Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av markuswesterberg »

Någon mer än vi som i samband med att miljöbonusen betalats ut får en avgift från leasingbolaget (i vårt fall Nordea Finans) på 1000 kr (!) specad som "omläggningsavgift"? Är ju struntsummor kan man tycka i sammanhanget men hade man haft en flotta på 100 bilar och gått miste om 100 000 kr hade i alla fall inte jag struntat i att bry mig. Vill mest veta om det bara är Nordea som fular sig eller om det är fler? Kan förstå att de försöker "sno åt sig" av bonusen men tycker inte det är OK. De tjänar tillräckligt på räntan som dessutom är på väg uppåt i rasande fart :)
Senast redigerad av markuswesterberg, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasingföretagen "snor åt sig" av miljöbonusen?

Inlägg av Bjelke »

Tror inte jag ens hört talas om det någonsin faktiskt, låter lite småfult ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Leasingföretagen "snor åt sig" av miljöbonusen?

Inlägg av Curik »

markuswesterberg skrev:
Någon mer än vi som i samband med att miljöbonusen betalats ut får en avgift från leasingbolaget (i vårt fall Nordea Finans) på 1000 kr (!) specad som "omläggningsavgift"? Är ju struntsummor kan man tycka i sammanhanget men hade man haft en flotta på 100 bilar och gått miste om 100 000 kr hade i alla fall inte jag struntat i att bry mig. Vill mest veta om det bara är Nordea som fular sig eller om det är fler? Kan förstå att de försöker "sno åt sig" av bonusen men tycker inte det är OK. De tjänar tillräckligt på räntan som dessutom är på väg uppåt i rasande fart :)
Vad står det i avtalet?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Leasingföretagen "snor åt sig" av miljöbonusen?

Inlägg av markuswesterberg »

Kan inte hitta något om det i villkoren:

ALLMÄNNA VILLKOR till avtal nr
Billeasingavtal
1. Avtalstid
På avtalets första sida anges från vilken tidpunkt avtalet är bindande för LK resp LB.
Avtalet kan inte sägas upp i andra fall än som anges i avtalet. Leasingperio- den börjar närmaste månadsskifte från den dag LK mottagit och skriftligen till LB godkänt Objektet som skall omfattas av avtalet dock senast 60 dagar efter LKs leveransgodkännande.
2. Äganderätt och nyttjanderätt
LB är ägare till Objektet. LB upplåter nyttjanderätten till Objektet på i detta avtal angivna villkor. LK äger inte, utan LBs skriftliga medgivande, överlåta detta avtal eller uthyra Objektet till annan. Ändringar i Objektet får inte vidtas utan LBs medgivande. LK skall tillse att Objektet i vägtrafiksregistret är leasingmarkerat på Nordea Finans Sverige AB (publ), 105 71 STOCKHOLM. Skulle Objektet utmätas eller beläggas med kvarstad eller skingringsförbud eller LK försättas i konkurs åligger det denne att omedelbart underrätta LB därom samt att genom företeende av detta avtal för vederbörande utmätningsman eller konkursförvaltare upplysa om LBs äganderätt.
3. Ändring av leasingavgiften m m
LB får ändra leasingavgiften, om a) LBs anskaffningskostnad för Objektet skulle bli en annan än den som angivits i avtalet, b) LB måste erlägga likvid för Objektet i främmande valuta efter annan kurs än den som förutsattes av LB vid bestämmandet av leasingavgiften på första sidan, c) ränteläget på den marknad där LB vid var tid refinansierar sig ändras i förhållande till bas- dagens ränteläge eller d) ändrad lagstiftning, kredit-, penning- eller valuta- politisk eller annan myndighetsåtgärd föranleder därtill.
4. Initialavgift
Om leverans har skett innan LKs avtalsenliga förpliktelse att erlägga leasing- avgift inträtt, skall LK betala en särskild initialavgift som, om avtalet baseras på att leasingavgiften skall erläggas månadsvis i förskott, uppgår till 1/30 av beräknad leasingavgift per dag och, om avtalet baseras på att leasingavgiften skall erläggas kvartalsvis i förskott, uppgår till 1/90 av beräknad leasingavgift per dag. Initialavgiften skall utgå för tiden från och med dagen då LK mottagit och leveransgodkänt leasingobjektet fram till den dag avtalad leasingperiod börjar löpa. Initialavgiften skall erläggas på förfallodagen för den första lea- singavgiften enligt detta avtal.
5. Kostnader, avgifter, utlägg, betalning m m
Till angiven initialavgift, leasingavgift samt andra kostnader och utlägg enligt detta avtal kommer i förekommande fall mervärdesskatt. Mervärdesskatten på leasingavgiften betalas av LK samtidigt med leasingavgiften. Annan mer- värdesskatt, förskott, andra kostnader eller utlägg enligt detta avtal och annan avgift eller skatt som beslutas av myndighet och som berör detta avtal erläggs av LK till LB vid anfordran. Leasingavgiften omfattar endast Objektet och i av- giften ingår således ej eventuella skatter och avgifter som sammanhänger med ägandet eller användandet av Objektet såsom fordonsskatt, kilometer- skatt och avgift för omregistrering, kostnader för försäkring, service och re- parationer, utbyte av däck, drivmedel och smörjmedel eller parkeringsböter
m m. LBs kostnader för transport, spedition och försäkring för Objektet har inte inräknats i anskaffningskostnaden om ej annat avtalats skriftligen. Be- loppet skall betalas av LK vid anfordran.
LK erlägger skatter och pålagor som är förenade med innehav eller brukande av Objektet direkt till respektive uppbördsmyndighet.
Om kontonummer angivits på avtalets första sida innebär det en överenskom- melse om att LB per varje förfallodag belastar kontot. Överenskommen för- fallodag skall därvid gälla, även om den infaller på en dag som är allmän helgdag eller därmed likställd dag. LK skall tillse att tillräckligt stort belopp finns tillgängligt på kontot på förfallodagen. Finns inte belopp på kontot till
full täckning av betalning, får LB underlåta att belasta kontot, eller om belast- ning ändå sker, senare låta betalningen återgå.
Om kontonummer är angivet på avtalets första sida är aviavgiften baserad på villkoret att automatisk belastning skall ske på kontot. Om LK meddelar LB att automatisk belastning ej längre skall ske äger LB rätt att ta ut den aviserings- avgift som LB vid denna tidpunkt allmänt tillämpar. Hanterings-/påminnelse-/avi- och övriga avgifter erläggs enligt de grunder som LB vid var tid allmänt tillämpar vid leasing. Upplysning härom lämnas av LB på begäran.
6. Vård och ansvar för Objektet
LK står faran för Objektet fr o m dagen för leveransmottagandet av detsamma. LK är skyldig att under hela avtalstiden väl vårda och underhålla Objektet så att det ej utsätts för någon förändring som inte beror på normal förslitning. Detta innebär bl a att det åligger LK att sköta Objektet i enlighet med gällande instruktions- och servicebok samt även i övrigt hålla Objektet i gott skick. Skulle Objektet till följd av förslitning, vanvård eller annan omständighet bli obrukbart under avtalstiden befriar detta inte LK från att fullgöra sina betal- ningsförpliktelser enligt detta avtal. Om objektet nyttjas på ett sätt som kan anses vara utöver normalt nyttjande och detta påverkar marknadsvärdet negativt, är LK skyldig att ersätta LB för den eventuellt uppkomna värde- minskningen. Om Objektet helt eller delvis förstöres eller förloras skall LB genast skriftligen underrättas därom.
7. Objektets användning
Objektet får användas av LK för färd inom EU/EES. Objektet skall dock alltid vara stationerat och registrerat i Sverige. Objektet får inte brukas av annan person än den som uppfyller av myndigheter uppställda krav och omfattas av förekommande försäkring. Objektet får inte heller brukas på sådant sätt som kan innebära att förekommande försäkring inte gäller eller att ev. utfallande försäkringsersättning reduceras. LK bär gentemot LB ansvar för förarens handlande. Objektet får inte utan LGs tillstånd brukas i yrkesmässig trafik,
t ex korttidsuthyrning, taxi, trafikskola, såvida inte LK informerats om detta
innan detta avtal ingicks.
Objektet får aldrig brukas i tävlingssammanhang.
Dokumentreferens: NBAgSDSE1j6g16z369gp2
21514101190
2022-01-17 556073-7750
8. Besiktning, kontrollbesiktning och kontroll mot Vägtrafikregistret
LB äger när som helst besiktiga Objektet och LK är skyldig att för sådant ändamål vid anfordran lämna LB tillträde till Objektet. LK är skyldig att på egen bekostnad tillse att Objektet genomgår kontrollbesiktning enligt gällande bestämmelser.
9. Fel, brister m m
Beträffande leverans, leveranstid, garantitid, service och andra villkor som
avser LBs förvärv av Objektet gäller de särskilda och allmänna bestämmelser, som ingår i köpeavtalet mellan leverantören och LB och som godkänts av
LK eller, i avsaknad av sådana villkor, köplagen och/eller gällande branschsedvänja. LB skall på anfordran ge LK fullmakt att företräda LB mot leverantören i eller utom rättegång eller i skiljeförfarande i tvist om leverantörens åtagande enligt köpeavtalet. LK skall vara skyldig att på anmodan av LB företräda LB gentemot leverantören om LK skulle hävda rätt till påföljd på
grund av utebliven eller försenad leverans, fel eller brist i leverantörens prestation eller på grund av annan anledning till följd av köpet. I stället för att utfärda fullmakt, äger LB rätt att på LK överlåta sin rätt att framställa anspråk mot leverantören på de grunder som anges i föregående stycke. LB garanterar inte Objektets kvalitet, prestanda och skick, ej heller dess lämplighet för LK.
Alla kostnader för juridiskt och tekniskt biträde, rättegångskostnader m m,
skall betalas av LK. LBs ansvar gentemot LK för skada som denna åsamkas
till följd av utebliven eller försenad leverans, fel eller brist i Objektet eller annan bristande uppfyllelse från leverantörens sida är begränsat till det belopp som
LK eller LB faktiskt erhåller i ersättning från leverantören. LK kan således
aldrig från LB utfå ett högre belopp än vad LB uppbär från leverantören. LK
skall fullgöra detta leasingavtal och äger ej häva detsamma i annat fall än vad som sägs i nästa stycke. LK äger rätt att skriftligen häva detta avtal endast om LB enligt lagakraftvunnen dom, skiljedom eller skriftligt medgivande från leverantören erhållit rätt att häva köpeavtalet med leverantören samt leverantören säkerställt återbetalning av erhållna förskott eller fullgörande av andra förpliktelser gentemot LB.
10. Försäkring och skada, ersättningsobjekt
LK skall på egen bekostnad under hela leasingtiden hålla Objektet försäkrat (helförsäkring).
Försäkring skall tecknas med lägsta självrisk och denna självrisk skall vid skada betalas av LK.
Vid försäkringsfall skall LK omgående underrätta LB samt inge skriftlig skadeanmälan till försäkringsbolaget. LK skall omgående tillställa LB kopia avskadeanmälan. Om Objektet skadas eller om LB krävs på skadestånd och försäkringen inte gäller eller inte täcker hela skadan skall LK hålla LB skadeslöst.
Om skadan inte medför hinder att bruka Objektet skall LK reparera Objektet och erhålla försäkringsersättningen. LK äger inte erhålla nedsättning av lea- singavgiften för tid under vilken Objektet ej kan brukas utan har att hålla sig helt till försäkringsersättningen. LB är, oavsett anledningen till Objektets
obrukbarhet, inte skyldigt att ställa ersättningsobjekt till LKs förfogande.
LK är inte berättigad till ersättning av LB för direkta eller indirekta kostnader under den tid då Objektet är obrukbart. Vid försäkringsfall, där försäkrings- bolaget bedömer att reparation inte skall ske, skall försäkringsersättningen betalas direkt till LB, varvid avtalet upphör att gälla. LK skall till LB erlägga skillnaden mellan å ena sidan det bokförda värdet av Objektet, å andra sidan summan av försäkringsersättningen och det nettobelopp som LB erhåller
vid försäljning av Objektet.
Överstiger nämnda summa det bokförda värdet skall LK erhålla överskottet. Leasingavgiften skall erläggas t o m den avgiftsperiod då försäkringsersätt- ning utbetalas och slutlig reglering skett med försäkringsbolaget. På LBs begäran skall LK översända kopia på gällande försäkringsbrev.
11. Bokfört värde
Med bokfört värde i detta avtal menas Objektets anskaffningspris minus gjorda värdeminskningsavdrag enligt annuitetsmetoden, baserade på erlagda leasing- avgifter. Med bokfört restvärde menas bokfört värde efter avtalad leasingperiod.
12. LBs rätt till uppsägning av avtalet och skadestånd
LB äger rätt att omedelbart uppsäga avtalet och genast återtaga Objektet på
LKs -
- - - -
-
-
-
-
Om
kontraktet sägs upp av LB av anledning som anges ovan äger LB rätt att erhålla, förutom leasingavgifter och andra belopp som är förfallna till betalning, skadestånd, vilket ska, om inte annat visas, anses motsvara ett belopp beräknat som summan av samtliga leasingavgifter för den återstående avtalade leasing- perioden och det bokförda restvärdet.
bekostnad om:
LK dröjer med erläggande av leasingavgift, mervärdesskatt eller andra avgifter enligt avtalet,
LK inställer betalningarna, försätts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar utan konkurs, blir föremål för företagsrekonstruktion, eller träder i likvidation, LK vanvårdar objektet, hindrar LB att besiktiga objektet eller i övrigt åsidosätter någon bestämmelse i leasingavtalet,
Eventuell säkerhet för leasingavtalet eller för annan förpliktelse som LK har mot LB inte längre är betryggande,
det finns skälig anledning att anta att LK inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser enligt leasingavtalet eller annan förpliktelse mot LB eller mot annat bolag inom Nordeakoncernen,
LK ändrar väsentligen inriktningen av sin verksamhet eller överlåter sin rörelse i dess helhet eller till väsentlig del, eller om för LK viktiga tillgångar överlåts, eller
LK är juridisk person och LKs ägarförhållanden ändras helt eller delvis utan LBs skriftliga godkännande. Detta gäller dock inte aktiebolag vars aktier är föremål för handel på en reglerad marknad.
LK inte svarar på Nordeakoncernens frågor eller på annat sätt inte bidrar till att Nordeakoncernen löpande uppnår kundkännedom
LK blir listad på någon av de sanktionslistor Nordeakoncernen är skyldig att beakta i sin verksamhet
forts nästa sida
1(2)

LE0025eb ELE25b 2010
ALLMÄNNA VILLKOR till avtal nr 21514101190 Blleasingavtal
13. Förlängning
Efter leasing-/förlängningsperiodens utgång och då samtliga leasing- avgifter och övriga avgifter enligt rubricerande avtal erlagts äger LK rätt att anvisa köpare till objektet som omfattas av avtalet, dock ej köpare som omfattas av konsumentköplagens bestämmelser, till marknadspris, dock lägst bokfört restvärde. LK skall senast 45 dagar före avtalad leasing-/förlängningsperiodens utgång meddela skriftligen LB om han önskar utnyttja anvisningsoptionen. Har LK inte meddelat LB att han önskar utnyttja anvisningsoptionen enligt ovan, förlängs avtalet automatiskt med 24 månader i sänder.
13.1 Metod för beräkning av leasingavgift under förlängningsperiod
Leasingavgiften under förlängningsperioden beräknas med hänsyn tagen till att restvärdet efter förlängningsperioden skall motsvara 50 % av det avtalade restvärdet vid leasingperiodens utgång och beräknas enligt annuitetsmetoden efter det ränteläge som leasingavgiften baseras på
vid tidpunkten för förlängningsperiodens inträde. Under förlängnings- perioden fortsätter i övrigt villkoren i leasingavtalet att gälla.
14. Hinder i nyttjande, myndighets åtgärd
Skulle på grund av bestämmelse i lag eller i föreskrift meddelad av myndighet hinder uppkomma mot användandet av Objektet befriar detta inte LK från förpliktelser enligt detta avtal.
Skulle ombyggnad av Objektet erfordras av sådan anledning skall ombyggna- den bekostas av LK.
15. Dröjsmålsränta m m
Vid dröjsmål med erläggande av leasingavgift eller andra ersättningar enligt detta avtal skall LK betala ränta på förfallet belopp med två procentenheter per påbörjad månad samt avgift för betalningspåminnelse, inkassokostnader, indrivningskostnader och andra kostnader som är förenade med dröjsmålet samt den förseningsavgift som LB vid var tid tillämpar. Vid uppsägning av detta avtal utgår särskild avgift med belopp som LB vid var tid tillämpar.
16. Information om behandling av personuppgifter
Som personuppgiftsansvarig behandlar LB personuppgifter för att leverera de produkter och tjänster som parterna kommit överens om och för andra ändamål t.ex. för att följa lagar och andra regler. För detaljerad information om behandlingen av personuppgifter, vänligen läs vidare i Nordeakoncernens dataskyddspolicy som finns på följande länk nordea.se/dataskyddspolicy eller kontakta LB. Dataskyddspolicyn innehåller information om den registrerades rättigheter i samband med behandlingen av personuppgifter, såsom rätten till information, rättelse, dataportabilitet, etc. LK ska vidarebefordra Nordeakoncernens dataskyddspolicy till registrerade vars personuppgifter överförs till och behandlas av LB.
17. Överlåtelse av LBs rättigheter
LB får med förbehåll för LKs rätt överlåta eller pantsätta Objektet, och/eller rättigheter enligt detta avtal till annan.
18. LKs årsredovisningar
LK skall till LB årligen, senast sex månader efter räkenskapsårets utgång, översända reviderad årsredovisning samt i övrigt tillhandahålla LB upplys- ningar och handlingar angående sin affärsverksamhet som LB kan komma att kräva.
19. Tillägg eller ändringar
Avtalet innehåller allt vad som avtalats mellan parterna. Överenskommelse om tillägg till eller ändring av avtalet måste ske skriftligen för att vara gällande.
20. Meddelanden
LK skall omedelbart skriftligen underrätta LB om ändring av adress, mobilnummer och e-post.
Brev om avtalet, som LB sänder till LK, skall anses ha nått LK senast på sjunde dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som är angiven i avtalet eller som är känd för LB. Meddelande som sänts med e-post skall anses ha nått LK omedelbart.
21. Godkännande om hantering av sekretessbelagda uppgifter
LK godkänner att i den mån det är möjligt kan LB på uppdrag av LK sända sek- retessbelagd kundinformation/-uppgifter angående detta avtal via e-post och fax. LB har dock ingen skyldighet att verkställa uppdraget. LB har ej heller ansvar för konsekvenser på grund av försening, förlust, störning eller andra fel vid över- föring.
Verkställd sändning skall inte anses vara ett brott mot den sekretess som LBs verksamhet omfattas av.
2022-01-17 556073-7750
22. Begränsning av LBs ansvar
LB är inte ansvarig för skada som beror av svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om LB själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåt- gärd. Skada som uppkommit i andra fall skall inte ersättas av LB, om LB varit normalt aktsam. LB ansvarar inte i något fall för indirekt skada. Föreligger hinder för LB att verkställa betalning eller att vidta annan åtgärd på grund av omständig- het som anges i första stycket får åtgärden skjutas upp till dess hindret har upphört. Är LB till följd av omständighet som anges i första stycket i denna punkt förhindrad att ta emot betalning, har LB för den tid under vilken hindret förelegat rätt till ränta endast enligt de villkor som gällde på förfallodagen.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av markuswesterberg »

Nu har jag dragit detta så långt jag som företagskund kan utan juristers hjälp och Nordea Finans står på sig om att de har rätt att ta ut en avgift på 1000 kr av mig/företaget i samband med att miljöbonusen betalas ut. De hänvisar till nedan paragraf i sina avtal:

"Hanterings-/påminnelse-/avi- och övriga avgifter erläggs enligt de grunder som LB vid var tid allmänt tillämpar vid leasing. Upplysning härom lämnas av LB på begäran."

När jag begär ut "upplysning" om dessa avgifter så hänvisar de till sin prislista som ser ut såhär:

https://www.nordeafinance.se/Images/160 ... m-2019.pdf

Jag menar på att det ändå måste vara oförenligt med avtalet att debitera mig som leasingkund en avgift pga att en tredje part (transportstyrelsen) betalt ut en miljöbonus till Nordea Finans för bilen de leasar ut till mig. Förvissa blir ju detta en amortering som kommer mig som kund tillhanda men jag tycker ändå inte de borde ha rätt enligt detta avtal att ta ut denna avgift. Vad anser ni?

Och framförallt, är det bara jag som företagskund som råkar ut för detta, eller råkar även ni som privatleasar via Nordea Finans ut för detta?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av LarsOJ »

markuswesterberg skrev:
Någon mer än vi som i samband med att miljöbonusen betalats ut får en avgift från leasingbolaget (i vårt fall Nordea Finans) på 1000 kr (!) specad som "omläggningsavgift"? Är ju struntsummor kan man tycka i sammanhanget men hade man haft en flotta på 100 bilar och gått miste om 100 000 kr hade i alla fall inte jag struntat i att bry mig. Vill mest veta om det bara är Nordea som fular sig eller om det är fler? Kan förstå att de försöker "sno åt sig" av bonusen men tycker inte det är OK. De tjänar tillräckligt på räntan som dessutom är på väg uppåt i rasande fart :)
Det är ju Nordea som har köpt och äger bilen. Du hyr den bara av Nordea. Bonusen tillfaller den som köper bilen. Dom är ju ändå rätt snälla som låter dig få allt utom 1000kr ;)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av markuswesterberg »

LarsOJ skrev:
markuswesterberg skrev:
Någon mer än vi som i samband med att miljöbonusen betalats ut får en avgift från leasingbolaget (i vårt fall Nordea Finans) på 1000 kr (!) specad som "omläggningsavgift"? Är ju struntsummor kan man tycka i sammanhanget men hade man haft en flotta på 100 bilar och gått miste om 100 000 kr hade i alla fall inte jag struntat i att bry mig. Vill mest veta om det bara är Nordea som fular sig eller om det är fler? Kan förstå att de försöker "sno åt sig" av bonusen men tycker inte det är OK. De tjänar tillräckligt på räntan som dessutom är på väg uppåt i rasande fart :)
Det är ju Nordea som har köpt och äger bilen. Du hyr den bara av Nordea. Bonusen tillfaller den som köper bilen. Dom är ju ändå rätt snälla som låter dig få allt utom 1000kr ;)
Låter som ett uttalande från någon som köpt sin egen bil kontant och är nöjd med det ;) Vi har tre teslor, en köpt kontant men de senaste två på leasing via Nordea för att "testa" att leasa. Ångrar det redan men inte pga detta utan just pga av känslan och faktumet att man inte har full kontroll själv.

Återigen, hade velat veta om detta är något som drabbar bara företagsleasing eller om de gör likadant mot privatpersoner.

Och, mig veterligen är det endast Nordea som gör såhär! Det är mest det jag blir förbannad på.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av Pontus »

Jag skulle säga att det inte är en omläggning, vilket jag tror är det dom syftar på, mest på grund av att detta var något som man visste om vid avtalets start och då redan borde ha räknat med. Där är vad jag som kund skulle tyckt i varje fall. Har själv haft 2 teslor på leasing och ingen av dessa har drabbats av detta, dessa var på företag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av LarsOJ »

markuswesterberg skrev:
LarsOJ skrev:
markuswesterberg skrev:
Någon mer än vi som i samband med att miljöbonusen betalats ut får en avgift från leasingbolaget (i vårt fall Nordea Finans) på 1000 kr (!) specad som "omläggningsavgift"? Är ju struntsummor kan man tycka i sammanhanget men hade man haft en flotta på 100 bilar och gått miste om 100 000 kr hade i alla fall inte jag struntat i att bry mig. Vill mest veta om det bara är Nordea som fular sig eller om det är fler? Kan förstå att de försöker "sno åt sig" av bonusen men tycker inte det är OK. De tjänar tillräckligt på räntan som dessutom är på väg uppåt i rasande fart :)
Det är ju Nordea som har köpt och äger bilen. Du hyr den bara av Nordea. Bonusen tillfaller den som köper bilen. Dom är ju ändå rätt snälla som låter dig få allt utom 1000kr ;)
Låter som ett uttalande från någon som köpt sin egen bil kontant och är nöjd med det ;) Vi har tre teslor, en köpt kontant men de senaste två på leasing via Nordea för att "testa" att leasa. Ångrar det redan men inte pga detta utan just pga av känslan och faktumet att man inte har full kontroll själv.

Återigen, hade velat veta om detta är något som drabbar bara företagsleasing eller om de gör likadant mot privatpersoner.

Och, mig veterligen är det endast Nordea som gör såhär! Det är mest det jag blir förbannad på.
Nä tyvärr jag har flera bilar på leasing på firman för att överhuvudtaget kunna kvitta någon moms :( Det är ju bara pickuper som man kan köpa rakt av med fullt avdragsgill moms. Sjuka regler!
Menade inte att låta dryg sorry.

Jag har en bil på Nordea leasing (ej elbil) och tycker de sköter sig ok med allt det övriga iaf. om det kan vara någon tröst.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av chox »

markuswesterberg skrev:
hade man haft en flotta på 100 bilar
Jag har (eller min arbetsgivare har, jag hanterar) en flotta på 100 bilar varav hälften på leasing hos Nordea. 14 bilar har fått bonus i år och alla omläggningar har varit avgiftsfria. Dock ligger vårt avtal med Nordea under ett större ramavtal som förstås kan ha förbjudit såna avgifter.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av markuswesterberg »

chox skrev:
markuswesterberg skrev:
hade man haft en flotta på 100 bilar
Jag har (eller min arbetsgivare har, jag hanterar) en flotta på 100 bilar varav hälften på leasing hos Nordea. 14 bilar har fått bonus i år och alla omläggningar har varit avgiftsfria. Dock ligger vårt avtal med Nordea under ett större ramavtal som förstås kan ha förbjudit såna avgifter.
Tack för svar!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nordea Finans "snor åt sig" av miljöbonusen!

Inlägg av fth »

markuswesterberg skrev:
Och, mig veterligen är det endast Nordea som gör såhär! Det är mest det jag blir förbannad på.
Det låter ju verkligen som något dom gör bara för att dom kan, och att dom kallt räknar med att inte så många klagar.

Jag skulle också bli heligt förbannad och bestrida avgiften, det kanske inte är värt att bli rättshaverist för detta, men jag håller helt med om att det är ett dj-a sätt. :evil:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar