Villaägare - Vad är er strategi med de höga elpriserna?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Villaägare - Vad är er strategi med de höga elpriserna?
Som många noterat har elpriserna dragit iväg väldigt mycket seanste tiden.
Många som haft fastprisavtal och som nu går ut, får ju en chockhöjning.
Räknade själv på mitt elavtal, skulle innebära en höjd årskostnad från 12 500:- till 68 000:- om jag nu tar ett rörligt avtal istället.
Grannen får nu en ökning från 25 000:- till 140 000:- per år i sin villa.
Själv har jag en rätt energisnål välsiolerad villa med FTX värmeåtervinning och bergvärme.
Så det finns inte så mycket jag kan göra, förutom att sänka temperaturen.
Många som haft fastprisavtal och som nu går ut, får ju en chockhöjning.
Räknade själv på mitt elavtal, skulle innebära en höjd årskostnad från 12 500:- till 68 000:- om jag nu tar ett rörligt avtal istället.
Grannen får nu en ökning från 25 000:- till 140 000:- per år i sin villa.
Själv har jag en rätt energisnål välsiolerad villa med FTX värmeåtervinning och bergvärme.
Så det finns inte så mycket jag kan göra, förutom att sänka temperaturen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Villaägare - Vad är er strategi med de höga elpriserna?
Nu bor jag litet och är redan duktig på att spara el, men tänker dra ner luft luft pumpen till 15-16 grader när man är på jobb för att sen höja till 22 när man kommer hem och sänka på natten. Kommer inte köra torktumlaren utan lufttorka allt. Sen kommer jag använda min ioniq 5 flitigt då jag kan ladda för 1kr kwh ( samt om man anstränger sig en del gratis) så när man kommer hem blir det att koppla in både värmepumpen, tvättmaskin osv
Nu har jag inte behövt ha värmen på än eller koppat in bilen än (bor ju väldigt söderut i Skåne) men ligger redan 45% under föregående månad
Men till helgen ska jag köra några tvättmaskiner från bilen, kan ge en uppdatering hur det gick och va det drog
Mitt pris för elen blev 520öre i augusti
Men som sagt förbrukar väldigt lite
Nu har jag inte behövt ha värmen på än eller koppat in bilen än (bor ju väldigt söderut i Skåne) men ligger redan 45% under föregående månad

Men till helgen ska jag köra några tvättmaskiner från bilen, kan ge en uppdatering hur det gick och va det drog
Mitt pris för elen blev 520öre i augusti

Men som sagt förbrukar väldigt lite
Installerar solceller, håller fast vid bilen med fri SuC och funderar på batteri.
Har redan ett någorlunda välisolerat och modernt hus. Ny värmepump installerad i våras. Verkar snålare än den gamla. Kanske ska isolera springan mot golvet och garageporten genom att lägga dit gamla handdukar eller dyl.
Men det är långsiktigt. Kortsiktigt har jag bundet elavtal och kommer ha billigare el 2022 än jag hade 2021.
Värre med räntorna... Önskar jag hade bundit lånen också. Blir en rejäl smäll. 6 tusen mer i månaden.
Har redan ett någorlunda välisolerat och modernt hus. Ny värmepump installerad i våras. Verkar snålare än den gamla. Kanske ska isolera springan mot golvet och garageporten genom att lägga dit gamla handdukar eller dyl.
Men det är långsiktigt. Kortsiktigt har jag bundet elavtal och kommer ha billigare el 2022 än jag hade 2021.
Värre med räntorna... Önskar jag hade bundit lånen också. Blir en rejäl smäll. 6 tusen mer i månaden.
Saknar alternativet "flyttar förbrukning till timmar med billigare el".
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Kombination av mycket:
- Bytt till förvaltat elavtal.
- Installerat solceller och batterilager.
- Laddar bilar och batteri nattetid.
- Säkrat ner till 16A huvudsäkring.
- Byt alla ljuskällor till LED.
- Bytt ut äldre vitvaror.
- Sänkt värmen inomhus till 19-20 grader, stödeldar i kaminen vid behov.
- Stängt av elektrisk golvvärme.
- Installerat Plejd med ljusautomatik på utebelysning, vardagsrum, kök och kontor.
- Säger åt barnen att stänga av efter fem min duschande.
viewtopic.php?f=29&t=26798&p=565602#p565602
viewtopic.php?f=29&t=29736&p=631192#p631192
- Bytt till förvaltat elavtal.
- Installerat solceller och batterilager.
- Laddar bilar och batteri nattetid.
- Säkrat ner till 16A huvudsäkring.
- Byt alla ljuskällor till LED.
- Bytt ut äldre vitvaror.
- Sänkt värmen inomhus till 19-20 grader, stödeldar i kaminen vid behov.
- Stängt av elektrisk golvvärme.
- Installerat Plejd med ljusautomatik på utebelysning, vardagsrum, kök och kontor.
- Säger åt barnen att stänga av efter fem min duschande.

viewtopic.php?f=29&t=26798&p=565602#p565602
viewtopic.php?f=29&t=29736&p=631192#p631192
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Jag har solceller sedan 2018. De producerar strax över 13 000 kWh per år.
Vi gör av med ca 15 500 kWh per år.
Eldar med pellets på vintern för värme/varmvatten, samt ved (från egen skog) i braskamin vid behov.
Kanske drar jag ner temperaturen på spa-badet? Eller inte.
Har redan bytt ut all belysning till LED.
Jag köper min el som vanligt. Tycker ändå att jag varit bra förberedd.
Vill också tillägga att jag har ett reservkraftverk som går på bensin som kan hålla igång gården under elavbrott.
Det gäller att vara förberedd. Risk och sårbarhetsanalys kan vara bra att använda sig av även hemma?
Vi gör av med ca 15 500 kWh per år.
Eldar med pellets på vintern för värme/varmvatten, samt ved (från egen skog) i braskamin vid behov.
Kanske drar jag ner temperaturen på spa-badet? Eller inte.
Har redan bytt ut all belysning till LED.
Jag köper min el som vanligt. Tycker ändå att jag varit bra förberedd.
Vill också tillägga att jag har ett reservkraftverk som går på bensin som kan hålla igång gården under elavbrott.
Det gäller att vara förberedd. Risk och sårbarhetsanalys kan vara bra att använda sig av även hemma?
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
-
Vår förbrukning är ganska långt optimerad redan, drygt 9000 kWh/år inklusive en elbil.
Men tror att vi eldar lite mera i ackumulerande spisen i år (tidigare bara myseldning). Kanske använder vi badkaret något mer sällan.
Solpaneler installerar vi nu i oktober, räknar med produktion på ca 5000 kWh/år.
Men tror att vi eldar lite mera i ackumulerande spisen i år (tidigare bara myseldning). Kanske använder vi badkaret något mer sällan.
Solpaneler installerar vi nu i oktober, räknar med produktion på ca 5000 kWh/år.
Nissan Leaf 2014
Har styrning på värmen som försöker flytta förbrukningen från dyra till billigare timmar, funkar ganska bra.
Kamin är beställd inför vintern, så vi kan stödelda.
Batterilager beställt, som ska laddas när billigt och användas när dyrt, ganska stort, så tänker att de ska nästan kunna driva hela huset på dagen. Men effektskatt och annat kan slå hål på kalkylen.
Annars är huset ganska välisolerat och bergvärme, möjligt att täta/byta fönster och dörrar skulle ge lite effekt. Men också väldigt dyrt.
Kamin är beställd inför vintern, så vi kan stödelda.
Batterilager beställt, som ska laddas när billigt och användas när dyrt, ganska stort, så tänker att de ska nästan kunna driva hela huset på dagen. Men effektskatt och annat kan slå hål på kalkylen.
Annars är huset ganska välisolerat och bergvärme, möjligt att täta/byta fönster och dörrar skulle ge lite effekt. Men också väldigt dyrt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Har alltid haft kring 22-23 grader på vintern hemma, både i källaren och övervåningen, samt ca 15 i garaget (totalt 245 m2 att värma).
I år kommer jag "stänga av" värmen i källaren och garaget, så jag tror det kommer ge rejäl skillnad.
Jag kör även bara "bara" kallt vatten i alla kranar förutom duschen =)
Ska byta elavtal till "den andra sorten", dvs så jag kan ladda på natten och dra ner på förbrukningen generellt utan att straffas av att alla andra använder el på dagen.
Solceller kommer beställas med, batterier är intressant pga evenetuella blackouts
I år kommer jag "stänga av" värmen i källaren och garaget, så jag tror det kommer ge rejäl skillnad.
Jag kör även bara "bara" kallt vatten i alla kranar förutom duschen =)
Ska byta elavtal till "den andra sorten", dvs så jag kan ladda på natten och dra ner på förbrukningen generellt utan att straffas av att alla andra använder el på dagen.
Solceller kommer beställas med, batterier är intressant pga evenetuella blackouts
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)