Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

kaffekoko skrev:
Vilken "tur" att SD är med nu då. De vill vi behålla den höjda a-kassan. Faktum är att SD är vänster i de flesta frågor utom invandring.
Men frågan är om de verkligen håller fast vid den ståndpunkten, eller tandvårdsreformen, om de får ett saftigt köttben i invandringsfrågan att byta med. De har ju inte direkt tvekat att ändra i sitt partiprogram och sina principer förr om det har gynnat dem på nåt sätt. De var ju också vänster i fråga om vinster i välfärden tills dess att de bjöds till möte med näringslivet. Då bytte de åsikt över en natt. Man undrar ju vad de fick i utbyte.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Regeringsskifte

Inlägg av kaffekoko »

Jerker skrev:
kaffekoko skrev:
Vilken "tur" att SD är med nu då. De vill vi behålla den höjda a-kassan. Faktum är att SD är vänster i de flesta frågor utom invandring.
Men frågan är om de verkligen håller fast vid den ståndpunkten, eller tandvårdsreformen, om de får ett saftigt köttben i invandringsfrågan att byta med. De har ju inte direkt tvekat att ändra i sitt partiprogram och sina principer förr om det har gynnat dem på nåt sätt. De var ju också vänster i fråga om vinster i välfärden tills dess att de bjöds till möte med näringslivet. Då bytte de åsikt över en natt. Man undrar ju vad de fick i utbyte.
Ja, det är klart det återstår att se. I slutändan är allt politisk kohandel.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Blir spännande att se vad M Kd Sd L kokar ihop. :?: :?: :?:
Det enda de är överens om är mer kärnkraft.

Väldigt skakigt det här, L ledamöter lovar att fälla regeringen med SD i. Kanske bättre med nyval så L åker ut ur riksdagen.

På väg in i riksdagsgruppen lovar Romina Pourmokhtari att Liberalerna fäller en regering där SD ingår. Samtidigt pågår en kamp om personkryss i Göteborg som kan avgöra både riksdagsgruppens maktbalans och Ulf Kristerssons möjligheter som regeringsbildare.


Vad hände med tandvårdsreformen :?: :?: :?:

https://www.morgontidningen.se/2022/08/ ... r-overens/

Biståndet kanske kan sänkas lite.

Religiösa friskolor kan få det knepigare.

A kassan ?

Sjukförsäkringen ?

Invandringen vill tydligen alla minska?

Sd s viktigaste frågor är enligt DN Akassa, bistånd, invandring.

https://www.dn.se/sverige/statsvetare-d ... dlingarna/

På tisdagen sade partiets ”chefsideolog” Mattias Karlsson att ett skriftligt löfte om att a-kassan inte kommer att sänkas är ett krav för att släppa fram en M-regering, i en intervju med Sydsvenskan.

Sverigedemokraterna vill se ett kraftigt minskat bistånd för att kunna stärka finansieringen av rättsväsendet och försvaret. Även Moderaterna vill avskaffa Sveriges målsättning om att betala ut en procent av BNI i bistånd. Liberalerna och Kristdemokraterna vill behålla enprocentsmålet.

Sverigedemokraternas mål är att Sverige ska ha lägst invandring i Europa och partiet presenterade nyligen en lista med 30 förslag för att strama åt regelverket kring asylinvandring. Även Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna vill se en minskad invandring men frågan är inte utan konflikter - fram för allt från Liberalernas sida. De tre partierna tog också nyligen avstånd från SD:s förslag om att vägra asyl för den som kommer ut som homosexuell under asylprocessen.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Skattesänkningar eldar på inflationen medan sossarnas allmosor inte gör det? Konstigt... För övrigt har det väl inte varit så mycket snack om skattesänkningar? SD är väl emot det?

Högre utbildning behöver nog inte vara någon garanti. Gäller ju framförallt att ha ett yrke som inte är så konjunkturkänsligt. Bättre att vara undersköterska än managementkonsult...

De som sitter absolut sämst till är ju unga familjer som sitter i relativt nyinköpta bostäder med hög belåningsgrad på orter med höga bostadspriser. Finns säkert unga familjer runt Stockholm som har lån på 7-8 miljoner. De åker på en redig smäll nu.
Om vi struntar i att ditt argument är ren ”whataboutism”. Nej höjd A-kassa eldar inte på lika mycket som breda skattesänkningar. Det blir helt enkelt mindre extrapengar i omlopp även om inget av alternativen är bäst.

M har pratat en hel del om höjda jobbskatteavdrag och sänkt skatt på ISK under valrörelsen. Det står även på deras hemsida där de pratar om sin politik. Kanske var det tomma löften men det får vi väl se.

För landet som helhet spelar det ingen roll att du kan hitta exempel på personer från olika grupper som avviker från normen. Kollar vi på tidigare lågkonjunkturer så har de slagit hårdare mot de som saknar högre utbildning än de med.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
De tre partierna tog också nyligen avstånd från SD:s förslag om att vägra asyl för den som kommer ut som homosexuell under asylprocessen.

Det är en jätteliten fråga. Egentligen bara trams från alla håll.

Förslaget från SD är alltså att de som fått avslag på sin asylansökan inte ska kunna ändra skäl för asyl och ansöka igen genom att hävda att de är homosexuella eller har konverterat till kristendom.

Dels fungerar det faktiskt redan så idag har jag för mig. Den sökande ska inte kunna göra på det sättet helt enkelt. Kan heller inte tänka mig att det är ett jättestort och förekommande problem att folk fuskar sig till asyl på just det sättet.

Så... Då blir det "kulturkrig" av allt. SD får det att låta som att de ska täppa till ett gigantiskt hål i systemet och stoppa fusk. Och då svarar Jonas Gardell och andra på motståndarsidan med överdriven ilska och medveten eller omedveten fultolkning.

Varför gör man då på det här sättet? Jo, man får uppmärksamhet i media samtidigt som man är trygg förvissning om att de som kan tänka sig rösta på SD inte är HBTQ-aktivister direkt... Och så är det igång. Polariseringen där alla kastar skit på varandra och ingen nånsin lyssnar på vad den andra försöker säga. Du är nazist! Men du då, du är "vänsterbliven", "godhetsknarkare" och allt vad som sägs. Allt är bara ett enda stort poserande och skådespelande.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Skattesänkningar eldar på inflationen medan sossarnas allmosor inte gör det? Konstigt... För övrigt har det väl inte varit så mycket snack om skattesänkningar? SD är väl emot det?

Högre utbildning behöver nog inte vara någon garanti. Gäller ju framförallt att ha ett yrke som inte är så konjunkturkänsligt. Bättre att vara undersköterska än managementkonsult...

De som sitter absolut sämst till är ju unga familjer som sitter i relativt nyinköpta bostäder med hög belåningsgrad på orter med höga bostadspriser. Finns säkert unga familjer runt Stockholm som har lån på 7-8 miljoner. De åker på en redig smäll nu.
Om vi struntar i att ditt argument är ren ”whataboutism”. Nej höjd A-kassa eldar inte på lika mycket som breda skattesänkningar. Det blir helt enkelt mindre extrapengar i omlopp även om inget av alternativen är bäst.

M har pratat en hel del om höjda jobbskatteavdrag och sänkt skatt på ISK under valrörelsen. Det står även på deras hemsida där de pratar om sin politik. Kanske var det tomma löften men det får vi väl se.

För landet som helhet spelar det ingen roll att du kan hitta exempel på personer från olika grupper som avviker från normen. Kollar vi på tidigare lågkonjunkturer så har de slagit hårdare mot de som saknar högre utbildning än de med.

Tänkte mest på de här fjantiga bidragen för elen. Och nog driver elbilsbonusen upp priserna på elbilar och bidrar till ökad inflation också om man ska vara på det sättet?

Ja, M vill säkert både det ena och det andra. Du får väl ställa ditt hopp till att SD stoppar det då. ;)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Åh, liberalernas riksdagsgrupp är väldigt skakiga, finns två läger, ett hata SD och ett som har ungefär samma idéer som SD.

Den liberala riksdagsgruppens sammansättning ser ut att bli en rysare. Ingenting är klart förrän det slutgiltiga valresultatet är räknat. Eftersom Liberalerna ser ut att tappa ett mandat i Göteborg måste Helene Odenljung kryssa sig förbi riksdagsledamoten Robert Hannah, som står på första plats. Det är ovanligt, men just Robert Hannah är en av få som har lyckats kryssa sig förbi listan i tidigare val. Hur det gick senast? I valet 2018 kryssade 1 954 för Robert Hannah i riksdagsvalet. I kommunvalet fick Helene Odenljung 1 932 personkryss.

https://www.dn.se/sverige/pourmokhtari- ... -sd-ingar/

Jag hoppas på C och S, att SD/M/KD kan få med sig C eller S i vissa frågor om en del liberala ledamöter ballar ur.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
Åh, liberalernas riksdagsgrupp är väldigt skakiga, finns två läger, ett hata SD och ett som har ungefär samma idéer som SD.

Den liberala riksdagsgruppens sammansättning ser ut att bli en rysare. Ingenting är klart förrän det slutgiltiga valresultatet är räknat. Eftersom Liberalerna ser ut att tappa ett mandat i Göteborg måste Helene Odenljung kryssa sig förbi riksdagsledamoten Robert Hannah, som står på första plats. Det är ovanligt, men just Robert Hannah är en av få som har lyckats kryssa sig förbi listan i tidigare val. Hur det gick senast? I valet 2018 kryssade 1 954 för Robert Hannah i riksdagsvalet. I kommunvalet fick Helene Odenljung 1 932 personkryss.

https://www.dn.se/sverige/pourmokhtari- ... -sd-ingar/

Jag hoppas på C och S, att SD/M/KD kan få med sig C eller S i vissa frågor om en del liberala ledamöter ballar ur.

L kom in i riksdagen tack vare moderata stödröster. Vore ju lite speciellt att tro att man har mandat att vända sig mot S i det läget...
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Mm, en M + KD regering är bäst, med stöd av SD och L oftast, men ibland av S och C. S +. SD borde kunna uträtta mycket.

Återstår bara 150 distrikt nu, det är väl klart nu, frågan är väl om den blågula sidan får regera med 1 eller 2 mandats övervikt?

https://valresultat.svt.se/2022/

Yes, Sossarna sjönk en tiondel till 30,4%!
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

kaffekoko skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Undra hur glada folk blir om högern nu tar makten och tar bort den höjda a-kassan.
Blir nog inte kul att förlora jobbet i en kommande lågkonjunktur med rekordinflation och kraftigt höjda räntor.
Bostadsmarknaden lär ju fullständigt kollapsa när folk tvingas sälja då de inte har råd att bo kvar.
Ja det skall bli intressant, skattesänkningarna som utlovats kan elda på inflationen mer vilket kan förvärra kommande lågkonjunktur samtidigt som man gör de sociala skyddsnäten sämre.

Det intressanta är väl att statistiskt så har en lägre andel SD-väljare högre utbildning jämfört med andra partiers väljare så de tillhör i större utsträckning den grupp som brukar drabbas hårdast vid lågkonjunktur och inflation. Känns lite bakvänt att de teamar upp med högern faktiskt då högerpolitikens fokus ligger på andra grupper.
Mm högern gillar en försvagad arbetskraft. De vill att all makt skall ligga hos arbetsgivare.
Arbetstagare skall gärna vara så desperata som möjligt, så de tvingas ta vilket arbete som helst.
Klyftorna har ju ökat rejält senaste decennierna, och med detta valresultat lär det knappast gå i rätt riktning framöver.
Vilken "tur" att SD är med nu då. De vill vi behålla den höjda a-kassan. Faktum är att SD är vänster i de flesta frågor utom invandring.

Behöver vara en balans på arbetsmarknaden. "Den svenska modellen" bygger på balans mellan arbetsgivare och fack. Den balansen har dock förlorats i och med att sossarna och LO samarbetar. Vore ungefär som om SAF var en undergrupp till moderaterna vilket är en helt barock tanke.
Håller med. SD är ju knappast ett klassiskt ”högerparti” när det gäller skatter. Det är väl bara bidrag till invandrare man vill skära ner på.
Moderaterna körde ju tidigare med ”nya arbetarpartiet”.
Det är väl snare SD som är det.

Jag tror det var Carl Bildt som, på valnatten 2014, gjorde analysen att många arbetare lämnade S för att gå till M i valet 2006 och nu hade dessa dragit vidare till SD.
Att SD skulle bestå av kapitalister är ju befängt. Man ju klart störst i arbetarklassen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Zalman3 »

Håller med. SD är ju knappast ett klassiskt ”högerparti” när det gäller skatter. Det är väl bara bidrag till invandrare man vill skära ner på.
Moderaterna körde ju tidigare med ”nya arbetarpartiet”.
Det är väl snare SD som är det.

Jag tror det var Carl Bildt som, på valnatten 2014, gjorde analysen att många arbetare lämnade S för att gå till M i valet 2006 och nu hade dessa dragit vidare till SD.
Att SD skulle bestå av kapitalister är ju befängt. Man ju klart störst i arbetarklassen.
Det är ju Medborgerlig Samling som är SD för intellektuella.
https://www.medborgerligsamling.se/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Tack Zalman, jag gillar Medborgerlig Samling, nu tror jag att jag är intellektuell också. ;)

Alternativ för Sverige har mer raka rör dock.

Kolla räkningen, moderaterna går framåt nu. Är det utlandsrösterna? Snart bara 100 distrikt kvar. Det är KLART högern tar över, men blir det ett eller två mandats övervikt. :?: :?: :?:

https://valresultat.svt.se/2022/

M går över 1,2 miljoner och SD över 1,3 miljoner röster :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Undra hur glada folk blir om högern nu tar makten och tar bort den höjda a-kassan.
Blir nog inte kul att förlora jobbet i en kommande lågkonjunktur med rekordinflation och kraftigt höjda räntor.
Bostadsmarknaden lär ju fullständigt kollapsa när folk tvingas sälja då de inte har råd att bo kvar.
Ja, men då lever man istället på att bensinpriset sänks till 13 kronor och att alla kärnkraftverk som snart kommer byggas kommer att sänka elpriset till några öre/kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
Tack Zalman, jag gillar Medborgerlig Samling, nu tror jag att jag är intellektuell också. ;)

Alternativ för Sverige har mer raka rör dock.

Kolla räkningen, moderaterna går framåt nu. Är det utlandsrösterna? Snart bara 100 distrikt kvar. Det är KLART högern tar över, men blir det ett eller två mandats övervikt. :?: :?: :?:

https://valresultat.svt.se/2022/

M går över 1,2 miljoner och SD över 1,3 miljoner röster :D

Det har varit klart sen sent i söndags i praktiken. Skillnaden var ett mandat men då hade rödgröna maximal utdelning. Alla marginaler på sin sida och så visste man att M alltid går starkt bland utlandssvenskarna.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

mati skrev:
wannabee skrev:
iAkita skrev:
Det måste vara underbart för alla de som sliter och går till lågavlönade jobb att få höra att de är en belastning för samhället, eftersom de tjänar mindre än medianlönen. Sjukvårdspersonal, hemtjänst, förskolepedagoger, städare, butiksbiträden, fabriksarbetare, m.fl., känner sig säkert både uppskattade och jättemotiverade att utföra sina jobb på ett bra sätt med den utgångspunkten.

Visst vill man tolka allt negativt så varsågod.

Men det är just dessa personer som får det sämre när vi får en sådan invandring som vi har nu, ni som har högre löner förlorar bara lite lyx, typ Schyffert kan skippa en pizza i månaden eller så.

Det är dessutom dessa som de som invandrat i första han konkurrerar om jobben med, så lönerna drivs ner för de sämst ställda grupperna. Det finns ju en anledning till att många åkt till Norge och jobbat, då de får högre löner där.

Mina föräldrar var arbetare, inom lågbetalda yrken, de hade 6 årig folkskola, byggde hus men var tvungna att vara sparsamma, jag kunde gå gymnasium sedan jobba några år och sedan 180 poäng på teknisk Högskola men det innebär inte att jag har glömt hur det är för de med sämst löner eller som inte kan jobba, som ni verkar ha gjort.
Ledsen, men jag förstår fortfarande inte vad du menar. Naturligtvis är alla arbetslösa en belastning för samhället, och naturligtvis måste man se till att flyktingar kan försörja sig själva så fort det bara går. Men det jag inte förstår är varför de ska tjäna mer än medianlönen. Det räcker väl att man kan försörja sig? Du kan ju inte betrakta alla invandrare som en grupp som är avgränsad från resten av samhället. Det är ju ändå fortfarande på individnivå man måste lösa försörjningen, inte på gruppnivå.
När jag hade flyttat till Sverige levde jag i flera år på sparade pengar, jag hade inget jobb och en inkomst på noll kronor. Men jag har aldrig någonsin fått en enda krona från staten. Det finns faktiskt ett försörjningskrav, åtminstone för icke-flyktingar som vill bo i Sverige. Jag var alltså tvungen att bevisa för Migrationsverket att jag kan försörja mig och att jag inte är en belastning för samhället. Annars hade jag inte fått uppehållsrätt i Sverige och således aldrig fått stanna längre än 3 månader åt gången. Det är alltså inget nytt och inget konstigt.

Nej jag kan nog inte förklara det, trots att det verkar självklart för mig,. Jag har läst om det någonstans men hittar inte det heller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

Swede1 skrev:
Tack Zalman, jag gillar Medborgerlig Samling, nu tror jag att jag är intellektuell också. ;)

Alternativ för Sverige har mer raka rör dock.

Kolla räkningen, moderaterna går framåt nu. Är det utlandsrösterna? Snart bara 100 distrikt kvar. Det är KLART högern tar över, men blir det ett eller två mandats övervikt. :?: :?: :?:

https://valresultat.svt.se/2022/

M går över 1,2 miljoner och SD över 1,3 miljoner röster :D
Inte ens AFS står väl för att de är rasister? "Raka rör" hade vi på 80-talet med skinheads... Tom partiledningar som är ute och vevar järnrör på stan vill folk ha som politiska representanter. Nu är det kostymer på och det räcker uppenbarligen för att få Svensson att tro att SD/AFS inte är rasister oavsett hur många hundra företrädare som fångas på bar gärning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Jaja, alla som vill ha en vettig invandring som i övriga världen är rasister. :D

Här kan du läsa på om Alternativ för Sverige, finns inget rasistiskt, bara många bra idéer, främst återvandring och mer folkomröstningar.

https://alternativforsverige.se/

Men tråden handlar om Regeringsskiftet

Bara 74 distrikt kvar nu.

Men återgå till trådens diskussion om vad som händer nu med regeringsskiftet. Nu är det helt klart att högern vinner. Ett eller två mandats övervikt. Kommer L förstöra regeringsbildningen? Kan en ny ledare för Centern byta sida till högern?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Tom partiledningar som är ute och vevar järnrör på stan...
Slog de nånsin nån med de där järnrören? Hotade de någon specifikt? Vad hände egentligen?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
Legato skrev:
Tom partiledningar som är ute och vevar järnrör på stan...
Slog de nånsin nån med de där järnrören? Hotade de någon specifikt? Vad hände egentligen?
Det var bara Kent som var lite hetsig, sen hängde media på. ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kent_Ekeroth

Diskutera Regeringsbildningen nu!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Swede1 skrev:
Men återgå till trådens diskussion om vad som händer nu med regeringsskiftet. Nu är det helt klart att högern vinner. Ett eller två mandats övervikt. Kommer L förstöra regeringsbildningen? Kan en ny ledare för Centern byta sida till högern?
Kommer sd förstöra regeringsbildningen? T.ex. genom att som största parti på den vinnande sidan propsa på att få talmansposten? Något som direkt lär ställa mycket på sin spets med tanke på att en talman ska vara en aktad företrädare för institutionen riksdagen.

Kommer sd att sabba regeringsbildningen genom att ställa andra krav som stjälper det hela, höjd a-kassa, slopat bistånd m.m.?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

Swede1 skrev:
Men återgå till trådens diskussion om vad som händer nu med regeringsskiftet. Nu är det helt klart att högern vinner. Ett eller två mandats övervikt. Kommer L förstöra regeringsbildningen? Kan en ny ledare för Centern byta sida till högern?
Ja, Centerns ledarfråga kommer att bli intressant. Undrar hu länge hon får sitta kvar och undrar vad som kommer efter henne. Hennes försök att skapa en mittenmajoritet funkade ju inte och hennes ständiga attacker på både SD och V verkar inte ha gynnat C. Analysen och krishanteringen efter valkatastrofen kan ju landa i vad som helst.

L:s interna kris kommer att fortsätta. Om inte hela L står upp mot antiliberala SD så kanske enskilda ledamöter gör det och saboterar i regeringsbildandet eller i enskilda frågor.

Som jag hörde nån politisk kommentator: M kommer att få relativt lätt att bilda regering men desto svårare att regera.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

173-176
5B6E2FD7-C002-4B20-923E-DD25670FA649.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Legato skrev:
Tom partiledningar som är ute och vevar järnrör på stan...
Slog de nånsin nån med de där järnrören? Hotade de någon specifikt? Vad hände egentligen?
Det var bråk och stök på stan, de blev rädda för sitt liv och beväpnade sig med järnrör som dom hittade på gatan, i försvarssyfte, dom behövde aldrig användas.
Tror även alkohol var inblandat.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Regeringsskifte

Inlägg av fth »

Tellus skrev:
Det var bråk och stök på stan, de blev rädda för sitt liv och beväpnade sig med järnrör som dom hittade på gatan, i försvarssyfte, dom behövde aldrig användas.
Tror även alkohol var inblandat.
Den beskrivningen av händelseförloppet stämmer förstås inte, det var aldrig fråga om självförsvar.

Det var ren och skär aggression, med grov rasism och kvinnoförakt som extra krydda.

Det enda som stämmer med din beskrivning är att det var alkohol inblandat.

Det finns en bra och detaljerad beskrivning av händelsen på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rn ... sskandalen

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:

Det var bråk och stök på stan, de blev rädda för sitt liv och beväpnade sig med järnrör som dom hittade på gatan, i försvarssyfte, dom behövde aldrig användas.
Tror även alkohol var inblandat.
Nej det stämmer inte, det där vad vad man ljög ihop efter händelsen som man senare erkände var lögn när film på händelsen läckte ut.

De hamnade i bråk med folk men från deras egna filmklipp är de dem som är våldsamma och aggresiva. De skriker bland annat rasistiska saker åt Soran Ismail och Kent puttade en kvinna och de alla slår på en full kille och säger rasistiska saker. Sen efter de gått från platsen hittade de järnrör och börjar gå tillbaka för att fortsätta men då kommer polisen så de gör sig av med järnrören och ljuger istället för dem. Att de skulle varit rädda för sina liv var en efterhandskonstruktion. Hade polisen inte kommit hade de väl gått och pucklat på folk med järnrör.

Kent Ekeroth är ju dessutom en våldsam brottsling enligt deras egna mått, dömd för misshandel och allt. Tur för honom att han är svensk medborgare för annars hade de velat utvisa honom.
Låst