"Smörja" veganklädsel

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

"Smörja" veganklädsel

Inlägg av Niklas Z »

Finns det något lämpligt medel att behandla veganklädseln i Teslorna. Läder smörjde jag då och då i de BMW jag haft, men syntetmaterialet i Tesla-sätena räknar jag med inte bör ha samma medel.
En anledning till att jag funderar är att det ibland uppstår missljud från baksätet när jag kör över ojämnheter, som verkar bero på att det delade baksätets halvor gnids mot varandra. Om jag fäller ner och sedan upp ryggstöden i baksätet försvinner ljudet, men efter en tid återkommer det. Något liknande uppkom även på min tidigare BMW, men där hjälpte det att smörja in skinnet med lädervårdsmedel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Smörja" veganklädsel

Inlägg av Fredrik j »

Prova med samma medel. Ett billäder är plastbelagt och ganska tätt. Behandlingen är mer av en ytbehandling. Börja mellan sätena och se så det inte reagerar på något sätt. Det är friktionen som ska ner för att undvika gnissel.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: "Smörja" veganklädsel

Inlägg av [JM] »

Denna funkar bra.

https://www.bollnasbilvard.se/daeckglan ... 12162.html

Luktar syntetbanan/godis. Bara så att du vet.
Lukten försvinner efter nån dag
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: "Smörja" veganklädsel

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Prova med samma medel. Ett billäder är plastbelagt och ganska tätt. Behandlingen är mer av en ytbehandling. Börja mellan sätena och se så det inte reagerar på något sätt. Det är friktionen som ska ner för att undvika gnissel.
Ja precis, det är friktionen jag vill minska. Ska kolla nere i källaren om jag har någon flaska kvar från BMW-tiden. Det är ju ändå mellan sätena som jag vill smörja in.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: "Smörja" veganklädsel

Inlägg av elvisp »

Följer JSB Workshop på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=ISY6auugksI&t=36s (Så här får du rent och skyddar klädseln i din Tesla (veganläder))
M3RWD 2022
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: "Smörja" veganklädsel

Inlägg av MangeT »

Brukar tvätta/behandla med tvättservetter med bivax. Luktar gott och blir bra resultat tycker jag.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar