Elbilar ska låta 2019
Moderator: Redaktion
Elbilar ska låta 2019
Verkar vara EU direktiv på att elbilar ska låta från 2019. 0-20 km/h och nu forskar man i vilket ljud och dess konsekvenser. Källa P4.
Blir ju kul och se vad det blir för ljud...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Elbilar ska låta 2019
ja, det är en hemsk utveckling. i hastigheter under 20 är det många andra bilar som är praktiskt taget knäpptysta dom oxå tex hybrider eller en bensinare med lite fler cylindrar, typ 8 eller 12 (kanske även 6?)Challe76a skrev:Verkar vara EU direktiv på att elbilar ska låta från 2019. 0-20 km/h och nu forskar man i vilket ljud och dess konsekvenser. Källa P4.
men det handlar som vanligt om politiker som inte förstår vad dom beslutar och bara sväljer allt vad fossillobbyisterna serverar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det enda läget jag kan tänka mig att det låter är när man backar. På brittiska Zoe-facebookgruppen så är den en som berättar hur han körde på två personer när han backade ut sin Zoe. Det ironiska är att Zoen har ett ljud när man kör under 30 km/h, men bara när man kör framåt, inte backar! Men samtidigt så låter luftvärmepumpen mer än en tyst bensinare...
Nå, om man vill ha backljud så finns det backlampor att köpa på Kjell som piper när de tänds.
Nå, om man vill ha backljud så finns det backlampor att köpa på Kjell som piper när de tänds.
onekligen intressant att man valt ett ljud som INTE aktiveras vid back, hur tänkte dom där liksomJerker skrev:Det enda läget jag kan tänka mig att det låter är när man backar. På brittiska Zoe-facebookgruppen så är den en som berättar hur han körde på två personer när han backade ut sin Zoe. Det ironiska är att Zoen har ett ljud när man kör under 30 km/h, men bara när man kör framåt, inte backar! Men samtidigt så låter luftvärmepumpen mer än en tyst bensinare...

Model 3-24/Polestar 3-24
Ja... hjärnblödningsvarning där...HelectriC skrev:onekligen intressant att man valt ett ljud som INTE aktiveras vid back, hur tänkte dom där liksomJerker skrev:Det enda läget jag kan tänka mig att det låter är när man backar. På brittiska Zoe-facebookgruppen så är den en som berättar hur han körde på två personer när han backade ut sin Zoe. Det ironiska är att Zoen har ett ljud när man kör under 30 km/h, men bara när man kör framåt, inte backar! Men samtidigt så låter luftvärmepumpen mer än en tyst bensinare...
Det hela är ju bara fossillobbyn. Tror vi kan vänta oss värre saker därifrån ju närmare tippunkten vi kommer.
Nja, frågan är nog inte så enkel. En stark lobbygrupp här är de synskadades riksförbund. Och jag kan förstå det. Men i denna högteknologiska tid vore det kanske bättre att bygga in mer av det som Tesla håller på med nu, att med detektorer i låga hastigheter identifiera cyklister och gångtrafikanter och tvärnita för att inte köra på dessa. Eller att samtidigt börja låta för att göra navelskådande gångtrafikanter som bara kliver ut i gatan uppmärksamma på att det faktiskt kör bilar där!
Nu håller man på och inför en massa oväsen som man skulle kunna slippa den dag då det bara körs elbilar. Fatta vilken helt annan stadsmiljö vi skulle få, utan dessa artificiella ljud!
Edit: Man ju också tänka sig en annan högteknologisk variant: Synskadade kan få speciella hörapparater som tar emot signaler från bilar i närheten och ger dem en ljudbild av alla tysta elbilar.

Nu håller man på och inför en massa oväsen som man skulle kunna slippa den dag då det bara körs elbilar. Fatta vilken helt annan stadsmiljö vi skulle få, utan dessa artificiella ljud!
Edit: Man ju också tänka sig en annan högteknologisk variant: Synskadade kan få speciella hörapparater som tar emot signaler från bilar i närheten och ger dem en ljudbild av alla tysta elbilar.
Vad jag förstår gäller direktivet även elcyklar. Jag har inget emot att det finns ett krav på ljud men det borde gälla alla fordon inte uteslutande eldrivna fordon.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Förutom att det är befängt att elbilar skall låta, många andra bilar är nuförtiden så tysta att det bara är däcksljudet som avslöjar dem, så:
hur starkt skall ljudet vara för att överrösta den musik som de gående och cyklande har i mer eller täta lurar, en del tom med aktiv brusreducering.?
Borde man inte gå andra hållet, välkomna en tystare miljö där vi har möjlighet att urskilja detaljer.
hur starkt skall ljudet vara för att överrösta den musik som de gående och cyklande har i mer eller täta lurar, en del tom med aktiv brusreducering.?
Borde man inte gå andra hållet, välkomna en tystare miljö där vi har möjlighet att urskilja detaljer.
Har det hänt en olycka eller varför håller dom på med detta.
Det låter som när första bilen kom och man var tvungen att gå framför med varningsflagg.
Är det någon jä...a miljöpartikel som har för lite att göra eller vill synas.
Så här ser jag på saken.
1. Modern ICE bilar är väldigt tysta i låg fart också, då bör dom också ge ifrån sig ljud.
2. Det är både bilistens och gångtrafikantens skyldighet att se sig för. Man går inte rakt ut i gatan utan att se sig för. Det kan ju också komma en cyklist, ska dom också ge ljud ifrån sig ?
3. Hur ska det se ut när det är kö mitt i stan ? 500 bilar som alla ger ifrån sig ljud när dom sakta kryper fram. Det kommer ingen acceptera.
4. Moderna bilar bromsar automatiskt när det kliver ut någon framför bilen. Bättre lagstifta om att alla ska ha sensorer eller radar som gör att de bromar automatiskt istället.
Således behövs inte detta ljud.
Det låter som när första bilen kom och man var tvungen att gå framför med varningsflagg.
Så här ser jag på saken.
1. Modern ICE bilar är väldigt tysta i låg fart också, då bör dom också ge ifrån sig ljud.
2. Det är både bilistens och gångtrafikantens skyldighet att se sig för. Man går inte rakt ut i gatan utan att se sig för. Det kan ju också komma en cyklist, ska dom också ge ljud ifrån sig ?
3. Hur ska det se ut när det är kö mitt i stan ? 500 bilar som alla ger ifrån sig ljud när dom sakta kryper fram. Det kommer ingen acceptera.
4. Moderna bilar bromsar automatiskt när det kliver ut någon framför bilen. Bättre lagstifta om att alla ska ha sensorer eller radar som gör att de bromar automatiskt istället.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag tycker att om det nu skall komma en lag så skall den vara teknikoberoende. Dvs är något tystare än en viss nivå så gäller nya lagen. Inte som det verkar nu att det bara är elbilar. Som många sagt så är även fossilbilar extremt tysta idag.
Samma borde gälla utsläpp som också skall vara teknikoberoende inte som idag att det är olika nivåer beroende på teknik (bensin gas diesel osv).
Samma borde gälla utsläpp som också skall vara teknikoberoende inte som idag att det är olika nivåer beroende på teknik (bensin gas diesel osv).
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
autobroms är väl redan (eller nästan) lagstiftat om? oavsett så har väl i stort sett alla nya bilar det? kanske inte de minsta och kanske inte alla asiatiska bilar, men för övrigt börjar det bli bra utbrett med autobroms. Löjligt att lägga till en extra ljudkuliss i tillägg.Toja skrev:Har det hänt en olycka eller varför håller dom på med detta.
Så här ser jag på saken.
Model 3-24/Polestar 3-24
Framtiden: Tips emottages
+2Bod skrev:Vad jag förstår gäller direktivet även elcyklar. Jag har inget emot att det finns ett krav på ljud men det borde gälla alla fordon inte uteslutande eldrivna fordon.
Det har väl inte med drivlinan att göra utan hur tyst den är eller hur har dom tänkt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- lator
- Teslaägare
Min åsikt i denna fråga är att de totalt har förlorat fattningen! I lagen framgår det tydligt vad som gäller vid framförande av fordon. Det är inte tillåtet att köra på andra trafikanter oavsett typ. Trots detta sker det även idag sammanstötningar mellan bilar och t.ex fotgängare. En kakafoni av ljud i trafikmiljön kommer inte att resultera i någon nergång av dessa incidenter utan bara skapa kaos och irritation, vilket gör trafikanterna mindre uppmärksamma och därmed mer benägna att göra misstag.
Nej, en diskret varningssignal som föraren eller bilen själv kan påkalla uppmärksamhet med är helt klart att föredra, på alla typer av bilar!
Man kan, utan att vara någon konspiratör, misstänka att det utövas påtryckningar från specifika håll för att dämpa elbilsflorans utveckling och att sådant resulterar i denna typ av ologiska utredningar som dessutom säkert kostar som ett antal snabbladdare...
Som det påpekats i en annan tråd, vi representerar nog inte ett tvärsnitt av befolkningen, vi ligger nog på en annan, något högre nivå av tänkande varelser.
Nej, en diskret varningssignal som föraren eller bilen själv kan påkalla uppmärksamhet med är helt klart att föredra, på alla typer av bilar!
Man kan, utan att vara någon konspiratör, misstänka att det utövas påtryckningar från specifika håll för att dämpa elbilsflorans utveckling och att sådant resulterar i denna typ av ologiska utredningar som dessutom säkert kostar som ett antal snabbladdare...
Som det påpekats i en annan tråd, vi representerar nog inte ett tvärsnitt av befolkningen, vi ligger nog på en annan, något högre nivå av tänkande varelser.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller med fullständigt!lator skrev:Min åsikt i denna fråga är att de totalt har förlorat fattningen! I lagen framgår det tydligt vad som gäller vid framförande av fordon. Det är inte tillåtet att köra på andra trafikanter oavsett typ. Trots detta sker det även idag sammanstötningar mellan bilar och t.ex fotgängare. En kakafoni av ljud i trafikmiljön kommer inte att resultera i någon nergång av dessa incidenter utan bara skapa kaos och irritation, vilket gör trafikanterna mindre uppmärksamma och därmed mer benägna att göra misstag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
[quote="jonas"]Jag tycker att om det nu skall komma en lag så skall den vara teknikoberoende. Dvs är något tystare än en viss nivå så gäller nya lagen. Inte som det verkar nu att det bara är elbilar. Som många sagt så är även fossilbilar extremt tysta idag.
Samma borde gälla utsläpp som också skall vara teknikoberoende inte som idag att det är olika nivåer beroende på teknik (bensin gas diesel osv).[/quote
Det finns ju hela kontinenter som löst detta på sitt sätt. Är det så vi skall ha det? Vi har ju redan signalhorn dessutom.
Samma borde gälla utsläpp som också skall vara teknikoberoende inte som idag att det är olika nivåer beroende på teknik (bensin gas diesel osv).[/quote
Det finns ju hela kontinenter som löst detta på sitt sätt. Är det så vi skall ha det? Vi har ju redan signalhorn dessutom.
Model S P85D,
Undra om det är OK att då få elbilarna att låta så här?
Folk verkar ju höra en då med tanke på reaktionen från de runt om...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+Svenssons skrev:Undra om det är OK att då få elbilarna att låta så här?

Model S P85D,
- Elbilisten
Det finns ju redan lagstiftning som reglerar trafikbuller från fordon. "Raggarbilar" utan ljuddämpare brukar få böter med hänvisning till den. Men nu ska det bli böter för motsatsen... Jag får en känsla av att någon satt och diskuterade runt frågan "vi måste komma på ett problem som vi kan koppla till elbilar".

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag hamnade bakom en Mercedes-AMG A45 idag. Jag vet inte om han bara var ute och buskörde i allmänhet eller om han fick nån form av akut peniskomplex när han såg mina strålkastare i backspegeln, men han drog iväg på Mölndalsvägen med en jäkla fart och ett ännu värre oljud. Jag hade tyckt det var jobbigt att utnyttja bilens fartresurser om det lät så hela stan hörde det varje gång. Med Teslan känns det som att man kan med att busgasa lite mer just för att det är så diskret.Svenssons skrev:Undra om det är OK att då få elbilarna att låta så här?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com