Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Jag har arbetat direkt med de flesta produktionsslag inklusive kol, gas, olja samt CCS tekniken under drygt 17 år. Det har gjort mig ödmjuk och mer förstående för hur komplex energiomvandling är.
Som jag ser det så måste vi minska utsläppen av växthusgaser och utsläpp av luftföroreningar. Det måste också kunna göras i närtid och vara ekonomiskt hållbart.
Det är liksom bättre för miljön att köpa en elbil nu än att vänta tio år för att spara ihop till en värsting modell.
Men det kan också vara så att teknikutvecklingen går så ruggit fort att den utvalda elbilen aldrig kommer bli snabbast eller bäst. Möjligtvis dyrast.
I Sverige har vi unika förutsättningar för en ekonomisk hållbar energiomvandling. Låt oss bygga vidare på det. Det är inget hinder för att utveckla andra energislag , såväl lokalt som globalt.
Som jag ser det så måste vi minska utsläppen av växthusgaser och utsläpp av luftföroreningar. Det måste också kunna göras i närtid och vara ekonomiskt hållbart.
Det är liksom bättre för miljön att köpa en elbil nu än att vänta tio år för att spara ihop till en värsting modell.
Men det kan också vara så att teknikutvecklingen går så ruggit fort att den utvalda elbilen aldrig kommer bli snabbast eller bäst. Möjligtvis dyrast.
I Sverige har vi unika förutsättningar för en ekonomisk hållbar energiomvandling. Låt oss bygga vidare på det. Det är inget hinder för att utveckla andra energislag , såväl lokalt som globalt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Jag måste visst bygga ett hur till för att få plats med alla pannorna.. Jo behöver en föe vet, en föe gas, en för pellets, en för olja, en lift fluft pump, en frånluftspump, ja fjärrvärme måste jag ha och jo jag har säkert glömt någon form av uppvärmning..Zalman3 skrev:Förstår egentligen inte varför villaägarna oroar sig för dyra uppvärmningskostnader i vinter.
Sverige kan snabbt tillverka stora mängder pellets till låga priser. Ingen ska behöva betala mer än 1kr per kWh för att värma sitt hus i vinter.
Många värmer sitt hus med pellets.
Energiinnehåll, 5 kWh per kilo.
Pellets
Pris 4120:-/ton
https://www.klintpellets.se/bulk-pellets/
Blir 0,824kr per kWh.
Nej kom igen, var lite realistisk. Du borde veta att många i Sverige värmer med el och frå framförallt i tätbefolkade områden. Sen kan elvärme vara allt mellan direkt verkade el till luftvärmepump och bergvärme..
Att elda med pellets känns lite omodern helt enkelt (men de kanake bara är jag som känner så), skapar massa avgaser även om de inte är så illa som naturgas eller olja..
Sen bara en kort allmän kommentar, varför måste de varakärnkraft eller vindkraft, mixen är de jag tror på, dvs både kärnkraft, vindkraft och andra energislag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vänligen avstå från personpåhopp.
Jag fick städa upp tråden pga pajkastning
Jag fick städa upp tråden pga pajkastning

Det byggs massor av fossilfri elproduktion I Sverige nu.Sen bara en kort allmän kommentar, varför måste de varakärnkraft eller vindkraft, mixen är de jag tror på, dvs både kärnkraft, vindkraft och andra energislag.
Bara vidkraftsparken i Markbygden med 1.101 vindkraftverk kommer producera massor av el.
Och betydligt mer än vad som först projekterades.
Det beror på den snabba teknikutvecklingen, där produktionen från ett vindkraftverk fördubblas vart sjätte år.
Så om parken projekterades med 2-3MW vindkraftverk, är man nu uppe i 6-8MW.
Jag säger inte att man ska lägga ner all kärnkraft imorgon.
Man måste givetvis låta marknaden styra.
När de befintliga kärnkraftsverken inte längre kan producera el som går att sälja på marknaden, för att den är för dyr. Då kommer kärnkraftsägarna lägga ner dessa verk.
Jag tror att man byggt ikapp senast 2030, så det blir ett överskott på billig fossilfri el i norra Europa.
Min killgissning är att snittpriset på el 2030 ligger på ca 20 öre per kWh. Med hyfsat långa perioder med negativa priser.
Hur befintliga kärnkraftverk ska kunna konkurrera då förstår jag inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja Kineserna gnuggar nog händerna med vindkraften i markbygden, tyvärr hjälper inte vindkraft i Norrland situationen i södra Sverige.Zalman3 skrev:Det byggs massor av fossilfri elproduktion I Sverige nu.Sen bara en kort allmän kommentar, varför måste de varakärnkraft eller vindkraft, mixen är de jag tror på, dvs både kärnkraft, vindkraft och andra energislag.
Bara vidkraftsparken i Markbygden med 1.101 vindkraftverk kommer producera massor av el.
Och betydligt mer än vad som först projekterades.
Det beror på den snabba teknikutvecklingen, där produktionen från ett vindkraftverk fördubblas vart sjätte år.
Så om parken projekterades med 2-3MW vindkraftverk, är man nu uppe i 6-8MW.
Jag säger inte att man ska lägga ner all kärnkraft imorgon.
Man måste givetvis låta marknaden styra.
När de befintliga kärnkraftsverken inte längre kan producera el som går att sälja på marknaden, för att den är för dyr. Då kommer kärnkraftsägarna lägga ner dessa verk.
Jag tror att man byggt ikapp senast 2030, så det blir ett överskott på billig fossilfri el i norra Europa.
Min killgissning är att snittpriset på el 2030 ligger på ca 20 öre per kWh. Med hyfsat långa perioder med negativa priser.
Hur befintliga kärnkraftverk ska kunna konkurrera då förstår jag inte.
Hur något kraftsslag ska kunna överleva 2030 med snittpriser på 20öre/kWh
Och överhuvudtaget med negativa priser förstår inte jag.
Oavsett vad man försöker hitta på så finns det avkastningskrav,driftskostnader och kapitalkostnader som tickar på
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Nej, hur ska någon elproducent kunna klara sig med 20öre och negativa elpriser under långa perioder.
Det skulle ju bara vara jättarna kvar.
Det skulle ju bara vara jättarna kvar.
-
- elbilist
Denna texten Bode vara obligatorisk läsning i skolorna och innan man beträda ett valbås.
https://www.expressen.se/nyheter/renove ... ghals-ner/
Kapitalförstöringen av att i förtid stänga ner reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals värderas nu till 1000 miljarder.
Allt pga en vilsen politisk agenda.
https://www.expressen.se/nyheter/renove ... ghals-ner/
Kapitalförstöringen av att i förtid stänga ner reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals värderas nu till 1000 miljarder.
Allt pga en vilsen politisk agenda.
Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?R_Edvinsson skrev:Det oplanerade stoppet av O3 parerades fint av övriga kraftslag och import fram både Norge och Finland fram tills att ett ställverk i Varberg började brinna pga varmgång, en dålig konstruktion som överbelastades och en ljusbåge slog ut stationen.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Ingen har påstått att vindkraft är "planerbar" och levererar 24/7. Det är dock just vad kärnkraftsförespråkarna påstår. När det sen visar sig att kärnkraften har frekventa oplanerade stopp, inte sällan månadslånga, och därmed är ännu mer beroende av andra kraftslag och import så vrids det till att det är fullt naturligt, inga som helst problem, och så det måste vara.Nect skrev:Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?R_Edvinsson skrev:Det oplanerade stoppet av O3 parerades fint av övriga kraftslag och import fram både Norge och Finland fram tills att ett ställverk i Varberg började brinna pga varmgång, en dålig konstruktion som överbelastades och en ljusbåge slog ut stationen.
Logiken går liksom inte ihop.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Vi är nog överens om en punkt och det oavsett vad det är för typ av system, värmeproduktion, elproduktion, it-system etc. så är INGET system 100% vad gäller drift. Driftstopp kommer alltid ske, både planerade och oplanerade. Det som behövs är ett eller flera system till som kan nyttjas som redundans för att hantera ett oplanerat stopp.taliz skrev:Ingen har påstått att vindkraft är "planerbar" och levererar 24/7. Det är dock just vad kärnkraftsförespråkarna påstår. När det sen visar sig att kärnkraften har frekventa oplanerade stopp, inte sällan månadslånga, och därmed är ännu mer beroende av andra kraftslag och import så vrids det till att det är fullt naturligt, inga som helst problem, och så det måste vara.Nect skrev:Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?R_Edvinsson skrev:Det oplanerade stoppet av O3 parerades fint av övriga kraftslag och import fram både Norge och Finland fram tills att ett ställverk i Varberg började brinna pga varmgång, en dålig konstruktion som överbelastades och en ljusbåge slog ut stationen.
Tar vi vår elproduktion så spelar det ingen roll vilken produktion det handlar om. Ett stopp på ett kärnkraftverk har exakt samma problematik som om samma mängd effekt tappas från vindkraften pga det blåser för lite den dagen. Båda systemen kräver något annat som väger upp för tappet.
Danmark är ett extremt tydligt bevis på det när det inte funkar som det ska… Levererar inte vindkraften så måste de importera el för att de inte har nått annat system som kan hjälpa till.
Skulle alla göra lika så slutar det med effektbrist.
Samma om man enbart har kärnkraft = samma problem som Danmark.
Det vi behöver är flera system som arbetar tillsammans! Vi i Sverige har det ganska bra både med kärnkraft, vattenkraft, vindkraft och värmekraft. Problemet är om man viktar över för mycket åt ena å andra hållet.

Fun fact; Det är på grund av Danmark Sverige blev tvungen att införa elområden för att enklare kunna exportera till bland annat Danmark.
Danmark stämde Svenska Kraftnät i EU-domstolen
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Kärnkraften ökade sin produktion med 7,9% 2020-2021 under samma period minskade produktionen från vindkraften med -0,8%
https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... nder-2021/
Väldigt märkligt att man då påstår hur mycket vindkraften bygger ut och ökar sin produktion när resultatet visar något helt annat
Väldigt märkligt att man då påstår hur mycket vindkraften bygger ut och ökar sin produktion när resultatet visar något helt annat
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Det går att bygga ut hur mycket man vill, men blåser det inte så får man ingen mer effekt ändå!niklas12 skrev:Kärnkraften ökade sin produktion med 7,9% 2020-2021 under samma period minskade produktionen från vindkraften med -0,8%
Men jag är positiv till mer utbyggnad av all förnybart, men vi ska däremot inte lägga ner fungerande kärnkraft som redan finns!
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Det är ju bara installerad effekt som räknas hos vindkraften.niklas12 skrev:Kärnkraften ökade sin produktion med 7,9% 2020-2021 under samma period minskade produktionen från vindkraften med -0,8%
Du menar alltså att kärnkraften ökade sin produktion, trots att man lagt ner reaktorer?niklas12 skrev:Kärnkraften ökade sin produktion med 7,9% 2020-2021 under samma period minskade produktionen från vindkraften med -0,8%
Hur kan då nedläggningarna vara ett problem? Vi har inte högre elförbrukning idag än då.
Det har inte skett mkt vindkraftsutbyggnad senaste åren pga stopp i byråkratin.
Många kommuner är helt rabiata, man får inte ens råka se toppen av ett vindkraftverk i horisonten för att kommunen inte skall lägga veto.
Men det finns extremt mkt i pipelinen, ca 350TWh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Skillnaden mellan 2020-2021 är Ringhals 1 som fortfarande producerade under delar av 2020taliz skrev:Du menar alltså att kärnkraften ökade sin produktion, trots att man lagt ner reaktorer?niklas12 skrev:Kärnkraften ökade sin produktion med 7,9% 2020-2021 under samma period minskade produktionen från vindkraften med -0,8%
Hur kan då nedläggningarna vara ett problem? Vi har inte högre elförbrukning idag än då.
Det har inte skett mkt vindkraftsutbyggnad senaste åren pga stopp i byråkratin.
Många kommuner är helt rabiata, man får inte ens råka se toppen av ett vindkraftverk i horisonten för att kommunen inte skall lägga veto.
Men det finns extremt mkt i pipelinen, ca 350TWh.
Om man ser över tid så producerade samtliga reaktorer vid Ringhals 2018 över 30TwH. För 2021 producerades mindre än hälften 14,8TwH
Vi har dock gjort nytt produktionsrekord vid Forsmark som 2021 producera de 25,5TwH och en Energitillgängligheten under den så kallade höglastperioden, som infaller från den 16 november till 15 mars på 99,7 procent.
Nej intresset för vindkraftsutbyggnaden verkar ha störtdykt efter de slutade med subventionerna
När man lyssnar på debatten får man intrycket att människor som är positiva till kärnkraft ofta förespråkar en mix av alla kraftslag medans vindkraftsanhängare i huvudsak är motståndare till kärnkraft.taliz skrev:Ingen har påstått att vindkraft är "planerbar" och levererar 24/7. Det är dock just vad kärnkraftsförespråkarna påstår. När det sen visar sig att kärnkraften har frekventa oplanerade stopp, inte sällan månadslånga, och därmed är ännu mer beroende av andra kraftslag och import så vrids det till att det är fullt naturligt, inga som helst problem, och så det måste vara.Nect skrev:Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?R_Edvinsson skrev:Det oplanerade stoppet av O3 parerades fint av övriga kraftslag och import fram både Norge och Finland fram tills att ett ställverk i Varberg började brinna pga varmgång, en dålig konstruktion som överbelastades och en ljusbåge slog ut stationen.
Jag förstår inte alls logiken i att på något sätt framställa det som att kärnkraftindustrin har utlovat att kärnkraftverk aldrig behöver underhåll och aldrig någonsin kan råka ut för problem.taliz skrev:Ingen har påstått att vindkraft är "planerbar" och levererar 24/7. Det är dock just vad kärnkraftsförespråkarna påstår. När det sen visar sig att kärnkraften har frekventa oplanerade stopp, inte sällan månadslånga, och därmed är ännu mer beroende av andra kraftslag och import så vrids det till att det är fullt naturligt, inga som helst problem, och så det måste vara.Nect skrev:Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?R_Edvinsson skrev:Det oplanerade stoppet av O3 parerades fint av övriga kraftslag och import fram både Norge och Finland fram tills att ett ställverk i Varberg började brinna pga varmgång, en dålig konstruktion som överbelastades och en ljusbåge slog ut stationen.
Jag är ingenjör och har aldrig någonsin trott något sådant, men jag är faktiskt nyfiken på länkar där sådana utfästelser görs, jag skulle behöva ett riktigt gott skratt.
Ja kärnkraftsverk är inte bra på att reglera produktionen, de går antingen för fullt eller inte alls, och behöver de snabbstoppas så tar det några dagar att starta upp det igen, just därför är 'lösningen' med flerdubblad vindkraft inte direkt idealiskt att ersätta kärnkraften med.Fredrik j skrev:När man lyssnar på debatten får man intrycket att människor som är positiva till kärnkraft ofta förespråkar en mix av alla kraftslag medans vindkraftsanhängare i huvudsak är motståndare till kärnkraft.taliz skrev:Ingen har påstått att vindkraft är "planerbar" och levererar 24/7. Det är dock just vad kärnkraftsförespråkarna påstår. När det sen visar sig att kärnkraften har frekventa oplanerade stopp, inte sällan månadslånga, och därmed är ännu mer beroende av andra kraftslag och import så vrids det till att det är fullt naturligt, inga som helst problem, och så det måste vara.Nect skrev:Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?R_Edvinsson skrev:Det oplanerade stoppet av O3 parerades fint av övriga kraftslag och import fram både Norge och Finland fram tills att ett ställverk i Varberg började brinna pga varmgång, en dålig konstruktion som överbelastades och en ljusbåge slog ut stationen.
-
- elbilist
Kärnkraft har absolut inga problem att reglera produktionen, om man tillåter det och bygger efter den normen.wannabee skrev:
Ja kärnkraftsverk är inte bra på att reglera produktionen, de går antingen för fullt eller inte alls, och behöver de snabbstoppas så tar det några dagar att starta upp det igen, just därför är 'lösningen' med flerdubblad vindkraft inte direkt idealiskt att ersätta kärnkraften med.
Detta är idag inget som är godkänt i sverige av SSM men i Frankrike så har merparten av kärnkraftverken både reglerbar produktion och frekvensreglering.
Vi kommer behöva mycket mer reglerkraft i framtiden just för att kompensera mot bla vindkraften.
Så skall det byggas mer kärnkraft måste den bli reglerbar.
Man vill ju ha redundans. Ingen vind, ingen sol, lågt vatten och kärnkraften avstängd samtidigt är ju mindre sannolikt än att det inte blåser.wannabee skrev:Ja kärnkraftsverk är inte bra på att reglera produktionen, de går antingen för fullt eller inte alls, och behöver de snabbstoppas så tar det några dagar att starta upp det igen, just därför är 'lösningen' med flerdubblad vindkraft inte direkt idealiskt att ersätta kärnkraften med.Fredrik j skrev:När man lyssnar på debatten får man intrycket att människor som är positiva till kärnkraft ofta förespråkar en mix av alla kraftslag medans vindkraftsanhängare i huvudsak är motståndare till kärnkraft.taliz skrev:Ingen har påstått att vindkraft är "planerbar" och levererar 24/7. Det är dock just vad kärnkraftsförespråkarna påstår. När det sen visar sig att kärnkraften har frekventa oplanerade stopp, inte sällan månadslånga, och därmed är ännu mer beroende av andra kraftslag och import så vrids det till att det är fullt naturligt, inga som helst problem, och så det måste vara.Nect skrev:Nä, det är bara ok för vindkraften har vi lärt oss i denna trådtaliz skrev:
Så det är OK att vara beroende av andra kraftslag & import när kärnkraften har problem?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja, vad konstigt det är. Pelletskaminer växer ju på buske utanför husknuten och vem som helst kan installera dem på en halvtimme. Eller?Zalman3 skrev:Förstår egentligen inte varför villaägarna oroar sig för dyra uppvärmningskostnader i vinter.
Sverige kan snabbt tillverka stora mängder pellets till låga priser. Ingen ska behöva betala mer än 1kr per kWh för att värma sitt hus i vinter.
Många värmer sitt hus med pellets.
Energiinnehåll, 5 kWh per kilo.
Pellets
Pris 4120:-/ton
https://www.klintpellets.se/bulk-pellets/
Blir 0,824kr per kWh.
Sedan är det ju inga problem att elpriset blivit lika högt som snabbladdare ute. TV, vitvaror, elbilen har plötsligt blivit bra mycket dyrare att använda. Ska vi gå tillbaka till endast böcker, jordkällare och häst och vagn också?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Ja, men jag talar helst om det finns idag, det är det enda jag känner till något om och det blir lite svårt att argumentera om man talar om oprövad teknik, då motståndarna då lätt kan börja dra upp sin oprövade teknik (lagring).R_Edvinsson skrev:Kärnkraft har absolut inga problem att reglera produktionen, om man tillåter det och bygger efter den normen.wannabee skrev:
Ja kärnkraftsverk är inte bra på att reglera produktionen, de går antingen för fullt eller inte alls, och behöver de snabbstoppas så tar det några dagar att starta upp det igen, just därför är 'lösningen' med flerdubblad vindkraft inte direkt idealiskt att ersätta kärnkraften med.
Detta är idag inget som är godkänt i sverige av SSM men i Frankrike så har merparten av kärnkraftverken både reglerbar produktion och frekvensreglering.
Vi kommer behöva mycket mer reglerkraft i framtiden just för att kompensera mot bla vindkraften.
Så skall det byggas mer kärnkraft måste den bli reglerbar.
tror inte man ska vara så rädd för roterande bortkopplingar.
Det fungerar ju bra i sydafrika.
https://www.expressen.se/debatt/sa-forb ... r-utan-el/
"Sydafrika har svår elbrist på grund av en cocktail av inkompetens, korruption och dålig planering."mickeisol skrev:tror inte man ska vara så rädd för roterande bortkopplingar.
I numera bananrepubliken Sverige/EU så har vi nu alltså samma problem av exakt samma anledningar ...
Model S 75D 2016 Midnight silver