svar