https://www.vibilagare.se/nyheter/scani ... pa-eldrift
Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift.
”Vi är enda lastbilstillverkaren som ifrågasätter dieselmotorn så tidigt som 2040”, säger Scaniachefen.
Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Moderator: Redaktion
Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
2040
Tveksamt om någon kommer köra på diesel 2030.





Tveksamt om någon kommer köra på diesel 2030.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Globalt? I många länder använder man väl fortfarande 10-15år gamla lastbilar och entreprenadmaskiner?taliz skrev:2040![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tveksamt om någon kommer köra på diesel 2030.
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
taliz skrev:2040![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tveksamt om någon kommer köra på diesel 2030.
Ska vi slå vad? Det är bara lite drygt 7 år till 2030 nu. Tror du på riktigt att alla lastbilar som byggs nu kommer vara skrotade om 7 år?
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Tveklöst ja. Lastbilar och bussar har en ungefärlig livslängd på 20 år. Det byggs och säljs i princip uteslutande dieseldrivna sådana idag. Om 7 år har dessa bilar fortfarande minst 2/3 av sin beräknade livslängd kvar.taliz skrev:2040![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tveksamt om någon kommer köra på diesel 2030.
Jag jobbar för nuvarande på Volvo (inte personvagnar), och där finns ingen som allvarligt tror på nånting annat än eldrift i framtiden. Det är liksom en etablerad sanning att det blir eldrift på lastbilar och bussar. Kanske med hjälp av vätgas. Vi får se. Men det går långsamt. Dieselmotorn är nog inte borta 2030. Framförallt inte utanför Europa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Det har inget med livslängd att göra, det har med ekonomi att göra.
För lastbilar handlar allt om pris/mil. Hur ska du kunna konkurrera med övriga åkare om dina kostnader för drivmedel är mångdubbelt högre?
Vi har sett många exempel på städer som byter ut hela bussflottor till el, på bara några år. Samma sak lär ske med lastbilar.
Dessutom, många företag köper idag 100% fossilfri el, som en image-grej. Detsamma lär ske gällande transporter. Dvs även om du på ngt magiskt vis skulle kunna leverera lägre pris/mil med din dieselhäck så får du ändå inte körningen.
För lastbilar handlar allt om pris/mil. Hur ska du kunna konkurrera med övriga åkare om dina kostnader för drivmedel är mångdubbelt högre?
Vi har sett många exempel på städer som byter ut hela bussflottor till el, på bara några år. Samma sak lär ske med lastbilar.
Dessutom, många företag köper idag 100% fossilfri el, som en image-grej. Detsamma lär ske gällande transporter. Dvs även om du på ngt magiskt vis skulle kunna leverera lägre pris/mil med din dieselhäck så får du ändå inte körningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
taliz skrev:Det har inget med livslängd att göra, det har med ekonomi att göra.
För lastbilar handlar allt om pris/mil. Hur ska du kunna konkurrera med övriga åkare om dina kostnader för drivmedel är mångdubbelt högre?
Lastbilar har blivit mycket snålare verkar det som.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/news/m ... i%20bilden.
– I dag ligger vår snittförbrukning på cirka 28 liter per 100 kilometer, men för fyra år sedan låg vårt genomsnitt på 35 liter och för åtta år sedan på 38 liter. Förbrukningen har gått ner, men det har varit svårt eftersom lastbilarna krävde mer bränsle när Euro 5 och Euro 6 kom in i bilden.
En elektrisk lastbil verkar dra 11,1 kWh/mil.
https://www.dagensinfrastruktur.se/2022 ... s-pa-prov/
Diesel kostar 25:-/liter vilket med förbrukningen 2,8 liter/mil ger 70:-/milen.
El? Ja vad kostar el? Jag snittade 5,70 på SuC genom Europa i somras. Men vi räknar väl med 5:-/kWh för att vara snälla (kan och kommer bli dyrare högst sannolikt). Det blir 55,5 kr/mil.
Ja, 14,50 per mil är pengar och de rullar långt. Men det är ju nackdelar med el också. Kortare räckvidd som gör att man måste stanna oftare och längre. Det ställer till det för chauffören som inte kommer lika långt på ett arbetspass.
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Det som troligen kommer knäcka dieseln är inte bränslekostnaden utan Euro7- kraven. Det blir för dyrt med all avgasrening helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Det är ju inte i Europa den sista diesellastbilen parkeras…
Re: Scania vill fasa ut dieselmotorn – satsar på eldrift
Lastbilsbranschen har redan idag stora problem med EUs fria rörlighet.taliz skrev:Det har inget med livslängd att göra, det har med ekonomi att göra.
För lastbilar handlar allt om pris/mil. Hur ska du kunna konkurrera med övriga åkare om dina kostnader för drivmedel är mångdubbelt högre?
Vi har sett många exempel på städer som byter ut hela bussflottor till el, på bara några år. Samma sak lär ske med lastbilar.
Dessutom, många företag köper idag 100% fossilfri el, som en image-grej. Detsamma lär ske gällande transporter. Dvs även om du på ngt magiskt vis skulle kunna leverera lägre pris/mil med din dieselhäck så får du ändå inte körningen.
Kolla på valfri motorväg hur många ösststatsregistrerade trailerdragare som passerar förbi.
många gånger kör de med Euro 3 klassade dragare och och rumänska eller bulgariska chaufför som kör på milpeng.
Det är inte lätt för svenska åkare att konkurrera med särskilt inte om de ska köpa eldrivna lastbilar.
Det behövs antingen subventioner eller någon slags straffskatter.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk