Sentry mode på Arlanda?
Moderator: Redaktion
Sentry mode på Arlanda?
Det här har nog diskuterats förr men ska stå på Arlandas parkering inom kort och tar lev av bilen imorgon.
Ska man ha sentry mode igång en vecka medan man är bortrest? Känns bäst för mig, men hur mycket batteri drar det egentligen? Spontant känns det som det är värt.
Ska man ha sentry mode igång en vecka medan man är bortrest? Känns bäst för mig, men hur mycket batteri drar det egentligen? Spontant känns det som det är värt.
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Sentry mode på Arlanda?
Skulle väl säga ungefär 3-4 % per dygn.Nighthawk skrev:Det här har nog diskuterats förr men ska stå på Arlandas parkering inom kort och tar lev av bilen imorgon.
Det finns förvånansvärt mkt laddare på Arlanda.
Jag chansade och laddade till 30% hemma och åkte dit. Fanns gott om laddare på min parkering så satte landgräns till 50% och sentry på. Laddningen var gratis.
Dagen innan jag skulle åka hem drog jag upp laddning till 70% och sen samma dag jag skulle flyga hem till 90%.
Är du säker på att du inte kommer ladda där så ladda till 90 innan och ha sentry då?
Batteriet drar ju inte ur ändå för sentry slås av på 20%. Och då kan du ju ändå köra 10 mil med bilen.. räcker gott o väl till de flesta laddare i Storstockholm och runt omkring.
Jag chansade och laddade till 30% hemma och åkte dit. Fanns gott om laddare på min parkering så satte landgräns till 50% och sentry på. Laddningen var gratis.
Dagen innan jag skulle åka hem drog jag upp laddning till 70% och sen samma dag jag skulle flyga hem till 90%.
Är du säker på att du inte kommer ladda där så ladda till 90 innan och ha sentry då?
Batteriet drar ju inte ur ändå för sentry slås av på 20%. Och då kan du ju ändå köra 10 mil med bilen.. räcker gott o väl till de flesta laddare i Storstockholm och runt omkring.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Gör som jag. Ladda så mycket du kan/pallar innan du åker dit. Finns SuC rätt nära vid Sollentuna om jag inte minns fel, kanske finns närmre?Nighthawk skrev:Det här har nog diskuterats förr men ska stå på Arlandas parkering inom kort och tar lev av bilen imorgon.
Låt den va på tills den automatiskt stänger va sig vid 20%, sen laddar du bara på hemvägen. Då kan du va lugn i större delen av tiden iaf.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Att låta den stå till 20% innan Sentry stänger av sig är ju inte riktigt ett alternativ om man just vill ha Sentry på...
Jag påstår att det går mer än så.J_Pettersson skrev:Skulle väl säga ungefär 3-4 % per dygn.
Det beror givetvis på batterikapaciteten också.
Jag glömde sentry på förra veckan (nytt jobb, hade inte lagt in adressen som [jobb]). Det gick åt runt 6-7% på ett dygn.
Bilen drar annars väl under en procent på en vecka.
Man brukar säga att bilen drar runt 200W när den inte sover. 200W blir 4.8kWh på ett dygn eller cirka 6% om man har ett 79kWh-batteri ( 6% av 95.5% sv kapaciteten, då 4.5% är buffert).
Har man ett batteri med mindre kapacitet kommer det bli mer förluster i procent räknat (7-9% kanske).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Har 60 kWh batteri och det har dragit runt 4 % för mig när jag använt den.AAKEE skrev:Jag påstår att det går mer än så.J_Pettersson skrev:Skulle väl säga ungefär 3-4 % per dygn.
Det beror givetvis på batterikapaciteten också.
Jag glömde sentry på förra veckan (nytt jobb, hade inte lagt in adressen som [jobb]). Det gick åt runt 6-7% på ett dygn.
Bilen drar annars väl under en procent på en vecka.
Man brukar säga att bilen drar runt 200W när den inte sover. 200W blir 4.8kWh på ett dygn eller cirka 6% om man har ett 79kWh-batteri ( 6% av 95.5% sv kapaciteten, då 4.5% är buffert).
Har man ett batteri med mindre kapacitet kommer det bli mer förluster i procent räknat (7-9% kanske).
Dock tror jag det sliter på mer om det är många incidenter den rapporterar och vaknar upp på.
med 7-9 % har jag aldrig varit med om att den droppat över ett dygn med Sentry mode på.
Tack för alla svaret, hjälpte väldigt mycket!
Laddade till 90 och körde dit bilen, hade 52% kvar när jag klev av. Hade brådis, hann därför inte testa om någon av laddboxarna med vanliga eluttag fungerade.
Hade sentry igång och den tickade på rejält med cirka 5% om dagen. Som rookie så slog jag av den. Utan sentry drog den knappt något, klarade sig ganska bra och stod nästan ensam en bra bit bort.
Laddade på SuC i Sollentuna, tack för det tipset med. Hade inte behövt ladda insåg jag väl hemma men drog upp den med cirka 10% innan jag rullade hemåt.
Laddade till 90 och körde dit bilen, hade 52% kvar när jag klev av. Hade brådis, hann därför inte testa om någon av laddboxarna med vanliga eluttag fungerade.
Hade sentry igång och den tickade på rejält med cirka 5% om dagen. Som rookie så slog jag av den. Utan sentry drog den knappt något, klarade sig ganska bra och stod nästan ensam en bra bit bort.
Laddade på SuC i Sollentuna, tack för det tipset med. Hade inte behövt ladda insåg jag väl hemma men drog upp den med cirka 10% innan jag rullade hemåt.
Med dagens strömpriser så är det ju faktiskt en ordentlig kostnad att ha sentry igång 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14