Värdeminskning model s plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av MWall »

Segelflygaren skrev:
Klintan skrev:
MWall skrev:
Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
6 st S Plaid och en X Plaid https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... id&cg=1020
Ska bli intressant att se om Tesla blockar dom kunderna som beställt dessa till lågt pris, och omgående avser sälja vidare?

Är nog svårt att veta vilka det är. Vet inte heller vad som står i kontraktet.

Jag har dock en annan plan med min. Är bara dumt att försöka sälja nåt man inte har än och dessutom dras med i nån slags hets på blocket. Efter den första rushen gissar jag att antalet Plaid på blocket blir mycket litet.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av Segelflygaren »

MWall skrev:
Segelflygaren skrev:
Klintan skrev:
MWall skrev:
Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
6 st S Plaid och en X Plaid https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... id&cg=1020
Ska bli intressant att se om Tesla blockar dom kunderna som beställt dessa till lågt pris, och omgående avser sälja vidare?

Är nog svårt att veta vilka det är. Vet inte heller vad som står i kontraktet.

Jag har dock en annan plan med min. Är bara dumt att försöka sälja nåt man inte har än och dessutom dras med i nån slags hets på blocket. Efter den första rushen gissar jag att antalet Plaid på blocket blir mycket litet.
I avtalet står det "Inga återförsäljare; Upphörande; Annullering. Tesla och dess dotterbolag säljer bilar direkt till slutanvändare, och ber dig att registrera ditt Fordon lokalt i det land som anges i sidfoten i detta Avtal, innan eller senast i samband med leverans. Vi kan ensidigt annullera en beställning som vi tror har gjorts i syfte att återförsälja Fordonet (inklusive för det fall ditt Fordon inte registrerats inom 7 dagar efter leverans) eller som annars har gjorts i ond tro."
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av MWall »

Segelflygaren skrev:
MWall skrev:
Segelflygaren skrev:
Klintan skrev:
MWall skrev:
Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
6 st S Plaid och en X Plaid https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... id&cg=1020
Ska bli intressant att se om Tesla blockar dom kunderna som beställt dessa till lågt pris, och omgående avser sälja vidare?

Är nog svårt att veta vilka det är. Vet inte heller vad som står i kontraktet.

Jag har dock en annan plan med min. Är bara dumt att försöka sälja nåt man inte har än och dessutom dras med i nån slags hets på blocket. Efter den första rushen gissar jag att antalet Plaid på blocket blir mycket litet.
I avtalet står det "Inga återförsäljare; Upphörande; Annullering. Tesla och dess dotterbolag säljer bilar direkt till slutanvändare, och ber dig att registrera ditt Fordon lokalt i det land som anges i sidfoten i detta Avtal, innan eller senast i samband med leverans. Vi kan ensidigt annullera en beställning som vi tror har gjorts i syfte att återförsälja Fordonet (inklusive för det fall ditt Fordon inte registrerats inom 7 dagar efter leverans) eller som annars har gjorts i ond tro."

Ja, men då ska Tesla försöka reda ut vilka av deras kunder som ligger bakom Blocket-annonserna. Det blir nog svårt. Däremot kan man ju säkert få problem nästa gång man vill beställa en Tesla om de håller koll på vem som sålt tidigt förut osv.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av Segelflygaren »

Jo, så är det, men för närmare 280 tkr per bil kan de tycka att det är värt att leta.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av Olof Tenghoff »

Tars skrev:
Tjena, tänkte höra mycket ni tror att värdeminskningen blir efter 3-4 år med ett snitt på 2000 mil? Tänkte att man tar den privat.
Ett litet bidrag till ekvationen:

Jag tror inte att majoriteten fattat hur snabb en Plaid är, annat än i teorin. Finns ju en del tresekundersbilar i prisklassen och det låter kanske inte som en avgörande skillnad förrän man provat en tvåsekundersbil, men det är en helvetisk skillnad.

När det successivt sjunker in kommer konkurrenterna bland familjesportbilar att kännas så oerhört långsamma att Plaid blir bilen att ha. Nu har ju SX-inredningen kommit ikapp lyxmässigt så det argumentet faller också. (några troll kommer säker att posta bilder på trasiga Plaid-inredningar här nu bara för att jag skrev det :lol: )

Siktas ingen konkurrent i prisklassen begagnad inom din tidsram 3-4 år.

Som andra varit inne på finns kanske istället risk att Tesla själva mättar marknaden. Jag tycker var och varannan ny S man ser här i USA är Plaid.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av MWall »

Tror faktiskt nya S/X blir väldigt sällsynta bilar i Sverige. De allra flesta nöjer sig med 3/Y eller nån av alla konkurrenter.

Att S, och till viss del X, såldes i relativt hög omfattning förut berodde ju på subventioner. Dels bonusen men framförallt det låga förmånsvärdet. Låg ju under 4000:-/mån brutto under 2019 för en Long Range Raven.

Nu kommer man inte få nån bonus och förmånen hamnar antagligen en bra bit över 10 000:- även för LR refresh. Plaid hamnar på över 15 papp. Det gör stor skillnad för många.

Eftersom jag får min får ett bra pris så är faktiskt inte alternativet att behålla den några år helt off heller. Särskilt om det visar sig svårt att få bra betalt i vinter/vår. Då är det ju bättre att köra Plaid "billigt" några år än att bara skänka iväg fördelen genom att dumpa priset.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Värdeminskning model s plaid

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Tror faktiskt nya S/X blir väldigt sällsynta bilar i Sverige. De allra flesta nöjer sig med 3/Y eller nån av alla konkurrenter.

Att S, och till viss del X, såldes i relativt hög omfattning förut berodde ju på subventioner. Dels bonusen men framförallt det låga förmånsvärdet. Låg ju under 4000:-/mån brutto under 2019 för en Long Range Raven.

Nu kommer man inte få nån bonus och förmånen hamnar antagligen en bra bit över 10 000:- även för LR refresh. Plaid hamnar på över 15 papp. Det gör stor skillnad för många.

Eftersom jag får min får ett bra pris så är faktiskt inte alternativet att behålla den några år helt off heller. Särskilt om det visar sig svårt att få bra betalt i vinter/vår. Då är det ju bättre att köra Plaid "billigt" några år än att bara skänka iväg fördelen genom att dumpa priset.
Har du nog helt rätt i. S hade helt galet fel förmånsvärde så nu lär det nog inte bli så många. Rätt tycker jag. Och trevligt för dig med en Plaid!
27,8 kWp solceller
Skriv svar