Anledningen till att M blev trea liknar den när AKB fick avgå, M:s väljare ville en majoritet att M skulle samarbeta med SD, AKB gick då ut med att M skulle samarbeta med SD utom rörande invandringen.Jerker skrev:Klockren analys! SD har ju kört det kortet hårt med att de inte får nåt inflytande trots att de haft såpass stort väljarunderlag, men det är ju precis som du skriver, det gäller alla partier som för tillfället inte tillhör majoriteten och det är så vårt politiska styre fungerar. Det har drabbat alla andra partier i riksdagen från tid till tid. Men SD har formulerat sig som ett offer och det finns tillräckligt många väljare som gärna letar efter konspirationsteorier och har fått för sig att det bara är SD som nekas inflytande.iAkita skrev:Nej, givetvis är det inte uteslutet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns väljare som söker enkla lösningar på komplexa problem och ser invandrare som roten till allt ont.
Vad jag vänder mig mot är tron att detta på något sätt skulle förändras bara för att man bjuder in SD till regeringssamarbete. Låt folk rösta på vad de vill, inklusive på SD. Men sen decemberöverenskommelsen föll har det framställts som om det skulle varit orättvist mot de 15-20% som röstar på SD om de varit fortsatt politiskt isolerade utan inflytande. Varför? Det är det som är demokrati, och i varje val är det 45-49% som är missnöjda för att "deras" parti inte får inflytande.
Jag tror det hade varit mycket bättre ställt politiskt i Sverige om decemberöverenskommelsen varit intakt. Låt de där 15-20% som inte gillar invandrare (eller ens svenskar med invandrarbakgrund) och kulturella olikheter rösta på SD, men låt dem då även acceptera att 80-85% inte vill ha med den människosyn SD representerar att göra. Problemet som jag ser det är att kakburken som SDs väljare utgör blev för stor, och att M och KD inte kunde låta bli att försöka roffa åt sig en kaka eller två. Det slog bakut både för deras valresultat och politiska heder.
Jag antar att ingen tror att M:s väljare inte ville att de skulle samarbeta om invandringen, det är ju väldigt vanligt att SD anklagas för att bara driva en enda fråga = invandringen. AKB drev därmed bort de som inte ville samarbeta med SD till C och de som ville samarbeta med SD till SD..
Ulf har gjort ett liknande misstag (även Ebba) att nu i sluttampen gå ut och betona att SD oavsett storlek inte ska få sitta i regeringen.
https://omni.se/matning-m-och-kdvaljare ... g/a/y6vmLg
64 procent av de moderata väljarna vill att SD får ministerposter, medan siffran hos KD-sympatisörer är 78 procent.