BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Såg att det fanns en demo M50 imorse i Kista, åkte och knep den direkt. Får bli den istället för Polestaren jag bokat. Alltid skumt att betala nypris för en begagnad bil men jag får den mer eller mindre direkt så, var typ 2 andra säljare som kom och frågade ifall den var tagen medan vi höll på med pappersarbetet så det var högt tryck på den.
Skithög :lol: , den jag fundera på :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Kunde du pruta något?

Ps. Fanns/finns en till demo i Halland.
Helt omöjligt, de sa att de hade tackat nej till massvis med bud från Norge men de ville inte exportera. Och hade jag inte tagit den hade den varit såld 10 minuter senare för då var det någon som skulle köpa den via telefon med en annan säljare verkade det som och det kom in någon i hallen som tittade på den och pratade med säljare också som fick svaret att jag precis tagit den.
Nect skrev:

Skithög :lol: , den jag fundera på :lol:
Sorry! Men om du inte bestämt dig redan då hade du nog inte fått tag på den ändå då det var ren huggsexa på den.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Kunde du pruta något?

Ps. Fanns/finns en till demo i Halland.
Helt omöjligt, de sa att de hade tackat nej till massvis med bud från Norge men de ville inte exportera. Och hade jag inte tagit den hade den varit såld 10 minuter senare för då var det någon som skulle köpa den via telefon med en annan säljare verkade det som och det kom in någon i hallen som tittade på den och pratade med säljare också som fick svaret att jag precis tagit den.
Nect skrev:

Skithög :lol: , den jag fundera på :lol:
Sorry! Men om du inte bestämt dig redan då hade du nog inte fått tag på den ändå då det var ren huggsexa på den.
Ingen fara, skulle liksom tagit mig nån vecka att få ihop en affär så den skulle väl sålts flera ggr om under min startsträcka! :mrgreen:

Såg riktigt fin ut och du får lägga upp fler bilder och en liten recension sen! Ju mer jag ser i4 ju mer börjar jag gilla den! Den har inte så farligt förmånsvärde heller :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

Nån som beställt en ny m50 nyligen som vet vad det är för leveranstid?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Kunde du pruta något?

Ps. Fanns/finns en till demo i Halland.
Helt omöjligt, de sa att de hade tackat nej till massvis med bud från Norge men de ville inte exportera. Och hade jag inte tagit den hade den varit såld 10 minuter senare för då var det någon som skulle köpa den via telefon med en annan säljare verkade det som och det kom in någon i hallen som tittade på den och pratade med säljare också som fick svaret att jag precis tagit den.
Nect skrev:

Skithög :lol: , den jag fundera på :lol:
Sorry! Men om du inte bestämt dig redan då hade du nog inte fått tag på den ändå då det var ren huggsexa på den.
Ingen fara, skulle liksom tagit mig nån vecka att få ihop en affär så den skulle väl sålts flera ggr om under min startsträcka! :mrgreen:

Såg riktigt fin ut och du får lägga upp fler bilder och en liten recension sen! Ju mer jag ser i4 ju mer börjar jag gilla den! Den har inte så farligt förmånsvärde heller :)

Demobilarna har ju förmånsvärde enligt det gamla räknesättet. Och så har handlarna fått miljöbonus för dem.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Ingen fara, skulle liksom tagit mig nån vecka att få ihop en affär så den skulle väl sålts flera ggr om under min startsträcka! :mrgreen:

Såg riktigt fin ut och du får lägga upp fler bilder och en liten recension sen! Ju mer jag ser i4 ju mer börjar jag gilla den! Den har inte så farligt förmånsvärde heller :)
Ja jag tyckte den var väldigt snygg och i bra skick, den skulle såklart poleras och fixas inför leverans men såg inga direkta skavanker på den som den stod i hallen. Tror också den kommer bli bra men har väl egentligen inte testat den tillräckligt för att ta beslut men kände att man behövde vara snabb och de provkörningar jag gjort har ändå varit bra.

Nect skrev:
Nån som beställt en ny m50 nyligen som vet vad det är för leveranstid?
Pratade om att beställa en ny med säljare i somras och då var det 13 månader och säljaren jag pratade med idag sa 12 ifall jag ville ta en nybeställning. Han sa något om att han idag inte kan lägga in saker som Laser-ljusen eller 360-kamera i beställning heller men vet inte om det stämmer.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Kunde du pruta något?

Ps. Fanns/finns en till demo i Halland.
Helt omöjligt, de sa att de hade tackat nej till massvis med bud från Norge men de ville inte exportera. Och hade jag inte tagit den hade den varit såld 10 minuter senare för då var det någon som skulle köpa den via telefon med en annan säljare verkade det som och det kom in någon i hallen som tittade på den och pratade med säljare också som fick svaret att jag precis tagit den.
Nect skrev:

Skithög :lol: , den jag fundera på :lol:
Sorry! Men om du inte bestämt dig redan då hade du nog inte fått tag på den ändå då det var ren huggsexa på den.
Ingen fara, skulle liksom tagit mig nån vecka att få ihop en affär så den skulle väl sålts flera ggr om under min startsträcka! :mrgreen:

Såg riktigt fin ut och du får lägga upp fler bilder och en liten recension sen! Ju mer jag ser i4 ju mer börjar jag gilla den! Den har inte så farligt förmånsvärde heller :)

Demobilarna har ju förmånsvärde enligt det gamla räknesättet. Och så har handlarna fått miljöbonus för dem.
Diffar bara ca 100kr/mån mellan nya och gamla räknesättet så det är ganska försumbart i detta fallet :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Nu hoppas jag att jag gjort rätt val bara, är mest orolig över hur infotainmentsystemet kommer vara att leva med tillsammans med deras förarassistans, inte testat något av det tillräckligt för att veta säkert mer än att jag nog vill köra CarPlay konstant iaf.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nu hoppas jag att jag gjort rätt val bara, är mest orolig över hur infotainmentsystemet kommer vara att leva med tillsammans med deras förarassistans, inte testat något av det tillräckligt för att veta säkert mer än att jag nog vill köra CarPlay konstant iaf.
Tesla Björn verkar tycka att det är helt OK iaf? Förarassistansen lär ju vara användbart mot Teslas iaf efter senaste uppdateringen? :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Tesla Björn verkar tycka att det är helt OK iaf? Förarassistansen lär ju vara användbart mot Teslas iaf efter senaste uppdateringen? :)
Ja, får hoppas förarassistansen fungerar bra. Är väl mest orolig över infotainmentsystemet och hur irriterande det blir med Apple Carplay med elbil där man ändå vill veta hur mycket batteri man har kvar när man navigerar någonstans, se laddare i navigationen och få förvärmning osv. Verkar inte fungera så nu med CarPlay men kanske kan komma sådana saker senare, BMWs originalnavigation ser ut att vara 20 år gammal så den vill man nog undvika.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Jag mötte en i4 utanför Bärby Brandstation. Såg ut att vara den där ljusa färgen som den i Vällingby. Var det du? 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Jag mötte en i4 utanför Bärby Brandstation. Såg ut att vara den där ljusa färgen som den i Vällingby. Var det du? 8-)
Nepp, den var inte påställd så jag kunde inte ta med mig den idag eftersom de tydligen inte kunde ställa på den själva. Skall hämta på måndag eller tisdag. Gillar dock den färgen väldigt mycket kan jag säga :D .
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:
Tesla Björn verkar tycka att det är helt OK iaf? Förarassistansen lär ju vara användbart mot Teslas iaf efter senaste uppdateringen? :)
Ja, får hoppas förarassistansen fungerar bra. Är väl mest orolig över infotainmentsystemet och hur irriterande det blir med Apple Carplay med elbil där man ändå vill veta hur mycket batteri man har kvar när man navigerar någonstans, se laddare i navigationen och få förvärmning osv. Verkar inte fungera så nu med CarPlay men kanske kan komma sådana saker senare, BMWs originalnavigation ser ut att vara 20 år gammal så den vill man nog undvika.
I senaste uppdateringen får man återstående % och hur länge man behöver ladda på varje etapp över flera laddstopp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
I senaste uppdateringen får man återstående % och hur länge man behöver ladda på varje etapp över flera laddstopp.
Menar du i CarPlay eller i BMWs navigation?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
I senaste uppdateringen får man återstående % och hur länge man behöver ladda på varje etapp över flera laddstopp.
Menar du i CarPlay eller i BMWs navigation?
I BMWs navi
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

I BMWs navi
Ahh, jag kommer nog försöka undvika att använda den så gott det går, tänker försöka undvika att använda BMWs infotainment över huvud taget tror jag då det jag sett känns väldigt omodernt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Ju mer jag kollar på genomgångar på infotainmentsystemet desto mer känns det som det är ett misstag att ta bilen, verkar vara ett riktigt gammaldags system så vet inte om jag kommer bli nöjd med det. Kanske värt att ta smällen på 14 papp som det verkar kosta enligt avtalet att avbryta köpet...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Ju mer jag kollar på genomgångar på infotainmentsystemet desto mer känns det som det är ett misstag att ta bilen, verkar vara ett riktigt gammaldags system så vet inte om jag kommer bli nöjd med det. Kanske värt att ta smällen på 14 papp som det verkar kosta enligt avtalet att avbryta köpet...
Ska du köra bilen eller "infotaina"?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10490
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Ju mer jag kollar på genomgångar på infotainmentsystemet desto mer känns det som det är ett misstag att ta bilen, verkar vara ett riktigt gammaldags system så vet inte om jag kommer bli nöjd med det. Kanske värt att ta smällen på 14 papp som det verkar kosta enligt avtalet att avbryta köpet...
Tycker du det är ett stort problem trots Android Auto/Apple Carplay? Har inte testat just I4 men personligen hade jag nog inte stått ut om det inte var för AA i någon av de "icke-Tesla" jag kört respektive ägt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Ju mer jag kollar på genomgångar på infotainmentsystemet desto mer känns det som det är ett misstag att ta bilen, verkar vara ett riktigt gammaldags system så vet inte om jag kommer bli nöjd med det. Kanske värt att ta smällen på 14 papp som det verkar kosta enligt avtalet att avbryta köpet...
Så illa är det verkligen inte. Att navigera med det går alldeles utmärkt. Sen är det ju inte varje dag man navigerar till platser där man behöver många laddstopp på vägen heller. Inte jag iaf. De få gångerna man faktiskt gör det per år, är det helt ok. Sen använder jag Android Auto vid alla mindre navigeringar. Men om man inte bryr sig om bilen, utan enbart att navigeringen är top notch i bilen, så kan man ju köpa nåt annat. Känns lite dumt att kasta bort så mkt pengar om resten av bilens kvaliteter ändå inte är intressant för dig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Ska du köra bilen eller "infotaina"?
Tyvärr måste man ju se skärmarna när man kör och det känns fel att pynta så pass mycket pengar för något så gammaldags.

Rent generellt så kör jag inte bilar mer än att jag kör till motorvägen och slår på körassistansen då.
Legato skrev:
Tycker du det är ett stort problem trots Android Auto/Apple Carplay? Har inte testat just I4 men personligen hade jag nog inte stått ut om det inte var för AA i någon av de "icke-Tesla" jag kört respektive ägt.
CarPlay hade såklart hjälpt men det verkar inte finnas mycket integration mellan bilen och carplay, verkar bara vara Ford som löst så man får ”EV routing” i carplay. Och inte ens då verkar bilen förvärma på väg till laddarna.

Sedan hittar jag inget på nätet om att automatiskt starta CarPlay så man aldrig behöver se BMWs operativ alls. Verkar inte gå att ta bort ”mätarna” framför föraren heller som verkligen andas Tesla 2012.

Frun är partisk till BMWn jämfört med Polestaren som helhet och jag är väl mitt emellan eftersom det är svårt att uppskatta hur mycket man kommer störa sig i längden på att infotainmentet känns 10 år gammalt.

Kanske du kan svara på som kör CarPlay/AA i E-Tron och verkar ha samma inställning som jag vad gäller dessa system? Räddar verkligen CarPlay upp det tillräckligt så man kan njuta av allt som bilen gör bra istället?
HelectriC skrev:
Så illa är det verkligen inte. Att navigera med det går alldeles utmärkt. Sen är det ju inte varje dag man navigerar till platser där man behöver många laddstopp på vägen heller. Inte jag iaf. De få gångerna man faktiskt gör det per år, är det helt ok. Sen använder jag Android Auto vid alla mindre navigeringar. Men om man inte bryr sig om bilen, utan enbart att navigeringen är top notch i bilen, så kan man ju köpa nåt annat. Känns lite dumt att kasta bort så mkt pengar om resten av bilens kvaliteter ändå inte är intressant för dig.
Det är inte att jag inte värderar det andra, jag värderar en tyst och bekväm bil högt samtidigt som jag brukar köra rätt snabbt och där verkar BMWn ligga klart före Polestaren vad gäller räckvidd osv. BMWn är klart lyxigare att sitta i också och inte lika trång där fram. Kör varken bana eller speciellt ofta på småvägar så hur kul de är att köra är tillräckligt lika på allmän väg.

Problemet är väl att jag är tekniknörd så jag stör mig ofta på den typen av gammaldags designade system. Tycker rent generellt det är synd att paketera det så när de ändå har så mycket ny teknik i sig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Polestar 2 ska vara ganska dåligt ljudisolerad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Polestar 2 ska vara ganska dåligt ljudisolerad.
Japp den är bättre än en ny Model 3 på vissa delar men inte jättemycket bättre heller, BMWn är signifikant bättre på den punkten däremot när jag testat den. Däremot är det ett helt paket man köper och även om BMWn är jättebra där så kan det vägas ner av andra saker. Hade t.ex. inte använt en mobiltelefon som hade ett operativsystem från 10 år sedan även om den hade bättre kamera, processor, skärm osv än de andra alternativen. Det är lite så jag känner det är på BMWn, hårdvaran är mycket häftigare med 3D 360 kamera, laserlampor, kapacitiv ratt och ögontracking för förarhjälpmedlen, mycket tystare, mycket bekvämare, mer prestanda osv men så har man inte tagit chansen att även skaffa ett modernt gränssnitt för att använda allt det. Alla de tyska tillverkarna verkar göra samma där så undrar om det går hem hos Tyska gubbar för de känner igen sig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Ja infotainment ser sjukt dassigt ut.
Men jag hade tagit bilen ändå.
Finns väl wireless Carplay?
I min ID4 startade det automatiskt. Så trots att infotainment var uselt där med så gick det att leva med.
(Saknade dock pinch to zoom väldigt mkt…)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ska du köra bilen eller "infotaina"?
Tyvärr måste man ju se skärmarna när man kör och det känns fel att pynta så pass mycket pengar för något så gammaldags.

Rent generellt så kör jag inte bilar mer än att jag kör till motorvägen och slår på körassistansen då.
Legato skrev:
Tycker du det är ett stort problem trots Android Auto/Apple Carplay? Har inte testat just I4 men personligen hade jag nog inte stått ut om det inte var för AA i någon av de "icke-Tesla" jag kört respektive ägt.
CarPlay hade såklart hjälpt men det verkar inte finnas mycket integration mellan bilen och carplay, verkar bara vara Ford som löst så man får ”EV routing” i carplay. Och inte ens då verkar bilen förvärma på väg till laddarna.

Sedan hittar jag inget på nätet om att automatiskt starta CarPlay så man aldrig behöver se BMWs operativ alls. Verkar inte gå att ta bort ”mätarna” framför föraren heller som verkligen andas Tesla 2012.

Frun är partisk till BMWn jämfört med Polestaren som helhet och jag är väl mitt emellan eftersom det är svårt att uppskatta hur mycket man kommer störa sig i längden på att infotainmentet känns 10 år gammalt.

Kanske du kan svara på som kör CarPlay/AA i E-Tron och verkar ha samma inställning som jag vad gäller dessa system? Räddar verkligen CarPlay upp det tillräckligt så man kan njuta av allt som bilen gör bra istället?
HelectriC skrev:
Så illa är det verkligen inte. Att navigera med det går alldeles utmärkt. Sen är det ju inte varje dag man navigerar till platser där man behöver många laddstopp på vägen heller. Inte jag iaf. De få gångerna man faktiskt gör det per år, är det helt ok. Sen använder jag Android Auto vid alla mindre navigeringar. Men om man inte bryr sig om bilen, utan enbart att navigeringen är top notch i bilen, så kan man ju köpa nåt annat. Känns lite dumt att kasta bort så mkt pengar om resten av bilens kvaliteter ändå inte är intressant för dig.
Det är inte att jag inte värderar det andra, jag värderar en tyst och bekväm bil högt samtidigt som jag brukar köra rätt snabbt och där verkar BMWn ligga klart före Polestaren vad gäller räckvidd osv. BMWn är klart lyxigare att sitta i också och inte lika trång där fram. Kör varken bana eller speciellt ofta på småvägar så hur kul de är att köra är tillräckligt lika på allmän väg.

Problemet är väl att jag är tekniknörd så jag stör mig ofta på den typen av gammaldags designade system. Tycker rent generellt det är synd att paketera det så när de ändå har så mycket ny teknik i sig.
Man ska inte köpa en bil som man vet man kommer störa sig på. Då blir det som med Walker och hans ioniq5, bara tråkigt hela tiden. Köp en Tesla igen är mitt råd, där känner du dig hemma och slipper överraskningar. Det är lite som med Appleägare. De som absolut inte ser fördelarna med andra system ska inte heller byta. Då håller man sig till Apple för alltid.

Detta är absolut inte menat att håna någon eller vara dryg, bara spara dig från onödigt brus.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar