Självklart så finns det problembilar hos alla tillverkare och speciellt moderna bilar med massa datorer i. Min ovetenskapliga jämförelse går ju i stort sett på att jag varit ganska tidigt ute med att få många elbilar, så jag ser ofta hur de allra första bilarna är. Det verkar som en del tillverkare släpper bilarna lite för tidigt och då med många småfel. BMW har enligt mig kanske väntat lite extra med att släppa i4 för att faktiskt få bukt med många av småfelen som annars garanterat hade kommit även på i4.tesla newbie skrev:Ska man tro en del amerikanska youtubers, så är BMW bland de värsta bilar som någonsin tillverkats:
Min förra BMW X3 var väl ganska driftsäker, men jag fick byta EGR-ventil tre gånger på garanti. Tesla har ju haft stora problem med byggkvaliteten tidigare, men det känns som det blivit bättre för bilar producerade i de nya Gigafactories. De enda bilar som aldrig går sönder är väl Toyota .
BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW i4
Jo det har du rätt i. BMW testar nog bilarna några fler varv än Tesla innan de släpps ut på marknaden. Jag skulle inte vilja ha köpt de första Model Y som kom från USA 2020. Verkade mer regel än undantag att man fick åka till SC och fixa till saker i efterhand. Generellt sett så verkar Freemont vara den sämsta av Teslas fabriker kvalitetsmässigt.HelectriC skrev:Självklart så finns det problembilar hos alla tillverkare och speciellt moderna bilar med massa datorer i. Min ovetenskapliga jämförelse går ju i stort sett på att jag varit ganska tidigt ute med att få många elbilar, så jag ser ofta hur de allra första bilarna är. Det verkar som en del tillverkare släpper bilarna lite för tidigt och då med många småfel. BMW har enligt mig kanske väntat lite extra med att släppa i4 för att faktiskt få bukt med många av småfelen som annars garanterat hade kommit även på i4.tesla newbie skrev:Ska man tro en del amerikanska youtubers, så är BMW bland de värsta bilar som någonsin tillverkats:
Min förra BMW X3 var väl ganska driftsäker, men jag fick byta EGR-ventil tre gånger på garanti. Tesla har ju haft stora problem med byggkvaliteten tidigare, men det känns som det blivit bättre för bilar producerade i de nya Gigafactories. De enda bilar som aldrig går sönder är väl Toyota .
Re: BMW i4
Ganska imponerande självparkeringsförmåga hos BMW (och Audi/Ford), kanske inte så imponerande av Tesla
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
HelectriC skrev:Ganska imponerande självparkeringsförmåga hos BMW (och Audi/Ford), kanske inte så imponerande av Tesla
Använder folk såna funktioner?
Re: BMW i4
Nä säger jag och ser mig som folk.MWall skrev:HelectriC skrev:Ganska imponerande självparkeringsförmåga hos BMW (och Audi/Ford), kanske inte så imponerande av Tesla
Använder folk såna funktioner?
27,8 kWp solceller
Re: BMW i4
Vet inte, jag har testat en gång och det funkade, efter det är jag tillbaks och gör det själv.MWall skrev:HelectriC skrev:Ganska imponerande självparkeringsförmåga hos BMW (och Audi/Ford), kanske inte så imponerande av Tesla
Använder folk såna funktioner?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW i4
Man undrar ju. Jag testade när bilen var ny och sen parkerar jag hellre själv också. Enda gången jag hellre använder automatiken är när det är en riktigt trång fickparkering -- där är bilen betydligt modigare än jag och behöver inte mycket marginaler. Men alla gånger utom 1 har jag bara åkt vidare till en lite större lucka och parkerat självHelectriC skrev:Vet inte, jag har testat en gång och det funkade, efter det är jag tillbaks och gör det själv.MWall skrev:HelectriC skrev:Ganska imponerande självparkeringsförmåga hos BMW (och Audi/Ford), kanske inte så imponerande av Tesla
Använder folk såna funktioner?
-
- Inlägg: 374
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Roade mig i helgen att dra ett släp som var på gränsen lagligt, 9 meter, 255 brett och 1500 kilo tungt.
Det märks att elbilar har en bit kvar som dragbilar tyvärr, landade på runt 5 kWh /mil över 25 mil. Av förklarliga skäl laddades det mellan och man väljer nog inte en elbil igen när man ska dra det släpet.
Märktes dock bara på förbrukningen att släpet var där, acceleration och väghållning var väldigt stabil.
Det märks att elbilar har en bit kvar som dragbilar tyvärr, landade på runt 5 kWh /mil över 25 mil. Av förklarliga skäl laddades det mellan och man väljer nog inte en elbil igen när man ska dra det släpet.
Märktes dock bara på förbrukningen att släpet var där, acceleration och väghållning var väldigt stabil.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
Behövs större batteri helt enkelt. I alla andra aspekter är ju elbilar redan idag överlägsna som dragbilar.ObscureEconomist skrev:Roade mig i helgen att dra ett släp som var på gränsen lagligt, 9 meter, 255 brett och 1500 kilo tungt.
Det märks att elbilar har en bit kvar som dragbilar tyvärr, landade på runt 5 kWh /mil över 25 mil. Av förklarliga skäl laddades det mellan och man väljer nog inte en elbil igen när man ska dra det släpet.
Märktes dock bara på förbrukningen att släpet var där, acceleration och väghållning var väldigt stabil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 374
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Behövs ett väldigt mycket större batteri Yes. Runt 200 kWh vill man nog ha om man säger man vill kunna köra 3-4 timmar.
Då är vi uppe i över 100 mil på bilen utan släp däremot som många säger är en helt absurd räckvidd.
Då är vi uppe i över 100 mil på bilen utan släp däremot som många säger är en helt absurd räckvidd.
BMW i4 M50 -22
-
- Inlägg: 374
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Och som alla här sa var det något fel med bilen.Tellus skrev:Nu är Bjørn uppe i varv
BMW i4 M50 -22
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
Verkar vara två fel, dels att den läckt kylarvätska och att den inte rapporterade om låg nivå.ObscureEconomist skrev:Och som alla här sa var det något fel med bilen.Tellus skrev:Nu är Bjørn uppe i varv
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
BMW i4
Intressant också att BMW skriver att de prioriterar passagerarnas komfort framför batteriets hälsa.Tellus skrev:Verkar vara två fel, dels att den läckt kylarvätska och att den inte rapporterade om låg nivå.
Jag hade nog föredragit att ACn kylde batteriet. I brist på felmeddelanden så får man ju då en indikation på att något faktiskt är galet.
Lagom kul annars när garantin gått ut och allt verkar bra, inga felmeddelanden syns, men plötsligt behöver man ett nytt batteri för det har överhettats alltför många ggr…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
taliz skrev:Intressant också att BMW skriver att de prioriterar passagerarnas komfort framför batteriets hälsa.Tellus skrev:Verkar vara två fel, dels att den läckt kylarvätska och att den inte rapporterade om låg nivå.
Jag hade nog föredragit att ACn kylde batteriet. I brist på felmeddelanden så får man ju då en indikation på att något faktiskt är galet.
Lagom kul annars när garantin gått ut och allt verkar bra, inga felmeddelanden syns, men plötsligt behöver man ett nytt batteri för det har överhettats alltför många ggr…
Vet du hur andra tillverkare prioriterar?
Jag har åkt på två semestrar till Spanien med min Model S. Båda gångerna i stark hetta och båda resorna resulterade i märkbar degradering. Första resan tappade batteriet ca 10 km och andra resan tappade det ca 7 km. På fyra år och 12500 mil har det tappat totalt ca 31 km. Så mer än hälften av degraderingen har skett under två långresor i varmt klimat med mycket snabbladdande.
Kanske Tesla också prioriterar passagerarna?
Re: BMW i4
Uhh vad hade du förväntat dig? Värme och snabbladdning sliter på batteriet oavsett bil.MWall skrev:taliz skrev:Intressant också att BMW skriver att de prioriterar passagerarnas komfort framför batteriets hälsa.Tellus skrev:Verkar vara två fel, dels att den läckt kylarvätska och att den inte rapporterade om låg nivå.
Jag hade nog föredragit att ACn kylde batteriet. I brist på felmeddelanden så får man ju då en indikation på att något faktiskt är galet.
Lagom kul annars när garantin gått ut och allt verkar bra, inga felmeddelanden syns, men plötsligt behöver man ett nytt batteri för det har överhettats alltför många ggr…
Vet du hur andra tillverkare prioriterar?
Jag har åkt på två semestrar till Spanien med min Model S. Båda gångerna i stark hetta och båda resorna resulterade i märkbar degradering. Första resan tappade batteriet ca 10 km och andra resan tappade det ca 7 km. På fyra år och 12500 mil har det tappat totalt ca 31 km. Så mer än hälften av degraderingen har skett under två långresor i varmt klimat med mycket snabbladdande.
Kanske Tesla också prioriterar passagerarna?
Ponera att du kört BMW istället, och du hade låg kylvattenivå utan att veta om det(då bilen uppenbarligen inte varnar för det), hur bra tror du batteriet mått då efter dina resor?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Det vet jag inte. Inte du heller. Men så fort det handlar om BMW är du där och hackar när allt du har att komma med är gissningar.taliz skrev:Uhh vad hade du förväntat dig? Värme och snabbladdning sliter på batteriet oavsett bil.MWall skrev:taliz skrev:Intressant också att BMW skriver att de prioriterar passagerarnas komfort framför batteriets hälsa.Tellus skrev:Verkar vara två fel, dels att den läckt kylarvätska och att den inte rapporterade om låg nivå.
Jag hade nog föredragit att ACn kylde batteriet. I brist på felmeddelanden så får man ju då en indikation på att något faktiskt är galet.
Lagom kul annars när garantin gått ut och allt verkar bra, inga felmeddelanden syns, men plötsligt behöver man ett nytt batteri för det har överhettats alltför många ggr…
Vet du hur andra tillverkare prioriterar?
Jag har åkt på två semestrar till Spanien med min Model S. Båda gångerna i stark hetta och båda resorna resulterade i märkbar degradering. Första resan tappade batteriet ca 10 km och andra resan tappade det ca 7 km. På fyra år och 12500 mil har det tappat totalt ca 31 km. Så mer än hälften av degraderingen har skett under två långresor i varmt klimat med mycket snabbladdande.
Kanske Tesla också prioriterar passagerarna?
Ponera att du kört BMW istället, och du hade låg kylvattenivå utan att veta om det(då bilen uppenbarligen inte varnar för det), hur bra tror du batteriet mått då efter dina resor?
För övrigt fick jag byta kompressor till AC:n på hösten efter den första resan. Den morrade och lät men jag visste inte vad det var. Inget felmeddelande från bilen. Kan ha förvärrat.
Re: BMW i4
Det är inte gissningar, det är fakta som kommer direkt från BMW. Om du kikat på Teslabjörns video så hade du också vetat.MWall skrev:Det vet jag inte. Inte du heller. Men så fort det handlar om BMW är du där och hackar när allt du har att komma med är gissningar.taliz skrev:Uhh vad hade du förväntat dig? Värme och snabbladdning sliter på batteriet oavsett bil.MWall skrev:taliz skrev:Intressant också att BMW skriver att de prioriterar passagerarnas komfort framför batteriets hälsa.Tellus skrev:Verkar vara två fel, dels att den läckt kylarvätska och att den inte rapporterade om låg nivå.
Jag hade nog föredragit att ACn kylde batteriet. I brist på felmeddelanden så får man ju då en indikation på att något faktiskt är galet.
Lagom kul annars när garantin gått ut och allt verkar bra, inga felmeddelanden syns, men plötsligt behöver man ett nytt batteri för det har överhettats alltför många ggr…
Vet du hur andra tillverkare prioriterar?
Jag har åkt på två semestrar till Spanien med min Model S. Båda gångerna i stark hetta och båda resorna resulterade i märkbar degradering. Första resan tappade batteriet ca 10 km och andra resan tappade det ca 7 km. På fyra år och 12500 mil har det tappat totalt ca 31 km. Så mer än hälften av degraderingen har skett under två långresor i varmt klimat med mycket snabbladdande.
Kanske Tesla också prioriterar passagerarna?
Ponera att du kört BMW istället, och du hade låg kylvattenivå utan att veta om det(då bilen uppenbarligen inte varnar för det), hur bra tror du batteriet mått då efter dina resor?
För övrigt fick jag byta kompressor till AC:n på hösten efter den första resan. Den morrade och lät men jag visste inte vad det var. Inget felmeddelande från bilen. Kan ha förvärrat.
Så fort någon lyfter något potentiellt negativt om någon bilmodell så är du där och med inlägg om att Tesla minsann också är dåliga. Vad har det för relevans egentligen?
Det är bara extremt tröttsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Mitt enda fall är väl exakt lika relevant som Björns enda fall?taliz skrev:Det är inte gissningar, det är fakta som kommer direkt från BMW. Om du kikat på Teslabjörns video så hade du också vetat.
Så fort någon lyfter något potentiellt negativt om någon bilmodell så är du där och med inlägg om att Tesla minsann också är dåliga. Vad har det för relevans egentligen?
Det är bara extremt tröttsamt.
Eller finns det kanske bevis på att det är ett vanligt fel? (Orkar inte titta på Björn)
Re: BMW i4
På vilket sätt är dina upplevda problem med din Tesla relevanta i en BMW-tråd?MWall skrev:Mitt enda fall är väl exakt lika relevant som Björns enda fall?taliz skrev:Det är inte gissningar, det är fakta som kommer direkt från BMW. Om du kikat på Teslabjörns video så hade du också vetat.
Så fort någon lyfter något potentiellt negativt om någon bilmodell så är du där och med inlägg om att Tesla minsann också är dåliga. Vad har det för relevans egentligen?
Det är bara extremt tröttsamt.
Eller finns det kanske bevis på att det är ett vanligt fel? (Orkar inte titta på Björn)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
taliz skrev:På vilket sätt är dina upplevda problem med din Tesla relevanta i en BMW-tråd?MWall skrev:Mitt enda fall är väl exakt lika relevant som Björns enda fall?taliz skrev:Det är inte gissningar, det är fakta som kommer direkt från BMW. Om du kikat på Teslabjörns video så hade du också vetat.
Så fort någon lyfter något potentiellt negativt om någon bilmodell så är du där och med inlägg om att Tesla minsann också är dåliga. Vad har det för relevans egentligen?
Det är bara extremt tröttsamt.
Eller finns det kanske bevis på att det är ett vanligt fel? (Orkar inte titta på Björn)
Upplevda? Det var faktiska problem.
Är relevant som motvikt.
Re: BMW i4
Vad var problemet? Att ett batteri slits pga värme och snabbladdning? Hade du förväntat dig något annat?MWall skrev:taliz skrev:På vilket sätt är dina upplevda problem med din Tesla relevanta i en BMW-tråd?MWall skrev:Mitt enda fall är väl exakt lika relevant som Björns enda fall?taliz skrev:Det är inte gissningar, det är fakta som kommer direkt från BMW. Om du kikat på Teslabjörns video så hade du också vetat.
Så fort någon lyfter något potentiellt negativt om någon bilmodell så är du där och med inlägg om att Tesla minsann också är dåliga. Vad har det för relevans egentligen?
Det är bara extremt tröttsamt.
Eller finns det kanske bevis på att det är ett vanligt fel? (Orkar inte titta på Björn)
Upplevda? Det var faktiska problem.
Är relevant som motvikt.
Varför behövs en "motvikt"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Nån som provat hur det funkar med två framåtvända bilbarnstolar bak?
Såg att det fanns två i4 M50 för omgående leverans på blocket nu och funderar på om den kan funka för oss med två barn i baksätet? (4 och 7 år). Skuffen ser ut att rymma endel packning?
Såg att det fanns två i4 M50 för omgående leverans på blocket nu och funderar på om den kan funka för oss med två barn i baksätet? (4 och 7 år). Skuffen ser ut att rymma endel packning?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW i4
Framåtvända borde funka tycker jag, det är inga problem i lilla i3 ens. 7-åringen kanske klarar sig med en kudde också?Nect skrev:Nån som provat hur det funkar med två framåtvända bilbarnstolar bak?
Såg att det fanns två i4 M50 för omgående leverans på blocket nu och funderar på om den kan funka för oss med två barn i baksätet? (4 och 7 år). Skuffen ser ut att rymma endel packning?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Såg att det fanns en demo M50 imorse i Kista, åkte och knep den direkt. Får bli den istället för Polestaren jag bokat. Alltid skumt att betala nypris för en begagnad bil men jag får den mer eller mindre direkt så, var typ 2 andra säljare som kom och frågade ifall den var tagen medan vi höll på med pappersarbetet så det var högt tryck på den.
Re: BMW i4
Kunde du pruta något?OfarligTesla skrev:Såg att det fanns en demo M50 imorse i Kista, åkte och knep den direkt. Får bli den istället för Polestaren jag bokat. Alltid skumt att betala nypris för en begagnad bil men jag får den mer eller mindre direkt så, var typ 2 andra säljare som kom och frågade ifall den var tagen medan vi höll på med pappersarbetet så det var högt tryck på den.
Ps. Fanns/finns en till demo i Halland.