Adaptrar?

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Adaptrar?

Inlägg av far1far2 »

Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Adaptrar?

Inlägg av e5m1r »

Ccs finns det ingen adapter till tesla vad kag vet
Type 2 kan vara bra att ha men mig vetelogen är det upp till 22kw och utan dubelladdare klarar tesla att ta emot 11kwh
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Adaptrar?

Inlägg av bylund »

far1far2 skrev:
Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
Typ 2 köper du från Tesla för 1750 kr. Jag har inte sett någon som slår dem i pris, men vilken typ 2-typ 2-kabel som helst fungerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Adaptrar?

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
far1far2 skrev:
Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
Typ 2 köper du från Tesla för 1750 kr. Jag har inte sett någon som slår dem i pris, men vilken typ 2-typ 2-kabel som helst fungerar.
jag tog den som kom med eGolfen, dvs kostar gratis :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Adaptrar?

Inlägg av jonas »

Men den till golfen är ju bara enfas, eller hur ? Så det går inte lika fort på ett riktigt 3-fas typ 2 uttag.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Adaptrar?

Inlägg av Leo »

HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.

Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den ;-)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Adaptrar?

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
far1far2 skrev:
Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
Typ 2 köper du från Tesla för 1750 kr. Jag har inte sett någon som slår dem i pris, men vilken typ 2-typ 2-kabel som helst fungerar.
jag tog den som kom med eGolfen, dvs kostar gratis :lol:
Är egolfen gratis.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Adaptrar?

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.

Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den ;-)
finns ju knappt nåt annat än 16A 1-fas med Typ2, så det funkar för mig. Dubbelladdare har jag inte heller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Adaptrar?

Inlägg av e5m1r »

16 enfas laddar marginellt snabbare än schuko
16 trefas laddar som röda adaptern
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Adaptrar?

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
16 enfas laddar marginellt snabbare än schuko
16 trefas laddar som röda adaptern
Nja, enfas 16 A från typ 2 är mer än marginellt snabbare än schuko. Dels är 16 A 23 % mer än 13 A, men då lite ström går åt till overhead som att temperera batteriet och köra lite andra system så är vinsten högre än 23 %.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Adaptrar?

Inlägg av jonas »

HelectriC skrev:
Leo skrev:
HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.

Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den ;-)
finns ju knappt nåt annat än 16A 1-fas med Typ2, så det funkar för mig. Dubbelladdare har jag inte heller.
Dubbelladdare behövs inte för att ladda 32A 1-fas, som jag nu börjar se på många ställen. ex IKEA Ullared mfl. Men du måste ha en kabel. 16A kabeln ger instoppad i 32A uttag 20A. Lånade min kompis GTE-laddkabel vid ett tillfälle så då såg jag detta.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Adaptrar?

Inlägg av HelectriC »

jonas skrev:
HelectriC skrev:
Leo skrev:
HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.

Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den ;-)
finns ju knappt nåt annat än 16A 1-fas med Typ2, så det funkar för mig. Dubbelladdare har jag inte heller.
Dubbelladdare behövs inte för att ladda 32A 1-fas, som jag nu börjar se på många ställen. ex IKEA Ullared mfl. Men du måste ha en kabel. 16A kabeln ger instoppad i 32A uttag 20A. Lånade min kompis GTE-laddkabel vid ett tillfälle så då såg jag detta.
Mycket ovanligt med 32A typ2 i Norge, så 1-fasen räcker alla gånger. På resande fot är typ2 knappt användbart. Jag ser på typ2 som en liten bonusladdning man får när man ändå parkerar i nåt parkeringshus (som en liten kompensation för de skyhöga parkeringsavgifterna). Jag har aldrig haft behov och känt att jag MÅSTE ladda typ2.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Adaptrar?

Inlägg av joel80 »

Gävle har ett gäng Typ 2, 3 fas, 32 amper. 22 kW man kan ladda i.. gratis och rätt så centralt.
(Vid Konserthuset och vid Slottstorget)

För den som kan ta emot det ger det ju ändå runt 10 mil/h.. Rätt okej om man ska gå på stan nån timme eller två känns det som.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Adaptrar?

Inlägg av apkungen »

Som folk har varit inne på, jag skulle även ha köpt en typ2-kabel från tesla för 1750kr. Med den kan du ladda 11Kw/5mil per timme.

När du laddar i såna där snabbladdare du beskriver är Chademo bäst om den är ledig, annars typ2.

typ2 är bra i vanliga publika laddstolpar som ofta finns på köpcentra och parkeringar m.m.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Adaptrar?

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Gävle har ett gäng Typ 2, 3 fas, 32 amper. 22 kW man kan ladda i.. gratis och rätt så centralt.
(Vid Konserthuset och vid Slottstorget)

För den som kan ta emot det ger det ju ändå runt 10 mil/h.. Rätt okej om man ska gå på stan nån timme eller två känns det som.
Jag laddade vid konserthuset i går kväll medans vi var på bio, funkar perfekt då :) annars blir det ju såklart SuC i Gävle oftast. Kan förresten varna för den vid slottstorget, har provat 2 ggr nu och den har stängt av efter några minuter:( (man hinner lagom in till centrum)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Adaptrar?

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Som folk har varit inne på, jag skulle även ha köpt en typ2-kabel från tesla för 1750kr. Med den kan du ladda 11Kw/5mil per timme.

När du laddar i såna där snabbladdare du beskriver är Chademo bäst om den är ledig, annars typ2.

typ2 är bra i vanliga publika laddstolpar som ofta finns på köpcentra och parkeringar m.m.
ska kanske preciseras att man inte automatiskt får 11kW, det är styrt av stolpen och ofta ger den bara 3,6kW (16A 1-fas), dvs nästan samma som schuko. Var det inte dessutom så att Stockholm hade börjat nedgradera de få 32A punkter som fanns till 16A?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar