Teslas navigering säger fel avfart i rondell

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

bjornbear

Teslas navigering säger fel avfart i rondell

Inlägg av bjornbear »

Hej

Måste säga att jag rent generellt är väldig besviken på Teslas navigering. Förutom att det svenska uttalet är fullständigt horribelt och i princip oanvändbart "ta fö-rsta avfaarten i rondellÄNNN", att den ofta guidar mig in på små bommade grusvägar för att spara 5 meter, att den nyss föreslog en omväg på 10 mil mellan Göteborg->Stockholm så har den nu dessutom börjat uppge fel (!) avfart vid rondeller. :o

Enligt kartan ska man ta andra avfarten, enligt ikonen som visas på skärmen ska man ta andra avfarten, men rösten säger "ta första avfarten". Detta händer titt som tätt och är oerhört frustrerande.

Ska det verkligen vara så här dåligt?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Teslas navigering säger fel avfart i rondell

Inlägg av MWall »

Japp, blev lurade några ggr i Spanien. Tror det kan vara så att rondellen är ombyggd men att bilen inte vet om det. Typ. Var även några ggr när den sa "håll vänster" när jag i själv verket borde svänga av höger. Vidare föreslog den att jag skulle köra mot enkelriktat inne i en stad. Sjukt irriterande.
bjornbear

Inlägg av bjornbear »

MWall skrev:
Japp, blev lurade några ggr i Spanien. Tror det kan vara så att rondellen är ombyggd men att bilen inte vet om det. Typ. Var även några ggr när den sa "håll vänster" när jag i själv verket borde svänga av höger. Vidare föreslog den att jag skulle köra mot enkelriktat inne i en stad. Sjukt irriterande.
Men bilen verkar ju veta om det, för ikonen på skärmen visar korrekt, men rösten säger fel...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bjornbear skrev:
MWall skrev:
Men bilen verkar ju veta om det, för ikonen på skärmen visar korrekt, men rösten säger fel...
Ikonen visar väl var avfarten är lokaliserad. Om de tex tagit bort avfart 1 så ligger ju numera tidigare avfart 2 på avfart 1s plats.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar