Fast vilken bil stör man sig inte på? Jag skulle säga att alla bilar jag provat har brister som jag stör mig på. Det handlar väl mer om hur avvägningen mellan starka och svaga sidor ser ut.HelectriC skrev:Man ska inte köpa en bil som man vet man kommer störa sig på. Då blir det som med Walker och hans ioniq5, bara tråkigt hela tiden. Köp en Tesla igen är mitt råd, där känner du dig hemma och slipper överraskningar. Det är lite som med Appleägare. De som absolut inte ser fördelarna med andra system ska inte heller byta. Då håller man sig till Apple för alltid.
Detta är absolut inte menat att håna någon eller vara dryg, bara spara dig från onödigt brus.
BMW i4
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW i4
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Man stör sig på alla bilar då alla har brister, frågan är vilka man kommer störa sig minst på och vad gäller infotainmentsystem är det svårt att veta hur trista de är utan att spendera längre tid i bilen.HelectriC skrev:
Man ska inte köpa en bil som man vet man kommer störa sig på. Då blir det som med Walker och hans ioniq5, bara tråkigt hela tiden. Köp en Tesla igen är mitt råd, där känner du dig hemma och slipper överraskningar. Det är lite som med Appleägare. De som absolut inte ser fördelarna med andra system ska inte heller byta. Då håller man sig till Apple för alltid.
Detta är absolut inte menat att håna någon eller vara dryg, bara spara dig från onödigt brus.
Tesla blir det inte igen på ett bra tag, de stör jag mig på tok för mycket på. De enda alternativen jag ser är i4 eller Polestar 2. Lär max ha bilen i 1,5 år eller så men vill såklart ha något bra under den perioden. Polestar vinner nog på infotainmentsystem, kostnad och design men BMW tar resten.
Jag är en person som hoppar mellan system när det gäller telefoner, kör android 6-12 månader här och där och testat andra operativ när de poppar upp innan jag brylar gå tillbaka till iOS som oftast är smidigare.
Re: BMW i4
Håller helt med om att man stör sig mer eller mindre på alla bilar. Kör bara Apple för att det är smidigt, och mobilen ör jobbets och där tror jag numer att det är krav på Apple. Ska ta och provköra i4 fast den inte är ett alternativ pga bagage men ändå kul, vet redan nu att jag kommer störa mig på fjädringen, van vid luft. P2 störde jag mig på klädsel, halvtaskigt ljud, sådär ljudisolering och infotainmentsystem men det sista kan bero på att man måste ge det lite mer tid.OfarligTesla skrev:Man stör sig på alla bilar då alla har brister, frågan är vilka man kommer störa sig minst på och vad gäller infotainmentsystem är det svårt att veta hur trista de är utan att spendera längre tid i bilen.HelectriC skrev:
Man ska inte köpa en bil som man vet man kommer störa sig på. Då blir det som med Walker och hans ioniq5, bara tråkigt hela tiden. Köp en Tesla igen är mitt råd, där känner du dig hemma och slipper överraskningar. Det är lite som med Appleägare. De som absolut inte ser fördelarna med andra system ska inte heller byta. Då håller man sig till Apple för alltid.
Detta är absolut inte menat att håna någon eller vara dryg, bara spara dig från onödigt brus.
Tesla blir det inte igen på ett bra tag, de stör jag mig på tok för mycket på. De enda alternativen jag ser är i4 eller Polestar 2. Lär max ha bilen i 1,5 år eller så men vill såklart ha något bra under den perioden. Polestar vinner nog på infotainmentsystem, kostnad och design men BMW tar resten.
Jag är en person som hoppar mellan system när det gäller telefoner, kör android 6-12 månader här och där och testat andra operativ när de poppar upp innan jag brylar gå tillbaka till iOS som oftast är smidigare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Ja det är ju det som är problemet.Dafro skrev:
Håller helt med om att man stör sig mer eller mindre på alla bilar. Kör bara Apple för att det är smidigt, och mobilen ör jobbets och där tror jag numer att det är krav på Apple. Ska ta och provköra i4 fast den inte är ett alternativ pga bagage men ändå kul, vet redan nu att jag kommer störa mig på fjädringen, van vid luft. P2 störde jag mig på klädsel, halvtaskigt ljud, sådär ljudisolering och infotainmentsystem men det sista kan bero på att man måste ge det lite mer tid.
Frun övertalade iaf mig att testa BMWn ett tag, värsta som kan hända är väl att jag inte gillar den och säljer tidigare än planerat, eventuell förlust får tas på hobbykontot för att ha testat en ny bil ett tag. Hon tyckte den var mycket bättre än Polestaren och det är ju hennes bil också. Så nu är allt betalat och klart inför upphämtning så fort den är påställd.
Re: BMW i4
I4 har luft på bakaxeln, P2 inte alls. Jag tycker fjädringen på i4 M50 med möjlighet att ställa in mellan Comfort och sport är överlägsen alla andra elbilar jag har haft både de med stålfjödring och de tesla med luft. Möjligtvis ipace som var bättre.Dafro skrev:Håller helt med om att man stör sig mer eller mindre på alla bilar. Kör bara Apple för att det är smidigt, och mobilen ör jobbets och där tror jag numer att det är krav på Apple. Ska ta och provköra i4 fast den inte är ett alternativ pga bagage men ändå kul, vet redan nu att jag kommer störa mig på fjädringen, van vid luft. P2 störde jag mig på klädsel, halvtaskigt ljud, sådär ljudisolering och infotainmentsystem men det sista kan bero på att man måste ge det lite mer tid.OfarligTesla skrev:Man stör sig på alla bilar då alla har brister, frågan är vilka man kommer störa sig minst på och vad gäller infotainmentsystem är det svårt att veta hur trista de är utan att spendera längre tid i bilen.HelectriC skrev:
Man ska inte köpa en bil som man vet man kommer störa sig på. Då blir det som med Walker och hans ioniq5, bara tråkigt hela tiden. Köp en Tesla igen är mitt råd, där känner du dig hemma och slipper överraskningar. Det är lite som med Appleägare. De som absolut inte ser fördelarna med andra system ska inte heller byta. Då håller man sig till Apple för alltid.
Detta är absolut inte menat att håna någon eller vara dryg, bara spara dig från onödigt brus.
Tesla blir det inte igen på ett bra tag, de stör jag mig på tok för mycket på. De enda alternativen jag ser är i4 eller Polestar 2. Lär max ha bilen i 1,5 år eller så men vill såklart ha något bra under den perioden. Polestar vinner nog på infotainmentsystem, kostnad och design men BMW tar resten.
Jag är en person som hoppar mellan system när det gäller telefoner, kör android 6-12 månader här och där och testat andra operativ när de poppar upp innan jag brylar gå tillbaka till iOS som oftast är smidigare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Huha, du gör rätt i att fundera på ditt val så du känner dig okej med vad du än väljer. Vi alla har olika preferenser på vad som är bra resp. dåligtOfarligTesla skrev:Ja det är ju det som är problemet.Dafro skrev:
Håller helt med om att man stör sig mer eller mindre på alla bilar. Kör bara Apple för att det är smidigt, och mobilen ör jobbets och där tror jag numer att det är krav på Apple. Ska ta och provköra i4 fast den inte är ett alternativ pga bagage men ändå kul, vet redan nu att jag kommer störa mig på fjädringen, van vid luft. P2 störde jag mig på klädsel, halvtaskigt ljud, sådär ljudisolering och infotainmentsystem men det sista kan bero på att man måste ge det lite mer tid.
Frun övertalade iaf mig att testa BMWn ett tag, värsta som kan hända är väl att jag inte gillar den och säljer tidigare än planerat, eventuell förlust får tas på hobbykontot för att ha testat en ny bil ett tag. Hon tyckte den var mycket bättre än Polestaren och det är ju hennes bil också. Så nu är allt betalat och klart inför upphämtning så fort den är påställd.
Som läget är med leveranser av i4 m50 så är det inte säkert du gör en stor förlust heller om du väljer att sälja den själv. Lägger du ut den nu får du säkert mer än vad du betalade för den
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
I grund och botten är det ju smådetaljer vi pratar om egentligen och lyxproblem, är väl mer att känslan jag får i BMWn är väldigt lik hur BMW alltid varit, dvs rätt traditionellt. Så den stora frågan är väl hur väl det kommer kännas att gå från ett mer modernt sätt att interagera med en bil tillbaka till "så det alltid varit" och ifall det känns klumpigt eller ej. Men det vet man väl inte förens man testat!Nect skrev:
Huha, du gör rätt i att fundera på ditt val så du känner dig okej med vad du än väljer. Vi alla har olika preferenser på vad som är bra resp. dåligt
Som läget är med leveranser av i4 m50 så är det inte säkert du gör en stor förlust heller om du väljer att sälja den själv. Lägger du ut den nu får du säkert mer än vad du betalade för den
Re: BMW i4
En funktion som jag verkligen gillar, som jag trodde skulle kännas onödig är iDrivehjulet. Riktigt skönt att slippa pilla på skärmen för allt. Men touch är där när der är mer effektivt att använda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Touch fick väl iofs bara dom första bilarna, sen plockade BMW bort det pga komponentbrist.HelectriC skrev:En funktion som jag verkligen gillar, som jag trodde skulle kännas onödig är iDrivehjulet. Riktigt skönt att slippa pilla på skärmen för allt. Men touch är där när der är mer effektivt att använda.
Plötsligt blev bilen ännu mer omodern.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Nej, touch på skärmen har alla. Jag tror inte operativsystem 8 funkar utan touch.taliz skrev:Touch fick väl iofs bara dom första bilarna, sen plockade BMW bort det pga komponentbrist.HelectriC skrev:En funktion som jag verkligen gillar, som jag trodde skulle kännas onödig är iDrivehjulet. Riktigt skönt att slippa pilla på skärmen för allt. Men touch är där när der är mer effektivt att använda.
Plötsligt blev bilen ännu mer omodern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Ah, verkar som i4 var exkluderad. https://www.autoblog.com/2021/11/05/bmw ... tionality/HelectriC skrev:Nej, touch på skärmen har alla. Jag tror inte operativsystem 8 funkar utan touch.taliz skrev:Touch fick väl iofs bara dom första bilarna, sen plockade BMW bort det pga komponentbrist.HelectriC skrev:En funktion som jag verkligen gillar, som jag trodde skulle kännas onödig är iDrivehjulet. Riktigt skönt att slippa pilla på skärmen för allt. Men touch är där när der är mer effektivt att använda.
Plötsligt blev bilen ännu mer omodern.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 396
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Tror faktiskt det fanns en period då man kunde beställa utan touch. Lite nyfiken på hur många som dök upp på blocket och vad dom låg på i pris, missade helt annonserna och tycker jag kollar lite då och då ändå.
BMW i4 M50 -22
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Det var 2 st M50 demoexemplar som dök upp, båda hade väl det mesta i utrustningsväg den jag köpte kostade 900k (saknade i princip bara kolfiberpaketet tror jag det var) och den andra 930k men den kunde man först få leverans på efter 2022-11-30 stod det.ObscureEconomist skrev:Tror faktiskt det fanns en period då man kunde beställa utan touch. Lite nyfiken på hur många som dök upp på blocket och vad dom låg på i pris, missade helt annonserna och tycker jag kollar lite då och då ändå.
Re: BMW i4
Kanske du tänker på touch på iDrivehjulet? Det har inte någon i4 fått pga komponentbrist. Själva skärmen måste vara touch annars kan du tex inte använda klimatanläggning.ObscureEconomist skrev:Tror faktiskt det fanns en period då man kunde beställa utan touch. Lite nyfiken på hur många som dök upp på blocket och vad dom låg på i pris, missade helt annonserna och tycker jag kollar lite då och då ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Tack för info, hade ingen aning om att den hade luft bak, trodde inte IX40 hade det heller men så var det men den är inte justerbar som i IX50. 5 serie touring som elbil hoppas jag lite på.HelectriC skrev:I4 har luft på bakaxeln, P2 inte alls. Jag tycker fjädringen på i4 M50 med möjlighet att ställa in mellan Comfort och sport är överlägsen alla andra elbilar jag har haft både de med stålfjödring och de tesla med luft. Möjligtvis ipace som var bättre.Dafro skrev:Håller helt med om att man stör sig mer eller mindre på alla bilar. Kör bara Apple för att det är smidigt, och mobilen ör jobbets och där tror jag numer att det är krav på Apple. Ska ta och provköra i4 fast den inte är ett alternativ pga bagage men ändå kul, vet redan nu att jag kommer störa mig på fjädringen, van vid luft. P2 störde jag mig på klädsel, halvtaskigt ljud, sådär ljudisolering och infotainmentsystem men det sista kan bero på att man måste ge det lite mer tid.OfarligTesla skrev:Man stör sig på alla bilar då alla har brister, frågan är vilka man kommer störa sig minst på och vad gäller infotainmentsystem är det svårt att veta hur trista de är utan att spendera längre tid i bilen.HelectriC skrev:
Man ska inte köpa en bil som man vet man kommer störa sig på. Då blir det som med Walker och hans ioniq5, bara tråkigt hela tiden. Köp en Tesla igen är mitt råd, där känner du dig hemma och slipper överraskningar. Det är lite som med Appleägare. De som absolut inte ser fördelarna med andra system ska inte heller byta. Då håller man sig till Apple för alltid.
Detta är absolut inte menat att håna någon eller vara dryg, bara spara dig från onödigt brus.
Tesla blir det inte igen på ett bra tag, de stör jag mig på tok för mycket på. De enda alternativen jag ser är i4 eller Polestar 2. Lär max ha bilen i 1,5 år eller så men vill såklart ha något bra under den perioden. Polestar vinner nog på infotainmentsystem, kostnad och design men BMW tar resten.
Jag är en person som hoppar mellan system när det gäller telefoner, kör android 6-12 månader här och där och testat andra operativ när de poppar upp innan jag brylar gå tillbaka till iOS som oftast är smidigare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: BMW i4
Ja, det blir intressant att se om i5 kommer som touring eller enbart sedan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Tror du dom vågar med tanke på Audi?HelectriC skrev:Ja, det blir intressant att se om i5 kommer som touring eller enbart sedan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: BMW i4
3 serie kan ju tydligen byggas som BEV (ref nya kinesiska i3), så att göra en Touring av den hade ju inte varit jättesvårt. Konstigt egentligen att den inte redan är på marknaden med tanke på att det vore så enkelt och att kombibilar är såpass populära i Europa. Därför är jag osäker på hur det blir med i5, men hoppas ju självklart den kommer som Touring.Dafro skrev:Tror du dom vågar med tanke på Audi?HelectriC skrev:Ja, det blir intressant att se om i5 kommer som touring eller enbart sedan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Verkar vara prissatt som de andra som kom upp, dvs listpris minus några procent. Skillnaden på den där är väl att den inte hade all utrustning som går att välja och att den gått lite längre. Lär trilla in lite demobilar nu framöver då och då när de fått ut bonusen för dessa.MWall skrev:Billig demo i Göteborg. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /103853658
Re: BMW i4
Den är ändå klart billigare och verkar ha åtminstone den mesta utrustningen som folk värderar. Tror den är ett bra köp.OfarligTesla skrev:Verkar vara prissatt som de andra som kom upp, dvs listpris minus några procent. Skillnaden på den där är väl att den inte hade all utrustning som går att välja och att den gått lite längre. Lär trilla in lite demobilar nu framöver då och då när de fått ut bonusen för dessa.MWall skrev:Billig demo i Göteborg. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /103853658
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Ja den lär vara lika bra köp som alla som trillar in nu då de som sagt följer samma prissättning, återstår att se ifall det är bra köp med demobilar för nära nypris eller ej. I både UK och Tyskland rapporteras det nu om att handlarna säger 20+ månaders leveranstid för nybeställning av M50 så det kanske är en bra deal att få tag på en nu. Jag hade helt klart saknat "Driving assistant professional" och läder i den så för mig hade det inte varit ett alternativ iaf.MWall skrev:
Den är ändå klart billigare och verkar ha åtminstone den mesta utrustningen som folk värderar. Tror den är ett bra köp.
Den försvann direkt som de andra iaf .
Re: BMW i4
OfarligTesla skrev:Ja den lär vara lika bra köp som alla som trillar in nu då de som sagt följer samma prissättning, återstår att se ifall det är bra köp med demobilar för nära nypris eller ej. I både UK och Tyskland rapporteras det nu om att handlarna säger 20+ månaders leveranstid för nybeställning av M50 så det kanske är en bra deal att få tag på en nu. Jag hade helt klart saknat "Driving assistant professional" och läder i den så för mig hade det inte varit ett alternativ iaf.MWall skrev:
Den är ändå klart billigare och verkar ha åtminstone den mesta utrustningen som folk värderar. Tror den är ett bra köp.
Den försvann direkt som de andra iaf .
Beror ju på vad man är ute efter. Historiskt sett håller bilar med mindre utrustning värdet bättre i både kronor och procent. Men sen kan det ju vara att man personligen vill ha en speciell utrustning som du säger.
Om inte BMW bygger ut produktionskapaciteten på den modellen så begår de tjänstefel.
Jag köpte en av de allra första BMW M2 som kom till Sverige. Via kontakter fick jag köpa en tilltänkt demobil helt ny. Körde med den i 3 månader innan de ens fick (av generalagenten) skriva över den på mig. Dvs jag hade gratis försäkring, skatt osv i 3 månader. Jag fick då betala listpris (dvs 0% rabatt). Det blev ingen superbra affär men ändå helt ok. Var ju roligt att ha en bil som var mer eller mindre unik där de första månaderna. Tappade ca 50 tusen på 7 månader och 900 mil vill jag minnas. Det är väl någorlunda nära det här fallet? En jättebra affär för BMW ÅF är det i vilket fall. Både då och nu.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Ja jag håller väl med om att massa utrustning gör att den kan falla lite mer, däremot tror jag att saker som förarhjälpmedel är rätt hett idag. Däremot innehåller supercharged-paketet annat som jag inte tror värderas högt.MWall skrev:
Beror ju på vad man är ute efter. Historiskt sett håller bilar med mindre utrustning värdet bättre i både kronor och procent. Men sen kan det ju vara att man personligen vill ha en speciell utrustning som du säger.
Om inte BMW bygger ut produktionskapaciteten på den modellen så begår de tjänstefel.
Jag köpte en av de allra första BMW M2 som kom till Sverige. Via kontakter fick jag köpa en tilltänkt demobil helt ny. Körde med den i 3 månader innan de ens fick (av generalagenten) skriva över den på mig. Dvs jag hade gratis försäkring, skatt osv i 3 månader. Jag fick då betala listpris (dvs 0% rabatt). Det blev ingen superbra affär men ändå helt ok. Var ju roligt att ha en bil som var mer eller mindre unik där de första månaderna. Tappade ca 50 tusen på 7 månader och 900 mil vill jag minnas. Det är väl någorlunda nära det här fallet? En jättebra affär för BMW ÅF är det i vilket fall. Både då och nu.
Verkar som att de har sådan komponentbrist att de inte kan producera dem i nära den takt de hade velat, verkar som att laserlamporna går inte att speca nu, kicksensorn verkar borta, och handlarna i Tyskland hade sagt till kunder att det saknades saker till förarassistanspaketet och parkeringspaketet.
ÅF säljer dessa för vad man kan få för pris om man prutar lite vid nybeställning och så har de nog fått bonus på det så de går nog mer plus än vid nyförsäljning vid de här prisnivåerna faktiskt. Ja vi får verkligen se hur de håller värdet framöver, gick ju plus på min Model 3 på 15 månader så har lite innestående värdeminskning att ta av från den vad gäller förväntningarna. Vill väl inte förlora mer än 200 papp på 1.5 år dock men som det ser ut nu lär inte det vara så troligt om inte ekonomin kraschar totalt när det är så långa väntetider.
Re: BMW i4
OfarligTesla skrev:Ja jag håller väl med om att massa utrustning gör att den kan falla lite mer, däremot tror jag att saker som förarhjälpmedel är rätt hett idag. Däremot innehåller supercharged-paketet annat som jag inte tror värderas högt.MWall skrev:
Beror ju på vad man är ute efter. Historiskt sett håller bilar med mindre utrustning värdet bättre i både kronor och procent. Men sen kan det ju vara att man personligen vill ha en speciell utrustning som du säger.
Om inte BMW bygger ut produktionskapaciteten på den modellen så begår de tjänstefel.
Jag köpte en av de allra första BMW M2 som kom till Sverige. Via kontakter fick jag köpa en tilltänkt demobil helt ny. Körde med den i 3 månader innan de ens fick (av generalagenten) skriva över den på mig. Dvs jag hade gratis försäkring, skatt osv i 3 månader. Jag fick då betala listpris (dvs 0% rabatt). Det blev ingen superbra affär men ändå helt ok. Var ju roligt att ha en bil som var mer eller mindre unik där de första månaderna. Tappade ca 50 tusen på 7 månader och 900 mil vill jag minnas. Det är väl någorlunda nära det här fallet? En jättebra affär för BMW ÅF är det i vilket fall. Både då och nu.
Verkar som att de har sådan komponentbrist att de inte kan producera dem i nära den takt de hade velat, verkar som att laserlamporna går inte att speca nu, kicksensorn verkar borta, och handlarna i Tyskland hade sagt till kunder att det saknades saker till förarassistanspaketet och parkeringspaketet.
ÅF säljer dessa för vad man kan få för pris om man prutar lite vid nybeställning och så har de nog fått bonus på det så de går nog mer plus än vid nyförsäljning vid de här prisnivåerna faktiskt. Ja vi får verkligen se hur de håller värdet framöver, gick ju plus på min Model 3 på 15 månader så har lite innestående värdeminskning att ta av från den vad gäller förväntningarna. Vill väl inte förlora mer än 200 papp på 1.5 år dock men som det ser ut nu lär inte det vara så troligt om inte ekonomin kraschar totalt när det är så långa väntetider.
Nej det lär du nog klara utan bekymmer.
Tror man hade kunnat köpa de här och sälja dyrare nu på en gång också. BMW ÅF får ju inte ta "ockerpris" (Över nypris) på samma sätt som t ex Riddermarks kan göra. Om det dessutom blir så att man är hänvisad till begagnade om man vill ha specifik utrustning så är det ju ännu bättre. Lite som med Polestar 2 och matrix-strålkastarna.