Clever bygger 150 kW - 300 kW laddstationer

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Clever bygger 150 kW - 300 kW laddstationer

Inlägg av Jerker »

Nu kommer det första tecknet på att andra än Tesla bygger snabbladdare:

http://www.elbilen.org/?p=3142&fb_ref=Default

http://www.mynewsdesk.com/dk/clever/pre ... 16-1316960
ironjack
elbilist

Re: Clever bygger 150 kW - 300 kW laddstationer

Inlägg av ironjack »

Härligt! Börjar vi närma oss krönet på backen, snart vänder det och proppen går ur liksom? Det är ju precis det här, och ett större utbud av bilar som behövs!
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast är det någon som kan använda dem? Det måste ju åtminstone finnas något som är på väg som kan använda just den typen av laddare med den effekten för att det ska vara värt att installera dem kan man tycka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ironjack skrev:
Härligt! Börjar vi närma oss krönet på backen, snart vänder det och proppen går ur liksom? Det är ju precis det här, och ett större utbud av bilar som behövs!
Ja, jag tror det! I skenet av detta är ju Renault taktik att "utveckla" Zoen genom att sänka laddhastigheten från 43 till 22 kW/h som rena idiotin. Naturligtvis kommer alla framtida elbilar som har ambitionen att bli storsäljare att kunna snabbladdas.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Känns som om de kommer använda sig av Teslas teknik. Annars blir det svårt att ladda Teslan med mer än 22 kW med de inbyggda laddarna, om inte man kan koppla in ytterligare laddare dvs.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Fast är det någon som kan använda dem? Det måste ju åtminstone finnas något som är på väg som kan använda just den typen av laddare med den effekten för att det ska vara värt att installera dem kan man tycka.
De kommer antagligen använda samma standard som Audi och där med hela Volkswagen tänker använda. Audi sa ju att de inte tänker investera själva i infrastruktur och nu ser de ut som att i alla fall i Norden så behöver de inte tänka på det för Clever gör det åt dem.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror de kommer att "förbereda". Dvs dra matning för det och välja laddare som kan uppgraderas kapacitets/effekt mässigt då det finns fler bilar.

Eller så ser man en potential att rikta sig mot Teslabilar. Dock vet jag inte om en Tesla kan ladda med sån effekt från något annat än Teslas egna SUC?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ifall Tesla och någon tillverkare av CHAdeMO-stationer kunde komma överens om ett sätt att dra in ström i en Tesla lika fort med CHAdeMO som med superchargers hade det ju varit extremt goda nyheter. Rent tekniskt borde det väl vara möjligt?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Ifall Tesla och någon tillverkare av CHAdeMO-stationer kunde komma överens om ett sätt att dra in ström i en Tesla lika fort med CHAdeMO som med superchargers hade det ju varit extremt goda nyheter. Rent tekniskt borde det väl vara möjligt?
Eller bara helt enkelt sätta på en superladdarkabel på sin station, tillsammans med chademo- och ccs-kontakt. Det dyra torde ju inte vara anslutningen, utan likriktarna och strömmatningen. De kan ju ta betalt, men köra superchargerprotokollet också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att det är CCS eftersom Chademo-standarden inte tillåter 150 kW i dagsläget, än mindre 300 kW. 200A är maximum för Chademo verkar det som och i dagsläget är det väl 125A/50kW som är max. Det finns dock ingen bil i dagsläget som kan ta emot 150 kW CCS vad jag känner till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Mest intressanta nyheten på länge. Blir kanske en till adapter att stoppa i frunken...Förhoppningsvis dock kompatibel med Tesla från start, det finns ju en ansenlig mängd sådana på motorvägarna där mindre elbilar är betydligt mer sällsynta. Finns väl bara Tesla som kan ta emot denna effekt redan 2017 ?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det ligger väldigt rätt i tiden med chevrolet bolt och opel. Tänk om de skulle komma med 150kW laddning. Vilken jävla grej det skulle vara!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

apkungen skrev:
Det ligger väldigt rätt i tiden med chevrolet bolt och opel. Tänk om de skulle komma med 150kW laddning. Vilken jävla grej det skulle vara!
Sjukt spännande om så blir fallet. Helt plötsligt blir Tesla nummer två i det racet och det kan sporra dem till mirakel. Hoppas på laddkrig, först till 300kW
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Deras laddare må vara snabba, men inte deras expediering av kort. Jag beställde ett kort att ha som backup i januari, men än har det inte dykt upp. Brukar de vara långsamma eller ska man börja tro att ordern misslyckades?
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

bylund skrev:
Deras laddare må vara snabba, men inte deras expediering av kort. Jag beställde ett kort att ha som backup i januari, men än har det inte dykt upp. Brukar de vara långsamma eller ska man börja tro att ordern misslyckades?
Åk in och köp ett på Statoil.

30kw för 150kr, du kan sedan konvertera det till ett "fri".
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag anmälde mitt intresse i december men har inte hört ett ljud.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag fick maila kundtjänst och fråga efter mitt kort, då gick det fort. Innan dess hade jag väntat i några veckor utan att något hände...
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Ringde kundtjänst idag ang kort beställt för två veckor sedan för att höra om det skulle ta sådan tid. Absolut inte var svaret, det ska bara ta ett par dagar men man hade haft stora problem sedan december med ett stort antal kort som inte kommit fram pga ngt fel vid hanteringen på posten(?). Så ni som beställt o inte fått, ring o be dem skicka nytt.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

150kW tror jag skulle kunna fixas relativt lätt idag men 300kW kommer ta riktigt lång tid tror jag och jag tycker egentligen inte att det behövs så länge som man kan hålla den höga laddeffekten länge. Om man med en chevrolet bolt skulle kunna hålla 145kkW upp till 80 procent skulle man alltså kunna ladda 25 mil på 20min liksom!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag beställde både kort och elabonnemang hos Jämtkraft via formuläret på deras hemsida men hörde aldrig av dem. Så jag gick in på Statoil och köpte ett. De verkar inte ha koll på sin hemsida.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Clever har totalt missuppskattat efterfrågan de skulle ha. De blev totalt nermejade av anstormningen av nya kunder har de berättat för mig. De trodde de skulle kunna "smygstarta" med en hemsida hopslängd i Visma och kundregister med Postit-lappar. :roll:
Så går det när man tittar på 2013 års elbilssiffror när man startar nåt år 2015...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Clever har totalt missuppskattat efterfrågan de skulle ha. De blev totalt nermejade av anstormningen av nya kunder har de berättat för mig. De trodde de skulle kunna "smygstarta" med en hemsida hopslängd i Visma och kundregister med Postit-lappar. :roll:
Så går det när man tittar på 2013 års elbilssiffror när man startar nåt år 2015...
Haha! Ja, jag vet att jag förvånades lite över den taffliga hemsidan!

Men jag är besviken på dem att de fortfarande, trots att de byggt om hemsidan, fortfarande inte skriver att deras abonnemang Komplett har ett tak. Det står så här på hemsidan: "Abonnemanget CLEVER Komplett är för dig som vill ha en fast kostnad för all din elbilsladdning." Men det står inte att månadsavgiften på 599:- bara gäller max 5000 kWh/år. Jag påtalade detta och de lovade att de skulle skriva det, men det har de alltså inte gjort.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag har en helt annan upplevelse. Jag ställde en fråga på deras hemsida. Två timmar senare blev jag uppringd och hade ett mycket trevligt och informativt samtal med en representant från Clever. Vi pratade Norrland, Sydostkusten och något som ligger mitt hjärta nära, Roslagen. Fixade sedan Cleverkortet på en Statoilmack. Fungerade klockrent.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bod skrev:
Jag har en helt annan upplevelse. Jag ställde en fråga på deras hemsida. Två timmar senare blev jag uppringd och hade ett mycket trevligt och informativt samtal med en representant från Clever. Vi pratade Norrland, Sydostkusten och något som ligger mitt hjärta nära, Roslagen. Fixade sedan Cleverkortet på en Statoilmack. Fungerade klockrent.
Jag har också pratat med dem ett par gånger och de är väldigt trevliga och tillmötesgående! Men uppenbarligen fungerar tekniken inte som den ska.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Supporten har alltid varit väldigt rapp och smidig för mig. Och i stort sett varenda gång har det varit nån som heter Morris som svarat. Han måste jobba jäkligt hårt, Morris.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar