Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

Jerker skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jo, så är det. Våra nordiska grannländer har ju redan varit där och SD:s motsvarigheter i de länderna har ju också straffats när de inte har kunnat leverera det deras väljare hoppats på.
Det är väl inga framgångsrika partier i övriga norden som är grundade av nazister och skriker Hell Seger i tv? Det vore väldigt märkligt, speciellt i Danmark och Norge, tycker jag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Muhlegg skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jo, så är det. Våra nordiska grannländer har ju redan varit där och SD:s motsvarigheter i de länderna har ju också straffats när de inte har kunnat leverera det deras väljare hoppats på.
Det är väl inga framgångsrika partier i övriga norden som är grundade av nazister och skriker Hell Seger i tv? Det vore väldigt märkligt, speciellt i Danmark och Norge, tycker jag.

Hon är väl inte ens en politiker? Men visst, det var inte så snyggt.

Det där med nazism är som sagt en överreaktion. SD är vårt missnöjesparti. Funkar ungefär lika överallt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1649
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Nect »

Thed75 skrev:
uppfriskande med nytt folk i styrande position. Inte bra om samma typer bossar år efter år så jag ser positivt på detta. Val är ju ändå mest pest/kolera
Väntar ett tag med nyköp av bil. Bör bli sjunkande priser under nästa år med bonusen borta
Det tar jag upp vid köksbordet med, men sittande regeringen (fru) vägrar lämna i från sig makten :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

MWall skrev:
Muhlegg skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jo, så är det. Våra nordiska grannländer har ju redan varit där och SD:s motsvarigheter i de länderna har ju också straffats när de inte har kunnat leverera det deras väljare hoppats på.
Det är väl inga framgångsrika partier i övriga norden som är grundade av nazister och skriker Hell Seger i tv? Det vore väldigt märkligt, speciellt i Danmark och Norge, tycker jag.

Hon är väl inte ens en politiker? Men visst, det var inte så snyggt.

Det där med nazism är som sagt en överreaktion. SD är vårt missnöjesparti. Funkar ungefär lika överallt.
Jo, femte namn i Region Stockholm.

Nazism som svar på viss ökning av kriminalitet och höga elpriser är en överreaktion. Det kan jag hålla med om.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

Mig personligen kommer nog ett eventuellt maktskifte påverka ganska minimalt. Jag är frisk, har en bra inkomst och inga rötter i utlandet. Tvärt om brukar "min" demografiska grupp gynnas av borgerliga regeringar. Men är ändå bekymrad.

Sveriges möjlighet att uppnå den reduktion av utsläpp av växthusgaser som krävs för att uppnå vad vi åtagit oss i Parisavtalet var redan innan små. Nu får vi högst troligt tre partier som inte bryr sig om klimatfrågan vid makten de närmsta 4 åren. Med de förslag (och ickeförslag) som ligger så är det väl snarast troligt att utsläppen kommer öka.

Samma sak med miljöfrågor. Skyddet för värdefull natur kommer minska, med konsekvenser för biodiversitet. Skogsbruket ska intensifieras, vilket bidrar ytterligare till höga koldioxidutsläpp och förlust av biologisk mångfald. Våra stora rovdjur som redan har det svårt kommer jagas till utrotningens gräns.

Att sjuka och arbetslösa kommer få betala för skattesänkningar hur vi ju sett förut. Men kanske allvarligast är den splittring av landet vi riskerar få se, där första, andra och tredje generationens invandrare plötsligt bor i ett land där rasim accepteras och med en regering som diskuterar återvandring och antyder att endast svenska kulturyttringar är välkomna. Förutom gyrospizza då förstås.

Jag ser framför mig att partier som Nyans kommer få ökat stöd, som en direkt motpol till SD, vilket kommer leda till en ökad polarisering mellan kulturella grupper. Gängen gnuggar såklart händerna. De kommer knappast få svårare att rekrytera ungdomar i ett land med en regering som konstant beskriver barn födda i Sverige som invandrare och som ett problem, för att de råkar födas i förorten av föräldrar med invandrarbakgrund.

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men för klimatet och miljön blir det iallafall garanterat fyra förlorade år som vi inte har råd med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Muhlegg skrev:
MWall skrev:
Muhlegg skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jo, så är det. Våra nordiska grannländer har ju redan varit där och SD:s motsvarigheter i de länderna har ju också straffats när de inte har kunnat leverera det deras väljare hoppats på.
Det är väl inga framgångsrika partier i övriga norden som är grundade av nazister och skriker Hell Seger i tv? Det vore väldigt märkligt, speciellt i Danmark och Norge, tycker jag.

Hon är väl inte ens en politiker? Men visst, det var inte så snyggt.

Det där med nazism är som sagt en överreaktion. SD är vårt missnöjesparti. Funkar ungefär lika överallt.
Jo, femte namn i Region Stockholm.

Nazism som svar på viss ökning av kriminalitet och höga elpriser är en överreaktion. Det kan jag hålla med om.
Vilka nazistiska förslag har SD? Undrar på riktigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Mig personligen kommer nog ett eventuellt maktskifte påverka ganska minimalt. Jag är frisk, har en bra inkomst och inga rötter i utlandet. Tvärt om brukar "min" demografiska grupp gynnas av borgerliga regeringar. Men är ändå bekymrad.

Sveriges möjlighet att uppnå den reduktion av utsläpp av växthusgaser som krävs för att uppnå vad vi åtagit oss i Parisavtalet var redan innan små. Nu får vi högst troligt tre partier som inte bryr sig om klimatfrågan vid makten de närmsta 4 åren. Med de förslag (och ickeförslag) som ligger så är det väl snarast troligt att utsläppen kommer öka.

Samma sak med miljöfrågor. Skyddet för värdefull natur kommer minska, med konsekvenser för biodiversitet. Skogsbruket ska intensifieras, vilket bidrar ytterligare till höga koldioxidutsläpp och förlust av biologisk mångfald. Våra stora rovdjur som redan har det svårt kommer jagas till utrotningens gräns.

Att sjuka och arbetslösa kommer få betala för skattesänkningar hur vi ju sett förut. Men kanske allvarligast är den splittring av landet vi riskerar få se, där första, andra och tredje generationens invandrare plötsligt bor i ett land där rasim accepteras och med en regering som diskuterar återvandring och antyder att endast svenska kulturyttringar är välkomna. Förutom gyrospizza då förstås.

Jag ser framför mig att partier som Nyans kommer få ökat stöd, som en direkt motpol till SD, vilket kommer leda till en ökad polarisering mellan kulturella grupper. Gängen gnuggar såklart händerna. De kommer knappast få svårare att rekrytera ungdomar i ett land med en regering som konstant beskriver barn födda i Sverige som invandrare och som ett problem, för att de råkar födas i förorten av föräldrar med invandrarbakgrund.

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men för klimatet och miljön blir det iallafall garanterat fyra förlorade år som vi inte har råd med.
Precis så. Det är kanske överdrivet och rentav fel att kalla SD för nazister. Jag tror också att det eviga rassist-snacket har drivit en massa folk i händerna på SD. Vanligt folk som tidigare inte alls har stått bakom deras ideologi, och kanske egentligen fortfarande inte gör det.
Men med SD i regeringen blir det helt plötsligt politiskt korrekt att formulera åsikter som tidigare inte har varit allmänt accepterade. Och därmed menar jag inte harmlösa åsikter som t.ex. språkkrav eller liknande. Jag är helt enkelt rädd att "bruna" tankemönster återigen etableras i samhället. Syndabock-tänket, och peka-finger-på-andra-tänket.
Angående miljön och klimat tycket jag inte att nuvarande regering har gjort nåt direkt anmärkningsvärt bra i det sammanhanget heller. En massa hattande fram och tillbaka, ingen logik, inget konsekvent, bara lallat runt. Totalt värdelöst är ordet.
Men jag håller absolut med dig, en högerregering med M och SD kommer troligen göra ännu mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

MWall skrev:

Vilka nazistiska förslag har SD? Undrar på riktigt.
Inga, de jobbar fortfarande på att flytta Overtonfönstret. De körde på med öppen nazism till mitten av nittiotalet men det visade sig inte vara så populärt som de trodde så de har fått ändra image och gå lite långsammare fram. Men om det inte räcker att en av deras största profiler skriker Hell Seger i tv då kommer inte jag kunna övertyga dig tyvärr.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Muhlegg skrev:
MWall skrev:

Vilka nazistiska förslag har SD? Undrar på riktigt.
Inga, de jobbar fortfarande på att flytta Overtonfönstret. De körde på med öppen nazism till mitten av nittiotalet men det visade sig inte vara så populärt som de trodde så de har fått ändra image och gå lite långsammare fram. Men om det inte räcker att en av deras största profiler skriker Hell Seger i tv då kommer inte jag kunna övertyga dig tyvärr.
Så du känner det på dig?

Största profiler? Hmmm. Really?
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

MWall skrev:
Muhlegg skrev:
MWall skrev:

Vilka nazistiska förslag har SD? Undrar på riktigt.
Inga, de jobbar fortfarande på att flytta Overtonfönstret. De körde på med öppen nazism till mitten av nittiotalet men det visade sig inte vara så populärt som de trodde så de har fått ändra image och gå lite långsammare fram. Men om det inte räcker att en av deras största profiler skriker Hell Seger i tv då kommer inte jag kunna övertyga dig tyvärr.
Så du känner det på dig?

Största profiler? Hmmm. Really?
De grundades av en frivillig i Waffen-SS, Jimmy firade 30:e november på nittiotalet och marscherade med skinheads för att lägga en krans vid Karl den XII staty. De var tvungna att förbjuda militäruniformer på sina möten för att det blev för mycket hakkors. I princip varje vecka utesluts någon för rasistiska eller nazistiska utspel. Ja, all denna fakta gör så att jag "känner det på mig"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Muhlegg skrev:
MWall skrev:
Muhlegg skrev:
MWall skrev:

Vilka nazistiska förslag har SD? Undrar på riktigt.
Inga, de jobbar fortfarande på att flytta Overtonfönstret. De körde på med öppen nazism till mitten av nittiotalet men det visade sig inte vara så populärt som de trodde så de har fått ändra image och gå lite långsammare fram. Men om det inte räcker att en av deras största profiler skriker Hell Seger i tv då kommer inte jag kunna övertyga dig tyvärr.
Så du känner det på dig?

Största profiler? Hmmm. Really?
De grundades av en frivillig i Waffen-SS, Jimmy firade 30:e november på nittiotalet och marscherade med skinheads för att lägga en krans vid Karl den XII staty. De var tvungna att förbjuda militäruniformer på sina möten för att det blev för mycket hakkors. I princip varje vecka utesluts någon för rasistiska eller nazistiska utspel. Ja, all denna fakta gör så att jag "känner det på mig"

Vem ska vi skylla på då? Är det folkets fel att de är missnöjda?

Min analys är att vänstern och de liberala låtit detta hända genom sin slappa migrationspolitik. Hade ju varit bättre om SD inte fått perfekta förutsättningar. Eller hur? Det borde inte gått så här långt.

Men sen ser jag Märta Stenevi och Ali Esbati på SVT och deras självinsikt är inte ens bristfällig. De fattar ingenting. De verkar mer resonera som "hade vi bara blundat för alla problem ännu lite längre och gjort fler handhjärtan så hade SD åkt ur riksdagen".

Resultatet i skolvalet talar också sitt tydliga språk. Då ska vi komma ihåg att en väldigt stor andel i skolan själva är invandrare. Så antingen röstar de också på SD eller så har SD typ egen majoritet bland etniska svenska skolungdomar. "Generation Greta" fanns tydligen inte vilket också är intressant. Inte den bilden jag fått via DN och SVT direkt. Är nästan lite chockad.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Att det skulle bli ett bättre Sverige tror jag inte en sekund på. Såvida man inte argumenterar att det knappast kan bli sämre. Men jag vet inte. Det finns i mina ögon ingen som har ett recept för förändring.
Det sitter en entusiastisk kvinna här vid mitt köksbord och är övertygad om att nu kommer "vi" utvisa alla "kriminella utlänningar" osv, eftersom "de" vill ta över Sverige. Jag är rädd att det finns många som tänker så. Hoppas att ingen kommer på idén att jag och mina utländska kollegor är "kriminella" eller oönskade på annat sätt. Det skulle bli extremt tomt på kontoret. Jag kanske överreagerar, och det var ju väntat att det skulle bli såhär, men jag tycker inte om det.
Visa den här filmen till din entusiastiska kvinnan så för du se om hon är lika entusiastisk efteråt :)
Vi diskuterar inte politik här hemma. Vi har så fundamentalt olika åsikter att detta skulle resultera i ett oändligt bråk. Hon får hålla på med sitt och jag får hålla käften. Eller så jamsar jag med. Enklast och lugnast.
Ni behöver inte diskutera politik. Det räcker att hon ser vilka hon röstar på. De är inte bara rasister utan kvinnohatare också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Pontus »

Mycket prat om invandring men jag tycker mig se rötägg fler och fler även bland svenskarna också men inget parti verkar vilja ta tag i det? Ett ex är en person som jobbar svart och tjänar ett par hundra tusen per år på det och sedan skriver sig mannen på annan adress så att hon kan få bostadsbidrag, inkomstbidrag, extra ekonomiskt stöd för barnet och kanske andra stöd som jag inte vet om. Mannen har a-kassa och vill inte ha något riktigt jobb då han ändå får 20 tkr I månaden efter skatt så klarar han sig bättre så med några svarta strö jobb. Staten betalar eller rättare sagt vi andra som betalar skatt.
Och jag har hört om flera andra exempel på någon som någon känner.
Det är ju inte ens svårt att kontrollera heller, så varför tillåter man det?
Hade något parti tagit upp den frågan på allvar hade dom fått min röst, tror jag. Nu fick man rösta på andra frågor.
Så nu känns det bättre när man fått sura lite :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

JockeX skrev:
Samtidigt är det en konflikt i hur stora SD har blivit men det är ett kollektivt ansvar som vilar på samtliga partier. När man vägrade debattera mot dem, körde utfrysningataktiker och slängde SD-stämpeln på den som sa ngt så okontroversiellt som ”språktest” gynnades SD ngt oerhört. Kanske vända trenden nu när det går att utkräva ett ansvar.
Hmm, du noterade inte att SD gjorde sitt i särklass bästa val någonsin, nu efter att M och KD släppt in dem i värmen och anammat stora delar av deras politik och retorik? Precis så som skett i massor av andra europeiska länder exakt varenda gång högerpopulistiska partier erbjudits samarbete med redan etablerade partier. Det var så jäkla lätt att förutspå att det här skull bli resultatet, om man inte är helt historielös.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Pontus skrev:
Mycket prat om invandring men jag tycker mig se rötägg fler och fler även bland svenskarna också men inget parti verkar vilja ta tag i det? Ett ex är en person som jobbar svart och tjänar ett par hundra tusen per år på det och sedan skriver sig mannen på annan adress så att hon kan få bostadsbidrag, inkomstbidrag, extra ekonomiskt stöd för barnet och kanske andra stöd som jag inte vet om. Mannen har a-kassa och vill inte ha något riktigt jobb då han ändå får 20 tkr I månaden efter skatt så klarar han sig bättre så med några svarta strö jobb. Staten betalar eller rättare sagt vi andra som betalar skatt.
Och jag har hört om flera andra exempel på någon som någon känner.
Det är ju inte ens svårt att kontrollera heller, så varför tillåter man det?
Hade något parti tagit upp den frågan på allvar hade dom fått min röst, tror jag. Nu fick man rösta på andra frågor.
Så nu känns det bättre när man fått sura lite :)
https://www.skatteverket.se/omoss/konta ... a9561.html ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
JockeX skrev:
Samtidigt är det en konflikt i hur stora SD har blivit men det är ett kollektivt ansvar som vilar på samtliga partier. När man vägrade debattera mot dem, körde utfrysningataktiker och slängde SD-stämpeln på den som sa ngt så okontroversiellt som ”språktest” gynnades SD ngt oerhört. Kanske vända trenden nu när det går att utkräva ett ansvar.
Hmm, du noterade inte att SD gjorde sitt i särklass bästa val någonsin, nu efter att M och KD släppt in dem i värmen och anammat stora delar av deras politik och retorik? Precis så som skett i massor av andra europeiska länder exakt varenda gång högerpopulistiska partier erbjudits samarbete med redan etablerade partier. Det var så jäkla lätt att förutspå att det här skull bli resultatet, om man inte är helt historielös.
Att det ev skulle kunna bero på vad folk faktiskt tycker är viktigt är helt uteslutet?

Nä, övriga partier har bäddat för detta under många år.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

MWall skrev:
Muhlegg skrev:
MWall skrev:
Muhlegg skrev:
MWall skrev:

Vilka nazistiska förslag har SD? Undrar på riktigt.
Inga, de jobbar fortfarande på att flytta Overtonfönstret. De körde på med öppen nazism till mitten av nittiotalet men det visade sig inte vara så populärt som de trodde så de har fått ändra image och gå lite långsammare fram. Men om det inte räcker att en av deras största profiler skriker Hell Seger i tv då kommer inte jag kunna övertyga dig tyvärr.
Så du känner det på dig?

Största profiler? Hmmm. Really?
De grundades av en frivillig i Waffen-SS, Jimmy firade 30:e november på nittiotalet och marscherade med skinheads för att lägga en krans vid Karl den XII staty. De var tvungna att förbjuda militäruniformer på sina möten för att det blev för mycket hakkors. I princip varje vecka utesluts någon för rasistiska eller nazistiska utspel. Ja, all denna fakta gör så att jag "känner det på mig"

Vem ska vi skylla på då? Är det folkets fel att de är missnöjda?

Min analys är att vänstern och de liberala låtit detta hända genom sin slappa migrationspolitik. Hade ju varit bättre om SD inte fått perfekta förutsättningar. Eller hur? Det borde inte gått så här långt.

Men sen ser jag Märta Stenevi och Ali Esbati på SVT och deras självinsikt är inte ens bristfällig. De fattar ingenting. De verkar mer resonera som "hade vi bara blundat för alla problem ännu lite längre och gjort fler handhjärtan så hade SD åkt ur riksdagen".

Resultatet i skolvalet talar också sitt tydliga språk. Då ska vi komma ihåg att en väldigt stor andel i skolan själva är invandrare. Så antingen röstar de också på SD eller så har SD typ egen majoritet bland etniska svenska skolungdomar. "Generation Greta" fanns tydligen inte vilket också är intressant. Inte den bilden jag fått via DN och SVT direkt. Är nästan lite chockad.
På sätt och vis håller jag med dig. Fenomenet är liknande i många västländer så det är inte bara ett problem för V och MP men att vänstern har rört sig så långt åt höger i ekonomiska frågor tror jag leder till en känsla av maktlöshet bland väljarna. Om man söker ett starkare samhälle där man är medborgare, inte kund, så har man inte många alternativ. Där tror jag framförallt S och i viss mån M + KD saknat självförtroende och det har SD utnyttjat till fullo för att föra fram sin nationalistiska ideologi. Om partierna bara fokuserar på plånboksfrågor utan någon ideologisk substans kommer någon annan att fylla tomrummet. Det gäller i ännu större utsträckning ungdomar så resultatet i skolvalet förvånar mig inte. Med det sagt, jag tycker inte att det på något sätt ursäktar de som röstar på SD men för att citera The Big Lebowski "Nihilists! Fuck me. I mean, say what you like about the tenets of National Socialism, Dude, at least it's an ethos."
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
JockeX skrev:
Samtidigt är det en konflikt i hur stora SD har blivit men det är ett kollektivt ansvar som vilar på samtliga partier. När man vägrade debattera mot dem, körde utfrysningataktiker och slängde SD-stämpeln på den som sa ngt så okontroversiellt som ”språktest” gynnades SD ngt oerhört. Kanske vända trenden nu när det går att utkräva ett ansvar.
Hmm, du noterade inte att SD gjorde sitt i särklass bästa val någonsin, nu efter att M och KD släppt in dem i värmen och anammat stora delar av deras politik och retorik? Precis så som skett i massor av andra europeiska länder exakt varenda gång högerpopulistiska partier erbjudits samarbete med redan etablerade partier. Det var så jäkla lätt att förutspå att det här skull bli resultatet, om man inte är helt historielös.
Att det ev skulle kunna bero på vad folk faktiskt tycker är viktigt är helt uteslutet?

Nä, övriga partier har bäddat för detta under många år.
Nej, givetvis är det inte uteslutet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns väljare som söker enkla lösningar på komplexa problem och ser invandrare som roten till allt ont.

Vad jag vänder mig mot är tron att detta på något sätt skulle förändras bara för att man bjuder in SD till regeringssamarbete. Låt folk rösta på vad de vill, inklusive på SD. Men sen decemberöverenskommelsen föll har det framställts som om det skulle varit orättvist mot de 15-20% som röstar på SD om de varit fortsatt politiskt isolerade utan inflytande. Varför? Det är det som är demokrati, och i varje val är det 45-49% som är missnöjda för att "deras" parti inte får inflytande.

Jag tror det hade varit mycket bättre ställt politiskt i Sverige om decemberöverenskommelsen varit intakt. Låt de där 15-20% som inte gillar invandrare (eller ens svenskar med invandrarbakgrund) och kulturella olikheter rösta på SD, men låt dem då även acceptera att 80-85% inte vill ha med den människosyn SD representerar att göra. Problemet som jag ser det är att kakburken som SDs väljare utgör blev för stor, och att M och KD inte kunde låta bli att försöka roffa åt sig en kaka eller två. Det slog bakut både för deras valresultat och politiska heder.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
iAkita skrev:
JockeX skrev:
Samtidigt är det en konflikt i hur stora SD har blivit men det är ett kollektivt ansvar som vilar på samtliga partier. När man vägrade debattera mot dem, körde utfrysningataktiker och slängde SD-stämpeln på den som sa ngt så okontroversiellt som ”språktest” gynnades SD ngt oerhört. Kanske vända trenden nu när det går att utkräva ett ansvar.
Hmm, du noterade inte att SD gjorde sitt i särklass bästa val någonsin, nu efter att M och KD släppt in dem i värmen och anammat stora delar av deras politik och retorik? Precis så som skett i massor av andra europeiska länder exakt varenda gång högerpopulistiska partier erbjudits samarbete med redan etablerade partier. Det var så jäkla lätt att förutspå att det här skull bli resultatet, om man inte är helt historielös.
Att det ev skulle kunna bero på vad folk faktiskt tycker är viktigt är helt uteslutet?

Nä, övriga partier har bäddat för detta under många år.
Nej, givetvis är det inte uteslutet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns väljare som söker enkla lösningar på komplexa problem och ser invandrare som roten till allt ont.

Vad jag vänder mig mot är tron att detta på något sätt skulle förändras bara för att man bjuder in SD till regeringssamarbete. Låt folk rösta på vad de vill, inklusive på SD. Men sen decemberöverenskommelsen föll har det framställts som om det skulle varit orättvist mot de 15-20% som röstar på SD om de varit fortsatt politiskt isolerade utan inflytande. Varför? Det är det som är demokrati, och i varje val är det 45-49% som är missnöjda för att "deras" parti inte får inflytande.

Jag tror det hade varit mycket bättre ställt politiskt i Sverige om decemberöverenskommelsen varit intakt. Låt de där 15-20% som inte gillar invandrare (eller ens svenskar med invandrarbakgrund) och kulturella olikheter rösta på SD, men låt dem då även acceptera att 80-85% inte vill ha med den människosyn SD representerar att göra. Problemet som jag ser det är att kakburken som SDs väljare utgör blev för stor, och att M och KD inte kunde låta bli att förskola roffa åt sig en kaka eller två. Det slog bakut både för deras valresultat och politiska heder.

Det handlar inte om att "inte gilla invandrare". Det är en banal sak att säga som tydligt visar att man inte har förstått något öht.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
iAkita skrev:
JockeX skrev:
Samtidigt är det en konflikt i hur stora SD har blivit men det är ett kollektivt ansvar som vilar på samtliga partier. När man vägrade debattera mot dem, körde utfrysningataktiker och slängde SD-stämpeln på den som sa ngt så okontroversiellt som ”språktest” gynnades SD ngt oerhört. Kanske vända trenden nu när det går att utkräva ett ansvar.
Hmm, du noterade inte att SD gjorde sitt i särklass bästa val någonsin, nu efter att M och KD släppt in dem i värmen och anammat stora delar av deras politik och retorik? Precis så som skett i massor av andra europeiska länder exakt varenda gång högerpopulistiska partier erbjudits samarbete med redan etablerade partier. Det var så jäkla lätt att förutspå att det här skull bli resultatet, om man inte är helt historielös.
Att det ev skulle kunna bero på vad folk faktiskt tycker är viktigt är helt uteslutet?

Nä, övriga partier har bäddat för detta under många år.
Nej, givetvis är det inte uteslutet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns väljare som söker enkla lösningar på komplexa problem och ser invandrare som roten till allt ont.

Vad jag vänder mig mot är tron att detta på något sätt skulle förändras bara för att man bjuder in SD till regeringssamarbete. Låt folk rösta på vad de vill, inklusive på SD. Men sen decemberöverenskommelsen föll har det framställts som om det skulle varit orättvist mot de 15-20% som röstar på SD om de varit fortsatt politiskt isolerade utan inflytande. Varför? Det är det som är demokrati, och i varje val är det 45-49% som är missnöjda för att "deras" parti inte får inflytande.

Jag tror det hade varit mycket bättre ställt politiskt i Sverige om decemberöverenskommelsen varit intakt. Låt de där 15-20% som inte gillar invandrare (eller ens svenskar med invandrarbakgrund) och kulturella olikheter rösta på SD, men låt dem då även acceptera att 80-85% inte vill ha med den människosyn SD representerar att göra. Problemet som jag ser det är att kakburken som SDs väljare utgör blev för stor, och att M och KD inte kunde låta bli att förskola roffa åt sig en kaka eller två. Det slog bakut både för deras valresultat och politiska heder.

Det handlar inte om att "inte gilla invandrare". Det är en banal sak att säga som tydligt visar att man inte har förstått något öht.
Senast idag när jag satt på ett plan snackade en grupp svenska män bakom mig om valet och att de röstat på SD. De tyckte det var för jävligt att man ska bli kallad rasist bara för att man röstar på dem. Sen övergick de till att snacka skit om ett invandrartätt område i Malmö "där alla kebabjävlar bor", som de uttryckte sig.

Jag är även i Sjöbo ganska ofta, som får ses som representativt för de småstäder där SD har sina kärnväljare. Av de samtal jag hör där kan jag garantera dig om att valet av SD handlar just om att inte gilla invandrare. Även flera av dina egna inlägg i denna tråd visar ganska tydligt på en misstänksamhet mot andra kulturer och nationaliteter och en benägenhet att skylla problem på just att de tillhör dessa kulturer och nationaliteter. Men vi definierar uppenbart främlingsfientlighet och rasism olika du och jag, så jag lämnar det där.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

Det jag tycker SD har visat på ett väldigt tydligt sätt är vilka vidriga typer de som säger sig värna om miljön och allas lika värde innerst inne är.

Det vanligaste är att typ lantisar inte är något värda och hur lite svenskar med låg utbildning är värda.

Det mest anmärkningsvärda är att de verkar totalt omedvetna om det? Aldrig sett sig i en spegel typ?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

Har du verkligen hört en enda från den rödgröna sidan uttrycka sig så i valrörelsen? Det är ju knappast representanter för den rödgröna sidan som t.ex. motsätter sig det kommunala utjämningssystemet, en jämnlik skola där alla får samma förutsättningar, eller ett system där även de som saknar längre utbildning eller kanske saknar förmåga att arbeta ska kunna ha ett drägligt liv och en vettig inkomst.

Nej du, det där känns som en rejäl halmgubbe. Prova byta ut lantisar och svenskar mot invandrare och flyktingar i din text istället:

"Det vanligaste är att typ invandrare inte är något värda och hur lite flyktingar med låg utbildning är värda."

Vilka på den politiska skalan skulle du säga det beskriver?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Det finns en alldeles speciell sorts intolerans mot de som utsett sig själva som toleranta och anständiga.

Går man in på twitter och ser hur många vänsterprofiler uttrycker sig så blir man mörkrädd. Det senaste är att man försöker uppmana individuella riksdagsledamöter från L att gå emot partiledningen och på det sättet fälla Kristersson.

Jag tycker det är oerhört allvarligt och osmakligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Nej, givetvis är det inte uteslutet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns väljare som söker enkla lösningar på komplexa problem och ser invandrare som roten till allt ont.

Vad jag vänder mig mot är tron att detta på något sätt skulle förändras bara för att man bjuder in SD till regeringssamarbete. Låt folk rösta på vad de vill, inklusive på SD. Men sen decemberöverenskommelsen föll har det framställts som om det skulle varit orättvist mot de 15-20% som röstar på SD om de varit fortsatt politiskt isolerade utan inflytande. Varför? Det är det som är demokrati, och i varje val är det 45-49% som är missnöjda för att "deras" parti inte får inflytande.

Jag tror det hade varit mycket bättre ställt politiskt i Sverige om decemberöverenskommelsen varit intakt. Låt de där 15-20% som inte gillar invandrare (eller ens svenskar med invandrarbakgrund) och kulturella olikheter rösta på SD, men låt dem då även acceptera att 80-85% inte vill ha med den människosyn SD representerar att göra. Problemet som jag ser det är att kakburken som SDs väljare utgör blev för stor, och att M och KD inte kunde låta bli att försöka roffa åt sig en kaka eller två. Det slog bakut både för deras valresultat och politiska heder.
Klockren analys! SD har ju kört det kortet hårt med att de inte får nåt inflytande trots att de haft såpass stort väljarunderlag, men det är ju precis som du skriver, det gäller alla partier som för tillfället inte tillhör majoriteten och det är så vårt politiska styre fungerar. Det har drabbat alla andra partier i riksdagen från tid till tid. Men SD har formulerat sig som ett offer och det finns tillräckligt många väljare som gärna letar efter konspirationsteorier och har fått för sig att det bara är SD som nekas inflytande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
Nej, givetvis är det inte uteslutet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns väljare som söker enkla lösningar på komplexa problem och ser invandrare som roten till allt ont.

Vad jag vänder mig mot är tron att detta på något sätt skulle förändras bara för att man bjuder in SD till regeringssamarbete. Låt folk rösta på vad de vill, inklusive på SD. Men sen decemberöverenskommelsen föll har det framställts som om det skulle varit orättvist mot de 15-20% som röstar på SD om de varit fortsatt politiskt isolerade utan inflytande. Varför? Det är det som är demokrati, och i varje val är det 45-49% som är missnöjda för att "deras" parti inte får inflytande.

Jag tror det hade varit mycket bättre ställt politiskt i Sverige om decemberöverenskommelsen varit intakt. Låt de där 15-20% som inte gillar invandrare (eller ens svenskar med invandrarbakgrund) och kulturella olikheter rösta på SD, men låt dem då även acceptera att 80-85% inte vill ha med den människosyn SD representerar att göra. Problemet som jag ser det är att kakburken som SDs väljare utgör blev för stor, och att M och KD inte kunde låta bli att försöka roffa åt sig en kaka eller två. Det slog bakut både för deras valresultat och politiska heder.
Klockren analys! SD har ju kört det kortet hårt med att de inte får nåt inflytande trots att de haft såpass stort väljarunderlag, men det är ju precis som du skriver, det gäller alla partier som för tillfället inte tillhör majoriteten och det är så vårt politiska styre fungerar. Det har drabbat alla andra partier i riksdagen från tid till tid. Men SD har formulerat sig som ett offer och det finns tillräckligt många väljare som gärna letar efter konspirationsteorier och har fått för sig att det bara är SD som nekas inflytande.
Klockren analys? Helvete... Det är ju den attityden som lett oss hit.

SD växer ju. Andelen som är hardcore nazister är tydligen inte konstant. Då får man fråga sig varför SD växer istället för att försöka utesluta de från den demokratiska processen.
Låst