Snabbladdning LFP 60kWh
Moderator: Redaktion
Snabbladdning LFP 60kWh
Hej!
Nyfiken inför leverans ang erfarenheter kring snabbladdning av LFP batteriet.
Såg att Björn Nyland fick väldigt hög kW vid olika SoC på 60 kWh LFP.
Är detta ett talande exempel från er med liknade bil?
Nyfiken inför leverans ang erfarenheter kring snabbladdning av LFP batteriet.
Såg att Björn Nyland fick väldigt hög kW vid olika SoC på 60 kWh LFP.
Är detta ett talande exempel från er med liknade bil?
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Inte testat just att dra ur och stoppa in och starta om laddsessionen för att öka hastigheten, men tycker överlag att bilen nästan laddar för snabbt! Hinner nästan aldrig ens börja på min lunch innan bilen är redo för att åka igen under roadtrips, och att ladda på 11kw laddare går också riktigt snabbt tack vare det mindre batteriet. Så ser verkligen det mindre batteriet som alltid kan laddas till 100% tillsammans med riktigt bra effektivitet som ett väldigt stort plus, framförallt för mig som bor i lägenhet utan fast laddplats
Model 3 RWD 2022, MSM
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Härligt att höra! Känns som att jag har gjort ett bra valacce skrev:Inte testat just att dra ur och stoppa in och starta om laddsessionen för att öka hastigheten, men tycker överlag att bilen nästan laddar för snabbt! Hinner nästan aldrig ens börja på min lunch innan bilen är redo för att åka igen under roadtrips, och att ladda på 11kw laddare går också riktigt snabbt tack vare det mindre batteriet. Så ser verkligen det mindre batteriet som alltid kan laddas till 100% tillsammans med riktigt bra effektivitet som ett väldigt stort plus, framförallt för mig som bor i lägenhet utan fast laddplats
Hur nöjd är du med bilen generellt?
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Det är inte bra att låta bilen stå med 100% längre tid(helst inte mer än några minuter).
Det har skrivits mkt om LFP och att man kan ladda dem till 100%, men det är bara för att kalibreringen(dvs räckviddsuppskattningen) inte skall bli fel.
Batteriet mår bäst av ca 50% laddnivå. Men 80-90% är också ok. 100% endast när det krävs.
Det har skrivits mkt om LFP och att man kan ladda dem till 100%, men det är bara för att kalibreringen(dvs räckviddsuppskattningen) inte skall bli fel.
Batteriet mår bäst av ca 50% laddnivå. Men 80-90% är också ok. 100% endast när det krävs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Fast det stämmer väl ändå inte för LFP?taliz skrev:Det är inte bra att låta bilen stå med 100% längre tid(helst inte mer än några minuter).
Det har skrivits mkt om LFP och att man kan ladda dem till 100%, men det är bara för att kalibreringen(dvs räckviddsuppskattningen) inte skall bli fel.
Batteriet mår bäst av ca 50% laddnivå. Men 80-90% är också ok. 100% endast när det krävs.
Källa: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... tbatterierOm din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen inställd på 100 % även för daglig användning, och att du också laddar till 100 % minst en gång i veckan. Om Model 3 har stått parkerad i mer än en vecka rekommenderar Tesla att du kör som du skulle göra i normala fall och laddar till 100 % så snart du kan.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Det med känsligheten vid 100% är en skröna. Förmodligen uppstått på något forum eller nåt och sedan blivit en forumsanning. Oavsett LFP, NCA eller NMC.taliz skrev:Det är inte bra att låta bilen stå med 100% längre tid(helst inte mer än några minuter).
Försök hitta och visa där Tesla skriver att man inte ska låta bilen stå med 100%.
Försök hitta kvalitativa fakta på att batterier är så känsliga för att ligga med 100%.
Det omvända finns det gott om bevis för, dvs att det inte är någon större skillnad på 80-90-100% SOC när det gäller calendar aging.
Lithiumbatterier är känsliga för hög SOC och samtidigt hög temperatur, men det är inte så känsligt att det handlar om minutaktuella problem.
Tittar man lite noggrannare på kurvorna ser msn att de ”andas” att 100% inte är värst.
Vissq tester visar att 70-80% orsakar högst calendar aging vid normala temperaturer.
Exempel på motsvarande model S 18650 NCA;
När det gäller ”må bäst” är faktiskt låg SOC bäst! Ju lägre desto bättre ned till 0%.taliz skrev:Det har skrivits mkt om LFP och att man kan ladda dem till 100%, men det är bara för att kalibreringen(dvs räckviddsuppskattningen) inte skall bli fel.
Batteriet mår bäst av ca 50% laddnivå. Men 80-90% är också ok. 100% endast när det krävs.
(Bara titta på bilderna ovan, alla kommer från forskningsrapporter och forskningen är överens. Det finns bara ett fåtal forskningsrapporter där man råkat göra en kass setup och dragit fel slutsatser, resten, den stora massan säger samma sak. Testdata från rapporterna med felaktiga slutsatser passar faktiskt in i de ”korrekta”. Det är bara slutsatserna som blev fel, pga dåliga testsetuper.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Att alltid ladda LFP till 100% är naturligtvis fel.
Tesla räknar med att LFP som tål fler cykler klarar 70% kapacitet inom garantitiden trots felaktig behandling.
Batteritillverkarna uppger antal cykler ned till 80% kapacitet men biltillverkarna har 70% som standard för att slippa garantianspråk.
Många tillverkare av LFP batterier rekommenderar SOC fönster 10-90%.
Behovet av att ladda till 100% beror också på hur väl cellerna är balanserade.
Cellerna i min bil var i början 0,38 V obalanserade när laddningen avbröts. Nu är det 0,13 V obalans.
Vid SOC 95% under 0,01 V.
Cellbalansering sker normalt bara när SOC är nära 100%.
Tesla laddar LFP upp till högsta 3,80 V cellspänning vilket är högt. Brukar vara max 3,65V
Tesla räknar med att LFP som tål fler cykler klarar 70% kapacitet inom garantitiden trots felaktig behandling.
Batteritillverkarna uppger antal cykler ned till 80% kapacitet men biltillverkarna har 70% som standard för att slippa garantianspråk.
Många tillverkare av LFP batterier rekommenderar SOC fönster 10-90%.
Behovet av att ladda till 100% beror också på hur väl cellerna är balanserade.
Cellerna i min bil var i början 0,38 V obalanserade när laddningen avbröts. Nu är det 0,13 V obalans.
Vid SOC 95% under 0,01 V.
Cellbalansering sker normalt bara när SOC är nära 100%.
Tesla laddar LFP upp till högsta 3,80 V cellspänning vilket är högt. Brukar vara max 3,65V
M3 RWD -22
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Kollat lite på rekommendationer från olika leverantörer och artiklar.
Känns som att den allmänna bilden är att ladda till 100% ca en gång i veckan för kalibrering men annars så är det bäst att ha en SoC under 80%.
Känns som att den allmänna bilden är att ladda till 100% ca en gång i veckan för kalibrering men annars så är det bäst att ha en SoC under 80%.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
En gång i veckan låter väldigt mycket. En gång per månad räcker för mej.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Då både Elon och Tesla säger att man kan och bör ladda till 100% dagligen så tänker jag inte hålla på och fippla med att bara ladda till 80-90% de flesta dagarna och 100% nån gång i veckan. Litar på att deras rekommendation är korrekt.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Har du leasingbil?kenjon skrev:En gång i veckan låter väldigt mycket. En gång per månad räcker för mej.
Svårt att se att Teslas tydliga råd om 100% laddning för LFP inte skulle vara relevant.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Tesla ger inte laddningsråd för att hålla degraderingen på ett absolut minimum.Lerumsexpressen skrev:Svårt att se att Teslas tydliga råd om 100% laddning för LFP inte skulle vara relevant.
Råden för LFP handlar om att batteriet måste laddas fullt med jämna mellanrum för att man inte ska riskera att köra tomt.
Bilen kan tappa räkningen på hur mycket ström det är och då finns risken att bilen visar att det är ström kvar fast det inte är det. Att ladda fullt ger bilen en fast punkt att utgå ifrån.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Om calender aging är beroende av två faktorer - hög SoC och hög temperatur. Är det ett rimligt antagande att calender aging är ett ickeproblem vintertid i Sverige, under förutsättning att man parkerar utomhus och ej är inkopplad? I så fall borde det inte vara lika skadligt att ladda 100% med lithiumbatterier!AAKEE skrev:Det med känsligheten vid 100% är en skröna. Förmodligen uppstått på något forum eller nåt och sedan blivit en forumsanning. Oavsett LFP, NCA eller NMC.taliz skrev:Det är inte bra att låta bilen stå med 100% längre tid(helst inte mer än några minuter).
Försök hitta och visa där Tesla skriver att man inte ska låta bilen stå med 100%.
Försök hitta kvalitativa fakta på att batterier är så känsliga för att ligga med 100%.
Det omvända finns det gott om bevis för, dvs att det inte är någon större skillnad på 80-90-100% SOC när det gäller calendar aging.
Lithiumbatterier är känsliga för hög SOC och samtidigt hög temperatur, men det är inte så känsligt att det handlar om minutaktuella problem.
Tittar man lite noggrannare på kurvorna ser msn att de ”andas” att 100% inte är värst.
Vissq tester visar att 70-80% orsakar högst calendar aging vid normala temperaturer.
Exempel på motsvarande model S 18650 NCA;
När det gäller ”må bäst” är faktiskt låg SOC bäst! Ju lägre desto bättre ned till 0%.taliz skrev:Det har skrivits mkt om LFP och att man kan ladda dem till 100%, men det är bara för att kalibreringen(dvs räckviddsuppskattningen) inte skall bli fel.
Batteriet mår bäst av ca 50% laddnivå. Men 80-90% är också ok. 100% endast när det krävs.
(Bara titta på bilderna ovan, alla kommer från forskningsrapporter och forskningen är överens. Det finns bara ett fåtal forskningsrapporter där man råkat göra en kass setup och dragit fel slutsatser, resten, den stora massan säger samma sak. Testdata från rapporterna med felaktiga slutsatser passar faktiskt in i de ”korrekta”. Det är bara slutsatserna som blev fel, pga dåliga testsetuper.)
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Forskningen visar att vid -20C celltemperatur har calendar aging i praktiken avstannat. Batteriet kommer dock normalt aldrig ned i de temperaturerna.AlphaEcho skrev:
Hur stor effekt har calender aging vintertid vid de lägre temperaturerna? De grafer du presenterat visar 25C som lägsta temperatur men är calender aging ens ett problem under vinterhalvåret?
Här finns 10C celltemp med, jag tog den bilden för att jag hade den lättåtkomlig.
Andra tester har visat aningen lägre calendar aging vid 15C, så man kan räkna med något bättre än bilden för 10C jämfört mot 25C.
Tesla laddar aldrig batterier under 0C, beroende på laddhastighet så får man upp temperaturen mellan ca 8-10C (ladda med 2-3kW utomhus i minusgrader) till 20-30C (ladda med 11kW inomhus).AlphaEcho skrev:Min hypotes är att jag borde kunna ladda till 100% vintertid (ej LFP utan lithium M3 LR) eftersom jag sedan kör bilen tills dess att batteriet når 10-30%. Saknar laddmöjlighet hemma. Bilen blir alltså ståendes med olika nivåer av SoC.
Eller håller Teslan batteriet så varmt att utomhustemperaturen spelar mindre roll för calendar aging?
Vid körning i kyla använder värmepumpen, om man har det, batterivärme och batteritemperaturen rör sig mellan 10-12C och 17C.
Temperatursnittet för batteriet är definitivt lägre vintertid i Sverige än på sommaren så calendar aging är lägre vintertid.
Det finns ingen forskning/tester som tyder på att calendar aging är så mycket värre över 90% mot 100% som görs gällande i forumen. Det är inga stora skillnader på 80-90-100% såvida inte celltemperaturen är väldigt hög.
Om du laddar till 100% och sedan kör direkt uppstår ingen calendar aging vid 100%.
Calendar aging kan ses som det som händer med batteriet när man inte kör med bilen.
Laddar du till 100% ofta kommer du få högre cyclic aging. Genom att hålla sig till 90% istället för 100% kommer cyclic aging att i princip halveras, det är sannolikt det som gör att Tesla säger upp till 90% dagligen och 90-100% för ”trips”.
Behöver du ladda till 100% så behöver du, jag tror dock att bilen protesterar efter ett antal 100%-laddningar i rad.
Det är sunt att stanna på 90%(eller lägre) för huvuddelen av sina laddningar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Så här ser forskningen ut:AlphaEcho skrev:Om calender aging är beroende av två faktorer - hög SoC och hög temperatur. Är det ett rimligt antagande att calender aging är ett ickeproblem vintertid i Sverige, under förutsättning att man parkerar utomhus och ej är inkopplad? I så fall borde det inte vara lika skadligt att ladda 100% med lithiumbatterier!
Nedbrutet på kortare tid ser det ut såhär i de flesta forskningsrapporter:
Det sker ingen värre degradering vid 100% än vid 70-80-90% upp till 2-4 månaders lagring av batteriet. Det finns forskningsrapporter som visar att 80% SOC är värst, vilket man nästan kan se antydningar till i graferna.
(Tittar man på inre resistans så ökar den mer ju högre SOC man har men det bryr sig nog de flesta elbilsägare inte om.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Jag tolkar graferna som att det är bäst att ligga under ca 60%. Högre SOC än detta ger en snabbare degradering.AAKEE skrev:Så här ser forskningen ut:AlphaEcho skrev:Om calender aging är beroende av två faktorer - hög SoC och hög temperatur. Är det ett rimligt antagande att calender aging är ett ickeproblem vintertid i Sverige, under förutsättning att man parkerar utomhus och ej är inkopplad? I så fall borde det inte vara lika skadligt att ladda 100% med lithiumbatterier!
Nedbrutet på kortare tid ser det ut såhär i de flesta forskningsrapporter:
Det sker ingen värre degradering vid 100% än vid 70-80-90% upp till 2-4 månaders lagring av batteriet. Det finns forskningsrapporter som visar att 80% SOC är värst, vilket man nästan kan se antydningar till i graferna.
(Tittar man på inre resistans så ökar den mer ju högre SOC man har men det bryr sig nog de flesta elbilsägare inte om.)
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Korrekt, med tillägget att ”steget” börjar vid 55% i grafen för NCA-batterier, så för att komma under steget bör man ha 55% eller lägre SOC.dah1berg skrev:Jag tolkar graferna som att det är bäst att ligga under ca 60%. Högre SOC än detta ger en snabbare degradering.
Ska man vara riktigt petig(-metrig) så är grafen lite grov. Man testade med 5% intervall.
Det stora steget sker vid [central graphite peak] som ligger någonstans vid ca 58%.
Pga Teslas 4.5% buffer under 0% visas SOC lite annorlunda än batteriets sanna SOC. När bilen visar 55% har man cirka 57% ”sann SOC” så 55% är likafullt rätt gräns.
Olika batterikemi har sin central peak vid olika SOC. Har man koll på vilken kemi man har i sitt batteri går det anpassa sig mot det:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snabbladdning LFP 60kWh
Tack för ett bra och utbildande svar!AAKEE skrev:Forskningen visar att vid -20C celltemperatur har calendar aging i praktiken avstannat. Batteriet kommer dock normalt aldrig ned i de temperaturerna.AlphaEcho skrev:
Hur stor effekt har calender aging vintertid vid de lägre temperaturerna? De grafer du presenterat visar 25C som lägsta temperatur men är calender aging ens ett problem under vinterhalvåret?
Här finns 10C celltemp med, jag tog den bilden för att jag hade den lättåtkomlig.
Andra tester har visat aningen lägre calendar aging vid 15C, så man kan räkna med något bättre än bilden för 10C jämfört mot 25C.
Tesla laddar aldrig batterier under 0C, beroende på laddhastighet så får man upp temperaturen mellan ca 8-10C (ladda med 2-3kW utomhus i minusgrader) till 20-30C (ladda med 11kW inomhus).AlphaEcho skrev:Min hypotes är att jag borde kunna ladda till 100% vintertid (ej LFP utan lithium M3 LR) eftersom jag sedan kör bilen tills dess att batteriet når 10-30%. Saknar laddmöjlighet hemma. Bilen blir alltså ståendes med olika nivåer av SoC.
Eller håller Teslan batteriet så varmt att utomhustemperaturen spelar mindre roll för calendar aging?
Vid körning i kyla använder värmepumpen, om man har det, batterivärme och batteritemperaturen rör sig mellan 10-12C och 17C.
Temperatursnittet för batteriet är definitivt lägre vintertid i Sverige än på sommaren så calendar aging är lägre vintertid.
Det finns ingen forskning/tester som tyder på att calendar aging är så mycket värre över 90% mot 100% som görs gällande i forumen. Det är inga stora skillnader på 80-90-100% såvida inte celltemperaturen är väldigt hög.
Om du laddar till 100% och sedan kör direkt uppstår ingen calendar aging vid 100%.
Calendar aging kan ses som det som händer med batteriet när man inte kör med bilen.
Laddar du till 100% ofta kommer du få högre cyclic aging. Genom att hålla sig till 90% istället för 100% kommer cyclic aging att i princip halveras, det är sannolikt det som gör att Tesla säger upp till 90% dagligen och 90-100% för ”trips”.
Behöver du ladda till 100% så behöver du, jag tror dock att bilen protesterar efter ett antal 100%-laddningar i rad.
Det är sunt att stanna på 90%(eller lägre) för huvuddelen av sina laddningar.
Då är det bara att fortsätta ladda till 90% även vintertid för min del!