Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

Eklund89 skrev:
Jag förstår inte varför det är så hemskt att de få etniska svenskar som finns på denna jord ska kunna få ha en liten plats bo på. Tycker du det är lika problematiskt när judar vill ha en plats på jorden i Israel? Detsamma med ukrainarna. Enligt Putin så är de ryssar så det är bara att okupera. Är det kanske bara svenskar som är hemska rasister när dom påstår att de existrar och vill leva som de gjort i hundratals år tidigare?
Konstig jämförelse. Eller finns det någon som vill driva ut svenskar från Sverige? Har jag missat nånting?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Regeringsskifte

Inlägg av bjornnilsson »

Eklund89 skrev:
Är det kanske bara svenskar som är hemska rasister när dom påstår att de existrar och vill leva som de gjort i hundratals år tidigare?
Alltså.. jag får verkligen sitta på händerna. Men just den här meningen är ett fantastiskt exempel på nationalromantism. Vad betyder den ens? Hur lever man som man gjort i hundratals år tidigare? Och vart ska man dra gränsen? 100 år? För jag antar att man vill ha elektricitet i uttagen? Men hundratals år, då är vi tillbaks någonstans 1700- kanske? Adel, präster, borgare och bönder? Är det idealet?

Det är bra att vi öppet diskuterar dessa frågor som samhälle, för att tiga gör ingenting bättre. Och jag håller med om att rasism finns i många länder. Vi människor är grundprogrammerade att vara livrädda för människor som vi tror inte är som oss. Men med det sagt så är jag bedrövad över vad som uttrycks av allt fler.

Det måste vara oerhört jobbigt att ha svårt för andra nationaliteter med tanke på att vi människor sett över historien blandar oss så friskt med varandra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev:
Eklund89 skrev:
Är det kanske bara svenskar som är hemska rasister när dom påstår att de existrar och vill leva som de gjort i hundratals år tidigare?
Alltså.. jag får verkligen sitta på händerna. Men just den här meningen är ett fantastiskt exempel på nationalromantism. Vad betyder den ens? Hur lever man som man gjort i hundratals år tidigare? Och vart ska man dra gränsen? 100 år? För jag antar att man vill ha elektricitet i uttagen? Men hundratals år, då är vi tillbaks någonstans 1700- kanske? Adel, präster, borgare och bönder? Är det idealet?

Det är bra att vi öppet diskuterar dessa frågor som samhälle, för att tiga gör ingenting bättre. Och jag håller med om att rasism finns i många länder. Vi människor är grundprogrammerade att vara livrädda för människor som vi tror inte är som oss. Men med det sagt så är jag bedrövad över vad som uttrycks av allt fler.

Det måste vara oerhört jobbigt att ha svårt för andra nationaliteter med tanke på att vi människor sett över historien blandar oss så friskt med varandra.
Ja, det är verkligen ett märkligt synsätt. Detta romantiserande av svunna tider.
Är det nödåren i slutet av 1800-talet man saknar? Den som drev över 20% att lämna landet?
Efterkrigstiden? 70-talet?
Vad pratar man om?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Är så lätt att hamna i raljanta svar tydligen. Att man kanske tittar på hur det såg ut så sent som på 00-talet kanske är mindre konstigt? Har ju hänt väldigt mycket senaste 10-12 åren.
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Eklund89 »

mati skrev:
Eklund89 skrev:
Jag förstår inte varför det är så hemskt att de få etniska svenskar som finns på denna jord ska kunna få ha en liten plats bo på. Tycker du det är lika problematiskt när judar vill ha en plats på jorden i Israel? Detsamma med ukrainarna. Enligt Putin så är de ryssar så det är bara att okupera. Är det kanske bara svenskar som är hemska rasister när dom påstår att de existrar och vill leva som de gjort i hundratals år tidigare?
Konstig jämförelse. Eller finns det någon som vill driva ut svenskar från Sverige? Har jag missat nånting?
SCB kategoriserar utrikes födda och personer med två utrikes födda föräldrar som individer med utländsk bakgrund. Den 31 december 2017 hade 24,1 procent av Sveriges befolkning utländsk bakgrund (utrikes födda eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar). Svenskars fertilitet (som minskar varje år) ligger nu på ca 1.6 barn per kvinna. Detta leder till att proportionen etniska svenskar minskar för varje år. Titta på sydafrika och zimbabwe vad som händer när den européeiska proportionen minskar. Där finns snart inga européer kvar.
Fredrik j skrev:
bjornnilsson skrev:
Eklund89 skrev:
Är det kanske bara svenskar som är hemska rasister när dom påstår att de existrar och vill leva som de gjort i hundratals år tidigare?
Alltså.. jag får verkligen sitta på händerna. Men just den här meningen är ett fantastiskt exempel på nationalromantism. Vad betyder den ens? Hur lever man som man gjort i hundratals år tidigare? Och vart ska man dra gränsen? 100 år? För jag antar att man vill ha elektricitet i uttagen? Men hundratals år, då är vi tillbaks någonstans 1700- kanske? Adel, präster, borgare och bönder? Är det idealet?

Det är bra att vi öppet diskuterar dessa frågor som samhälle, för att tiga gör ingenting bättre. Och jag håller med om att rasism finns i många länder. Vi människor är grundprogrammerade att vara livrädda för människor som vi tror inte är som oss. Men med det sagt så är jag bedrövad över vad som uttrycks av allt fler.

Det måste vara oerhört jobbigt att ha svårt för andra nationaliteter med tanke på att vi människor sett över historien blandar oss så friskt med varandra.
Ja, det är verkligen ett märkligt synsätt. Detta romantiserande av svunna tider.
Är det nödåren i slutet av 1800-talet man saknar? Den som drev över 20% att lämna landet?
Efterkrigstiden? 70-talet?
Vad pratar man om?
Jag har inte svårt för andra nationaliteter. Jag gillar bara att leva med människor som är som mig, precis som de flesta andra. Oavsett vad människor uttrycker i form av politisk korrekthet och tolerans så ser verkligheten ut så att den överväldigande majoriteten av svenskar väljer att bosätta sig med andra svenskar. Så fort andelen ickesvenskar ökar till bara några procent så börjar man flytta till mer homogena områden.

Detta snack om nationalromantism är bara trams och en ytterst materialistisk syn på historien. Jag vill inte leva med den teknologin som man hade för hundratals år sedan. Jag vill leva med den populationssammansättning som var för hundratals år sedan så vi kan skapa vår egen framtid.
Om man vill bygga ett 100% miljömässigt förnybart samhälle så måste man ha en bra sammanhållning och människor måste kunna lita på varandra. Man kan inte ha etniska konflikter och utanförskapsområden. Sverige och svenskarna gick från fattigdom (slutet av 1800-talet) till rikedom 1970 talet. Idag kan vi knappt flytta el mellan delar av landet eller laga vägarna eller få tågen att gå för allt förfaller. Enorma delar av våra skatter går till att försörja människor som inte ska vara här. Istället kunde vi lägga dessa pengar på att utveckla förnybar teknologi.
M3 RWD vit/svart
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Nu är det locket på under regeringsbildningen. Ett vapen som man kan skrämma liberalerna med är nyval om de blir för kaxiga i sina krav, så att de åker ur riksdagen, då kanske de rättar in sig i ledet, Starbrink och gänget. Särskilt om Centern får ny ledare och flörtar med högern istället för Sossarna. :) Vad tror ni om det?

(Afs snack integration mm: 8-)
Kul att ni har intresse för Alternativ för Sveriges idéer. De fick bara 3000 röster så inget direkt inflytande. Kasselstrand gnetar på.

https://www.friatider.se/sa-gick-det-ov ... er-i-valet

Med fick 2300 röster, ännu mindre.

https://resultat.val.se/val2022/slutlig/RD/rike

Däremot tog Nyans nästan 6000 röster från S. Nyans är de verkliga rasisterna, de vill ha särlagar för muslimer.

Ja, kanske vill Afs slänga ut alla som inte passar i deras snäva mall så alla sossar kan gå runt och vara oroliga ;) . Mer troligt tror jag är att Afs tänker på t ex somaliska 6 barns familjer i Rinkeby som får 32 000 kr i bidrag varje månad och inte kan ett ord svenska.

Apropå Rinkeby är samhället en katastrof, butiksägare blir rånade vare månad, fullt med vakter, dyrt. Det kostar 30 000 kr att försäkra en bil ett år som kostar 30 000 kr att köpa, pga bilbränder. 2:a och 3:e generationens invandrare blir gängkriminella. Färsk Info från folk som jobbar med integrationen där. Kolla upp själv hur det står till. S har inte vågat fixa detta.

https://www.dn.se/sverige/hogt-valdelta ... omalitown/

Japp Eklund, Make Sweden Switzerland again!



https://foretagande.se/kronika/svensk-d ... t-foredome

)

Men för i h*****te , Diskutera REGERINGSBILDNINGEN istället. :roll:
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

Nu har jag inte läst allt i denna "jobbiga" tråd.
Men tror att SD vill ha tillbaka den låga brottsligheten som vi hade tidigare i Sverige och förknippar den med invandringen.
För nu är det väl ändå okej att säga att om vi hade haft 10% av den invandring vi har, så hade vi inte haft den otroliga ökningen av skjutningar, personrån, bomber osv. Dvs hade invandringen varit på normala nivåer hade Sverige haft mindre brottslighet.
Och hade vi hypotetiskt tagit in invandrare från Japan istället för mellanöstern så hade det heller inte blivit som det är nu i Sverige.
Det kan väl inte klassas som nazisms, nationalism eller rasistiskt att påtala det? Det är ju bara sanningen.
Jag har inget emot invandrare som sköter sig oavsett var dom kommer ifrån, skulle vi ha kapaciteten att ta emot så många som vi gjort så hade det varit okej.
Lättast är väl att vid gränsen säga; Välkommen till Sverige och samtidigt få info om att man blir utvisad vid grövre brottslighet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tesla newbie »

Eklund89 skrev:

Det finns mängder med barn till invandrare från Mellanöstern som är födda i Sverige men inte pratar ett ord svenska. De lever i ett helt separat samhälle utan att följa svenska lagar. Försöker du starta en restaurang i deras område utan att betala skatt till dem så kommer de bränna ner din restaurang. De har sina egna rättegångar och får status när de dödar och får sitta på ungdomsvård i något år. De har för avsikt att aldrig bidra med en krona till Sverige.
De hör inte hämma här och bör utvisas tillsammans med sina familjer.

Det har levt alla möjliga typer av européer i Sverige i alla tider utan problem. De flesta européer som flyttar till Sverige vill bo här och vara en del av Sverige. Detta till skillnad från många av de så kallade flyktingar som tar sig hit för att ockupera en bit land och få betalt i bidrag för att göra det.

Jag förstår inte varför det är så hemskt att de få etniska svenskar som finns på denna jord ska kunna få ha en liten plats bo på. Tycker du det är lika problematiskt när judar vill ha en plats på jorden i Israel? Detsamma med ukrainarna. Enligt Putin så är de ryssar så det är bara att okupera. Är det kanske bara svenskar som är hemska rasister när dom påstår att de existrar och vill leva som de gjort i hundratals år tidigare?
Fast problemet är ju att det separata samhälle som barnen du pratar om lever i är en subkultur i Sverige. Den har mycket lite att göra med ursprungskulturen i hemlandet. I repressiva klansamhällen så finns det knappast utrymme för ungdomar att skjuta på och spränga varann hejvilt. Så vad utvisar du dessa barn och ungdomar till egentligen?
Sedan är det väl ingen som talat om att fördriva Svenskarna från deras land? Men folkvandringar har alltid skett genom världshistorien. Lever du i en diktatur så är möjligheterna till uppror starkt begränsade, då är det enda sättet att rösta med fötterna och flytta därifrån. Då tycker jag det är bra att det finns länder, som Sverige, att flytta till.
Å andra sidan är jag helt för att vara striktare vid flyktinginvandring och att man måste ta hänsyn till om en flytking har någon möjlighet att försörja sig i Sverige. I Kanada verkar det fungera bra:

https://kvartal.se/artiklar/kanada-valj ... migranter/
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

Eklund89 skrev:
Jag har inte svårt för andra nationaliteter. Jag gillar bara att leva med människor som är som mig, precis som de flesta andra. Oavsett vad människor uttrycker i form av politisk korrekthet och tolerans så ser verkligheten ut så att den överväldigande majoriteten av svenskar väljer att bosätta sig med andra svenskar. Så fort andelen ickesvenskar ökar till bara några procent så börjar man flytta till mer homogena områden.

Detta snack om nationalromantism är bara trams och en ytterst materialistisk syn på historien. Jag vill inte leva med den teknologin som man hade för hundratals år sedan. Jag vill leva med den populationssammansättning som var för hundratals år sedan så vi kan skapa vår egen framtid.
Om man vill bygga ett 100% miljömässigt förnybart samhälle så måste man ha en bra sammanhållning och människor måste kunna lita på varandra. Man kan inte ha etniska konflikter och utanförskapsområden. Sverige och svenskarna gick från fattigdom (slutet av 1800-talet) till rikedom 1970 talet. Idag kan vi knappt flytta el mellan delar av landet eller laga vägarna eller få tågen att gå för allt förfaller. Enorma delar av våra skatter går till att försörja människor som inte ska vara här. Istället kunde vi lägga dessa pengar på att utveckla förnybar teknologi.
Tankefelet du gör är att du utgår från att alla etniska svenskar naturligt vill leva med alla andra etniska svenskar. När rasister introducerar tankegångarna att man ska kunna sortera människor efter önskvärdhet tror dom säkert att dom själva hamnar längre upp på listan hos andra svenskar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Eklund89 skrev:
Jag har inte svårt för andra nationaliteter. Jag gillar bara att leva med människor som är som mig, precis som de flesta andra. Oavsett vad människor uttrycker i form av politisk korrekthet och tolerans så ser verkligheten ut så att den överväldigande majoriteten av svenskar väljer att bosätta sig med andra svenskar. Så fort andelen ickesvenskar ökar till bara några procent så börjar man flytta till mer homogena områden.

Detta snack om nationalromantism är bara trams och en ytterst materialistisk syn på historien. Jag vill inte leva med den teknologin som man hade för hundratals år sedan. Jag vill leva med den populationssammansättning som var för hundratals år sedan så vi kan skapa vår egen framtid.
Om man vill bygga ett 100% miljömässigt förnybart samhälle så måste man ha en bra sammanhållning och människor måste kunna lita på varandra. Man kan inte ha etniska konflikter och utanförskapsområden. Sverige och svenskarna gick från fattigdom (slutet av 1800-talet) till rikedom 1970 talet. Idag kan vi knappt flytta el mellan delar av landet eller laga vägarna eller få tågen att gå för allt förfaller. Enorma delar av våra skatter går till att försörja människor som inte ska vara här. Istället kunde vi lägga dessa pengar på att utveckla förnybar teknologi.
Tankefelet du gör är att du utgår från att alla etniska svenskar naturligt vill leva med alla andra etniska svenskar. När rasister introducerar tankegångarna att man ska kunna sortera människor efter önskvärdhet tror dom säkert att dom själva hamnar längre upp på listan hos andra svenskar.

Fast det är ju en sanning att de flesta etniska svenskar inte vill leva med andra. Och innan mati mfl börjar gapa så handlar fenomenet om utomeuropeiska invandrare. Och ja, särskilt muslimer då. Ni kan tycka att det är förjävligt men var bor ni själva?
Ny avhandling visar att den svenska white flight-tröskeln ligger på 5-10%: När andelen invånare med utomvästerländsk bakgrund överstiger 10% i ett visst bostadsområde eskalerar sedan white flight-effekten
https://tobiashubinette.wordpress.com/2 ... -sedan-wh/

Samma sak gäller skolvalet. Har hört fler en än högröstad antirasist gå genom eld och vatten för att deras barn ska få gå i en så vit skola som möjligt. De säger inte att det är för att det är en vit skola dock. Men i praktiken är det ju så. Jag hatar verkligen förljugenheten och hyckleriet. De säger sig vara för en generös invandringspolitik och de kanske kan tänka sig att betala lite högre skatt. Men att utsätta sig och sina barn för andra nackdelar som kommer i form av otrygghet i bostadsområden och oro i skolorna? Nej nej...
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Eklund89 »

Fredrik j skrev:
Eklund89 skrev:
Jag har inte svårt för andra nationaliteter. Jag gillar bara att leva med människor som är som mig, precis som de flesta andra. Oavsett vad människor uttrycker i form av politisk korrekthet och tolerans så ser verkligheten ut så att den överväldigande majoriteten av svenskar väljer att bosätta sig med andra svenskar. Så fort andelen ickesvenskar ökar till bara några procent så börjar man flytta till mer homogena områden.

Detta snack om nationalromantism är bara trams och en ytterst materialistisk syn på historien. Jag vill inte leva med den teknologin som man hade för hundratals år sedan. Jag vill leva med den populationssammansättning som var för hundratals år sedan så vi kan skapa vår egen framtid.
Om man vill bygga ett 100% miljömässigt förnybart samhälle så måste man ha en bra sammanhållning och människor måste kunna lita på varandra. Man kan inte ha etniska konflikter och utanförskapsområden. Sverige och svenskarna gick från fattigdom (slutet av 1800-talet) till rikedom 1970 talet. Idag kan vi knappt flytta el mellan delar av landet eller laga vägarna eller få tågen att gå för allt förfaller. Enorma delar av våra skatter går till att försörja människor som inte ska vara här. Istället kunde vi lägga dessa pengar på att utveckla förnybar teknologi.
Tankefelet du gör är att du utgår från att alla etniska svenskar naturligt vill leva med alla andra etniska svenskar. När rasister introducerar tankegångarna att man ska kunna sortera människor efter önskvärdhet tror dom säkert att dom själva hamnar längre upp på listan hos andra svenskar.
Jag förstår inte riktigt vad du svamlar om. Man får bosätta sig med vem man vill. Tittar man på statistiken så vill folk bo med folk som liknar dem själva. Mer komplicerat än så är det inte.
Jag vet inte vilka rasister du pratar om. Enligt mig så finns det en plats för alla svenskar i Sverige, oavsett vilken kategori av "önskvärdhet" du nu vill sortera dem till.
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Tellus skrev:
Nu har jag inte läst allt i denna "jobbiga" tråd.
Men tror att SD vill ha tillbaka den låga brottsligheten som vi hade tidigare i Sverige och förknippar den med invandringen.
För nu är det väl ändå okej att säga att om vi hade haft 10% av den invandring vi har, så hade vi inte haft den otroliga ökningen av skjutningar, personrån, bomber osv. Dvs hade invandringen varit på normala nivåer hade Sverige haft mindre brottslighet.
Och hade vi hypotetiskt tagit in invandrare från Japan istället för mellanöstern så hade det heller inte blivit som det är nu i Sverige.
Det kan väl inte klassas som nazisms, nationalism eller rasistiskt att påtala det? Det är ju bara sanningen.
Jag har inget emot invandrare som sköter sig oavsett var dom kommer ifrån, skulle vi ha kapaciteten att ta emot så många som vi gjort så hade det varit okej.
Lättast är väl att vid gränsen säga; Välkommen till Sverige och samtidigt få info om att man blir utvisad vid grövre brottslighet.
Fast, har de och du ens koll på statistiken då, när du och sd hävdar att vi ska tillbaka till den låga brottsligheten vi hade förr i tiden?
Vad var det Rosling sa, du kan inte använda media för att avgöra läget i världen.

Tittar vi på BRÅs tidsserier, hade vi betydligt högre dödligt våld 1990 än idag. Så vill vi verkligen tillbaka till det? Vi har en ökning de sista fyra-fem åren, men ännu inte nått upp till nivåerna i slutet av 80- och 90-talet.
Här dödligt våld per 100000 invånare.
1990-2017.png
Här dödligt våld per 100000 invånare, på storstadsregioner.
Storstäder 1990-2017.png
Och tittar vi på de senaste åren, så finns det en liten ökning av konstaterade fall av dödligt våld.
Dödligt 02-21.png
Ja, vissa typer av dödligt våld har ökat markant och är högre än tidigare, skjutningar t.ex. men inte totalen.

Så, jag tror att man får nog vara väldigt tydlig med vad som avses, inte så svepande i sina uttalanden.
Källa: https://bra.se/statistik/statistik-utif ... -drap.html
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Eklund89 skrev:
Titta på sydafrika och zimbabwe vad som händer när den européeiska proportionen minskar. Där finns snart inga européer kvar.
Det där var väl en jävligt konstig jämförelse, Sverige och Sydafrika och Zimbabwe! Finns det några likheter alls?

Du tycker alltså det är relevant att jämföra med två länder som hårt drabbats av koloniala stormakters härkande och söndrande under flera hundra år, känns kanske aningens långsökt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Hur ska vi lösa integrationen då?

Det enskilt viktigaste vi kan göra är att förbjuda kusingiftermål. Norge har redan gjort det.
Norge förbjöd kusinäktenskap i november 2020 enligt ett beslut i Stortinget. Detta var ett förslag som Arbeiderpartiet och Fremskrittspartiet lagt fram och det fick majoritet tack vare stöd ifrån Senterpartiet. Förslaget lades fram för att stärka integreringen av invandrare.
Karta över hur vanligt det är med partnerskap i släktled till och med sysslingar i världen:
Bild

Lite spännande att andelen kusingiftermål och inavel korrelerar så väl med dålig tillväxt samt social och politisk oro.

Så, varför är det då så viktigt att förbjuda kusingiftermål? Vad är det vi har som många invandrare inte har? Jo, tillit till andra. Till staten. Till socialtjänsten. Till polisen.
Nutida psykologisk forskning visar dock att om vi växer upp i en miljö som formas av släktbaserade relationer, tenderar det att minska individualism och tillit till främlingar – man sluter sig i stället inåt.
Redan under tidig medeltid var kyrkan närmast besatt av incest, och ökade cirklarna av förbjudna släktrelationer. Samtidigt bejakades kärleksäktenskap, det vill säga ej arrangerade äktenskap, där de nygifta startade egna hushåll i stället för att flytta in hos den enes föräldrar – och detta gynnade på sikt individualistiska värderingar, menar forskarna.
https://fof.se/artikel/2020/3/kyrkans-i ... de-tillit/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Vilka märkliga ståndpunkter har jag förresten?
Det var sagt med glimten i ögat. (Jag använder den här: ;) för att antyda det) Låt oss vara överens om att vi är oense i många frågor, ingen nämnd och ingen glömd.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Swede1 skrev:

Men för i h*****te , Diskutera REGERINGSBILDNINGEN istället. :roll:
Du fick ett par frågor om detta för ett par sidor sedan, men du hoppade det så antar att det kanske inte var så intressant att diskutera?
viewtopic.php?f=29&t=30827&start=200#p662833
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Eklund89 »

frippe skrev:
Eklund89 skrev:
Titta på sydafrika och zimbabwe vad som händer när den européeiska proportionen minskar. Där finns snart inga européer kvar.
Det där var väl en jävligt konstig jämförelse, Sverige och Sydafrika och Zimbabwe! Finns det några likheter alls?

Du tycker alltså det är relevant att jämföra med två länder som hårt drabbats av koloniala stormakters härkande och söndrande under flera hundra år, känns kanske aningens långsökt.
Vad du måste förstå är att främlingarna inte är lika snälla mot främlingar (européer) som vi är när vi är i majoritet. De har inga problem att försöka utrota andra grupper. Titta hur det gick i Rwanda. Importerar man afrika och mellanöstern till Sverige så kommer Sverige att bli som afrika och mellanöstern tillslut om inte alla fryser ihjäl innan dess.

De länder som "drabbades" av koloniala stormakters "härjande" var rikare och hade det bättre under europeiskt styre än innan och efter.
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Eklund89 skrev:
frippe skrev:
Eklund89 skrev:
Titta på sydafrika och zimbabwe vad som händer när den européeiska proportionen minskar. Där finns snart inga européer kvar.
Det där var väl en jävligt konstig jämförelse, Sverige och Sydafrika och Zimbabwe! Finns det några likheter alls?

Du tycker alltså det är relevant att jämföra med två länder som hårt drabbats av koloniala stormakters härkande och söndrande under flera hundra år, känns kanske aningens långsökt.
Vad du måste förstå är att främlingarna inte är lika snälla mot främlingar (européer) som vi är när vi är i majoritet. De har inga problem att försöka utrota andra grupper. Titta hur det gick i Rwanda. Importerar man afrika och mellanöstern till Sverige så kommer Sverige att bli som afrika och mellanöstern tillslut om inte alla fryser ihjäl innan dess.

De länder som "drabbades" av koloniala stormakters "härjande" var rikare och hade det bättre under europeiskt styre än innan och efter.
Jag vet inte hur "snälla" de invandrade europeerna var i Sydafrika eller Zimbabwe? Du kanske har glömt apartheid och den hårda repression det utsatte majoriteten för.

Sedan, bättre för vissa, den styrande klassen men sämre för majoriteten som fick lida ganska hårt.

Så nja, kass jämförelse.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Eklund89 skrev:
frippe skrev:
Eklund89 skrev:
Titta på sydafrika och zimbabwe vad som händer när den européeiska proportionen minskar. Där finns snart inga européer kvar.
Det där var väl en jävligt konstig jämförelse, Sverige och Sydafrika och Zimbabwe! Finns det några likheter alls?

Du tycker alltså det är relevant att jämföra med två länder som hårt drabbats av koloniala stormakters härkande och söndrande under flera hundra år, känns kanske aningens långsökt.
Vad du måste förstå är att främlingarna inte är lika snälla mot främlingar (européer) som vi är när vi är i majoritet. De har inga problem att försöka utrota andra grupper. Titta hur det gick i Rwanda. Importerar man afrika och mellanöstern till Sverige så kommer Sverige att bli som afrika och mellanöstern tillslut om inte alla fryser ihjäl innan dess.

De länder som "drabbades" av koloniala stormakters "härjande" var rikare och hade det bättre under europeiskt styre än innan och efter.

I Sydafrika har man stora problem med rena lynchningar av vita jordbrukare. Problemet är att när de dödat jordbrukarna så får de matbrist då ingen svart tar över jordbruket. De biter bokstavligen den hand som föder dem.

https://www.svt.se/special/morden-pa-de ... ndsbygden/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Hur ska vi lösa integrationen då?

Det enskilt viktigaste vi kan göra är att förbjuda kusingiftermål. Norge har redan gjort det.
Norge förbjöd kusinäktenskap i november 2020 enligt ett beslut i Stortinget. Detta var ett förslag som Arbeiderpartiet och Fremskrittspartiet lagt fram och det fick majoritet tack vare stöd ifrån Senterpartiet. Förslaget lades fram för att stärka integreringen av invandrare.
Lite spännande att andelen kusingiftermål och inavel korrelerar så väl med dålig tillväxt samt social och politisk oro.

Så, varför är det då så viktigt att förbjuda kusingiftermål? Vad är det vi har som många invandrare inte har? Jo, tillit till andra. Till staten. Till socialtjänsten. Till polisen.
Nutida psykologisk forskning visar dock att om vi växer upp i en miljö som formas av släktbaserade relationer, tenderar det att minska individualism och tillit till främlingar – man sluter sig i stället inåt.
Redan under tidig medeltid var kyrkan närmast besatt av incest, och ökade cirklarna av förbjudna släktrelationer. Samtidigt bejakades kärleksäktenskap, det vill säga ej arrangerade äktenskap, där de nygifta startade egna hushåll i stället för att flytta in hos den enes föräldrar – och detta gynnade på sikt individualistiska värderingar, menar forskarna.
https://fof.se/artikel/2020/3/kyrkans-i ... de-tillit/
Vore intressant att veta hur man definierar kusin i olika länder. I vissa kulturer benämns många släktingar i vid betydelse som kusin oavsett hur det faktiska förhållandet är. Man håller inte reda på om det är kusiner eller sysslingar etc. Så då undrar man hur statistiken är insamlad i dessa länder.

Ett sidospår: Nån gång kom jag mig för att undersöka vad som räknas som incest i olika länder och i Sverige är man väldigt liberal. Endast i rakt uppåt- och nedåtgående släktrelation och mellan helsyskon räknas det som incest. Men i länder som Frankrike, Belgien, Japan, Brasilien m.fl. är incest lagligt! :shock:
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Regeringsskifte

Inlägg av kaffekoko »

frippe skrev:
Tellus skrev:
Nu har jag inte läst allt i denna "jobbiga" tråd.
Men tror att SD vill ha tillbaka den låga brottsligheten som vi hade tidigare i Sverige och förknippar den med invandringen.
För nu är det väl ändå okej att säga att om vi hade haft 10% av den invandring vi har, så hade vi inte haft den otroliga ökningen av skjutningar, personrån, bomber osv. Dvs hade invandringen varit på normala nivåer hade Sverige haft mindre brottslighet.
Och hade vi hypotetiskt tagit in invandrare från Japan istället för mellanöstern så hade det heller inte blivit som det är nu i Sverige.
Det kan väl inte klassas som nazisms, nationalism eller rasistiskt att påtala det? Det är ju bara sanningen.
Jag har inget emot invandrare som sköter sig oavsett var dom kommer ifrån, skulle vi ha kapaciteten att ta emot så många som vi gjort så hade det varit okej.
Lättast är väl att vid gränsen säga; Välkommen till Sverige och samtidigt få info om att man blir utvisad vid grövre brottslighet.
Fast, har de och du ens koll på statistiken då, när du och sd hävdar att vi ska tillbaka till den låga brottsligheten vi hade förr i tiden?
Vad var det Rosling sa, du kan inte använda media för att avgöra läget i världen.

Tittar vi på BRÅs tidsserier, hade vi betydligt högre dödligt våld 1990 än idag. Så vill vi verkligen tillbaka till det? Vi har en ökning de sista fyra-fem åren, men ännu inte nått upp till nivåerna i slutet av 80- och 90-talet.
Här dödligt våld per 100000 invånare.
1990-2017.png
Här dödligt våld per 100000 invånare, på storstadsregioner.
Storstäder 1990-2017.png
Och tittar vi på de senaste åren, så finns det en liten ökning av konstaterade fall av dödligt våld.
Dödligt 02-21.png
Ja, vissa typer av dödligt våld har ökat markant och är högre än tidigare, skjutningar t.ex. men inte totalen.

Så, jag tror att man får nog vara väldigt tydlig med vad som avses, inte så svepande i sina uttalanden.
Källa: https://bra.se/statistik/statistik-utif ... -drap.html
Precis , bilden kan alltid nyanseras. Var ju tidigare en fin svensk tradition att ta med sig kniven ut på lördag och supa skallen av sig. Och då kunde det såklart lätt hända att nån blev dödat. Detta har ersatts av något som vi inte haft tidigare i sverige men denna ändring har flugit under radarn pga. statistiken inte förändras om man inte går in på detaljnivå. Därför har det använts av politiker för att sopa problem under mattan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Vore intressant att veta hur man definierar kusin i olika länder. I vissa kulturer benämns många släktingar i vid betydelse som kusin oavsett hur det faktiska förhållandet är. Man håller inte reda på om det är kusiner eller sysslingar etc. Så då undrar man hur statistiken är insamlad i dessa länder.

Ett sidospår: Nån gång kom jag mig för att undersöka vad som räknas som incest i olika länder och i Sverige är man väldigt liberal. Endast i rakt uppåt- och nedåtgående släktrelation och mellan helsyskon räknas det som incest. Men i länder som Frankrike, Belgien, Japan, Brasilien m.fl. är incest lagligt! :shock:
20-30% av äktenskapen är mellan vad vi menar är kusiner. Dvs där föräldrarna är syskon.
Många länder i Arabvärlden har bland de högsta nivåerna av kusinäktenskap i världen, med andelar som varierar mellan 20 och 50 procent av alla äktenskap och äktenskap mellan kusiner i första led är vanliga med genomsnitt på mellan 20 och 30 procent.[7]
Det kan få ganska stora konsekvenser även för hälsan. Risken för genetisk avvikelse ökar nästan tiofalt för den pakistanska minoriteten i Storbritannien t ex.
I delar av Storbritanniens pakistanska minoritet är andelen kusinäktenskap högre än 50%.[8] Den pakistanska minoriteten utgör 3,4% av landets befolkning. Barn till pakistanska föräldrar utgör 30 % av alla barn med genetisk avvikelse.[
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

Eklund89 skrev:
frippe skrev:
Eklund89 skrev:
Titta på sydafrika och zimbabwe vad som händer när den européeiska proportionen minskar. Där finns snart inga européer kvar.
Det där var väl en jävligt konstig jämförelse, Sverige och Sydafrika och Zimbabwe! Finns det några likheter alls?

Du tycker alltså det är relevant att jämföra med två länder som hårt drabbats av koloniala stormakters härkande och söndrande under flera hundra år, känns kanske aningens långsökt.
Vad du måste förstå är att främlingarna inte är lika snälla mot främlingar (européer) som vi är när vi är i majoritet. De har inga problem att försöka utrota andra grupper. Titta hur det gick i Rwanda. Importerar man afrika och mellanöstern till Sverige så kommer Sverige att bli som afrika och mellanöstern tillslut om inte alla fryser ihjäl innan dess.

De länder som "drabbades" av koloniala stormakters "härjande" var rikare och hade det bättre under europeiskt styre än innan och efter.
Detta är såklart rent trams. Ungefär samma nivå av trams som när folk tror att Miljöpartiet bestämmer över den globala miljöpolitiken.

Vi har inte ens några signifikanta flyktingströmmar från Afrika. 2021 var eritreaner den största afrikanska befolkningsgruppen bland de invandrare som kom till Sverige. De var på 20:e plats med strax över 1000 invandrade. Det motsvarar alltså ungefär 0,01% av vår befolkning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Regeringsskifte

Inlägg av +46 »

Vad är det jag har missat som skiljer sig så markant från dåtid till nutid?
Hemma på vår gata i Stocholm där jag växte upp på 60-talet fanns allt som nu är så unikt och utmärkande för Sverige enligt vissa tyckare.
Det enda som jag direkt kan komma på är att det var betydligt mer ovanligt med mord och skjutvapen (men blir man mördad så spelar det mindre roll om det är med en kula eller ett yxhugg)
Gissar att samma upplevelser har säkert de som växte upp på 50- eller 40- talet.

Det som jag tycker är mest skrämmande med dagens Sverige är den eskalerade fördumningen i samhället. Jag har inga vetenskapliga belägg för att ”riktiga” svenskars IQ har blivit lägre med åren jämfört med omvärlden. Men att döma av flertal inlägg i den här tråden så vet i fasen om den teorin inte är lika god som att skylla allt elände på flyktingar och invandrare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Credde »

Jag trodde att utfallet av valet var, att majoriteten av befolkningen tycker, att de senaste 4 åren sen sista val (eller 8 år med samma sida vid makten) inte har gjort någon direkt förbättring och därför vill man ha nytt blod. :idea:
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Låst